نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی Benelli 250S | بنلی دوسیلندر نیوفیس

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

همانطور که میدانید بنلی دوسیلندر نیو‌فیس از سال 98 وارد بازار ایران شده و تغییرات فنی زیادی با مدل قبلی خودش نداشته. از جمله تغییرات این موتورسیکلت با نمونه قبلی آن میتوان به تغییرات ظاهری در قسمت‌های مختلف بدنه آن اشاره کرد که در ادامه این مطلب بیشتر راجع به آن صحبت میکنیم.

خلاصه‌ای از تاریخچه شرکت بنلی از سال ۱۹۲۱

بنلی در سال ۱۹۱۱ در ایتالیا تاسیس شد و اولین موتورسیکلت خودش را در سال 1921 رونمایی کرد. بنلی در طول دوران  فعالیتش فراز و نشیب های زیادی را گذراند تا این که در سال ۲۰۰۵ هلدینگ کیان‌ژیانگ چین سهام شرکت بنلی را خریداری کرد و مالک این کمپانی ایتالیایی شد. از آن زمان به بعد فعالیت‌های طراحی و توسعه شرکت در کشور ایتالیا و تولید موتور سیکلت هم در چین انجام میشد.

محصولات بنلی از سال ۹۵ با نمایندگی انحصاری شرکت نیکران موتور پاسارگاد وارد ایران شد. (که البته در آن زمان با 16 میلیون تومان ناقابل میتوانستید یک بنلی 300 سی‌سی دو سیلندر بخرید!)

ظاهر بنلی جفت دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

طراحی بنلی دوسیلندر نیوفیس 250S به اصطلاح عضلانی و در سبک موتورهای نِیکِد (Naked) می‌باشد. شاسی این موتور دقیقا همان شاسی مدل قبلی و وزن خشک موتورسیکلت هم هنوز 183 کیلوگرم هست که واقعا برای این حجم وزن زیادی به  حساب می‌آید. استایل خشن و مدرن بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس در کنار قیمت رقابتی و صدای زیبا جزو دلایلی به شمار می‌آیند که باعث شده تا این موتورسیکلت طرفدار های زیادی در ایران پیدا کند.

بنلی 250S با ۴ رنگ فسفری مشکی طلایی و سفید در ایران به فروش میرسد که البته خارج از ایران میتوانید رنگ‌های سبز و قرمزشم پیدا کنید…

در ضمن رنگ فسفری این موتورسیکلت به عنوان مدل اسپشیال عرضه میشود که البته یک سری تفاوت بین مدل اسپشیال و مدل‌های معمولی این موتور وجود دارد و حدود 10 میلیون تومان هم گران‌تر هست که در ادامه این مقاله بیشتر راجع به آن صحبت میکنیم.

خب برویم به سراغ جزئیات طراحی بنلی دوسیلندر نیوفیس زیبایی این موتور را دوچندان کرده است. البته نکته مهم درباره‌ی طراحی چراغ این موتورسیکلت این است که این طراحی تا حد زیادی از موتورهای کمپانی کی تی ام الگوبرداری شده است.

بنلی نیوفیس - زوموتور
بنلی نیوفیس – زوموتور

 چراغ جلو از یک LED درون لنز، یک دیلایت (daylight: چراغ مخصوص روز) و یک چراغ LED برای نور بالا تشکیل شده که البته مثل خیلی از موتور های جدید بازار چراغ اصلی موتور به طور دائم روشن است. راهنماهای این موتورسیکلت هم از سه چراغ LED تشکیل شده که نور مناسبی را روشنایی روز و تاریکی شب انتقال میدهند.

بنلی ۲۵۰ اس - زوموتور
بنلی ۲۵۰ اس – زوموتور

کیلومتر بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

زمانی که موتورسیکلت را روشن میکنید، اولین نکته‌ای توجه‌تان را به خودش جلب میکند صفحه نمایشی‌ست که به عنوان کیلومتر این موتور در نظر گرفته شده است.

یک چند ضلعی نا متقارن و خاص با صفحه نمایش مستطیلی در وسط و چراغ‌های هشدار مختلف که در سمت چپ و راست آن قرار گرفته‌اند. مثل بقیه موتورهای به‌روز دنیا، بنلی هم از صفحه نمایش TFT بهره میبرد که دارای دو حالت رانندگی در شب و روز هست. با سنسور های نورسنج محیط که در داخل آن تعبیه شده، میزان نور محیط را تشخیص میدهد و متناسب با آن در روز و شب دو حالت مختلف را به شما نمایش میدهد. اطلاعات و جزئیاتی که این صفحه نمایش در هنگام رانندگی به شما نشان میدهد کامل است و ایراد خاصی نمیتوان به عملکرد آن وارد کرد.

فرمان بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

در ادامه میرسیم به گاز و بقیه کلیدهای روی هر دو قلوه فرمان. کلید قطع و وصل کردن برق موتورسیکلت، کلید روشن کردن فلاشر که دقیقاً به جای کلید چراغ قرار گرفته و کلید روشن کردن موتورسیکلت همگی در قلوه سمت راست فرمان بنلی 250S جا گرفته ‌اند. دکمه سیاه‌رنگ Set هم که در سمت راست فرمان وجود دارد و کاربرد آن دسترسی به تنظیمات صفحه نمایش است.

در قلوه سمت چپ هم کلید نور بالا، کلید تغییر حالت نور پایین به نور بالا و بوق قرار دارد.

چون جای دکمه‌ی تنظیمات ترمز ABS روی فرمان بنلی 250S خالی میباشد، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مهم‌ترین تفاوتی که بین بنلی‌های مونتاژ شده در ایران و مدل‌های خارج از ایران وجود دارد، عدم وجود ترمز ضد قفل در مدل‌های ایرانی است. نداشتن ترمز ضدقفل در نسخه‌های ایرانی بنلی دوسیلندر نیوفیس یکی از نقاط ضعف این موتورسیکلت در این رنج قیمت به حساب می‌آید.

در کل فرمان بنلی 250S مثل خیلی از موتورهای نِیکد بازار از یک میله ساخته شده که حس سبک بودن و فرز بودن را به راکب منتقل میکند.

بنلی دوسیلندر - زوموتور
بنلی دوسیلندر – زوموتور

باک بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

اگر با دقت به باک این موتورسیکلت نگاه کنید متوجه این موضوع میشوید که دقیقا باک مدل TNT250 در بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس استفاده شده است. البته گفتنی است که در این موتورسیکلت تغییراتی را در قسمت باله‌ی باک مشاهده میکنیم که باعث شده در نگاه اول فکر کنید که کاملا با یک طراحی جدید در قسمت اصلی باک روبه‌رو شده‌اید که در واقع اینطور نیست. ظرفیت باک نیز همچنان 16 لیتر می‌باشد.

زین بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

یکی از نکات مثبت بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس زین سرتاسری و بسیار نرم این موتورسیکلت است که در کنار سیستم تعلیق خوب، باعث میشود تا تجربه خوبی از سواری این موتورسیکلت داشته باشید.

ارتفاع زین از سطح زمین حدود ۸۰ سانتی متر است و افرادی که قدی بالاتر ۱ مترو شصت سانتی‌متر دارند به راحتی از پس کنترل و حفظ تعادل موتور بر می‌آیند.

یک دوشاخ پلاستیکی هم در انتهای موتورسیکلت نصب شده تا فردی که پشت سر راننده مینشیند، راحت‌تر تعادل خود را روی موتورسیکلت حفظ کند. نکته قابل ذکر راجب این دو شاخ پلاستیکی این است که سعی کنید برای جابه‌جایی موتورسیکلت فشار زیادی به آن وارد نکنید چراکه احتمال شکستن آن وجود دارد.

فلاپ‌های دمبی عقب بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس نسبت به فیس قبلی تغییرات کلی داشته است. رنگ مات جذابی دارد ولی نسبت به خطو خش بسیار حساس است. حتما حواستان باشد تا کسی که ترک شما مینشیند انگشتر نداشته باشد چون ممکن است که فلاپ را خط بیاندازد.

بنلی دو سیلندر - زوموتور
بنلی دو سیلندر – زوموتور

چراغ ترمز و گلگیر بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

یکی از تغییرات دیگر بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس نسبت به نسل قبلی چراغ ترمز آن است. چراغ‌های داخلش مانند فیس قبلی LED هستند ولی خب به لطف طراحی جدید ظاهر مدرن‌تری پیدا کرده و زیبا‌تر شده است.

یکم پایین‌تر، گلگیر و پایه پلاک موتورسیکلت را میبینید که دقیقا همان مدل استفاده شده در  بنلی 250R ( یا همان بنلی ریس) است که در عین حال ظاهر خوبی هم به 250S داده و سازگاری خوبی با هم دارند.

تا همینجای کار، یک جمع‌بندی در مورد ظاهر موتور داشته باشیم:

خیلی‌ها میگویند که بنلی TNT250 (یا همان فیس قدیم) اُبهت و سنگینی بیشتری نسبت به 250S دارند که خب تا حدودی این حرف درست است. طراحی فلاپ ها، چراغ‌ها و یک سری جزئیات دیگر باعث شده تا بنلی دوسیلندر فیس قدیم ظاهر سنگین‌تری داشته باشد. ولی بنلی‌های جدید با تغییراتی که به آن‌ها اشاره کردیم ظاهر مدرن و فانتزی‌تری پیدا کرده‌اند و یک مقدار کوچک‌تر هم به نظر می‌آیند. در قسمت ظاهر و بدنه، بنلی تقریباً در ترکیب اصلی موتورسیکلت دستی نبرده است و میتوان گفت که تنها ویترین را تغییر داده است. وزن بالا، همچنان یکی از ضعف های اصلی بنلی 250S به حساب می‌آید که ای‌کاش در این نسل، برطرف میشد.

بنلی دوسیلندر - زوموتور
بنلی دوسیلندر – زوموتور

انجین بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

میرسیم به قسمت ضدحال بنلی 250S! بنلی در اصل این موتورسیکلت رو با پیشرانه 300 سی‌سی طراحی کرده اما برای کشورایی که دارای محدودیت حجمی هستند، دقیقا مثل کشور خودمان، بنلی حجم پیشرانه این موتور را به 249 سی‌سی کاهش داده که باعث شده تا قدرت این موتور نسبت به مدل 300 سی‌سی حدود 6 اسب بخار کمتر بشود. گشتاور آن هم حدود 5.5 نیوتون متر کاهش پیدا کرده است.

همین 50 سی‌سی کمتر و یک سری تغییرات در کامپیوتر و اضافه شدن دو کاتالیزور باعث شده تا شتاب 250S به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند و خب با توجه به وزن بالای موتورسیکلت کسانی که به دنبال شتاب اولیه و حتی ثانویه هستند، بنلی 250S خیلی نمیتواند آن‌ها را راضی کند.

اما اگر این قوانین و محدودیت‌های حجمی وجود نداشتند و میتوانستیم بنلی 302S را در ایران داشته باشیم، با توجه به قیمت پایین تر این موتورسیکلت نسبت به رقبای خودش، از ارزش خرید بالایی برخوردار بود.

مشخصات فنی پیشرانه بنلی دوسیلندر نیوفیس

بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس یک پیشرانه 4 زمانه، ۲ سیلندر، 8 سوپاپ به حجم دقیق ۲۴۹ سی‌سی دارد که میتواند قدرتی معادل 31.5 اسب بخار در 11.000 دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاوری هم که تونست این پیشرانه ایجاد میشود معادل 21.2 نیوتون متر در 9.000 دور در دقیقه است. سیستم خنک کننده بنلی 250S آب خنک میباشد که میتواند گرمای تولید شده توسط پیشرانه این موتورسیکلت را کاهش بدهد. اما ممکن است که در ترافیک و مخصوصا فصل های گرم سال، حرارت تولید شده توسط این پیشرانه زیاد برای شما خوشایند نباشد. مثل بقیه موتورهای موجود در بازار سیستم سوخت‌رسانی 250S هم انژکتور برقی میباشد. مصرف سوخت آن هم در هر صد کیلومتر حدود 4 لیتر است که در این مورد هم 250S مثل بقیه موتورهای هم رده‌ی خودش عمل میکند.

جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

انتقال قدرت پیشرانه بنلی 250S به کمک یک جعبه دنده 6 سرعته و زنجیر با کیفیت RK ژاپن انجام میشود. نکته‌ قابل ذکر راجع به جعبه‌دنده این موتورسیکلت این است که اگر مدل صفر 250S را خریداری میکنید ممکن است سفت بودن دنده ها خطر شما را تلخ کند، اما نگران نباشید چراکه این مشکل با استفاده از یک روغن با کیفیت مثل موتول و اِنی کاملا حل می‌شود.

سیستم تعلیق بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

قسمت جلوی موتورسیکلت از دو کمک فنر تلسکوپی معکوس با قطر 41 میلی متر بهره میبرد. قسمت عقب موتور هم یک کمک فنر هیدرولیکی (که به صورت دستی قابل تنظیم است) وجود دارد که به صورت اریب، سمت راست شاسی موتور تعبیه شده است. طراحی این کمک فنر همانند کاوازاکی ER-6N انجام شده که کاملا خاص است و در کمتر موتورسیکلتی این نوع طراحی را مشاهده میکنیم.

نوشته های مشابه

یکی از نکات مثبتی که هنوز در این موتورسیکلت دیده میشود، استفاده از لاستیک‌های پیرلی است که امیدوارم نیکران در سال‌های آینده جای آن را با ایران یاسا عوض نکند!

لاستیک جلوی بنلی 250S، یک لاستیک با پهنای 110 میلیمتر و فاق 70 و لاستیک عقب آن هم  پهنای 150 میلیمتری و فاق 60 دارد. سایز هر دو رینگ این موتورسیکلت هم مثل همه‌ی موتورای نیکد 17 اینچ است. یکی از تفاوت‌های مدل اسپشیال 250S با مدل معمولی آن این است که لاستیک عقب مدل اسپشیال پهن‌تر میباشد و پهنای آن هم 160 میلی‌متر است.

سیستم ترمز بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

ترمز جلوی بنلی 250S از دو دیسک 260 میلی متری با دو تا کالیپر 4 پیستونه تشکیل شده و ترمز عقب آن هم از یک دیسک 240 میلی متری با یک کالیپر تک پیستونه بهره میبرد که عملکرد تقریبا خوبی را در زمان ترمزگیری از خودش نشان میدهد. البته اگر وزن راکب زیاد باشد خیلی نمیتوانید روی سریع ایستادن موتورسیکلت حساب باز کنید. همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردم یکی از نقطه ضعف 250S در این رنج قیمتی، نداشتن ترمز ضد قفل یا همون ABS است که بالاتر به طور مفصل راجب آن صحبت کردم . حتما مقاله ما رو در مورد ترمز های موتورسیکلت مطالعه کنید

خب حالا با توجه به مواردی که در مورد سیستم تعلیق و سیستم ترمز بنلی بررسی کردیم میتوان گفت که 250S سواری با کیفیت و نسبتاً راحتی را در اختیار شما میگذارد. عملکرد این موتورسیکلت در پیچها، موانع و دست اندازها قابل قبول است و در سواری های طولانی مدت هم شما را خسته نمیکند.

مزایا و معایب دوسیلندر 250S

مزایا

۱. صدای به شدت جذاب

۲. سواری و تعلیق مناسب

۳. ظاهر و بدنه جذاب

معایب

۱. استهلاک بالای قطعات

۲. مصرف سوخت بالا

۳. هزینه نگهداری زیاد

جمع‌بندی کلی از بنلی دوسیلندر نیوفیس Benelli 250S

اگر بخواهم در یک جمله نظر خودم را در مورد این موتورسیکلت به شما بگویم: بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس با توجه به قیمت رقابتی که نسبت به بقیه رقبای خودش مانند کاوازاکی زد، یاماها ام‌تی و بقیه موتورها دارد، واقعاً انتخاب مناسبی است. البته اگر از پس هزینه های نسبتا بالای این موتورسیکلت مثل روغن، قطعات و… برمی‌آیید و استفاده خیلی زیادی از موتور ندارید، وگرنه به نظرم سمت بنلی 250S نروید بهتر است.

موتورسیکلت‌های دیگر مثل پالس NS200، سی اف 250NK، زونتس R250 و… در این رنج قیمتی گزینه‌های کم‌هزینه‌تر و مناسب‌تری به نسبت بنلی 250S هستند.

در کل، طراحی جذاب، صدای زیبا و بازار خوب خرید و فروش و دسترسی راحت به خدمات و قطعات جزو نکات مثبتی هستند که میشود به خرید بنلی 250S مطمئن شد.

قیمت و شرایط بنلی ۲۵۰ دوسیلندر نیوفیس

در حال حاضر (اواخر ۱۴۰۱) قیمت بنلی 250S در نمایندگی های نیکران حدود 270.000.000 میلیون تومان است و برای اطلاع از شرایط پرداخت اقساطی میتونید به وب سایت شرکت نیکران موتورپاسارگاد مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دنیای موتورسیکلت به اینستاگرام ما هم سر بزنید.

مشخصات موتور بنلی دوسیلندر s

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)۲۱۳*۸۰*۱۱۲ (سانتی متر)
ارتفاع زین۸۰ سانتی متر
نوع انجیندو سیلندر، ۴ زمانه، ۸ سوپاپ (DOHC)، اب خنک
حجم موتور۲۴۹ سی سی
حداکثر قدرت۳۱.۵ اسب بخار در دور موتور ۱۱۰۰۰
حداکثر گشتاور۲۱.۲ نیوتون متر در دور موتور ۹۰۰۰
نسبت تراکم۱۲ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور
میزان مصرف سوخت (حدودی)۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، گیربکس ۶ دنده
سیستم ترمز جلودیسک ۲۶۰ م‌م، کالیپر ۴ پیستونه
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۴۰ م‌م، کالیپر 1 پیستونه
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس
سیستم تعلیق عقبتک کمک فنر گازی
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ عقب ۱۵۰/۶۰/۱۷ برند Pirelli
وزن تَر۱۹۰ کیلوگرم
حجم باک۱۶ لیتر
نهایت سرعت (حدودی)۱۸۳ کیلومتر بر ساعت

سوالات متداول بنلی دوسیلندر ۲۵۰ اس

مشخصات فنی بنلی جفت چیست؟

بنلی دوسیلندر نیوفیس ۲۵۰ اس یک پیشرانه 4 زمانه، ۲ سیلندر، 8 سوپاپ به حجم دقیق ۲۴۹ سی‌سی دارد که میتواند قدرتی معادل 31.5 اسب بخار در 11.000 دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاوری هم که تونست این پیشرانه ایجاد میشود معادل 21.2 نیوتون متر در 9.000 دور در دقیقه است. سیستم خنک کننده بنلی 250S آب خنک میباشد که میتواند گرمای تولید شده توسط پیشرانه این موتورسیکلت را کاهش بدهد.

بنلی جفت توسط کدام شرکت وارد ایران میشود؟

این موتور از سال ۹۶-۹۵ توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد وارد بازار ایران شده.

نهایت سرعت بنلی دوسیلندر چقدر هست؟!

نهایت سرعت این موتور در حالت فابریک حدود ۱۵۴ کیلومتر بر ساعت هست.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

4 دیدگاه

  1. سلام روزتون بخیر
    از نظر رقیب قیمتی بنلی جفت استهلاک اش در مقابل ان اس ۲۰۰ چطوره و در کل ارزش خرید کدوم بیشتره برای استفاده شهری ممنون

    1. سلام وقت بخیر. هزینه نگهداری و استهلاک بنلی جفت خیلی بالاتر از ان اس ۲۰۰ هست اگه موتور رو برای استفاده روزانه میخواید.
      البته کلا این دوتا موتور با هم قابل مقایسه نیستن. الان قیمت ان اس ۲۰۰ یکم غیر منطقی رفته بالا ولی موتور کم دردسر و کم خرجیه. من ان اس رو پیشنهاد میدم.

  2. سلام ببخشید برای حجم باک بنزین این موتور چند میلی لیتر اکتان لازم است بعد من برای مسافت خونه تا مدرسه میخام حدود ۳۰ کیلومتر راهه بنظرتون جوابه؟

  3. سلام وقت بخیر.برای حجم باک این موتور چند میلی لیتر اکتان لازمه و اینکه من برای خونه تا مدرسه میخوام بگیرم حدود ۳۰ کیلومتر راه هست بنظرتون جوابه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا