نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی هوندا PCX 160

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه PCX 160

زوموتوریا سلااااااامون علیکم. همین اول بگم، اگر پول مول تو حسابتون به اندازه کافی هست و به دنبال یه اسکوتر درست درمون و باکیفیت میگردین، بی برو بیا هوندا پی سی ایکس جزو سه گزینه اصلیتون خواهد بود. پس مثل همیشه تا آخر این مقاله با زوموتور باشید چون قطعا آخرین (شایدم اولین و آخرین😁) مقاله بررسی PCX عمرتون رو خواهید دید.

حدودا ۱۲ سال از تولد خانواده پی سی ایکس میگذره. هوندا از سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ استارت فروش سری موتور های پی سی ایکس رو زد و تا الان در نسخه های مختلفی تو بازار عرضه شدن. ۱۲۵سی سی ۱۵۰ و ۱۶۰. حتی یه سری نسخه هیبریدی هم از این موتور هست حتی تو بازار کشورمون.

در حال حاضر داخل ایران فقط نسخه ۱۵۰ و ۱۶۰ سی سی از این موتور رو داریم. این مدلی که میخوایم بررسیش کنیم یعنی پی سی ایکس ۱۶۰ مدل ۲۰۲۱ نسبت به نسل قبلیش یعنی pcx 150 یه سری تغییرات و بهبودایی داشته که جلوتر بیشتر در موردش صحبت میکنیم.

این موتور سال ۲۰۲۱ تو بازار جهانی به فروش رسید و در اقدامی کم نظیر، خیلی زود شاهد حضورش تو بازار ایران بودیم. خداروشکـــــــر 🙃، دیگه داستان اندونزی و تایلند و این داستانارو در مورد پی سی ایکس نداریم و هر چی ازش تو ایران میبینیم برای شرکت هوندا اندونزی هست و توی دوتا نسخه سی بی اس (ترمز CBS) و ای بی اس‌‌ (ترمز ABS) عرضه شده. نا گفته نماند که ورژن ABS، تکنولوژی HSTCA رو هم داره.

توضیح HSTCA: این کلمه مخفف Honda Selectable Torque Control هست. هوندا شلوغش کرده یکم 😁. همون ترکشن کنترل خودمونه. این سیستم کارش کنترل گشتاور موتور هست. در مواقعی که ممکنه شما گاز زیادی به موتور بدین و گشتاور از حالت عادی بیشتر شه که این موضوع میتونه خطرافرین باشه مخصوصا در مواقعی که زمین خیسه و امکان سر خوردن موتور بالا میره، این سیستم وارد عمل میشه و گشتاور موتور رو کنترل میکنه. تامام😉

نسخه سی بی اس حدودا ۳۸۰۰ و ای بی اس حدودا ۴۰۰۰ هزار دلاره و این نشون میده قیمت این موتور تو بازار ما تقریبا منطقی برآورد شده. برعکس یه سری جاهااااا😒. الان (مهر ۱۴۰۱) قیمت نسخه سی بی اس حدودا ۱۷۵ هست و نسخه ای بی اس حدودا ۴-۳ تومن بیشتره.

همونجوری که احتمالا خیلیاتون بدونید موتور های هوندا نمایندگی انحصاری نداره و توسط یه سری شرکت، وارد ایران میشه. مثلا یکی از اون شرکتا همین هانی موتوره که طرح کلیکاش رو تقریبا همه میشناسن.

طراحی و ظاهر Honda PCX 160

 پی سی ایکس به خاطر طراحی و ابعادش یه جورایی تو دسته اسکوترهای پریموم قرار میگیره و اصطلاحا بهشون مکسی اسکوتر هم میگن. تو نگاه اول مینیمال بودن و سادگی موتور واقعا جذبتون میکنه. البته در عین حال شیک هم هست😍.

من خودم با کلیت ظاهر این موتور خیلی حال میکنم چون یه جورایی یه حس کلاسیک و متفاوت تری نسبت به اسکوتر های دیگه بازار داره. شاید اگر علاقه مند به اسکوتر های اسپرت مثل آیروکس باشید خیلی با این موتور حال نکنید چون کلا یکم مردونه تر و سنگین تره 😁.

همونجوری که گفتم این اسکوتر یکم حجیم تر بعضی اسکوتر ها مثل هوندا کلیکه. ابعاد این پی سی ایکس (طول، عرض و ارتفاع) ۱۹۳۵ در ۷۴۰ در ۱۱۰۵ میلی متر هست.

رنگ های پی سی ایکس هم خیلی متنوع هست و واقعا هم رنگ های شیک و جذابی داره. مشکی مات و براق، قرمز مات و براق، سفید مات و براق، سرمه ای و دلفینی و هر کدوم از رنگ ها هم تفاوت قیمتی دارن در حد ۲-۳ تومن البته. برخی از این رنگ ها رو در قسمت پایین میتونید ببینید.

طراحی چراغ های PCX

یکی از قسمت هایی که به نسبت نسل قبلی این موتور تغییر داشته همین طراحی چراغ های جلوشه. نسبت به فیس قبلی یکپارچه تر شده و راهنماهای موتور هم داخل کار شدن.

عقب هم تغییرات داشتیم. وقتی به خطر عقب نگاه میکنید یه حرف ایکس رو میتونید ببینید که خیلی قشنگه و تکنولوژی مولتی اوپتیک هم توش استفاده شده که وضوح بیشتری به چراغ میده و یه حالت سه بعدی ایجاد میکنه. همونجوری که تو تصاویر مشخصه تمامی چراغ های این موتور هم ال ای دی هستن.

فرمون pcx

فرمون پی سی ایکس یکی از همون قسمتاس که اون حس مینیمالی یا کلاسیک بودن موتور رو بهتون القا میکنه. رنگ استیل جذاب و ترکیبش با اون لوگو هوندا و بقیه داستانای اطرافش واقعا عالیه. سمت راست فرمون کلید آیدیلینگ، فلاشر و استارت رو میتونید ببینید. در قسمت چپ هم دکمه تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنما موتور مشخصه.

در کل حس فرمون هم خیلی سبک و راحت و تودسته. جلوتر بیشتر در مورد سواری و هندلینگ پی سی ایکس حرف میزنیم.

کیلومتر pcx

بــــه بــــه بر تو ای کیلومتر😂😍. کیلومتر پی سی ایکس خیلی جذابه مخصووووووصا وقتی شما راهنما میزنید. راستی اینم بگم که کیلومتر هم به نسبت نسل قبلی فرق کرده.

همونجوری که توی تصویر مشخصه کیلومتر پی سی ایکس کاملا دیجیتالیه و به سه بخش تقسیم شده. وسط اطلاعات اصلی موتور رو میتونید ببینید مثل دور موتور، مسافت طی شده، ساعت و …

سمت چپ و راست هم چراغ های هشدار موتور مثل آمپر بنزین، آب، چراغ ABS و … دیده میشه. علاوه بر این مواردی که گفتم مواردی مثل هشدار تعویض تسمه تایم، ولتاژ باتری و چند هشدار کاربردی دیگه هم بهتون نشون میده.

وقتی شما راهنما یا فلاشر بزنید میبینید که یه چراغ سبز چشمک زن در قسمت چپ و راست روشن میشه. طراحیش واقعا خاص و متفاوته.

سیستم کی لس پی سی ایکس ۱۶۰

همونجوری که میدونید و توی تصویر مشخصه، این اسکوتر از سیستم کی لس بهره میبره و برای روشن و خاموش کردن موتور نیازی به سوییچ یا کلید خودمون ندارید. این سیستم دقیقا مشابه واریو ۱۶۰ و بقیه اسکوتر های هوندا تعبیه شده.

برای کنترل سیستم کی لس موتور باید با ریموت هایی که در اختیارتون قرار میگیره نزدیک موتور بشید (نهایت در فاصله یک متری موتور) و بعدش میتونید تنظیمات کی لس رو انجام بدین. قربیلک سمت چپ، به هر طرف بچرخونید کارهایی مثل روشن و خاموش کردن موتور و قفل کردن فرمون رو میتونید انجام بدین. کلید سمت راست هم برای باز کردن درب باک و زین هست.

باک pcx

خوشبختانه باک پی سی ایکس زیر زین تعبیه نشده تا برای سوخت گیری شما رو به زحمت بندازه. باک پی سی ایکس در قیمت بین پاتون قرار گرفته و ظرفیت سوختش هم ۸.۱ لیتره.

کنسول و فضای جلوی پای pcx

از کنسول شروع میکنیم. سمت راست همونجوری که گفتیم کی لس هست ولی در سمت چپ هم یه داشبورد وجود داره که میتونید وسایلتون رو داخلش بذارید و فضای خیلی خوبی هم داره. داخل داشبورد هم پورت USB برای شارژ گوشی و … وجود داره. فضای قرارگیری پاها هم مناسبه و به خاطر وجود باک در وسط اون فضا، باید پاهاتون رو در قسمت چپ و راست باک قرار بدین. فضای قرارگیری پاها مناسبه و توی دوحالت میتونید پاتونو روی موتور قرار بدین.

زین PCX 160

زین پی سی ایکس یکی از اون بخش هاییه که برای این اسکوتر امتیاز به حساب میاد. زین pcx فضای بزرگ و خیلی راحتی داره. کیفیت و جنس زین هم مناسبه. در قسمت عقب هم یه دستگیره فلزی بزرگ وجود داره و سه تا خوبی داره. یکی این که فضای نشیمن موتور رو بیشتر کرده. دو اینکه ترک خیلی راحت میتونه خودشو کنترل کنه و سوم هم به شما امکان بستن باکس روی موتور میده.

در کل اگر دنبال یه اسکوتر راحت و خانوادگی هستین پی سی ایکس خیلی مورد خوبیه مخصوصا توی همین قسمت. ارتفاع زین هم ۷۶ سانته و این ارتفاع کار رو برای اکثر موتورسوارا راحت کرده و تقریبا با قد بالای ۱۷۰ مشکلی تو سواری این موتور نخواهید داشت.

فضای زیر زین

فضای زیر زین پی سی ایکس ۳۰ لیتره و تقریبا یه کلاه فک دار داخلش جا میشه. عقب ترشم باز کلی فضا برای حمل و نقل وسایلتون دارید. زین این موتور مجهز به جک هست و باعث میشه تا بعد از باز کردن زین اون رو در قسمت بالایی نگه داره.

مشخصات فنی PCX

انجین پی سی ایکس

این بخش هم از اون جاهاییه که بهبود زیاد داشتیم. انجین این موتور، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ و آب خنک هست. سوپاپ ها نسبت به نسل قبلی دوتا بیشتر شدن و آرایش سوپاپ ها هم تک میل بادامک یا همون sohc هستن. این اسکوتر به جای تکنولوژی esp از تکنولوژی esp + بهره میبره. این سیستم توی اسکوتر های نسل جدید هوندا پیاده سازی شده.

ای اس پی یا اینهنس اسمارت پاور ( افزایش هوشمند قدرت ). یه سری کارا و فرایند های پیاده شده روی انجینه و باعث میشه عملکرد انجین بهتر شه و بهینه تر کار کنه. این سیستم اختصاصی توسط هوندا نامگذاری و روی موتوراش استفاده میشه. اینم بگم که خیلی از شرکتا این سیستم رو دارن روی موتوراشون استفاده میکنن ولی هوندا یه جورایی گنده سازی کرده و یه اسمی هم براش گذاشته😂. مهم ترین تفاوت esp و +esp افزایش سوپاپ هاشونه که در نسل جدید ۴ سوپاپ شده و ۲ تا بیشتر از قبلیه.

حجم دقیق این انجین ۱۵۷ سی سی هست که نسبت به نسل قبلی ۸ سی سی افزایش داشته. نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۵.۸ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و نهایت گشتاور هم ۱۱.۱ در دور موتور ۶۵۰۰ هست. در کل افزایش قطر سیلندر و کاهش کورس پیستون به نسب به نسل قبلی باعث شده قدرت بیشتری توی این موتور داشته باشیم و البته نسبت تراکم بالاتر یعنی ۱۲ به ۱.

نوشته های مشابه

سیستم سوخت رسانی در این اسکوتر از نوع انژکتور برقی در نظر گرفته شده و مصرف سوخت حدودا صدی ۲ خورده ای بسته به نوع رانندگی شما داره. انتقال قدرت هم در پی سی ایکس توسط تسمه به صورت اتوماتیک انجام میشه و ظرفیت روغنش هم ۸۰۰ میلی لیتره.

شتاب و نهایت سرعت PCX

شتاب صفر تا صد این موتور نزدیک به 20 ثانیه هست و نهایت سرعتشم حدودا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعته.

شاسی و سیستم تعلیق

شاسی پی سی ایکس از نوع گهواره ای دوبل هست و در بخش شاسی تغییراتی هم به نسبت نسل قبلی روی موتور پیاده شده که علاوه بر کاهش وزن موتور بهبود هایی هم در تعادل و تعلیق پی سی ایکس ایجاد کرده. وزن خشک پی سی ایکس ۱۳۱ کیلوگرمه که البته تفاوت کمی در نسخه ABS و CBS وجود داره و حدودا ۲-۳ کیلو تفاوت دارن.

کمک فنر های pcx

در قسمت جلو یه جفت کمک تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب هم یه جفت کمک فنر معمولی داریم. راستی برند کمک فنر های پی سی ایکس SHOWA هست. این جفت کمک بودن قسمت عقب به نسبت هوندا کلیک مزیت به حساب میاد. به خاطر تک کمک بودن هوندا کلیک، نقد هایی به این موتور میشد که در پی سی ایکس این داستانو نداریم و طبیعتا تحمل وزن موتور به نسبت کلیک بهتر شده و سواری خیلی نرم تری رو تجربه خواهید کرد.

لاستیک های هوندا پی سی ایکس

سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و عقب هم ۱۳۰/۷۰ هست. رینگ جلو ۱۴ اینچی و عقب هم ۱۳ اینچیه. برند لاستیک ها هم IRC هست که کیفیت و چسبندگی بالایی داره.

سیستم ترمز

ترمز های این موتور جفت دیسک هستن. دیسک جلو ۲۲۰ میلی متر و عقب ۱۳۰ میلی متری هست. همونطور که در قسمت های قبلی مقاله هم گفتیم پی سی ایکس در دو نسخه ABS و CBS عرضه شده. در نسخه ای بی اس ترمز جلو ABS داره و عقب نداره. در نسخه سی بی اس اما، به خاطر روغنی بودن سیستم CBS، جفت ترمزا از این تکنولوژی برخوردارن. برند سیستم ترمز پی سی ایکس از برند باکیفیت، NISIN ژاپن بهره میبره.

ترمز جلو دیسکی با قطر و عقب دیسک با قطر فلان – کالیپر ها گفته شه . تکنولوژی و توضیحات تکمیلی

قیمت هوندا PCX 160

قیمت جهانی نسخه ای بی اس ۴۰۰۰ دلار و نسخه سی بی اس ۳۸۰۰ دلار هست و قیمتشون در ایران به ترتیب نزدیک 330 و 320 میلیون تومنه که با توجه به رنگاشونم کمی تفاوت قیمت دارن.

جمع بندی

رقبای اصلی پی سی ایکس، آیروکس، ای دی وی و ان مکس به حساب میان. اول با بحث تامین قطعه شروع میکنیم. وضعیت آیروکس و ان مکس خیلی خوب نیست و ممکنه برای تامین لوازم به مشکل بخوردید. پس ای دی وی و پی سی ایکس شرایط بهتری دارن.

تو بحث سواری و هندلینگ باید بگم جز آیروکس بقیشون شرایط بهتری دارن و همونجوری هم که قبل تر گفتم، اگر دنبال سواری راحت و یه جورایی خانوادگی هستید pcx از همشون انتخاب بهتری هست. بعدش بین ADV و آیروکس و Nmax شخصا و حضورا تست و مقایسه کنید.

از اون سمت اگر دنبال یه موتور اسپرت و اصطلاحا جوان پسند هستید آیروکس شاید مناسبتون باشه. ای دی وی هم به خاطر سبکش کلا یه جورایی متفاوت تر از اینا به حساب میاد ولی سواری خوب و نسبتا راحتی داره و البته ظاهرشم کمی اسپرت تر و مدرن تره.

از لحاظ قدرت و عملکرد فنی تقریبا همشون توی یک لول هستن و برای انتخاب نهایی، بهتره با توجه به آیتم هایی که در بالا گفتم تصمیم گیری کنید چون از یه سمتی هم سلیقه هر کس آیتم خیلی تعیین کننده ای هست.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

مشخصات موتور PCX 160

ابعاد موتور۱۹۳۵ در ۷۴۰ در ۱۱۰۵ ( میلی متر )
ارتفاع زین۷۶ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۱۵۶.۹ سی سی
حداکثر قدرت۱۵.۷ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰
حداکثر گشتاور۱۱.۱ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰
نسبت تراکم۱۲ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )نزدیک ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه‌ای، گیربکس اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک ۲۲۰ میلی‌متری، ABS یا CBS، ساخت NISIN
سیستم ترمز عقبدیسک ۱۳۰ میلی‌متری، CBS، ساخت NISIN
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی ساخت SHOWA
سیستم تعلیق عقبجفت کمک معمولی ساخت SHOWA
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۷۰/۱۴ و عقب ۱۳۰/۷۰/۱۳ برند IRC
وزن خشک۱۳۱ کیلوگرم
حجم باک۸.۱ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول هوندا PCX 160

هوندا PCX 160 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور توسط شرکت‌های مختلفی در بازار ایران عرضه میشه. شرکت‌هایی مثل هانی موتور، سالار گستر و … .

حداکثر قدرت و گشتاور هوندا پی سی ایکس 160 چقدر هست؟

حجم دقیق این انجین ۱۵۷ سی سی هست که نسبت به نسل قبلی ۸ سی سی افزایش داشته. نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۵.۸ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و نهایت گشتاور هم ۱۱.۱ در دور موتور ۶۵۰۰ هست.

نهایت سرعت هوندا PCX 160 چقدر هست؟!

شتاب صفر تا صد این موتور نزدیک به 20 ثانیه هست و نهایت سرعتشم حدودا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعته.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

8 دیدگاه

  1. دوست عزیز واقعا تشکر از اطلاعات دقیق و
    بدون غرض و تبلیغ جدا و از صمیم قلب برایتان آرزوی موقیت روز افزون دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا