نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی پژو جانگو ۱۵۰

مقدمه

به نظر من این اسکوتر فرانسوی چیزی فراتر از هَوو برای موتورهای وسپا به حساب میاد! قاتل وسپا چطوره؟ احتمالاً به خاطر اینکه تو بخش اول مقاله این حرف رو از من میشنوید، این موضوع براتون خیلی قابل درک نباشه ولی پیشنهاد میکنم تا آخر این محتوا رو با زوموتور باشید تا متوجه بشید دقیقاً با چه اسکوتری طرف هستین … .

زوموتوریا سلام خیلی مخلصیــــــم! آقا قبل اینکه بریم دل و روده این موتور رو بریزیم بیرون بیاید یکم در مورد برند پژو و علی‌الخصوص موتورهای پژو باهم صحبت کنیم. چون میدونم خیلیاتون اصلا نمیدونستین که شرکت پژو به جز ماشین‌های معروفش، موتورسیکلت هم تولید میکنه!

جالبه بدونید کمپانی پژو اولین موتورسیکلت خودش رو تو سال ۱۸۹۸ تولید کرده و از اون موقع پیشرفت‌های زیادی توی این صنعت داشته ولی از اونجایی که کشورمون تحریم هست، ماها حتی از وجود یه سری برندها هم تو حوزه موتورسیکلت بی خبریم. پس خیلی طبیعیه که در مورد موتورسیکلت‌های پژو هم چیزی نشنیده باشیم.

خانواده جنگو یا جانگو، یکی از محبوب‌ترین عضو‌های شرکت به حساب میان که اسمشون رو هم از یه گیتاریست معروف فرانسوی ایده گرفتن. آقای Django Reinhardt!

از این خانواده‌ی چند نفره‌ی جنگو، پسر بزرگه وارد ایران شده و شرکت کبیر موتور، دقیقاً تو نمایشگاه موتورسیکلت ۱۴۰۱ بود که از این موتور رونمایی کرد. وقتی جنگو رو از نزدیک میبینی، حتی بهت اجازه نمیده به اطلاعات فنیش فکر کنی! ظاهر جذابش کاملا میتونه میخ کوبت کنه و میتونی تا چند دقیقه فقط دور موتور بچرخی و از دیزاین و متریال موتور لذت ببری. پس اول با طراحی و ظاهرش شروع میکنیم … .

طراحی و ظاهر پژو جانگو

به نظر من سرسخت‌ترین رقیب موتور‌های وسپا به حساب میاد. ترکیب طراحی کلاسیک و مدرن به بهترین شکل ممکن توی جنگو پیاده شده، حتی بهتر از موتور های وسپا! طراحی این موتور از پیشکسوت کمپانی یعنی مدل S57 الهام گرفته شده.

وقتی سوار این موتور بشید حس اصالت و بروز بودن رو، همزمان میتونید لمس کنید و همه‌ی این‌ها در کنار توجه زیادی که به جزئیات موتور شده، باعث میشه راحت نتونی نگاهتو از روش برداری. به همین خاطر خود پژو و منابع خارجی این موتور رو تو سبک اسکوتر های نئو رترو قرار میدن.

رقابت اونجایی برای وسپا سخت‌تر میشه، که رنگ‌بندی‌های جانگو هم میان وسط. فکر میکنم توضیح بیشتر در مورد ظاهر این موتور زیاده گویی‌هست! خودتون ببینید … .

طراحی چراغ های جانگو ۱۵۰

تو بخش جلوی موتور کاسه چراغ اصلی، نور‌های دی‌لایت و راهنما‌ها رو داریم و در قسمت هم چراغ خطر و راهنماهای عقب. طراحی چراغ‌های این موتور هم بسیار شیک و جذاب انجام شده و تمامی چراغ‌های این موتور از نوع LED هستن. یه نکته جالبی که راهنما‌های جنگو دارن، تولید صدا موقع راهنما زدنشون هست.

فرمون جانگو ۱۵۰

فرمون این اسکوتر توسط فلاپ‌های جلوی موتور پوشیده شده و تقریباً با یه فرمون خلوت و مینیمال طرف هستین. سمت راست کلید فلاشر و استارت رو داریم و سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، پسینگ، راهنما و بوق. کیفیت و متریال قلوه و کلید‌ها هم خیلی خوبه و وقتی لمسشون میکنی، حس یه موتور بالارده رو بهت میده.

کیلومتر پژو جانگو

کیلومتر جنگو ترکیبی از آنالوگ و دیجیتاله که اطلاعات اصلی و مهم موتور رو تو قسمت مستطیل شکل وسط میتونید ببینید و چراغ‌های هشدار مثل ‌‌ABS و نور بالا و … هم در قسمت پایین کیلومتر. سرعت‌سنج هم به صورت آنالوگ در اطراف صفحه دیجیتالی قرار گرفته.

سیستم سوییچ یا ریموت

جنگو به وسیله کلید یا همون سوییچ خودمون باز و بسته میشه و خبری از سیستم کی‌لس یا بدون کلید نیست. از این بخش شما میتونید موتور رو خاموش یا روشن کنید و البته باز شدن درب سوخت‌گیری و درب داشبورد هم توسط همین قسمت صورت میگیره.

باک جانگو

همونطور که گفتم درب باک این موتور در قسمت کنسول جلوی پا قرار گرفته که با باز کردن درب سمت چپ میتونید سوخت‌گیری رو انجام بدین. اینکه باک موتور زیر زین قرار نگرفته و برای سوخت گیری نیاز نیست هر دفعه زین موتور رو باز کنید اتفاق خوبیه. ظرفیت باک این موتور ۸.۵ لیتر هست. مصرف سوخت جانگو ۱۵۰، توی هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۲.۳ لیتره یعنی با یک باک پر میتونید نزدیک ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنید.

کنسول و فضای جلوی پا جانگو

فضای جلوی پای این موتور نسبتا بزرگه و برای افرادی هم که قد و طبیعتاً پاهای بلند‌تری هم دارن موتور مناسبی به حساب میاد. در ضمن در قسمت بین پاهاتون هم یه گیره برای جابجای کیف، کیسه و موارد این چنینی تعبیه شده.

فضای داخل داشبورد این موتور هم برای وسایلی مثل گوشی موبایل و قفل دیسک مناسبه. بعلاوه اینکه یه درگاه شارژ هم توی اون قسمت تعبیه شده تا بتونید وسایل برقیتون رو باهاش شارژ کنید.

زین

یکی از تاثیر‌گذار‌ترین قسمت هایی که جذابیت موتور رو چندین برابر کرده طراحی زین این موتوره که به صورت دو تیکه هم کار شده. فضای خیلی خوبی هم برای راکب و هم برای ترک فراهم شده که ترک‌نشین با استفاده از دستگیره‌های عقب موتور میتونه خودش رو کنترل کنه. ارتفاع زین از سطح زمین ۷۷ سانتی متره و تقریباً اکثر افراد مشکلی با ارتفاع این موتور نخواهند داشت. فضای زیر زین هم نه خیلی زیاده نه خیلی کم ولی شما میتونید یه کلاه بدون فک رو راحت داخلش جا بدین.

مشخصات فنی پژو جانگو ۱۵۰

انجین

این موتور از یه انجین تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ بهره میبره که آرایش سوپاپ ها به صورت OHC یا SOHC هستن. حجم دقیق این انجین ۱۵۰.۶ هست و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه به ۱۱.۳ اسب بخار و نهایت گشتاور هم ۱۱.۲ نیوتون متر میرسه. با توجه به این اطلاعات به نظر میاد، نسخه ۱۵۰ سی‌سی این موتور تفاوت‌های خیلی زیادی با نسخه ۱۲۵ جانگو نکرده. سیستم سوخت‌رسانی این موتور به صورت انژکتور برقیه و قدرت هم توی این موتور به صورت اتوماتیک توسط تسمه به چرخ عقب منتقل میشه.

شاسی و سیستم تعلیق Django 150

شاسی این موتور از نوع آندربن هست و کمک‌فنر‌های جلوی این موتور در قسمت جلو از نوع تلسکوپی معمولی هستن و قسمت عقب هم یه تک کمک داره که در قسمت چپ جانگو قرار گرفته. وزن خشک این اسکوتر ۱۳۷ کیلوگرمه که با احتساب مایعات جانبی، حدودا به وزن ۱۴۶ کیلوگرم میرسه.

لاستیک‌های ایران یاسا روی این محصولات پژو هم میبینیم. سایز لاستیک جلو و عقب هم ۱۲۰/۷۰/۱۲ هست.

سیستم ترمز جنگو

توی این بخش جنگو عملکرد خوبی داره. به خاطر ترمز‌های دیسکی و ‌‌ABS که روش نصب شده میشه بهشون اعتماد کرد و به خوبی میتونن از پس نگه داشتن این موتور بر بیان.

قیمت جانگو ۱۵۰

قیمتی که شرکت کبیر موتور برای جانگو در نظر گرفته حدودا ۳۵۰ میلیونه که به صورت اقساطی هم میتونید اون‌ها رو تهیه کنید.

جمع بندی

همونطور که اول بررسی هم گفتم این موتور قاتل موتور‌های وسپاست. پس اگر طرفدار موتور‌های سبک وسپا یا اسکوتر‌های کلاسیک هستین با توجه به اینکه جفت شرکت ها تو بخش تامین لوازم خیلی خوب عمل نمیکنن، با توجه به امکانات و ظاهر جذاب‌تر موتور‌های پژو به نسبت وسپا، اسکوتر‌های جانگو میتونن گزینه‌های ترغیب‌کننده‌تری باشن.

اما از طرفی با توجه به قیمت نسبتا بالای این موتور، میشه گفت انتخابای اسکوتری شما تو بازار ایران خیلی زیاده و اگر نخواید حتما توی این سبک و سیاق موتور خریداری کنید به گزینه‌های خیلی زیادی میتونید فکر کنید.

از اسکوتر‌های هوندا مثل پی سی ایکس و ای دی وی بگیر تا اسکوتر‌های یاماها مثل ان مکس و آیروکس! البته از چینی‌های بازار هم نمیشه گذشت که شاید با همین مبلغ حتی پایین‌تر، بتونید پرچمدارهاشون رو خریداری کنید. SYM جوی مکس، کی وی ویسته جزو همین گزینه ها به حساب میان. نظر شما چیه؟

مشخصات موتور پژو جانگو ۱۵۰

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)۱۱۹*۷۱*۱۹۲ (سانتی‌متر)
ارتفاع زین۷۷ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۱۵۰.۶ سی سی
حداکثر قدرت۱۱.۳ اسب بخار در دور موتور
حداکثر گشتاور۱۱.۲ نیوتون متر در دور موتور
نسبت تراکم
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت (حدودی)۲.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه‌ای، گیربکس اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک ۲۰۰ میلی‌متری، ABS
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۰۰ میلی‌متری، ABS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock) قابل تنظیم
لاستیک‌هاجلو ۱۲۰/۷۰/۱۲ و عقب ۱۲۰/۷۰/۱۲ برند ایران یاسا
وزن خشک۱۳۷ کیلوگرم
حجم باک۸.۵ لیتر
نهایت سرعت (حدودی)حدودا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول فلان موتور

مشخصات فنی پژو جانگو ۱۵۰

این موتور از یه انجین تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ بهره میبره که آرایش سوپاپ‌ها به صورت OHC یا SOHC هستن. حجم دقیق این انجین ۱۵۰.۶ هست و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه به ۱۱.۳ اسب‌بخار و نهایت گشتاور هم ۱۱.۲ نیوتون‌متره. با توجه به این اطلاعات به نظر میاد، نسخه ۱۵۰ سی سی این موتور تفاوت‌های خیلی زیادی با نسخه ۱۲۵ جانگو نکرده. سیستم سوخت‌رسانی این موتور به صورت انژکتور برقیه و قدرت هم توی این موتور به صورت اتوماتیک توسط تسمه به چرخ عقب منتقل میشه.

نهایت سرعت پژو جانگو ۱۵۰

نهایت سرعت پژو جانگو به حدودا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسه.

وارد کننده پژو جانگو چه شرکتی است؟

شرکت کبیر موتور نمایندگی محصولات پژو رو در ایران بر عهده داره که در نمایشگاه موتورسیکلت سال ۱۴۰۱ از خانواده جانگو رونمایی کرد.

نوشته های مشابه

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

12 دیدگاه

  1. امیر حسین جان سلام خسته نباشید
    ممنون میشم کمکم کنی
    من میخوام موتور بخرم برای استفاده تو شهری و ترافیک
    ۱. زونتس ۲۵۰آر
    ۲.آپاچی ۱۸۰
    ۳.ان اس ۱۶۰
    ۴. آپاچی ۲۰۰
    مهمترین معیارم کم خرج بودنه نمیخوام هر روز برم مکانیکی
    تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا