اخبار

سوپردوک ۱۳۹۰: هیولایی برای سال ۲۰۲۴

مقدمه

کی تی ام ۳۰ سالگی خانواده دوک (Duke) رو با رونمایی از حجیم‌ترین عضو این خانواده جشن گرفت. سوپردوک ۱۳۹۰؛ از همیشه قوی‌تر، از همیشه وحشی‌تر!

مدل جدید سوپردوک از ژانویه سال ۲۰۲۴ برای خرید در بازار جهانی در دسترس همه (به جز ایران و چند کشور دیگه) قرار میگیره. مدل قبلی یعنی سوپردوک ۱۲۹۰ برای اولین بار ۱۱ سال پیش معرفی شده بود و حالا کی‌تی‌ام تصمیم گرفته تا آپدیت جدیدی برای پرچمدار نیکد خودش بده. (باورم نمیشه که ۱۱ سال از معرفی سوپردوک ۱۲۹۰ گذشته! 😩)

سوپردوک ۱۲۹۰ و ۱۳۹۰ - زوموتور

تغییرات ظاهری سوپردوک ۱۳۹۰

با اینکه استخوان‌بندی مدل جدید از کناره‌ها شبیه به مدل مدل قدیمی هست اما تغییرات جزئی زیادی شامل حال هیولای جدید کی تی ام شده؛ از تغییر طراحی چراغ جلو (که اخیراً در مدل دوک ۹۹۰ دیده بودیم) بگیر تا باله‌های آیرودینامیکی و طراحی رینگ جدید که باعث شده ۱.۲ کیلوگرم از رینگ‌های قدیمی سبک‌تر باشه.

1390 superduke - zoomotor

یه پنل TFT جدید به موتور اضافه شده که مثل مدل قبلی دنیایی از اطلاعات رو در اختیارتون قرار میدن. سوپردوک ۱۳۹۰ دارای ۵ حالت مختلف رانندگی هست: «بارانی»، «خیابانی»، «اسپرت»، «پرفرومنس» و «مخصوص پیست» که در حالت بارانی قدرت انجین به ۱۲۸ اسب‌بخار محدود میشه و در حالت پرفورمنس و مخصوص پیست تمام قدرت این هیولا در اختیار شما قرار میگیره.

کیلومتر سوپردوک - زوموتور

آپشن کنترل تک‌چرخ هم روی سوپردوک ۱۳۹۰ جدید وجود داره که میتونید اون رو در ۵ زاویه مختلف از ۰.۳۶ تا ۲۲.۲۵ درجه تنظیم کنید. کی‌تی‌ام این امکان رو بهتون داده که اگه خیلی احساس شجاعت کردید این آپشن رو غیر فعال کنید و ببینید خودتون چند مرده حلاجید! 😂

انجین جدید سوپردوک ۱۳۹۰

به لطف افزایش قطر سیلندر (از ۱۰۸ میلی‌متر به ۱۱۰ میلی‌متر) انجین جدید (با نام LC8 دو سیلندر V شکل) از ۱۳۰۱ سی‌سی به ۱۳۵۰ سی‌سی افزایش حجم داشته و کی‌تی‌ام در این موتور برای اولین بار از سیستم زمان‌بندی دو مرحله‌ای سوپاپ‌ها (همون VVA خودمون که قبلا در این مقاله راجع بهش صحبت کرده بودیم) استفاده کرده.

انجین LC8 - زوموتور

به لطف این تغییرات و البته با وجود رعایت قوانین یورو ۵+ سوپردوک ۱۳۹۰ جدید حدود ۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۴.۵ نیوتون‌متر گشتاور بیشتری به نسبت نسل قبلی خودش تولید میکنه.

با وجود این آپدیت و البته افزایش قدرت و گشتاور، کی‌تی‌ام همچنان دوام انجین رو در بالاترین سطح خودش تضمین کرده و گفته مثل نسل قبلی، بعد از ۶۰ هزار کیلومتر باید موتور رو برای بازبینی و سرویس سوپاپ‌ها به تعمیرگاه ببرید.

شاسی سوپردوک ۱۳۹۰ - زوموتور

در کنار تمرکز روی طول عمر بیشتر انجین، بدنه دریچه گاز کوتاه‌تر شده، جعبه هوا (Air Box) و سیستم Ram Air بازطراحی شدن و در قسمت گیربکس هم کی‌تی‌ام دنده‌های ۵ و ۶ رو دچار تغییراتی کرده تا در محدوده سرعت این دنده‌ها به نسبت قبل افزایش پیدا کنن.

در حالت عادی با دنده ۶ سوپردوک ۱۲۹۰ میتونید سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت رو تجربه کنید! حالا دیگه سوپردوک ۱۳۹۰ میخواد چی بشه فقط باید منتظر بمونیم و ببینیم!

راستی رفیق با کدوم نسل از کی‌تی‌ام سوپردوک بیشتر حال میکنی؟ نسل ۱۲۹۰ قدیم یا ۱۳۹۰ جدید؟! حتما تو کامنتا برام بنویس. 👇🧡

اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا