آموزشیاخبار

آموزش دریافت گواهینامه یک روزه موتور

مقدمه

طرح دریافت گواهینامه یک روزه یک بار دیگه بعد از ۱۰ سال در سال ۱۴۰۱ اجرایی شد و خبر اجرای دوباره‌ی این طرح در سال ۱۴۰۲ نشون میده که گرفتن گواهینامه برای موتورسوارها از اهمیت زیاده برخوردار هست. 👌

مهم بودن این مسئله اونجایی خودش رو بیشتر نشون میده که متوجه میشیم تعداد زیادی از موتورسواران با این که سال‌هاست به روندن موتورسیکلت مشغول هستن اما هنوز گواهینامه مربوط به موتور رو دریافت نکردن!

خیلی از ماها به دلیل علاقه و عشقی که به موتور داریم از اون استفاده میکنیم اما از اونجایی که شهرهای ایران داره روز به روز شلوغ‌تر و پر ترافیک‌تر میشه، موتورسیکلت به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های حمل و نقل و جابه‌جایی در شهر تبدیل شده.

همین مسئله باعث میشه تا اهمیت داشتن گواهینامه بیشتر از قبل باشه! چون راننده‌‌ها در صورت نداشتن گواهینامه به دردسر میفتن و به راحتی نمیتونن از این وسیله نقلیه استفاده کنن. نداشتن گواهینامه باعث میشه تا به راحتی موتورسیکلت شما توقیف بشه، ودر زمان تصادف شما مقصر شناخته بشی و بیمه هم خسارتی از طرف شما پرداخت نمیکنه!

به همین دلیل هست که در این مقاله از زوموتور می‌خوایم در مورد دریافت گواهینامه یک روزه در سال ۱۴۰۲ بنویسیم و طرح دریافت گواهینامه موتور در یک روز رو بررسی کنیم.

گواهینامه یک روزه موتورسیکلت ـ zoommotor

طرح دریافت گواهینامه موتور در یک روز در سال ۱۴۰۲

در خرداد ماه امسال، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، از اجرایی شدن طرح دریافت گواهینامه موتور در یک روز در سال ۱۴۰۲ خبر داد. قبل از این همونطور که بالاتر هم اشاره کردم طرح دریافت گواهینامه یک روزه، اولین بار در سال ۱۴۰۱ و به صورت یک روزه در شهرک آزمایش تهران اجرا شد.

از اونجایی که موتورسواران زیادی از این طرح استقبال کردن، پلیس راهور به فکر اجرای مجدد این طرح، در سال ۱۴۰۲ و به صورت سراسری در تمام کشور افتاد. بنابراین طرح دریافت گواهینامه یک روزه در سال ۱۴۰۲ هم، اجرایی شد.

در مورد جزییات این طرح باید به نکته‌های پایین توجه کنید:

  • در طرح یک روزه دریافت گواهینامه موتور، هزینه‌های پرداختی ۶۰ درصد ارزون‌تر از روند عادی هست.
  • این طرح برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ در همه جای ایران اجرا میشه.
  • علاوه بر شهرک‌های آزمایش، تمامی آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی هم میتونن در این طرح شرکت کنن.

با اجرایی شدن این طرح، موتورسوارهایی که گواهینامه ندارن میتونن با مراجعه به یکی از مراکز شرکت کننده در طرح دریافت گواهینامه یک روزه، گواهینامه موتور خودشون رو در یک روز و در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنن.

گواهینامه یک روزه موتور زوموتور

یعنی اگه شما صبح برای دریافت گواهینامه موتور اقدام کنی تا بعد از ظهر همون روز، گواهینامه موتورت رو میگیری! 🤌🏻🤩

اجرای سراسری این طرح در کشور باعث میشه، راننده‌هایی که به دلیل کمبود وقت یا سهل‌انگاری (یا به قول خودمون گشادی😂) برای گرفتن گواهینامه دست‌دست میکردن حالا راحت‌تر و سریع‌تر، برای دریافت گواهینامه اقدام کنن.

اگه نمیدونید که در زمان گرفتن گواهینامه چه مراحلی رو باید سپری کنید و به چه مدارکی نیاز دارید پیشنهاد میکنم حتما این مقاله ما رو بخونید.

شرایط لازم برای ثبت نام و دریافت گواهینامه یک روزه

بهتره قبل از خرید موتور یا دست کم بلافاصله بعد از خریدش، اقدامات لازم رو برای دریافت گواهینامه انجام بدید.

برای دریافت گواهینامه موتور باید دارای این شرایط باشید:

  • سن شما باید بالای ۱۸ سال باشه.
  • گواهی سلامت جسمی داشته باشید.
  • آزمایش‌های مربوط به سلامت و گروه خونی رو انجام بدید.
  • معاینات چشم رو انجام بدید.
  • دوره تئوری و عملی گواهینامه رو بگذرونید.
  • فرد متقاضی باید برای دریافت گواهینامه موتور در یک روز باید یه موتور با پلاک ثبتی داشته باشه.
  • آدرس پستی خونه شما باید احراز بشه.
  • تعهدنامه و منشور قانونی در مورد قوانین حاکم بر رانندگی با موتور رو باید امضاء کنید.

خبر خوب و مهم برای اونایی که سربازی نرفتن اینکه در سال‌های قبل برای دریافت گواهینامه موتور، داشتن کارت یا برگه مربوط به وضعیت نظام وظیفه الزامی بود اما در سال‌های اخیر این قانون لغو شده. بنابراین بدون داشتن کارت یا برگه نظام وظیفه هم میتونید برای دریافت گواهینامه موتور یا پیگیری گواهینامه اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه موتور در یک روز

برای دریافت گواهینامه موتور در یک روز باید این مدارکی رو آماده کنید تا کارتون به سرعت انجام بشه و به تاخیر نیوفته:

  • اصل شناسنامه و کپی
  • اصل کارت ملی و کپی
  • عکس ۳ در ۴ با زمینه سفید که صورت‌تون کاملا مشخص باشه (بهتره ۱۲ قطعه عکس همراه‌تون داشته باشید)
  • فیش مبالغ واریزی به خزانه برای صدور و ثبت نام
  • آدرس و کد پستی معتبر محل سکونت
  • مدارک داشتن موتور سیکلت با پلاک ثبت شده

در ادامه شما با مراحل گرفتن گواهینامه موتور در یک روز آشنا خواهید شد.

هزینه ثبت نام و دریافت گواهینامه یک روزه موتورسیکلت

در طرح‌های عادی دریافت گواهینامه موتورسیکلت هزینه این عملیات حدود ۷۰۰ هزار تومان بود که در طرح دریافت گواهینامه یک روز موتور این هزینه‌ها ۶۰٪ کاهش داشته و شما میتونید فقط با ۳۲۵ هزار تومان گواهینامه‌تون رو دریافت کنید.

سوالات متداول گواهینامه موتور در یک روز

برای دریافت گواهینامه یک روزه به کجا مراجعه کنیم؟

در طرح دریافت گواهینامه موتور در یک روز، میتونید از طریق آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی و شهرک آزمایش برای دریافت گواهینامه موتور اقدامات لازم رو انجام بدید.

آیا در این طرح خانم‌ها هم میتونن گواهینامه موتور بگیرن؟

نه! متأسفانه هنوز قانونی در خصوص گرفتن گواهینامه بانوان تصویب نشده.

موتور های برقی و پاکشتی هم گواهینامه نیاز دارند؟

بله، تمامی موتورهای بازار (چه برقی، چه پاکشتی و … ) نیاز به داشتن گواهینامه موتورسیکلت دارن. اصولاً هر موتوری که پلاک داره، روندنش به گواهینامه نیاز داره.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

7 دیدگاه

  1. تو نوشتن چرت و مرت استادین .تو کل شهر تهران فقط یک جایگاه واسه گرفتن گواهینامه یک روزه هست که اونم برای معاینه چشم فقط یک جا رو معرفی میکنی .من حدود یک ماه ثبت نام کردم اما موفق نمیشم معاینه چشم وقت بگیرم .ایا عقلانیه واسه شهری به بزرگی تهران فقط یک جایگاه وجود داشته باشه .هیچ چیز تون مثل لقیه نیست .فقط حرف تحویل میدین

  2. دست شما درد نکنه.واقعا دمتگرم که برای مردم ات این همه وقت میذاری و همچین مقاله های عالی و مفصلی رو تهیه میکنی.ممنونم ازت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا