رپورتاژ آگهی

بررسی مصارف آهن و فولاد در صنعت ساختمانی

چکیده : بررسی مصارف آهن و فولاد در صنعت و ساختمان سازی

مصارف آهن و فولاد در ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می بایست به آن توجه کرد. بیش از 50 درصد از نیاز جهانی فولاد در صنایع ساختمانی اختصاص داده شده است. به دلیل استحکام، بافت و شکل مقاطع فولادی، این محصولات در ساختمان کاربردهای فراوانی دارند. خصوصیات مقاطع فولادی به معماران آزادی عمل بیشتری در طراحی می‌دهد. ترکیب دوام، استحکام، زیبایی، ابعاد دقیق و انعطاف‌پذیری، پارامترهای گسترده‌تری برای ایده‌های نو به معماران می‌دهد.

عملکرد یک ساختمان این روزها، به طرز چشمگیر و سریعی می‌تواند تغییر کند. ممکن است مستأجر بخواهد تغییراتی ایجاد نماید که بارهای کف را به میزان چشم گیری افزایش دهد. برای ایجاد نمودن طرح‌های جدید داخلی بر اساس نیازهای گوناگون و استفاده بهینه از فضا، ممکن است دیوارها مجدداً طراحی گردند. سازه‌هایی که با فولاد ساخته شده اند می‌توانند چنین تغییراتی را تحمل نمایند.

برای خرید انواع محصولات فولادی با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت شما دوستان می توانید با شماره تماس های 02191010666 و یا 06153222100 تماس بگیرید. کارشناسان فروش مجموعه اهن لند در هر لحظه آماده راهنمایی و مشاوره شما می باشند.

دلایل اصلی مصارف آهن و فولاد در ساخت و ساز

پرکاربرد و پرمصرف بودن آهن و فولاد برای همه واضح است؛ اما دانستن دلیل استفادۀ بیشتر این محصول خالی از لطف نیست. به همین جهت 6 دلیل اصلی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • سازگاری آهن و فولاد با بتن؛
  • مقاومت فولاد در برابر زلزله؛
  • زیبایی و طراحی منحصر به فرد؛
  • سازگاری با محیط‌‌ زیست؛
  • استحکام و مقاومت بالا؛
  • قابل بازیافت بودن فولاد.

سازگاری آهن و فولاد با بتن

یکی از دلایل اصلی کاربرد آهن و فولاد در ساختمان‌ سازی این مورد است که به خوبی به بتن می‌چسبد. این دو ماده (فولاد و بتن)، ویژگی‌های برابری دارند، از جمله:

  1. ضریب انبساط حرارتی مشابهی دارند؛
  2. جزو مصالح مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی‌اند؛
  3. محکم و مقاوم هستند.

استفاده نمودن از این دو ماده مهم در سازه های بتن آرمه (یکی از سبک های سازه ای متداول است) منجر به ساخت ساختمان‌هایی مستحکم و اقتصادی می گردد.

مقاومت فولاد در برابر زلزله

زمین لرزه ها حوادثی غیرقابل پیش بینی می باشند. سازه ها می بایست طوری طراحی گردند که دارای مقاومت کافی در برابر این حادثه ناگوار باشند. آهن و فولاد یک ماده انتخابی برای رفع این مورد و بالا بردن مقاومت در نظر گرفته می شود.

این ماده در عین استحکام بالایی که دارد، انعطاف‌پذیر می باشد. این ویژگی ای که فولاد دارد بارهای شدید را به جای شکستن و فروریختن سازه می تواند در خود تحمل کند و این فشار را از طریق تیر به ستون، و در آخر به زمین انتقال دهد.

وزن سازه های فولادی به طور چشم گیری از سازه های بتنی سبک تر است زیرا تنش های محیطی را کاهش می دهند.

زیبایی و طراحی منحصر به فرد

یکی دیگر از دلایلی که فولاد، دارای طرفدارهای زیادی است، چکش خواری مناسب این محصول است. فولاد به معماران و طراحان اجازه می دهد تا محصولات و ایده های جدیدی را بسازند. قابلیت خم کاری و ایجاد انحنا همراه با استحکام بالا و مناسب، سبب پرمصرف شدن این ماده گردیده است.

سازگاری با محیط‌‌ زیست

ساخت مواد فولادی آسیب کمتری را به محیط زیست وارد می نماید، این محصولات حمل و نقل آسان تری نیز دارند. با استفاده نمودن از روش های نوین در ساخت فولاد، در مصرف سوخت می توان بسیار صرفه جویی نمود.

استحکام و مقاومت بالا

فولاد دارای مقاومت بالایی است و با تغییر یافتن ساختارِ عنصری آن مقاومت ماده را بهبود یافته تر می نماید. عناصری مثل منگنز و کربن ساختار شیمیایی این ماده را تغییر می دهد و به یک ماده مقاوم و ضد زنگ تبدیل می نماید. به همین علت آهن کاربردی چشمگیر در ساختمان‌ سازی دارد.

قابل بازیافت بودن فولاد

می توان انواع مقاطع فولادی را مجدداً مورد استفاده قرار داد و آن ها را دوباره با استفاده از سیستم بازیافت به صنعت بازگرداند. طی این فرایند فلز را ذوب‌ می نمایند و به مقاطع دلخواه تبدیل می کنند. با این فرایند از به هدر رفتن این محصولات جلوگیری می شود و تا حدودی در هزینه ها صرفه جویی می گردد.

مصارف آهن و فولاد ضد زنگ چیست؟

آهن و فولاد ضد زنگ اولین بار برای تولید کارد و چنگال مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل خصوصیات مقاوم آن در برابر خوردگی، این محصول خیلی سریع به صنایع شیمیایی راه پیدا کرد.

مقاومت آهن در برابر خوردگی امروزه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و هر روز کاربردهای نوینی برای فولاد ضد زنگ پیدا می شود. تعدادی از کاربردهای فولاد ضد زنگ را در زیر مشاهده می نمایید:

  • ساخت کارد، چنگال و وسایل آشپزخانه؛
  • کاربرد آهن در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز؛
  • کاربرد آهن در صنایع انرژی و تولید برق؛
  • کاربرد آهن در صنایع غذایی؛
  • معماری، ساختمان و ساخت و ساز؛
  • تجهیزات پزشکی؛
  • کاربرد آهن در صنایع خودروسازی.

رایج‌ترین موارد مصارف آهن و فولاد در ساختمان سازی

  • میلگرد؛ در ساخت تیر، ستون، پی ریزی، سقف و راه پله؛
  • تیرآهن؛ ساخت تیر و ستون اسکلت فلزی؛
  • نبشی؛ اجرای آسانسور، وال پست؛
  • سپری؛ افزایش استحکام ستون فلزی؛
  • ناودانی؛ وال‌پست، دیوارکشی؛
  • ورق؛ ساخت شیرآلات، رابیتس و توری؛
  • شمش؛ ساخت انواع مقاطع فولادی.

کاربرد مصارف آهن و فولاد در ساختمان سازی

در این بخش میخواهیم به مصارف آهن و فولاد ساختمانی و در حقیقت مصارف آهن و فولاد را بررسی کنیم.

  • مقاطع فولادی؛
  • ورق و محصولات ورق؛
  • میلگرد؛
  • فولاد غیر سازه‌ای؛
  • نبشی.

مقاطع فولادی

این فلزات یک چارچوب سفت و محکم برای ساختمان را تشکیل می دهند و 25٪ فولاد مورد استفاده در ساختمان ها را تشکیل می دهند.

ورق و محصولات ورق

31 درصد فولاد به صورت انواع ورق فولادی در بام، پرلین، دیوارهای داخلی، سقف، روکش فلزی و پنل‌های عایق برای دیوارهای خارجی استفاده می شود. انواع ورق فولادی شامل ورق سیاه، ورق اسیدشویی، ورق هاردوکس، ورق قلع اندود، ورق استیل، ورق سرد، ورق گالوانیزه و ورق روغنی می شوند.

میلگرد

این ها استحکام کششی و سفتی را به بتن اضافه می کنند و 44 درصد از فولاد را در ساختمان ها تشکیل می دهند. به این دلیل در اینجا از فولاد استفاده می شود که به خوبی به بتن متصل می شود، ضریب انبساط حرارتی مشابهی داشته و محکم و نسبتاً مقرون به صرفه است. از بتن برای تهیه پایه ها و زیرزمین های عمیق استفاده می شود. بتن در حال حاضر جز مصالح ساختمانی اولیه جهان است.

فولاد غیر سازه‌ای

فولاد همچنین در بسیاری از کاربردهای غیر سازه ای در ساختمان ها مانند تجهیزات گرمایش و سرمایش یافت می شود. وسایل و اتصالات داخلی از قبیل نرده ، قفسه بندی و پله ها نیز از جنس فولاد ساخته شده‌اند.

نبشی

کاربرد نبشی در ساختمان سازی برای پشتیبانی از تیرها و سکوهای دیگر است. از دیگر کاربردهای این محصول در صنعت ساخت و ساز به عنوان تکیه‌گاه افقی و عمودی در سازه ها است.

منبع: سایت https://ahanlands.com

برچسب ها : آهن,تیرآهن,فروش آهن,فروش تیرآهن,قیمت روز آهن

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا