نقد و بررسی موتورسیکلت

سیر تا پیاز انواع طرح Z1000

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

این محتوا از اونایی بود که خودم خیلی دوست داشتم زودتر بهش برسیم چون این موتورا یعنی طرح های z1000 یکی از پرحاشیه ترین موتورای چند وقته اخیر بودن و کلی حرف و حدیث در موردشون هست.امروز میخوایم دل و روده طرح زد هارو بریزیم وسط تا کامل متوجه بشیم دقیقا با چه موتورسیکلت های طرف هستیم.

طرح زد هزارا تقریبا استارت ورودشون به بازار از همین پارسال خورد ( سال ۱۴۰۰ ) و قشنگ یادمه که یه شبی بود فیلماش در اومد . یهو بازار ترکید کلا چون خب همه عشق زد ۱۰۰۰ بودن و رخ موتورم واقعا خوب بود دیگه خلاصه کلی سرصدا درست شد . این سبک موتور ها به اسم طرح زد توی بازارای جهانی هیچ جایگاه و نام و نشونی ندارن

کافیه که شما توی گوگل سرچ کنید z1000 replica به معنی کپی یا المثنی زد هزار.میبینید که کلی موتور هست که هیچکدوم نه پدر مادر درست حسابی دارن نه اسم مشخصی yamahx ،N19 و کلی اسامی عجیب غریبو میتونید گیر بیارید که تنها وجه اشتراکشون هم ویترین کاره و توی انبار یعنی انجین و اصل داستان هر کی از یه انجین استفاده کرده.

فعلا ( اگر بعدا بیشتر نشه ) ما توی ایران سه تا از اینا داریم که طرح زد ۱۰۰۰ محسوب میشن یکی اسمش هانی ۲۵۰ هست برای شرکت هانی موتور.یکی دیگه های پرو برای شرکت ثاقب خودرو و اون یکی هم بلنتا زد ۲۵۰ از شرکت همتاز که قیمت هاشون از حدودا از ۱۳۰ میلیون شروع میشه تا ۱۶۰-۱۵۰ .

شرکت مادر اصلی و سازنده دو موتور اولی که تو ایران هست یعنی هانی و هایپرو شرکت ژیاوا چین ( jiajue ) هست و اسم اصلی این موتور ها هم n19 هست که توی دو تا نسخه ۲۵۰ و ۴۰۰ سی سی تولید شدن. های پرو و هانی دقیقا یه انجین دارن با این تفاوت که طرح زد هانی ترمز هاش abs  هستن و همونجوری که گفتیم این دوتا موتور توسط شرکت ژیاوا چین تولید شدن … این شرکت حدودا از سال ۲۰۰۰ کارشو شروع کرد و خب کلا هم کارش تولید موتور های طرح و میان رده هست . بلنتا زد ۱ ولی یکم داستانش فرق داره و یه جورایی یه موتور دیگس که جلوتر میفهمید کلا مشخصاتش فرق داره با اون دوتای دیگه هم انجینش هم مشخصات دیگش.

تا اینجای کار سعی کردم یه توضیحات کلیی در مورد طرح های زد هزاری که توی ایران هست بهتون بدم تا یه دید کلی به این قضیه داشته باشید.تا اخر با زوموتور همراه باشید تا دیگه پرونده این موتورا رو کامل ببندیم .

ظاهر طرح کاوازاکی زد ۱۰۰۰

همونجوری که میبینید این موتور تو سبک نیکده چون طرح زد اصلی همینه . در اصل تو قسمت ظاهر و طراحی هر چی توی زد اصلی دیده بودیم توی اینا هم هست.قطعا اصلی ترین دلیل مشتریا برای خرید طرح زدا ظاهر و طراحی این موتوراست که توی این آیتم خیلی حرفه ای و با وسواس از روی زد هزار واقعی کپی شده و واقعا خسته نباشید میگیم به این شرکتای چینق و همکاران عزیزشون … ! این موتورا از لحاظ تنوع رنگی شرایط خوبی دارن و توی رنگ های زیادی میتونید گیرشون بیارید.

قبل اینکه وارد جزئیات قسمت طراحی بشیم اینو بگم که طرح زد های شرکت هانی و ثاقب شبیه به هم هستن ولی بلنتا ممکنه کمی تو قسمت ظاهر با این دو موتور تفاوت های خیلی جزئی داشته باشه .

چراغ های جلو و عقب طرح زد ۱۰۰۰

چراغ های این موتورا هم دقیقا کپی زد هزار اصلی هست.در قسمت جلو و عقب تمامی چراغ ها ال ای دی هستن، راهنما ها هم همینطور. اینجا یه نکته ای که وجود داره اینه . پرتاب و شدت نور مخصوصا در قسمت نور های جلو و راهنماها خوب نیست و دید مناسبی نداره.

فرمان و کیلومتر طرح z1000

فرمون طرح زد

فرمون این موتورا یک فرمون لوله ای ساده هستن و یه انحنایی هم در وسط فرمون دیده میشه . در کل کیفیت کلید ها وقلوه ها هم خیلی چنگی به دل نمیزنه . در سمت راست و چپ فرمون کلید های معمول رو میتونید ببینید.فلاشر هم قسمت چپ فرمون تعبیه شده.

کیلومتر طرح زد ۱۰۰۰

مجدد کپی برابر اصل! یه کیلومتر تماما دیجیتال داریم که نحوه پر شدن دور موتورش دقیقا مثل طرح زده.اطلاعاتی مثل کیلومتر طی شده، ساعت و امپر بنزین رو هم میتونید در کیلومترش ببینید.وضوح کیلومتر هم توی نور افتاب خیلی خوب نیست.راستی تا یادم نرفته اینم بگم که کتی ترمز جلو این موتور هم قابل تنظیمه.

باک و فلاپ های طرح زد

ظرفیت باک طرح زد های هانی و های پرو ۱۷ لیتره و ظرفیت بلنتا ۱۵ لیتر . در قسمت پایین باک هم امکان نصب پروتکشن رو دارید.در کل کیفیت فلاپ ها و بدنه این موتور هم خیلی نمیشه گفت خوبه و یه تفاوتی هم که اینجا با طرح زد داره پوشیده شدن انجین با یه سری فلاپ هست.توی زد هزار اصلی انجین بزرگ موتورو میتونستیم ببینیم که خب توی این موتورا پوشاندن انجین کار عقلانیی هست به نظرم و ظاهرشو بهتر کرده .

زین طرح z1000

زین این موتورا هم یه زین دو تیکه هست که نرمی نسبتا قابل قبولی داره.فضا زین برای راکب اوکیه ولی برای ترک خیلی نیست و جایی هم برای نگهداری دست ترک عقب تعبیه نشده.یه بند سوسکی اون وسط هست که یه جورایی بود و نبودش فرقی نداره .

ارتفاع زین این موتور ها از سطح زمین ۷۹ سانتی متر هست که برای افرادی که قدشون زیر ۱۸۰ سانتی متر هست تا حدی سواریشو سخت میکنه.به نظر من دلیلشم بیشتر نوع شاسی و بدنه این موتوره.

اگزوز طرح زد

اگزوز های طرح زد ها هم دقیقا کپی هستن و خب یکی از قسمت های جذاب طراحی این موتور به حساب میان.از یک منبع دوتا خروجی اگزوزو خارج شده و به صورت دوبل در قسمت عقب موتور قرار گرفته.

انجین و مشخصات فنی طرح z

طرح زد هانی و های پرو از انجین زونگشن tm 250 استفاده میکنن.انجین این موتورا دو سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپه و ارایش سوپاپ های ohc  هست. متاسفانه این انجین ها از رادیاتور روغن استفاده میکنن ولی در اصل هوا نقش خنک کنندگی رو توی این موتور بازی میکنه و این موضوع اصلا برای این موتورا با این مشخصات خوب نیست البته با این حال گرمای زیادی مثل بنلی جفت رو روی این موتور حس نمیکنید .

انجین طرح زد بلنتا تقریبا بی نام و نشونه و هنوز نتونستیم بفهمیم شرکت مادر و تولید کنندش کجاست.ممکنه همین انجین زونگشن باشه که بعیده ممکنه هر انجین دیگه ای هم باشه. خدا میدونه !

نسبت تراکم این موتور ۹.۳ به ۱ هست و حجم دقیق انجین ۲۴۹ سی سیه. ما مرجع اصلیمون سایت سازنده این موتوره که همون ژیااوا هست. در مورد قدرت گشتاور این موتور این گونه گفته ! ولی وارد کننده یعنی شرکت ثاقب و هانی ( که انجین یکسانی استفاده میکنن ) اطلاعات رو جور دیگه ای توی رسانه هاشون درج کردن و در کل متناقضه با مرجع اصلی.حتی شما از شرکت هم بپرسید بهتون میگن انجین زونگشن روشه ولی توی اطلاعات انجین، اطلاعات متفاوتی بهتون میدن ! عجیبه ! ولی در هر صورت طبق مشخصات سایت تولید کننده …

قدرت این موتورا ( یعنی هانی و های پرو ) ۱۲.۵ کیلو واته که میشه ۱۶.۷ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاورش هم ۱۶ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه محاسبه شده. این در حالیه که وزن این موتور ۱۵۵ کیلوگرمه. از اون سمت بلنتا زد ۱ رو داریم با همین مشخصات اولیه ای که گفتیم با این تفاوت که آب خنک هستش و اما ! قدرت بلنتا زد وان، ۱۸.۴ کیلووات که میشه ۲۴.۶ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و گشتاور ۲۳.۴ نیوتون متر در ار پی ام ۶۵۰۰ و این در حالیه که این موتور وزن ۲۰۵ کیلویی داره ! خیلیییی زیادهههههه وزنش

در اصل انجین طرح زد هانی و های پرو یه چیزه و بلنتا z1 هم یه چیز دیگه با تفاوت اصلی در وزنشون.

سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی این موتورا در خارج از ایران کاربراتور هست که به سفارش ایران انژکتور شده و همشون در حال حاضر انژکتور برقی هستن مصرف سوخت هم صدی چیزی بین ۳.۵ تا ۴ هست.

سیستم انتقال قدرت

گیربکسشون هم ۶ سرعتس و ظرفیت روغن هم ۱ لیتر و ۹۰۰ البته در های پرو و هانی . طرح زد بلنتا هم همین حدودا باید باشه ! پیشنهاد میکنم مقاله ای که در مورد انواع سیستم انتقال قدرت داریم رو مطالعه کنید

سیستم تعلیق و ترمز

کمک فنر های طرح زد ۱۰۰۰

کمک فنر های طرح های زد همشون مثل هم هستن.در قسمت جلو یه جفت کمک تلسکوپی معکوس داریم و عقب هم یه تک کمک که عملکردشون خیلی چنگی به دل نمیزنه و جلوتر بیشتر در مورد سواری این موتور صحبت میکنیم.

لاستیک های طرح زد

برند های لاستیک این موتورا ایران یاسا هستن و سایز لاستیک جلو 110/70/17 و عقب 140/70/17 هست

سیستم ترمز طرح z1000

توی طرح زد هانی و های پرو سیستم ABS رو نداریم ولی در طرح زد بلنتا زد ۱ ترمز ABS دیده میشه . دیسک جلو ۳۰۰ میلی متری هست و عقب هم ۲۷۰ میلی متر.

هندلینگ و سواری طرح z1000

در حالت کلی این موتور شبیه به زد ۱۰۰۰ اصلی طراحی شده و نوع نشیمن و نحوه قرار گیری دست و پاها و کلا زاویه بدن شما مثل همون زد ۱۰۰۰ میمونه یعنی وقتی سوار این موتور میشید حس یه موتور نیکد و اسپرت رو بهتون میده.زاویه چرخش فرمون خوبه و در کل توی رفت امد های شهری موتور بدی نیست.

اما توی بخش سیستم تعلیق و ترمز این موتور ها ضعیف عمل میکنن . لاستیک های ایران یاسا روی این موتوره و واقعا میشه گفت کیفیت خوبی نداره پیشنهاد میکنم اگر تونستین یه تعویض لاستیک انجام بدین تا سواری بهتری رو بتونید تجربه کنید.کمک فنر های این موتور ها هم تا حد زیادی خشک هستن و توی پستی بلندی های مسیر خیلی خوب عمل نمیکنن و تا حدی تکون های مسیر رو حس میکنید . ترمز های این موتور ها هم عملکرد خیلی معمولی دارن ولی طرح زد همتاز تا حدی ترمز های مطمئن تری داره اونم به خاطر بحث ABS ولی از اون طرف وزن بالای بلنتا کارو یکم خراب کرده !

این موتورا به خاطر سایز و نوع طراحی باک توی سواری های طولانی مدت واقعا اذیت میکنن.فضای ترک نشین هم به خاطر کوچک بودنش باعث میشه این موتورا خیلی مناسب سواری های دونفره نباشه.

جمع بندی در مورد طرح z

معرفی رقبا

این موتور ها با توجه به سبک و مشخصات انجین و با حدود قیمت ۵۰-۱۴۰ تومنی در بازار، یه سری رقیب اصلی دارن.مثل بنلی ۲۵۰ جفت، بلنتا z250 و … که بیشتر با همین دوتا موتور مقایسه میشن

نوشته های مشابه

هندلینگ و سواری

در بحث هندلینگ و سواری رقیبای دیگه با اختلاف از طرح های زد جلوتر هستن حتی همون ابتدا هم وقتی سواری این موتورا بشید متوجه این موضوع میشید.اگر هندلینگ سواری براتون مهمه حتما بنلی و بلنتا رو تست کنید . بنلی به خاطر سیستم تعلیق و ترمز بهترش گزینه خیلی مناسبیه.

مشخصات فنی

توی بخش مشخصات فنی هم طرح زد ها متفاوت از مشخصات روی کاغذشون عمل میکنن اینو توی تست درگ بین بنلی و طرح زد هانی میتونید به وضوح ببینید که با اختلاف از بنلی عقب میمونه و واقعا هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ بازدهی انجین با بنلی و بلنتا z250 فاصله داره نکته : طرح زد هانی و های پرو حدودا ۵۰ کیلوگرم وزنشون کمتر از بنلی هست ! . ( برعکس خیلیا که به هر دلیلی طرح زد هانی و های پرو رو هم رده با بنلی و بلنتا z250 میدونن ! )

وضعیت خدمات و قطعات

در بخش خدمات و قطعات در رتبه اول نیکران قرار میگیره که تا حد زیادی توی بحث خدمات پس از فروش خیالمونو راحت کرده.بعد از اون هم بلنتا z250 و طرح زد ها تقریبا توی یه رده هستن و نمیشه انتظار تامین قطعات و خدمات فول رو ازشون داشت.

نتیجه گیری

در مجموع اگر عشق زد ۱۰۰۰ رو دارید این موتور به شدت شباهت زیادی به ورژن اصلی داره و به خاطر سواری اسپرتش بیشتر مناسب سواری های کوتاه مدت شهریه.ولی اگر سواری و توان موتور براتون اهمیت بیشتری داره باید به پیشنهاد های دیگه هم فکر کنید حتی حالت های کارکردشون !

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

10 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر تو رنج ۲۵۰ تومن بهترین موتوری که میتونم بخرم که حالت موتور سنگین داشته باشه میشه به من معرفی کنید ممنونم از لطف شما

    1. سلام الیاس جان. تنها موتوری که با این مشخصه در اون رنج قیمتی پیدا میشه بنلی دو سیلندر هست.

  2. سلام، ممنون از سایت خوبتون. من کلیپ تست و بررسی پالس ۲۲۰ اف رو دیدم و واقعا واقعا لذت بردم. دست مریزاد به شما و تیم زحمت کشتون🌱
    من میخوام ی پالس ۲۲۰ بگیرم منتها به تاریخ الان ک دارم نظر پست میکنم، صفرش شده ۱۹۰ میلیون!
    بعد من کارکرده هاش پیدا کردم ک با توجه به مدل کمی تفاوت و اختلاف قیمت دارن.
    این آبی ک شما بررسی کردین گفتین مدل ۹۵ عه و سنسور جک بغل،سنسور قطع کن راهنما سنسور فیلتر هوا و آلارم سه گانه کنار دور سنج رو داره.
    بعد من الان یه مدل ۹۲ چهل هزارتا کار پیدا کردم، اون آلارم سه گانه بجای بغل دور سنج، تو مربعی دیجیتالش هست
    میخواستم بدونم تفاوت مدل پایینا با 95 در چیه؟
    ۹۵ هم پیدا کردم ۴۰هزار تا کار، اما اختلاف قیمتشون حدود بیست میلیونه!
    شما ک این موتور رو دارید لطفا کمکم کنید من تو این چیزا وسواس دارم و بین دو مدل با اختلاف قیمت و آپشناشون موندم.
    مثلا مدل ۹۲ این قطع کن راهنما داره؟ بقیه آپشنا چطور؟
    ممنون میشم زود جوابمو بین چون میخوام برم پای معامله.
    لطفا🙏

    1. سلام سینا جان خواهش میکنم. فکر میکنم یه بار قبلا کامنت گذاشته بودی و جواب داده بودم. اکثرشون تمام اپشنهایی که ذکر کردیم رو دارن مگر اینکه از کار افتاده باشه توسط صاحب قبلی موتور.

  3. سلام موتور خوبی هست چون از زمانی که اومده باعث شده راحت z1000سوار بشم وهیچ جلب توجهی نمیکنه تا زمانی که گاز بدم جوری شده هرروز سوار میشم یه قاب پلاک گذاشتم راحت استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا