آموزشی

انواع فرمون موتورسیکلت

مقدمه

فرمان یکی از مهم ترین قسمت های موتورسیکلت شما به حساب میاد. بدیهی هست که فرمان ها عملکرد ارگونومیک مهمی دارن، اما این به این معنی نیست که حتما باید یک طراحی کسل کننده و شبیه به هم داشته باشن. سبک های زیادی از فرمان موتورسیکلت وجود داره که هم میتونه طراحی موتور شما رو جذاب تر کنه و هم عملکرد اون رو در راستای هدف و استفاده ای که دارید بهبود ببخشه.

در این مقاله قصد داریم که 14 نوع مختلف فرمان موتورسیکلت رو به شما معرفی کنیم. حالا خودمونیم فکرش رو میکردید تنوع فرمان در موتورها انقدر زیاد باشه؟! جدا از تنوع زیادشون اسم های عجیب غریبی (به قول خودمون اسم های سمّی:) ) هم دارن که در ادامه بیشتر باهاشون آشنا میشید.

فرمان آویزِ میمون یا Ape Hangers

این فرمان ها بر اساس مشخصات منحصر به فردی که دارن و اونها رو به دست های میمون شبیه میکنه نامگذاری کردن. دسته های بلندی که به سمت عقب کشیده شدن و موتورسوار رو ترغیب میکنن که به حالت نشستنش به سمت عقب تمایل داشته باشه دقیقاً به شکل میمون ها به فرمان چنگ بزنه. جالبه نه؟

این نوع فرمون ها از نمادین ترین فرمون هایی هست که معمولاً در موتورسیکلت های کروزر و چاپر دیده میشه و اغلب میتونید اونها رو موتورسیکلت های ساخته هارلی دیویدسون (Harley Davidson) و ایندین (Indian) ببینید.

فرمون های Ape Hangers چندان برای ارگونومی یا داشتن کنترل یا راحتی روی موتورسیکلت طراحی نشدن اما در عوض، این نوع فرمون ها به عنوان یک سبک اصیل در شخصی سازی موتورسیکلت ها به حساب میان که انواع مختلفی هم دارن مثل: بچه میمون (Baby Ape)، میمون کوچک (Mini Ape) و فرمون بوقلمون (Buckhorn).

فرمان ساحلی یا Beach

فرمان های ساحلی شبیه به آویزهای میمون هستن، اما یک تفاوت بزرگ بین اونها وجود داره و اون هم مربوط به زاویه ی خمیدگی اونهاست. این فرمون ها به جای بالا رفتن، به سمت موتورسوار خمیده میشن و در نتیجه، فرمون Beach به شما این امکان رو میده که در موقعیت راحت تر و ریلکس تری بشینید.

فرمان برامده یا Chump

فرمان های چامپ یا برامده جزو قابل تنظیم ترین فرمان های جهان به حساب میان. این نوع فرمون ها میتونن روی هر موتورسیکلتی نصب بشن. فرمان Chump یه انتخاب خوب برای اون دسته از افرادی هست که صرفاً برای قیافه گرفتن (یا به قول خودمون سیس گرفتن!) نمیخوان فرمون موتورشون رو عوض کنن و دنبال یه فرمون راحت و تو دست هستن.

فرمان بریزر (Breezer)

از جهت های مختلفی، فرمون های بریزر خیلی شبیه به فرمون های چامپ طراحی شدن با این تفاوت که  زاویه قسمت بالایی فرمون در مدل های بریزر خیلی شکسته تر از چامپ هست و این مسئله هم باعث شده تا اونها یکم تهاجمی تر از چامپ ها به نظر بیان.

فرمان مسابقه ای یا Clip On

فرمان های Clip On عمدتاً در موتورسیکلت های اسپرت، مسابقه ای یا نِیکد استفاده میشه. اونها مستقیماً روی کمک فنر های جلوی موتورسیکلت نصب میشن و تقریبا در زاویه پایینی قرار میگیرن که این موضوع باعث میشه تا راکب موتور مجبور بشه رو به جلو خم بشه. فرمون های Clip On دارای طراحی دو تکه برای تنظیم راحت تر و کنترل بهینه تر هستن.

راستی یه سری فرمون های Clip On غیر قابل تنظیم هم وجود داره که از لحاظ ظاهری به فرمون های Clip On اصلی شبیه هستن اما همین غیر قابل تنظیم بودنشون باعث میشه که فقط برای ظاهرسازی و زیبایی روی موتورسیکلت های غیر اسپرت بسته بشن.

فرمان کلاب‌من (Clubman)

این فرمون ها طراحی یک تکه و یک دست دارن که باعث میشه ظاهرشون یکم اسپرت باشه. فرمون های Clubman طوری طراحی شدن که مقاومت هوا رو در زمان موتورسواری به حداقل برسونن طوری که راکب به اجبار رو به جلو خم بشه.

فرمان کروزر (Cruiser)

اگه دوست دارید در حالت عمودی روی موتورتون بشینید، فرمون های کروزر انتخاب خوبی برای شما هستن و ظاهرشون بلند و در عین حال شیبشون رو به عقب هست. این طراحی به شما این امکان رو میده که به طور طبیعی روی موتور بشینید و طبیعتاً در این حالت مقاومت موتورسیکلت در برابر باد بیشتر میشه و ممکنه در سرعت های زیاد وزش باد اذیتتون کنه.

فرمان درگ (Drag)

همونطور که از اسمشون پیداست فرمون های درگ عمدتاً روی موتورسیکلت های مخصوص درگ مورد استفاده قرار میگیره. این فرمون ها موتورسوار رو مجبور میکنن که به جلو خم بشه تا مقاومت موتورسیکلت در برابر باد کاهش پیدا کنه و تاثیر مثبتی روی شتاب گیری و رسیدن به حداکثر سرعت ممکن داره. البته این نکته رو هم باید بگم که امروزه فرمان درگ رو میتونید روی انواع موتورها از جمله موتورسیکلت های چاپر، بابر و کروزر ببینید.

فرمان Z شکل یا (Z-Bar)

فرمان Z شکل همونطور که از اسمش هم پیداست دارای زوایای Z شکل در قسمت بالای فرمون هست. ظاهر زاویه ای که اونها دارن منحصر به فرده و در موتورسیکلت های سفارشی، کاستوم و موتورهای چاپر با عرض کم استفاده میشن.

فرمان فریسکو (Frisco)

فرمون های فریسکو بیشتر شبیه به فرمون های Z-bar طراحی شدن با این تفاوت که زاویه درونی شکل Z در این فرمون خیلی کمه، جوری که اصلاً شکل Z در ذهن شما تداعی نمیشه و انحنای صاف تری بین قسمت های عمودی و افقی فرمون دارن.

فرمان H شکل یا پنجره ای (H-Bar)

فرمون های H شکل یا پنجره ای دارای سبک مستطیل شکل هستن که باعث میشه راکب در حالتی رو به جلو بشینه که کمرش کاملاً صاف باشه. شکل ظاهریش هم طوری هست که به نظر میرسه حرف انگلیسی H در قسمت وسط این فرمان وجود داره. از طرف دیگه میله های وسط پنجره، شباهت زیادی به حرف H دارن و این شباهت باعث شده به این فرمون ها، فرمون پنجره ای هم گفته بشه.

این طراحی فرمون رو در موتورسیکلت هایی استفاده میکنن که جسّه باریکی دارن.

فرمان کیستون (Keystone)

فرمان کیستون هم شباهت زیادی به Z-bar داره و شکستگی های موجود در فرمون زاویه ای شبیه به حرف Z تشکیل میدن با این تفاوت که فرمان کیستون زاویه های باز تری نسبت به Z-Bar داره و همچنین ارتفاعش هم کوتاه تره.

فرمان موتوکراس (Motocross)

فرمان موتوکراس استاندارد صنعتی دنیای موتور برای موتورسیکلت های دو منظوره (یا Dual Sport)، تریل و اندرو هست. این فرمون ها زاویه کمی به سمت داخل و بالا دارن و برای تسلط و ثبات بیشتر، راکب رو در حالت قائم قرار میدن.

فرمان ترکر (Tracker)

فرمان های ترکر نسبتاً مسطح هستن و به شما این امکان رو میدن که به راحتی به قلوه ها، ترمز، کلاچ و گاز موتورسیکلت دسترسی داشته باشید. این فرمون ها روی طیف وسیعی از موتورها نصب میشن.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

1 دیدگاه

  1. با سلام خدمت جناب آقای ناطقی.
    ممنون از مطالب خوب و کاربردی تون.
    تا حالا که برای من خیلی مفید و قابل استفاده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا