نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی پالس N250 و F250

مقدمه

اواخر سال 2021 بود که شرکت باجاج از محصول جدید خودش در رده 250 سی‌سی به اسم پولسار یا پالس N250 و F250 رونمایی کرد و ما میخوایم در این مقاله در مورد هر دو موتور صحبت کنیم.

همون اوایل کار که این دوتا موتور رونمایی شده بودن و ما تو پیج اینستاگراممون معرفیشون کرده بودیم، زیاد فکر نمیکردیم که پای این دو موتور جدید به ایران باز بشه. دلیلش هم این بود که تکلیف موتورای هندی تو بازار ایران معلوم نبود و همون موتورایی هم که از قبل در بازار حضور داشتن، به صورت دست و پا شکسته عرضه میشدن.

اما اوایل امسال نمایندگی محصولات باجاج در ایران یعنی شرکت پیشرو گستر فارس (که اخیراً با شرکت همراه سیکلت تلفیق شده) خبر از حضور سه محصول جدید باجاج یعنی دومینار 250، پولسار N250 و پولسار F250 در اوایل سال 1402 داد و این خبر خوشحال کننده‌ای برای موتورسوارای ایرانی بود. (این نکته رو هم بگم که یک پارت از دومینار 250 با قیمت حدود ۱۶۰ تومن در بازار فروش رفت اما ادامه عرضه‌ش رو موکول کردن به سال آینده یعنی ۱۴۰۲.)

البته با افزایش نجومی قیمت موتورسیکلت‌ها در ایران از خوشحال‌کننده بودن این خبر تا حد زیادی کم شد! چراکه به احتمال زیاد این موتورسیکلت‌ها با قیمتی بالاتر از 200 میلیون تومان راهی بازار میشن و دست خیلی‌ها از خرید این موتورهای هندی کوتاه میمونه.

با این که موتورهای جدید باجاج هنوز به بازار عرضه نشدن، اما شما میتونید اونها رو در نمایندگی مرکزی باجاج که در تهران، خیابان قزوین، مابین خیابان ولیعصر و خیابان کارگر واقع شده، از نزدیک ببینید.

طراحی و ظاهر پالس N250 و F250

اول در مورد N250 صحبت میکنیم. باجاج این موتور رو در دسته موتورهای نِیکد طراحی کرده و اگه اهل اینجور موتورها باشید میتونید با طراحی پالس 250 ارتباط برقرار کنید. ظاهر موتور کاملاً هجومی و خشن به نظر میرسه که این موضوع حاصل خطوط شکسته‌ای هست که طراحان باجاج در تمام قسمت‌های بدنه موتور به کار بردن. اگر یکمی تو طراحی کاسه چراغ جلوی ان ۲۵۰ ریز شیم، ما رو یاد موتور هایی مثل زونتس r250 یا ام تی ۲۵ میندازه. درست مثل یک ربات! 😍

با نگاه کردن به این موتور میتونید پیشرفت رو در محصولات باجاج مشاهده کنید! مخصوصا اگه اولین محصول این موتور در بازار ایران یعنی پولسار 180 رو به یاد داشته باشید.

موتوری که باعث شد برند باجاج در ایران شناخته بشه و بین مردم جا بیفته و الان بعد از گذشت 20 سال، شاهد حضور یه محصول مدرن دیگه از این کمپانی هندی هستیم و این یعنی در آینده‌ای نزدیک، هند هم یکی از قطب‌های اصلی ساخت موتورسیکلت شناخته میشه، کما اینکه تا به امروز هم تقریباً بهش رسیده بوده. همین الان هم برند‌هایی مثل Hero و تی‌وی‌اس هم در کنار باجاج جزو 20 برند پرفروش جهان به حساب میان.

حالا بگذریم و برگردیم سراغ اون یکی موتور یعنی پالس F250 خودمون. باجاج با اضافه کردن یه سری فلاپ به جلوی موتورسیکلت و ثابت کردن کنسول این موتور، طراحی F250 رو به دسته موتورهای اسپرت شهری سوق داده.

طراحی F250 هم مثل داداشش N250 کاملاً هجومی، خشن و جوون پسنده و اگه طرفدار این سبک از طراحی باشید، ایراد خاصی به این دو تا موتور نمیتونید بگیرید. طراحی اف ۲۵۰ یه جورایی ما رو یاد پالس ۲۲۰ یا AS ۱۵۰ میندازه!

هر دو مدل پالس 250 در حال حاضر در 3 رنگ نوک‌مدادی، قرمز و آبی به بازارهای جهانی عرضه شده که به لطف اطلاع‌رسانی عالی واردکننده، ما دقیقاً نمیدونیم چه رنگ‌هایی از این موتور رو قراره در خیابان‌های ایران ببینیم! 😐

این دو موتور ابعادی شبیه به هم دارن و طولشون 1 متر و 98 سانتی‌متر، عرضشون 74 سانتی‌متر و ارتفاعشون هم 1 متر و 5 سانتی‌متره.

طراحی چراغ‌های پالس 250

الگوی طراحی چراغ‌های جلو و عقب هر دو مدل F250 و N250 شبیه به هم هست. با این تفاوت که در مدل F250 چراغ جلو کاملاْ ثابته و بر خلاف مدل N250 با چرخش فرمون حرکت نمیکنه.

نور بالا و نور پایین داخل یک لنز هستن و در پالس N250 راهنمای جلو با دیلایت‌های موتور تلفیق شدن و خبری از راهنمای جداگانه نیست. اما در پالس F250 راهنماها به صورت جداگانه ایفای نقش میکنن.

در قسمت عقب اما نمای کاملا یکسانی از هر دو موتور قابل مشاهده‌ست. دیگه باید تا الان متوجه شده باشید که این نوع طراحی از چراغ‌های عقب مخصوص موتورای باجاج هست. یعنی طراحی دو تیکه عمودی چراغ خطر که خیلی هم جذاب انجام شده. راهنماهای عقب هم به صورت جداگانه کار شدن. آدمو یاد خطر NS 200 میندازه !

این سبک از طراحی چراغ خطر رو از پالس‌های ۱۸۰ تا آر اس و دومینار میتونید ببینید و آخرین ورژنش هم در همین پالس ۲۵۰ دیده میشه. نکته خوبی که در سیستم روشنایی هر دو موتور وجود داره این هست که خبری از لامپ‌های معمولی نیست و همه چراغ‌ها LED هستن.

فرمون پالس N250 و F250

پالس N250 دارای یک فرمون لوله‌ای یک تکه هست که انحنای نسبتاً زیادی هم داره. اما از اونور مدل F250 فرمون سه تیکه‌ای داره که از پالس 220F به ارث برده و شبیه به اون طراحی شده.

کلید‌ها و قلوه‌های هر دو موتور یکسان هستن و در سمت راست فرمون این موتور کلید Kill Switch و استارت وجود دارن و خبری از کلید روشن خاموش کردن چراغ‌های موتور نیست. در قسمت چپ فرمون هم کلید تعویض نور پایین به نور بالا، فلاشر، بوق و کلید نور بالای لحظه‌ای یا Passing دیده میشه.

کیلومتر پالس 250

باجاج در این قسمت هم زحمت زیادی به خودش نداده و از یک کیلومتر ترکیبی یکسان در هر دو مدل استفاده کرده. کیلومتر جدیدی که برای پالس‌های 250 طراحی شده از قسمت‌های دور موتور آنالوگ در وسط و کیلومتر شمار دیجیتال در قسمت سمت راست تشکیل شده و چراغ‌های هشدار هم در قسمت سمت چپ و بالای پنل دیجیتال این کیلومتر حضور دارن.

با اینکه باجاج همچنان داره از کیلومترهای ترکیبی استفاده میکنه اما باید بگم که این کیلومتر جدید زیبا طراحی شده و با طرحی هر دو موتور هم کاملاً هماهنگه.

نکته مثبت این کیلومتر این هست که باجاج بالاخره با دنده شمار آشتی کرده و پای دنده شمار به این کیلومتر باز شده. 😂

به جز سرعت‌شمار و دنده‌شمار، ساعت، آمپر بنزین و مقدار مصرف سوخت موتور هم در قسمت دیجیتالی کیلومتر دیده میشن.

باک و زین پالس 250

باک مدل‌های F250 و N250 هر دو ظرفیتی معادل 14 لیتر دارن و در قسمت جلوی اونها یک درگاه شارژ USB تعبیه شده که میتونید گوشیتون رو باهاش شارژ کنید.

زین هر دو موتور هم کاملاً شبیه به هم هستن و طراحی جالبی دارن! با این که یک تکه به نظر میرسن اما زین راکب از زین ترک‌نشین جدا هست و به صورت جداگانه باز میشن. ارتفاع زین راننده از سطح زمین ۷۹.۵ سانتی‌متر هست که نشون میده اکثر افراد مشکلی با روندن پالس 250 ندارن.

خوشبختانه فضای زین هم در قسمت راننده و هم ترک‌نشین ایده‌آله و مثل یه سری از موتورای بازار مثل سی‌اف 250 و … با زین کوچک و اذیت‌کننده‌ای طرف نیستیم.

دو دستگیره هم در انتهای دمبی موتور وجود داره که برای داشتن کنترل بیشتر ترک‌نشین در زمان حرکت موتور کاربردیه.

جاپایی‌ها، جک و اگزوز پالس 250

در این بخش هم شاهد استفاده از قطعات یکسان در هر دو مدل پالس 250 هستیم. جاپایی‌ها عقب و جلوی موتور کاملا شبیه به موتور قبلی خود (یعنی پالس RS) هستن و چیز متفاوتی در اونها وجود نداره.

متأسفانه ویروسِ نداشتن جک وسط به این دو موتور هم سرایت کرده و فاقد جک وسط هستن و برای پارک کردن اونها فقط جک بغل در دسترس شماست.

اگزوز پالس 250 - زوموتور

در قسمت اگزوز با یه طراحی جدید طرف هستیم و باجاج برای دو مدل F و N اگزوز جدیدی طراحی کرده که دو خروجی مختلف داره.

در قسمت پایین میتونید صدای اگزوز این دو موتور رو بشنوید.

نوشته های مشابه

مشخصات فنی پالس 250

شاید با خوندن این بخش و مطالعه جزئیات مشخصات فنی پالس 250 تعجب کنید اما خب در ادامه با توضیحاتی که بهتون میدم متوجه میشید که مشخصات فنی و انجین 250 جدید باجاج، زیاد هم غیر عادی نیست و باجاج به دنبال چیزی به غیر از شتاب و سرعته! 😮

انجین باجاج پولسار 250 - زوموتور

انجین پالس 250

همونطور که انتظار میره باجاج از یک انجین برای این دو مدل استفاده کرده تا اولین پالس‌های 250 سی‌سی خودش رو روونه بازار کنه.

مدل N و F از یک انجین 249 سی‌سی 4 زمانه، تک سیلندر 2 سوپاپ استفاده میکنن که سر سیلندرش هم تک میل سوپاپ (SOHC) هست و به کمک یک رادیاتور روغن خنک میشه. نسبت تراکم این انجین 10 به 1 اعلام شده و انتقال سوخت بر عهده سیستم انژکتور برقی ساخت بوش هست.

شاید در نگاه اول با خودتون بگید که این چه وضعشه؟! 2 سوپاپِ SOHC در کنار سیستم خنک‌کننده روغن آدم رو میبره به دوره تیرکَمون شاه! 😕 چرا باجاج برای این انجین از تکنولوژی 4 سوپاپ DOHC و سیستم خنک‌کننده آب استفاده نکرده؟! 🙄 حداقل میتونست مثل ns200، چهار سوپاپ SOHC باشه! 🤔

جواب همه‌ی این سوال‌ها فقط تو سه چهار کلمه خلاصه میشه: استهلاک پایین، طول عمر بالا! 👌

قبل از این که توضیحات خودم رو راجع به این انجین شروع کنم لازم میدونم بگم که باجاج یه موتور 250 دیگه با یه مشخصات به روز داره که اون موتور دومینار 250 هست و در اون موتور تمرکز خودش رو روی بالا رفتن بازده و شتاب و سرعت موتور گذاشته اما در N250 و F250 داستان یکم فرق داره.

انجین باجاج پالس 250 - زوموتور

باجاج با طراحی این انجین با 2 سوپاپ، یک میل بادامک و سیستم خنک‌کننده روغن، سعی کرده تا پیچیدگی مهندسی انجین رو تا حد زیادی پایین بیاره و در کنار این داستان از وارد کردن فشار بیش از حد برای دریافت قدرت و گشتاور بیشتر خودداری کرده.

این مسئله باعث میشه تا پالس 250 دقیقاً مثل محصولات قدیمی باجاج یعنی پالس 180، پالس 200 و 220 انجین کم استهلاکی داشته باشه که طول عمر زیادی هم داره و کاری میکنه که صاحب موتور کمترین هزینه نگهداری ممکن رو با این موتور تجربه کنه.

انجین 250 جدید باجاج میتونه قدرتی معادل 24.1 اسب‌بخار رو در دور موتور 8750 تولید کنه و حداکثر گشتاورش هم به 21.5 نیوتون‌متر در دور موتور 6500 میرسه.

پس با توجه به این مواردی که گفتم این دوتا پالس 250 جدید برای شتاب‌گیری عجیب و غریب (مثل NS200) طراحی نشدن و خوراک افرادی هستن که دنبال یه موتور با کیفیت و کم دردسر هستن که سال‌های سال میخوان نگهِش دارن!

گیربکس و سیستم انتقال قدرت پالس N250 و F250

انتقال قدرت در این موتورها به کمک یک گیربکس 5 دنده مجهز به اسلیپر کلاچ و زنجیر صورت میگیره که به نظرم در این قسمت میشه به عملکرد باجاج انتقاد کرد. چراکه میتونست از یک گیربکس 6 سرعته برای پالس 250 استفاده کنه.

البته اگه نگاهی به نسبت دنده‌های این دو مدل داشته باشید متوجه میشید که با یه گیربکس قدرتی طرف هستیم و شاید استفاده از گیربکس 5 سرعته زیاد نقطه ضعف به حساب نیاد! دلیلش هم به این برمیگرده که حتی زمان‌هایی که وزن زیادی روی موتور باشه دیگه خبری از افت گشتاور نیست و لازم نیست برای رسیدن به حداکثر گشتاور موجود، دائم دنده‌ها رو کم و زیاد کنید.

در مورد نرمی دنده‌ها هم باید بگم که با توجه به شناختی که از موتورهای باجاج داریم، نرم بودن دنده‌ها چیز دور از ذهنی نیست و با وجود اسلیپر کلاچ انتظار میره که با یک گیربکس نرم طرف باشیم.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت پالس 250

در این بخش دو موتور پالس N250 و F250 عملکردی مشابه همدیگه دارن و میتونن در مدت زمان 9 الی 10 ثانیه (بسته به وزن راکب و شرایط جوی) از حالت سکون به سرعت 100 برسن و حداکثر سرعتشون هم در حدود 140 تا 145 کیلومتر بر ساعت عنوان شده.

شاسی و سیستم تعلیق پالس پالس 250

شاسی به کار رفته در هر دو مدل پالس 250 از نوع الماسی هست و وزن مدل N250 به همراه مایعات ضروری 162 کیلوگرمه. در مدل F250 به خاطر وجود دیاق و فلاپ‌های قسمت جلو 2 کیلوگرم به وزن موتور افزوده شده و وزنش به 164 کیلوگرم رسیده.

کمک‌فنرهای پالس 250

مثل بقیه موتورهای ساخت باجاج، این دو مدل هم از کمک‌فنرهای ساخت Endurance بهره میبرن که در قسمت جلو دو کمک‌فنر تلسکوپی معمولی ۳۷ میلی‌متری وجود دارن و در قسمت عقب هم یک کمک‌فنر گازی قابل تنظیم کار شده.

لاستیک‌های پالس N250 و F250

این دو مدل از لاستیک‌های ساخت برند هندی MRF استفاده میکنن که سایز لاستیک جلو 100/80/17 و سایز لاستیک عقب هم 130/70/17 هست. لاستیک های ام آر اف توی این چند سال امتحان خودشونو پس دادن و واقعا کیفیت خوبی دارن.

سیستم ترمز پالس 250

باجاج همیشه در قسمت ترمز موتورسیکلت‌های خودش کم نمیذاره و این دفه هم ترک عادت نکرده. البته قبلاً شاهد همکاری این کمپانی با برند Bybre معروف بودیم که در پالس 250 دیگه خبری از این برند نیست و به جای اون شاهد حضور ترمز‌های ساخت Grimeca هستیم. Grimeca و Endurance برندهای مشترک هندی هستن.

ترمز جلوی این موتور از یک دیسک 300 میلی‌متری و ترمز عقب هم یک دیسک 230 میلی‌متری تشکیل شده و خبر خوب این هست که ترمز جلو به سیستم ترمز ضد قفل یا همون ABS مجهز شده و تو ایران سانسور نشده! 😁

قیمت و شرایط اقساط پالس 250

همونطور که در قسمت مقدمه این مقاله اعلام کردم، پالس N250 و F250 هنوز برای فروش وارد بازار نشدن و طبق اعلام شرکت فارس قراره از ابتدای سال 1402 در دسترس خریداران قرار بگیره. با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در بازار پیش‌بینی میکنم که هر دو مدل پالس 250 با حدود قیمتی حداقل 200 میلون تومان راهی بازار بشن.

جمع بندی پالس 250

به دلیل این که هنوز این موتورها وارد بازار نشدن زیاد نمیشه راجع به ارزش خریدشون در ایران صحبت کرد و ما سعی میکنیم به محض ورودشون به خیابون‌ها مقاله خودمون رو به‌روز کنیم. اما تا وقتی که پای این دو پالس جدید به خیابون‌های ایران باز بشه این رو بدونید که همونطور که در قسمت‌های مختلف مقاله اشاره کردم، این دو موتورسیکلت برای اون دسته از افرادی ساخته شده که دنبال یه موتور کم دردسر و کم خرج برای رفت و آمدهای شهریشون هستن.

با توجه به توضیحاتی که در بخش مشخصات فنی بهتون دادم پالس N250 و F250 به درد افرادی که به دنبال یه موتور برای درگ انداختن با موتورهای هم‌رده و کَل‌کَل های خیابونی هستن نمیخوره و اگه جزو این دسته از افراد هستید، بهتره سراغ موتورایی مثل NS200 یا دومینار 250 برید!

مشخصات موتور پالس N250 و F250

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)۱۹۸*۷۴*۱۱۴ ( سانتی متر )
ارتفاع زین۷۹.۵ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ (SOHC)، روغن خنک
حجم موتور۲۴۹ سی سی
حداکثر قدرت۲۴.۱ اسب بخار در دور موتور ۸۷۵۰
حداکثر گشتاور۲۱.۵ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰
نسبت تراکم۱۰ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی ساخت بوش
میزان مصرف سوخت (حدودی)۲.۵ تا ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، ۵ دنده به همراه اسلیپر کلاچ
سیستم ترمز جلودیسک ۳۰۰ میلی‌متری، ABS
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۳۰ میلی‌متری
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی ۳۷ میلی‌متری
سیستم تعلیق عقبتک کمک‌فنر روغنی
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۸۰/۱۷ و عقب ۱۲۰/۷۰/۱۷ برند ایران‌یاسا
وزن تَر۱۶۲ کیلوگرم (N250)، ۱۶۴ کیلوگرم (F250)
حجم باک۱۴ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۴۵ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

سوالات متداول پالس F250 و N250

پالس‌های ۲۵۰ از چه تاریخی وارد بازار میشن؟!

این دو مدل هنوز برای فروش وارد بازار نشدن و طبق اعلام شرکت پیشرو گستر فارس و همراه سیکلت قراره از ابتدای سال 1402 در دسترس خریداران قرار بگیرن.

حداکثر قدرت و گشتاور پالس 250 چقدر هست؟

انجین 250 جدید باجاج میتونه قدرتی معادل 24.1 اسب‌بخار رو در دور موتور 8750 تولید کنه و حداکثر گشتاورش هم به 21.5 نیوتون‌متر در دور موتور 6500 میرسه.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ و نهایت سرعت پالس ۲۵۰ چقدر هست؟!

در این بخش دو موتور پالس N250 و F250 عملکردی مشابه همدیگه دارن و میتونن در مدت زمان 9 الی 10 ثانیه (بسته به وزن راکب و شرایط جوی) از حالت سکون به سرعت 100 برسن و حداکثر سرعتشون هم در حدود 140 تا 145 کیلومتر بر ساعت عنوان شده.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

4 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر بررسی‌های خیلی مفید در اختیار همگان قرار می دهید دو سوال دارم یکی موتور ns 180 مدل 1398 صفر کیلومتر به قیمت دویست و بيست میلیون تومان ارزش خرید داره و دومی na180 صفر کیلومتر به قیمت یکصد و بیست میلیون بهتره یا بنلی150 نیو فیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا