تاریخچه ها

تاریخچه شرکت هوندا

مقدمه

اگه نتونیم بگم هوندا محبوب ترین برند در تاریخ موتورسیکلت جهان هست قطعا میشه اون رو جزو 5 شرکت بزرگ دنیای موتورسیکلت به حساب آورد. درسته که کمپانی‌های ژاپنی در بحث ساخت ساخت و طراحی موتورسیکلت‌ها اولین نبودن اما خیلی زود خودشون رو به سطح بالای شرکت‌های اروپایی رسوندن و در حال حاضر هم جزو پر فروش ترین‌های جهان هستن.

در این مقاله قصد داریم تا یه نگاه به تاریخچه شرکت هوندا بندازیم و ببینیم که هوندا دقیقاً کارش رو از کجا شروع کرد و چه مسیری رو طی کرد تا به اینجا برسه!

شرکت هوندا - زوموتور

شروع داستان شرکت هوندا

1906: تولد سوئی شیرو هوندا

سوئی شیرو هوندا در روستایی کوچک در نزدیکی کوه فوجی، به دنیا اومد. اون از کودکی شیفته ماشین‌ها بود و در تعمیر دوچرخه ها به پدرش کمک میکرد.

1922: شهر های کوچک، رویاهای بزرگ

از اونجایی که محل تولد سوئی شیرو روستای کوچکی بود اون مجبور شد برای دستیابی به رویای خودش مدرسه رو ترک کنه و به توکیو بره تا بتونه به عنوان کارآموز مکانیک کار کنه. بعد از 6 سال، سوئی شیرو به خونه برگشت تا گاراژ مکانیکی خودش رو باز کنه.

1937: اولین شرکت هوندا

در مرحله اول سوئی شیرو، شرکت Tokai Seiki رو برای تولید رینگ و پیستون انجین تاسیس کرد و این شرکت رشد خوبی داشت تا این که بمباران‌های جنگ جهانی و یک زلزله ویرانگر این شرکت رو متحمل ضرر های زیادی میکنه اما سوئی شیرو ناامید نمیشه و بقایای متلاشی شده کسب و کارش رو میفروشه و با درآمد حاصل از اون یک شرکت جدید به نام “موسسه تحقیقات فنی هوندا” رو تاسیس میکنه.

1946: اولین موتورسیکلت هوندا

ژاپن بعد از جنگ جهانی نیاز به وسایل نقلیه سریع و ارزون نیاز داره و سوئی شیرو ایده اضافه کردن یه انجین به دوچرخه رو در ذهن خودش پرورش میده. با انجام این کار، اون اولین «هوندا» رو به وجود آورد و تنها چالشی که سوئی رو به روی خودش میبینه راه انداختن خط تولید برای پاسخگویی به تقاضای مردم هست.

1947: هوندا مدل A

اولین نتیجه حاصل از ترکیب موتورسیکلت و دوچرخه در این سال نتیجه داد و ظرف چند ماه روی خط تولید شرکت هوندا رفت.

1948: کمپانی موتورسیکلت‌سازی هوندا متولد شد

سوئی شیرو هوندا با شریک تجاری خودش به اسم تاکئو فوجیساوا شرکت جدیدی رو تاسیس میکنن که در این شرکت سوئی شیرو هوندا وظیفه توسعه محصولات رو بر عهده داره و مسئولیت بازاریابی و کارهای تجاری شرکت هم با فوجیساوا هست. شرکت هوندا در ابتدای مسیر خودش 34 کارمند داشت.

1949: اولین هوندای مدرن

در این سال اولین موتورسیکلتی که به طور کامل از 0 تا 100 توسط هوندا طراحی و توسعه پیدا کرده بود روی خط تولید این شرکت رفت. اسم این موتورسیکلت “Dream” یا Type D بود.

شرکت هوندا در دهه 1950: رشد سریع و رسیدن به بازار جهانی

1955: رسیدن به رتبه اول

هوندا به بزرگترین برند موتورسیکلت در ژاپن تبدیل شد و در حال حاضر هم این برند، بزرگترین برند موتورسیکلت در جهان با کارخانه‌های مختلف در سراسر جهان هست.

1956: فکر به بازار های جهانی، عمل در کشور ژاپن

اهداف ایده‌آلی که هنوز هم هوندا به اونها پایبند هست در همین سال‌ها مشخص شد. جمله ای که همیشه در دستور کار هوندا وجود داره اینه: “با حفظ دیدگاه جهانی، ما متعهد به ارائه محصولات با بالاترین کیفیت و در عین حال با مناسب‌ترین قیمت برای رضایت مشتری در سراسر جهان هستیم.”

1958: تولد یک سوپر استار!

شاید فکر کنید که منظورمون از “سوپر استار” یه موتورسیکلت خفن با یه انجین حجیم باشه اما منظورمون هوندا سوپر کاب هست! یک موتور ساده و مقرون به صرفه برای کل جهان. شاید باورتون نشه اما هنوز هم این موتورسیکلت روی خط تولید هوندا هست و مشخصات اون رو میتونید در سایت شرکت هوندا ببینید!!! نکته عجیب این موتور این هست که “سوپر کاب” پرفروش ترین وسیله حمل و نقل موتوری در جهان به شمار میاد. شایدم مهم ترین!

1959: رویای آمریکایی

بزرگترین برند موتورسیکلت دنیا برای اولین بار فروش خودش رو در خارج از کشور در ایالات متحده آغاز کرد. ورژن آمریکایی شرکت هوندا موتور در لس آنجلس تاسیس شد.

کمپانی هوندا در دهه 1960: حس خوب قهرمان شدن!

1960: جست و جو به دنبال رویا

یک شرکت اختصاصی برای تحقیق و توسعه در دنیای ماشین ها تاسیس شد که ممکنه اون رو به عنوان کارخونه رویایی سوئی شیرو بشناسید.

1961: پیروزی در مسابقات TT

سوئی شیرو همیشه میگفت 99% موفقیت رو شکست تشکیل میده! جمله عجیبیه اما بهتره بیشتر بهش فکر کنید. اولین حضور هوندا در مسابقات Isle of Man TT ناامیدکننده بود، اما اونا تسلیم نشدن و دو سال بعد به مقام قهرمانی رسیدن. این اولین موفقیت شرکت هوندا در مسابقات بین‌المللی هست و موفقیت بعدی در سال 1965 اتفاق میفته جایی که هوندا قهرمان مسابقات ما F1 Grand Prix میشه.

1962: تولید جهانی

همزمان با موفقیت در مسابقات TT، هوندا اولین مرکز تولید خارج از کشور رو در بلژیک افتتاح کرد تا تقاضای رو به رشد بازار موتورسیکلت‌ها رو بتونه برآورده کنه. شرکت هوندا بیشتر از اون چیزی که فکر میکنید در اروپا ساخته!

1963: حرکت از یه وسیله 2 چرخ به سمت یه وسیله 4 چرخ

شرکت هوندا فروش ماشین‌های معمولی و ماشین های تجاری خودش رو آغاز کرد. مینی کامیون T360 از اون اتفاق‌های تحسین برانگیز بر انگیز به شمار میاد.

کمپانی هوندا در دهه 1970: دهه شلوغ

1972: ماشین مناسب در زمان مناسب

در این سال شرکت هوندا از مدل CIVIC که یه ماشین دیفرانسیل جلوی مناسب برای دهه 1970 هست رونمایی کرد. تا امروز 10 نسل مختلف و 24 میلیون دستگاه از این ماشین در سطح جهان فروخته شده!

1973: بازنشستگی موسس هوندا

بنیانگذاران هوندا، سوئی شیرو هوندا و تاکئو فوجیساوا بعد از 25 سال رهبری بازنشسته شدن و در سمت مشاوره در هیئت مدیره شرکت فعالیت میکردن. سوئی شیرو تا زمان مرگش در سال 1991 بیننده موفقیت های پشت سر هم شرکتش بود.

1976: رشد میکنیم!

اولین ماشین سایز متوسط هوندا یعنی آکورد در این سال معرفی شده که در ابتدا به عنوان یه مدل چهار در و هاچ بک سه در به فروش میرسید.

هوندا در دهه های 1980، 1990 و قرن جدید

هوندا در این سه دهه به رشد چشم گیری دست پیدا کرد و در مسابقات مختلف به پیروز های پی در پی رسید. از جمله این موفقیت ها پیروزی در 15 مسابقه از 16 مسابقه فرمول 1 در سال 1988 بود.

در دهه 90 هوندا با معرفی ماشین معروف S2000 تولد 50 سالگی خودش رو جشن گرفت و در قرن جدید به تکنولوژی های جدیدی در ساخت ربات، هواپیما، قایق و موتورسیکلت دست پیدا کرد.

این شرکت در سال 2018 جشن تولد 70 سالگی خودش رو هم جشن گرفت.

با توجه به آمارهای فروش موتورسیکلت که در سال 2018 منتشر شد با خیال راحت میشه گفت که هوندا “بزرگ ترین تولید کننده موتورسیکلت در جهان” هست!

فکر میکنم هر کدوم از ما طرفدار یه برند خاص در دنیای موتورسیکلت باشیم و هوندا هم خواهان کمی در ایران نداره! شما طرفدار کدوم برند در این دنیای بزرگ هستید؟ در قسمت دیدگاه ها بامون در میون بذارید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا