نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی پالس RS 200

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

پالس ار اس ۲۰۰ از سال ۱۳۹۵ با نمایندگی گروه صنعتی فارس وارد بازار ایران شد. البته باید بگم که ما به صورت دائم در این ۶ سال، ار اس ۲۰۰ توی ایران نداشتیم. سال ۱۳۹۹ به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا و هند علیه ایران اعمال کردند این موتور به مدت یک سال ورودش به ایران متوقف شد اما خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ دوباره به بازار ایران برگشت.

ار اس ۲۰۰ در ابتدا توی سه تا رنگ قرمز، زرد، مشکی به بازار عرضه شد اما در ادامه رنگ‌های خاکستری، آبی/سفید و قرمز/سفید به رنگ‌بندی این محصول توی ایران اضافه شد.

یه نکته‌ای که در مورد ار اس ۲۰۰ و ان اس ۲۰۰ وجود داره اینه که Bajaj از شرکت‌های معروفی توی ساخت این موتور  کمک گرفت. مثلا طراحی انجین این موتور به کمک KTM صورت گرفته و همچنین سیستم انژکتور، ترمز ABS این موتور هم ساخت برند BOSCH هست. همین مسئله باعث شده که ما ایراد عجیب و غریبی توی ار اس ۲۰۰ نبینیم و در ۶ سالی که توی بازار ایران وجود داشته، ثابت شدست.

پالس ار اس ۲۰۰ همونطور که از اسم و ظاهرش معلومه، توی سبک موتورهای ریس طراحی شده، طراحیش خیلی گیراست و معمولا ۹۰% از افرادی که قیافه RS 200 رو میبینن باهاش حال میکنن. قبل از این که وارد جزئیات طراحی بشیم بگم که موتوری که توی تصویر میبینید موتور خودمونه (موتور امیره!😄) و یه سری تغییرات توش داده شده که جلوتر به اون تغییرات اشاره میکنم.

طراحی ظاهری RS 200

سیستم روشنایی ار اس ۲۰۰ از دوتا لنز و دوتا دیلایت تشکیل شده. این دوتا لنز از لامپ‌های معمولی بهره میبرن که روشنایی نسبتاً خوبی دارن و از کاسه چراغ‌های معمولی خیلی بهترن اما به مرور روشناییشون کم‌ میشه. من پیشنهاد میکنم اگر نیاز دارید که نور بیشتری در اختیارتون قرار بگیره حتما چراغ های موتور رو با هدلایتِ مناسبه لنز تعویض کنید.

دیلایت‌های موتور هم که همشون از LED تشکیل شدند. راهنمای موتور هم خوشبختانه ال ای دی هست و نور خیلی خوبی رو توی روز و شب در اختیارتون قرار میده. ال ای دی‌های دور لنزم جزء اولین تغییراتی بودند که ما روی موتور دادیم و در رنگ‌های مختلفی میتونید اونارو توی بازار پیدا کنید و روی موتورتون بندازید.

آینه‌های ار اس ۲۰۰ در حالت عادی شکل و شمایل جذابی رو به موتور میدن اما تجربه ثابت کرده که خیلی مستحکم نیستند یعنی به محض این که به جایی گیر کنه بلافاصله میشکنه و خب آینه‌های خیلی جذابی توی بازار هست که شما میتونید تعویضشون کنید.

فرمون RS 200

یه مقدار درمورد فرمون و کنسول موتور باهم دیگه صحبت کنیم. نوع طراحی فرمون ار اس ۲۰۰ جوریه که توی سواری کمتر خستتون میکنه دلیلشم ارتفاعی هست که به فرمون داده شده و فرمون اومده بالاتر، البته شاید این موضوع به اون افرادی که دنبال یه موتور ریس کامل هستند حس خوبی القا نکنه.

معمولاً موتورهای ریس مثل هوندا CBR250RR حالتی داره که شما روی موتور کاملا میخوابید اما روی این موتور زاویه‌تون تقریباً به زاویه ۹۰ درجه نزدیکه.

اول درباره تغییراتی که خودم روی موتور اعمال کردم بگم، نکته اول درباره کتی‌های موتوره که من کتیای افترمارکت روش انداختم نکته بعدی درمورد گارد کتی‌ها هست که خودم اضافه کردم و در حالت فابریک اینجوری نیست.

اکثر موتورهای انژکتوری که در حال حاضر به بازار وارد میشن چراغ‌هاشون به صورت یک سره روشن میشه اما من خودم کلید روشن و خاموش کردن چراغ موتور رو به ار اس ۲۰۰ اضافه کردم، توی حالت فابریکی این موتور فلاشر هم نداره که بازم خودم اضافه کردم.

بریم سراغ سمت چپ فرمون هر چیزی که دارید میبینید به صورت فابریک استفاده شده و مواردی که سمت راست فرمون تعویض کرده بودم، سمت چپ دست نخورده و فابریک هست دکمه‌هایی که توی قسمت سمت چپ وجود داره: نور بالا لحظه‌ای (Passing)، تعویض نور پایین و نور بالا، راهنما و بوق. نکته جالبی که توی اکثر موتورهای Bajaj دیدم نوری هست که روی نشانگرهای فرمون استفاده میشه.

کیلومتر شمار RS 200

کیلومتر شمار ار اس ۲۰۰ یه کیلومتر ترکیبی هست، قسمت دور موتور به صورت آنالوگ کار شده و سمت راست کیلومتر هم دیجیتال هست.

توی قسمت دیجیتال مقدار کیلومتری که موتور طی کرده(ODO)، سرعت موتور، ساعت، سنسور جک، سنسور دوره‌ای موتور و آمپر بنزین هست. سمت چپ کیلومتر هم چراغ راهنما، نور بالا، و چراغ‌های هشدار وجود داره.

باک آر اس ۲۰۰

حجم باک ار اس ۲۰۰ حدودا ۱۳ لیتره، دوتا لوگوی برجسته پالس هم سمت چپ و راست باک کار شده که نسبت به موتور‌های دیگ متفاوته. فلاپ‌های کناری ار اس ۲۰۰ جوری خشن و هجومی طراحی شده که تأثیر خیلی مثبتی توی جذابیت موتور داره. یه نکته خیلیییی مهم در مورد محافظت از فلاپ‌های ار اس ۲۰۰ وجود داره که همین قسمت باید بهش اشاره کنم، اونم بحث استفاده از پروتکشنه!

طراحی شاسی و فلاپ‌های این موتور جوری بوده که هیچ جایی برای اضافه کردن پروتکشن برای موتور ندارید الان من دوتا پروتکشن روی موتورم انداختم ولی به کمک دوتا پایه این کار رو انجام دادم.

مقاومت پایه پروتکشن برای ار اس ۲۰۰ توی بازار، به حدی پایینه که حتی اگر موتورتون از روی جک بیفته، این پایه‌ها خم میشن و پروتکشن بدتر میزنه فلاپ ها رو میشکونه. من خودم حتی فکر این موضوع رو کردم که به سراغ آلیاژ محکم‌تری برای پایه پروتکشن‌ها برم، اما تحقیق کردم و متوجه شدم که اگر بخوام یه آلیاژ محکم‌تر به جای اونا استفاده کنم، زمانی که موتور زمین بخوره به شاسی موتور آسیب میرسه!

پس با توجه به صحبت‌هایی که داشتم و تجربه‌ی شخصیم، بهتون پیشنهاد میکنم که کلاً استفاده از پروتکشن رو روی این موتور فراموش کنید.

درمورد فلاپ ها باید بهتون بگم ار اس ۲۰۰ همون جوری که مشخصه، موتور ریسه و فلاپ داره و بعد از یه مدتی شما قطعاً با مشکل به لرزش افتادن و صدا افتادن توی فلاپ‌ها بر میخورید که این باتوجه به قیمتی هم که این موتور داره خیلی طبیعی هست. اما این موضوع راه حل داره و شما خودتون میتونید فلاپ‌ها رو با چسب دو طرفه و اَبر صداگیری کنید. البته میتونید یه تعمیرکار درست حسابی بسپارید که این کارو براتون انجام بده.

زین آر اس ۲۰۰

زین ار اس ۲۰۰ یه زین دو تیکه هست که توی قسمت راکب و ترک نشین فضای تقریبا مناسبی رو در اختیارتون میذاره، جنس فابریکی زین، جنس مناسبی هست البته من روی این موتور یه روکش زین انداختم که آسیبی به زین اصلی وارد نشه.

ارتفاع زین ار اس ۲۰۰ تا سطح زمین، حدودا ۸۰ سانتی‌متره و من که قدم ۱۷۵ هست با ارتفاعش مشکلی ندارم. اما اگر شما به تازگی سوار این موتور بشید، ممکنه با ارتفاعش یه داستانی داشته باشید که به مرور وقتی قلق موتور دستتون بیاد این مورد هم حل میشه. طراحی فلاپ‌های دمبی این موتور به شکلی انجام شده که راکب میتونه از طریق شیارهای داخل فلاپ خودش رو کنترل کنه.

باجاج توی طراحی چراغ خطر این موتور یکم خلاقیت به خرج داده و متفاوت عملکرده ،چراغ خطر ار اس ۲۰۰ از قسمت عقب موتور کاملا جداست و به شکل یک نعل اسب طراحی شده.

راهنماهای عقبم دقیقا مثل جلو LED هستند. گِلگیر RS هم کاملاً از قسمت پایه پلاک جداست و دقیقاً مثل NS باز و بسته میشه و این بستگی به خودتون داره که دوست داشته باشید که گلگیر روی موتور باشه یا نه.

اگزوز ار اس ۲۰۰ یه اگزوز دو رنگه که البته من اینجا یه بر چسب کربن بهش اضافه کردم.

مشخصات فنی RS 200

همین اول کار یه نکته‌ای رو بهتون بگم که انجین ان اس و ار اس ۲۰۰ کاملا یکی هستند. اگر اختلافی توی شتاب‌گیری اولیه و ثانویه بین ان اس و ار اس وجود داره، دلیلش به آیرودینامیکِ بهتره ار اس ۲۰۰ و اختلافی که بین سِت زنجیر این دو تا موتور وجود داره برمیگرده.

انجین RS 200

انجین ار اس ۲۰۰ یه انجین ۴ زمانه‌ی تک سیلندر آب خنکه که ۴ سوپاپ دارند و سوپاپ‌ها هم به کمک یک میل سوپاپ بالا و پایین میشه. حجم دقیق این انجین ۱۹۹٫۵cc هست و قدرتی که میتونه تولید کنه ۲۴٫۵ اسب‌بخار در ۹۷۵۰ دور در دقیقه هست. گشتاوری هم که میتونه ایجاد کنه به ۱۸/۷ نیوتن متر در ۸۰۰۰ هزار دور در دقیقه میرسه.

اگه دقت کرده باشید انین این موتور نسبت به موتورهای 200 سی‌سی همرده خودش، عملکرد بهتری داره و دلیل این بازده بالا به 3 شمع بودن این موتور برمیگرده.

همون طور که اوایل مقاله بهش اشاره کردیم، سیستم سوخت‌رسانی این موتور انژکتورِ برقی هست که برندشم BOSCH هست.

نکته‌ای که باید اینجا بگم اینه که کلا همه‌ی مدل‌های ار اس در ایران، سیستم سوخت رسانیش انژکتوره و ما ار اس کاربراتور نداریم! خیلی‌ها فکر میکنن رنگ‌های قدیمی این موتور، سیستم سوخت‌رسانی‌شون کاربراتور بوده که این اشتباهه!

نوشته های مشابه

ار اس ۲۰۰ از یه گیربکس ۶ سرعته بهره میبره که در صورتی که شما از یه روغن مناسب توش استفاده کنید، نرمی گیربکسش کاملاً مطلوبه. روغنی که شرکت Bajaj برای این موتور پیشنهاد داده، روغنی با گرانروی 20W50 هست که بهتره استاندارد JASO MA2 رو داشته باشه پس حتما پیشنهاد میکنم که توی چهار فصل از روغن 20W50 استفاده کنید و روغن دیگه‌ای توش نریزید.

حجم روغنی که داخل ار اس ۲۰۰ باید ریخته بشه با فیلتر ۱۲۵۰ سی‌سی و بدون فیلتر نزدیک یک لیتر.

تست راید و تجربیات واقعی ار اس ۲۰۰

زین ار اس ۲۰۰ توی قسمت جلو و عقب فضای مناسبی داره ولی توی قسمت عقب یه نکته‌ای هست اونم بخاطر همسان بودن ارتفاع فلاپ‌های دمبی عقب و ارتفاع خود زین، یه جورایی نزدیک به هم هستند و واقعا ترک‌نشینتون اذیت میشه از این بابت.

تعلیق و ترمز RS 200

کمک فنرهای آر اس ۲۰۰

این موتور توی قسمت جلو دوتا کمک فنر تلسکوپی داره و قسمت عقبم یه تک کمک هست و عملکردشون قابل قبوله ولی نکته‌ای که هست اینه که شما توی دست‌اندازها و چاله‌ها تِکون زیادی به موتور و خودتون حس میکنید.

یکی از دلایلش به تقسیم وزن ار اس مربوط میشه. خب ان اس و ار اس تقریبا ساختار شاسی‌شون یکی هست ولی RS بخاطر فلاپ‌ها و متعلقات بیشتری که داره وزنش بیشتره و یه جورایی میشه گفت اون حساسیتی که باید روی طراحی و تقسیم وزن این موتور میذاشتن، نذاشتن!

بخاطر همین بیشترین فشار روی قسمت جلوعه و اگر یه تایم کوتاهی با این موتور رانندگی کنید و توی دست‌انداز ها موتور حرکت کنه یهو یه صدایی از جلوی موتور میشنوید که اون به‌خاطر کُرپی‌های جلو هست و بعد از یه مدت هم لق میشه که برای رفع این ایراد باید عوضش کنید.

البته این چیزی نیست که خودتون راحت بفهمید و برای تشخیصش باید از یه تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

ترمزهای RS200

ترمزهای ار اس ۲۰۰ در هر دو چرخ دیسکی هست و کالیپرهای اون هم به دست شرکت Bybre ساخته شده. شاید این نکته براتون جالب باشه که شرکت Bybre (مخفف By Brembo) زیرمجموعه کمپانی معروف Brembo هست که تخصصش در ساخت سیستم‌های ترمز برای ماشین‌ها و موتورهاست.

توی قسمت جلو، ABS هست ولی عقبش از این قابلیت بهره نمیبره. در مجموع میتونم بگم که عملکرد ترمزهای این موتور فوق‌العاده‌ست و اصلاً نا امیدتون نمیکنه! فقط کافیه یک بار اونها رو در سرعت‌های مختلفی تست کنید تا متوجه این موضوع بشید.

لاستیک‌های آر اس ۲۰۰

در ار اس ۲۰۰ از مدل ۹۸ به بعد تقریباً از لاستیک‌های ایران یاسا استفاده شده؛ مثل خیلی از موتورهای دیگه!

ولی از سال ۹۸ به قبل از لاستیک‌های MRF روش استفاده شده که کیفیت و چسبندگی خوبی داشتن اما این لاستیک‌های ایران یاسا زیاد تعریفی ندارن! امیدواریم محصولات ایرانی کیفیتشون بالاتر بره ولی متاسفانه الان کیفیت خیلی خوبی ندارند و چسبندگیش خیلی پایینه و باید خیلی مراقب باشید. اگه لاستیک‌های موتورتون ایران یاسا هست من بهتون پیشنهاد میدم لاستیک‌ها رو با مدل‌های با کیفیتی عوض کنید. سایز لاستیک جلو این موتور ۱۰۰/۸۰ و لاستیک عقب ۱۳۰/۷۰ هست که روی رینگ‌های ۱۷ اینچی آلمینیومی سوارند.

عملکرد فنی RS 200

همینجوری که بالاتر گفتم، این موتور به نسبت قیمتی که داره روی کاغذ عملکرد مناسبی داره و هر انتظاری که از یه موتور ۲۰۰cc دارید برآورده میکنه. در حالت یه ترک، از بابت شتاب و سرعت این موتورسیکلت عملکرد خیلی خوبی رو از خودش نشون میده و در زمان 10 ثانیه خیلی راحت به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسه. توی حالت دو ترک هم خیلی خوبه یه جورایی میشه گفت این موتور کم نمیاره و مشکلی ایجاد نمیکنه.

حداکثر سرعت این موتور 150 کیلومتر بر ساعته که در حالت کفی و بدون وجود باد مخالف میتونید به این سرعت دست پیدا کنید.

‌ار اس هم مثلی اون یکی محصول باجاج یعنی ان اس، کیفیت خیلی خوبی داره اگر شما سرویس های دوره ای رو به موقع و درست انجام بدید این موتور خرج خاصی رو دستتون نمیذاره و تا چند سال براتون کار میکنه.

قطعاتش کیفیت به نسبت خوبی دارن ولی یه نکته‌ای که هست اینه که همونطور که میدونید این موتور فلاپ داره و خب با توجه به این موضوع اگه با این موتور زمین بخورید یا تصادف بکنید هزینه‌هاتون خیلی زیاد میشه دقیقاً مثل موتورهای ریس دیگه.

همچنین گرمای انجینش مخصوصاً توی فصل‌های گرم و توی ترافیک خیلی زیاده. در کل اگه بخوام یه مقایسه قیمتی کوچیک بین این موتور و رقیب‌های دیگه‌ش مثل مگلی ۲۰۰ و ار سی ۲۰۰ انجام بدم، ار اس ۲۰۰ تقریبا از لحاظ قیمتی در بین این موتورها قرار میگیره.

یعنی الان که این مقاله رو مینویسم (اواسط خرداد ۱۴۰۱) این موتور حدوداً ۱۷۰ تومن هست و مگلی 90 تومن و ار سی ۲۰۰ هم حدوداً ۲۴۰ تومنه.

جمع بندی در مورد RS 200

تقریباً دیگه خودتون الان فهمیدید با چه موتوری طرف هستید. در مجموع باید بگم که این موتور نسبت به قیمتی که داره ارزش خرید خوبی داره ولی باز به نسبت چیزی که شما تحویل میگیرید و رقبای دیگش، ار اس ۲۰۰ میشه گفت امتیاز خیلی خوبی داره.

ظاهرش واقعاً جذابه و نسبت به موتورهای دیگه باحال‌تره و خودتون شاهد رنگ‌های جذابش تو خیابون بودید. در مورد تعلیق و عملکردش باید بگم مناسبه و ترمزهای خیلی خوبی داره، همچنین این موتور توان بالایی داره و قدرت و گشتاور خوبی رو در اختیارتون میذاره.

نکته خیلی مهم در مورد RS این هست که به نسبت بقیه رقبای خودش تأمین قطعات آسون‌تری داره و قطعاتش در دسترس همه هست. این یعنی قرار نیست بعد از خرید دنبال قطعه بگردید و خیلی راحت میتونید از طریق بازار آزاد به اونها دسترسی داشته باشید.

از یه موتور ریس ۲۰۰cc هر انتظاری داشته باشید این موتور فراتر از اون عمل میکنه و همین باعث میشه به عنوان یه گزینه مناسب خرید ازش یاد بشه. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

9 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید به تیم خوب و پر انرژی زوموتور
    اقا برند روغن پیشنهادی فوق حرفه ای و خفن برای ار اس و اینکه حجم رادیاتورش چقدره و چطوری میتونیم اب توشو تخلیه کنیم
    گرید روغنو خوندم تو مقاله فقط برند خوب معرفی کنین❤️❤️❤️

    1. سلام وقت بخیر. الان روغن پروتک کیفیت خوبی داره و قیمتشم مناسبه. بخوای بیشتر هزینه کنی باید موتول بگیری. تخلیه اب رادیات هم از طریق پیچ تخلیه اون انجام میشه. تو یوتوب سرچ کنید ویدیو اموزشیش هست.

  2. و یه سوال دیگ ، با ریختن روغن خیلی حرفه ای ، هرچند وقت یه بار لازمه ک روغنشو تعویض کنیم (برحسب K/M)

    1. بستگی به برند روغن داره. از ۲۵۰۰ کیلومتر تا ۵۰۰۰ کیلومتر میتونید تعویض کنید.

  3. سلام نمیشه به یه روشی مشکل زین برای ترک نشین رو حل کرد؟ مشما پیشنهاد کاربردی برای حل این مشکل ندارین؟

  4. درود بر شما
    رفیق بنظرت مدل ۹۷ رو الات بخریم خرجی رو دستمون نمیزاره؟ و منی که تریل دارم لدت همون تریل رو بهت میده؟ خیلی تحقیق کردم ظاهرا بجز ار سی هیچ موتوری بهتر از این نیست برای زیبای و شتاب؟ البته رنج قیمت منطورمه

  5. سلام شما موتورتون مدلش چنده
    چون شنیدم بعد از مدل های ۹۸ به بعد انجین هاشون و بستن و نمیتونن ۱۵۰ تا پر کنند

  6. سلام
    مدل موتور شما چنده؟
    چون شنیدم تو مدل های بعد ۹۸ انجین و بستن و نمیتونه موتور تا سرعت ۱۵۰ تا پر کنه
    این درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا