تاریخچه ها

تاریخچه شرکت Benelli

شش برادر، یک داستان …

شرکت بنلی از سال 1911 تا سال 1940

بهار سال 1911 بود که شوهر ترِزا بنلی از دنیا رفت و این زن تمام سرمایه خانوادش رو برای تأسیس یک کارگاه و به وجود آوردن یک شغل و تضمین آینده ‌‌ای خوب برای شش پسرش، جوزپه، جیووانی، فیلیپو، فرانچسکو، دومنیکو و تونینو بنلی سرمایه گذاری کرد.

کارگاه بنلی در ابتدا فقط یک گاراژ خدماتی بود که در اون قطعات یدکی ماشین و موتورسیکلت ساخته می شد. اما شش برادر بنلی جاه‌طلبی و رویای خیلی بالاتری داشتن و این رویا ساخت موتورسیکلت بود! هشت سال بعد، در سال 1919، اولین موتورسیکلت بنلی متولد شد. یک موتور دو زمانه 75 سی سی که مثل تمام موتورسیکلت‌های اون زمان روی یک شاسی دوچرخه سوار شده بود اما خب این موتورسیکلت نتایج رضایت بخشی نداشت.

در دسامبر 1921 اولین موتورسیکلت واقعی بنلی ساخته شد: دوچرخه سبک وزن Velomotore که یک انجین ۸۳ سی‌سی دو زمانه داشت و در دو مدل تورینگ و اسپرت (125 سی‌سی) ارائه شد و بعد از اون هم در سال 1923 بنلی با بروزرسانی این موتورسیکلت، نسخه 147 سی‌سی اون رو عرضه کرد.

شهرت بنلی از اینجایی شروع شد که تونینو بنلی با این موتورسیکلت 147 سی‌سی شروع به کسب پیروزی در مسابقات کرد و این مسئله باعث شد تا شرکت بنلی در سراسر اروپا شناخته بشه!

در سال 1926 جوزپه بنلی یک موتورسیکلت جدید طراحی کرد. یک موتور سیکلت 175 سی‌سی 4 زمانه، که میل بادامک اون در بالای انجین قرار داشت و عملکرد اون برابر یا حتی خیلی بهتر از موتورسیکلت‌های هم حجم خودش بود. این موتور جدید باعث شد تا تونینو بنلی به پیروزی‌های بی‌شماری دست پیدا کنه. قهرمانی در سال های 1927، 1928، 1930 و 1931 مسابقات قهرمانی ایتالیا از جمله این پیروزی‌ها بودن.

افزایش تولید و موفقیت در فروش مدل‌های مختلف (موتورسیکلت 175 سی‌سی تا سال 1934 تولید می‌شد و بعد از اون یک موتورسیکلت 500 سی‌سی و یک موتورسیکلت 4 زمانه 250 سی‌سی هم به تولیدات شرکت اضافه شد) منجر به بزرگ‌تر شدن کارخانه بنلی شد.

دو سال بعد، در سال 1934، بنلی دو موتورسیکلت مسابقه‌ای جدید رو معرفی کرد که در اون زمان در نوع خودشون بینظیر بودن. مدل اول یک انجین 250 سی‌سی با میل بادامک دو تایی داشت و مدل دوم هم با یک انجین 500 سی‌سی چهار سیلندر با سوپاپ های جانبی، میل بادامک دوتایی و سوپرشارژر معرفی شد که تا اون تاریخ هیچ شرکتی مثل اون رو تولید نکرده بود!

متاسفانه شروع جنگ باعث شد تا بنلی دست از تولید موتورسیکلت‌های معمولی و مسابقه‌ای بکشه و به تولید موتورسیکلت‌های نظامی مشغول بشه.

شرکت بنلی از سال 1940 تا 1950

شرکت بنلی در اون سال‌ها در اوج موفقیت بود و در حدود 800 نفر در این شرکت کار میکردن اما جنگ جهانی دوم کارخونه رو نابود کرد!

بمباران متفقین و غارتگری‌های نازی‌ها، این شرکت بزرگ رو به تلی از آوار و آلونک‌های خالی تبدیل کرد.

اما این اتفاق باعث نشد تا برادران بنلی دست از رویا و کارشون بکشن. به محض این که تونستند دوباره ماشین آلات و تجهیزاتشون رو خریداری و بازسازی کنن به سراغ موتورسیکلت‌های نظامی که از جنگ به جا مونده بود رفتن. بنلی در حدود 1000 موتورسیکلت نظامی انگلیسی رو که در جبهه‌های جنگ جا مونده بود، تعمیر و بازسازی کردن و اونها رو به موتورسیکلت‌های شهری تبدیل کردن.

سال 1947 سالی بود که فعالیت‌های مسابقه‌ای بنلی دوباره از سر گرفته شد و همه چیز به روال قبلی برگشت. در سال 1948 شرکت قدم بزرگی در عرصه مسابقات برداشت و داریو آمبروسینی موتورسوار معروف ایتالیایی رو برای شرکت در مسابقات استخدام کردن. موفقیت‌های ورزشی بنلی در سال 1950 به اوج خودش رسید. جایی که آمبروسینی در کلاس 250 سی‌سی، قهرمان جهان شد!

بنلی از سال 1950 تا 1980

در اواخر دهه 40، جوزپه بنلی با برادران خودش به اختلافاتی خورد و نتیجه اون هم جدا شدن جوزپه از 5 برادر دیگه بود. در ادامه روند فعالیت‌های این شرکت، بنلی در سال 1951 از مدل Leoncino رونمایی کرد. لئونچینو 1951 دقیقا پدر جدّ همین موتور لئونچینویی هست که الان هم میتونید در بازار ایران ببینید!

در سال 1961 شرکت بنلی تولد 50 سالگی خودش رو جشن گرفته بود اما این جشن با بحران صنعت موتورسیکلت ایتالیا همراه شد و نتیجه‌ش هم ادغام کمپانی بنلی با کمپانی موتوبی (Motobi) بود.

شرکت Motobi در اون سال‌ها به تازگی فعالیت خودش رو با تولید موتورسیکلت‌های 2 و 4 زمانه شروع کرد بود و موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه کسب کرده بود.

طیف گسترده‌ای از محصولات مشترک بنلی-موتوبی در دهه 60 معرفی شدن. از موتورسیکلت‌های اسکوتری گرفته تا مدل محبوب “تورنادو”. تورنادو یک موتورسیکلت 2 سیلندر 650 سی سی بود، آخرین موتورسیکلت ساخته برادران بنلی.

در سال 1972، این شرکت توسط کارآفرین آرژانتینی، آلخاندرو دی توماس خریداری شد.

این تغییرات در شرکت باعث شد تا بنلی یک موتورسیکلت 750 سی سی 6 سیلندر رو به بازار عرضه کنه که اولین موتورسیکلت تولید انبوه 6 سیلندر به حساب میومد که برای خرید در دسترس عموم قرار میگیره!

دی‌توماس سبک‌های مختلف و متنوعی رو به سبد محصولات بنلی اضافه کرد و در ادامه هم یک کارخانه جدید و مدرن در ایتالیا تاسیس کرد.

شرکت بنلی از سال 1988 تا به امروز

با این که آقای دی توماس تغییرات زیادی در روند کاری شرکت داد، اما این مسائل نتونست کاری کنه تا بنلی در مقابل پیشرفت روز افزون کمپانی‌های ژاپنی دوام بیاره و فروش محصولات این شرکت کاهش چشمگیری رو به رو شد و در نهایت در سال 1988 بنلی به زانو در اومد.

در این زمان بود که آقای جیانکارلو سلچی مالک گروه Biesse دست به کار شد و در سال 1989 دوباره این شرکت ایتالیایی رو به راه انداخت و سرپا کرد. روند تولیدات تا سال 1995 ادامه پیدا کرد اما مثل این که قرار نبود بنلی با وضعیت خوب و آینده ای معلوم به فعالیتش ادامه بده. چراکه باز هم مالکیت این شرکت تغییر کرد و به گروه فابریانو سپرده شد تا اونها قدم‌های بزرگی در ساخت موتورسیکلت های حجم بالا بردارن.

در اون زمان بنلی دو موتورسیکلت تورنادو 900 (که مخصوص مسابقات طراحی شده بود) و تی ان تی 1130 رونمایی کرد.

فعالیت‌های بنلی تا سال 2005 ادامه پیدا کرد. اما همونطور که بالاتر گفتم، بنلی فراز و نشیب‌های زیادی در طول دوران حیاتش داشته و باز هم در این تاریخ با بحران رو به رو شد.

نقطه عطف تاریخ بنلی رو میشه سال 2005 در نظر گرفت. زمانی که هولدینگ بزرگ Q.J چین، بهترین صادرکننده موتورسیکلت در اون سال‌ها که 14000 هزار نفر در اون کار میکردن و بیشتر از 1.200.000 موتورسیکلت و 2.000.000 انجین در طول یک سال میساخت، شرکت بنلی رو خرید.

این تغییر مالکیتِ کلی و انتقال بنلی از ایتالیا به چین باعث شد تا تولیدات این شرکت افزایش خیلی زیادی داشته باشه و به کشورهای زیادی صادر بشه.بعد از این همه بحران و فراز و نشیب چند سال پیش یعنی سال ۲۰۱۱ بالاخره بنلی تونست تولد 100 سالگی خودش رو جشن بگیره!

در این چند سال هم محصولات این شرکت که به نمایندگی شرکت نیکران موتور وارد ایران شده رو توی خیابون‌های کشور زیاد میبینیم و این نشون‌دهنده کیفیت نسبتا خوب تولیدات شرکت بنلی و استقبال مردم از این موتور ها هست

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

نوشته های مشابه

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا