اخبار

کی تی ام دوک ۹۹۰: چُست و چابک!

مقدمه

میتونیم از کی تی ام به عنوان متخصص طراحی و ساخت موتورهای نیکد (Naked) یاد کنیم. میپرسید چرا؟! فکر میکردم دیگه بعد از رونمایی از دوک ۹۹۰ و دیدن خانواده جذاب دوک این مسئله براتون حل شده باشه!

همونطور که میدونید کمپانی کی تی ام به موتورهای آفرودی خودش خیلی معروف هست و از گذشته تا به حال خیلیا کی تی ام رو پادشاه سبک آفرود میدونن! (البته شرکت‌های زیرمجموعه این کمپانی اتریشی مثل هاسکورانا و گس‌گس هم از این قاعده مستثنی نیستن.)

وقتی به سبد محصولات این کمپانی نگاه میکنید متوجه این موضوع میشید که در بین موتورهای ریس، استریت و نیکد، تمرکز ویژه کی تی ام روی موتورهای نیکد هست و حتی ۸ سالی هست که در سبک موتورهای ریس پرچمداری نداره. (آخرین پرچمدار: KTM 1190 RC8)

اما در عوض سری دوک (Duke) یه خانواده کامل نیکد رو تشکیل دادن که اعضای اون از ۱۲۵ و سی‌سی تا ۱۲۹۰ سی‌سی حجم دارن! به همین دلیل هم هست که میشه از این شرکت اتریشی به عنوان متخصص تولید موتورای نیکد اسم برد.

دوک ۹۹۰: جدیدترین و مدرن‌ترین عضو خانواده Duke

مهم‌ترین تغییری که کی‌تی‌ام در دوک ۹۹۰ اعمال کرده طراحی چراغ جلوی این موتور بوده که به صورت جسورانه‌ای سبک همیشگی طراحی چراغ موتورهای کی‌تی‌ام رو به مدرن‌ترین شکل ممکن نمایش داده.

دیگه خبری از یه کاسه چراغ بزرگ نیست و چراغ‌های اصلی موتور در دو لنز خلاصه شدن و ۴ دی لایت جذاب هم اونها رو از چهار طرف احاطه کردن تا زبان طراحی همیشگی کی تی ام در این موتور دیده بشه.

چراغ جلوی duke 990 - زوموتور zoomotor

دوک ۹۹۰ به عنوان جانشین دوک ۸۹۰ در نمایشگاه Ecima سال ۲۰۲۳ که الان در حال برگزاری هست معرفی شد. اگه براتون سوال پیش اومده که چرا KTM در زمان رونمایی موتورهای جدیدش در حجم‌های بالا ۳۹۰ سی‌سی همیشه حجم انجین موتوراش رو افزایش میده؛ باید بگم که تقریبا هر چند سال یک بار استانداردهای آلایندگی سختگیرانه تر میشن و همین مسئله باعث میشه تا قدرت و گشتاوری که برای حجم یکسان در نظر میگیریم، با وجود این استانداردها سال به سال کمتر بشه!

ترفند این کمپانی اتریشی برای دور زدن این قانون‌ها و استانداردها افزایش حجم انجین موتورهای جدیدش هست!

برای مثال دوک ۶۹۰ رو به ۷۹۰ تبدیل کرد و امسال هم تولید دوک ۸۹۰ متوقف شدن و قراره از سال ۲۰۲۴ دوک ۹۹۰ راه رو ادامه بده. نکته جالب توجه در مورد این مدل‌ها این هست که در حال حاضر دوک ۷۹۰ در کشور چین و به دست کمپانی سی‌اف تولید و راهی بازارهای جهانی میشه!

انجین و مشخصات فنی KTM Duke 990

کی تی ام دوک ۹۹۰ یه انجین ۲ سیلندر (موازی)، ۴ زمانه و آب خنک داره که حجم دقیقش ۹۴۷ سی‌سیه و ۸ سوپاپ داره و آرایش سر سیلندرش هم DOHC هست. این انجین مطابق با استاندارد یورو ۵ پلاس میتونه ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت رو در دور موتور ۹۵۰۰ در اختیارتون بذاره و حداکثر گشتاورش هم ۱۰۳ نیوتون‌متر در دور موتور ۶۷۵۰ هست.

” استفانو برانکا، مدیر محصول KTM، قبل از رونمایی گفت: معیار ما دیگه دوک 890 نیست، بلکه Super Duke هست. “با این موتور جدید، ما به سوپر دوک نزدیک میشیم. تمام تجربه سواری، ظاهر، طراحی، چراغ جلو، 100% به سوپر دوک نزدیک میشه و ما می خوایم گام رو به جلو برداریم.”

” یکی از بهترین ارزش‌های کلاس ما در دوک 890 فرز بودن و چابکی موتور بود که در این موتور جدید، هدف اصلی حفظ چابکی 890 و در عین حال گامی رو به جلو با ثبات بود. “

در راستای حرف برانکا باید بگم که البته هنوز ساختار انجین تفاوت زیادی با سوپر دوک ۱۲۹۰ داره!

انجین دوک ۹۹۰ و سوپردوک ۱۲۹۰ - zoomotor

سیستم تعلیق جدید و ترمز دوک ۹۹۰

شاسی و بازوی عقب دوک ۹۹۰ طراحی جدیدی به خودش گرفته که این مسئله باعث شده در مقایسه با دوک ۸۹۰ با کاهش وزن ۱.۵ کیلوگرمی مواجه باشیم.

وزن خشک این موتور ۱۷۹ کیلوگرمه که با بنزین و روغن و آب رادیات به ۱۹۰ کیلوگرم هم میرسه.

سیستم تعلیق دوک ۹۹۰ در قسمت جلو یک جفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس قابل تنظیم Apex 43 از برند WP Suspension هست و یک تک کمک گازی هم در قسمت عقب تعبیه شده.

ktm duke 990 - zoomotor

چرخ‌های آلومینیومی ریخته‌گری دوک ۹۹۰ با دیسک‌های 300 میلی‌متری و کالیپرهای چهار پیستونی دوتایی شعاعی در جلو و در عقب، یک کالیپر دو پیستونی، با روتور 240 میلی‌متری ترکیب شدن که هر دو مجهز به ترمز ABS مخصوص پیج برند آلمانی بوش (Bosch) هستن.

تکنولوژی به کار رفته در Duke 990

کی تی ام در جدیدترین موتور خودش از سیستم‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده که تمام اونها از طریق کیلومتر ۵ اینچی تمام رنگی TFT اون قابل کنترل هستن. این سیستم‌های پیشرفته شامل ترکشن کنترل ۶ مرحله‌ای، ۳ حالت رانندگی مختلف‌، پورت شارژ تایپ C، حسگر تنظیم نور صفحه کیلومتر و … میشن.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

2 دیدگاه

  1. حاجی خداوکیلی KTM موتورهای قشنگی میزنه از همون اول هم موتورهای رو می‌دیدم پیش خودم میگفتم تمام شرکتها یه طرف این KTM چرا انقد موتوراش خاصن
    دستخوش همه دست‌اندرکارا این شرکت با این طراحی های خفننننننشون

    ممنون آقای امیرحسین بابت این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا