نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی کلیک و واریو ۱۵۰

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

سالانه موتورسیکلت‌های زیادی تولید و روونه بازار های جهانی میشن، با این حال فکر میکنید چنتاشون به اندازه هوندا کلیک تا این اندازه محبوب و خواستنی میشن؟ واقعا انگشت شمارن! هونـــدا کلیک از اون موتورایی بود که رکوردهای فروش زمان خودشو با اختلاف شکوند. حتی توی کشور خودمون هم فروش ترین اسکوتر (شایدم پرفروش ترین موتور) دست خودشه😎.

کلیک در ابتدا، سال ۹۶-۹۵ وارد بازار ایران شد و یه جورایی یه تکون گنده به بازار موتور های اسکوتر داد. قبل از کلیک اسکوترهای مطرحی مثل تی وی اس وگو و هیرو پلیژر و … تو بازار بودن ولی همچنان موتور های اسکوتر به شکل امروزی جا نیفتاده بود و مردم بهشون اقبال زیادی نشون نمیدادن.

آمـــّــا به خاطر اعتبار شرکت هونـــــدا و البتــــــه ارادت ویژه مردم به این کمپانی محبوب 😁، میشه گفت هوندا کلیک شد جـــاده بازکن موتورهای اسکوتر در ایران 👌🏼.

آقااااا میخوام یه بازیو کثیفو یکبار برای همیشه هم برای خودم هم برای خیلی از شما ها، همین الان تموم کنم😂. خیلیا هنوزم فرق بین کلیک، واریو و نسخه های ۱۵۰ و ۱۲۵ رو نمیدونن. خب دیگه بریم سر اصل قضیه. همونجوری که میدونید موتور های هوندایی که داخل کشور ما و بقیه کشورا هستن (به جز یه سریشون)، تولید کشور های اندونزی و تایلندی و … هستن و مستقیم در ژاپن تولید نمیشن.

در اصل ما دو مدل هوندا (اصطلاحاً کلیک) توی ایران داریم. یکیش هوندا کلیک هست که برای هوندا تایلنده و اون یکی هوندا واریو هست که برای هوندای اندونزیه. پس اشتباهاً یه سریا به جفت این موتورا میگن کلیک. این اشتباهه.

حالا همین دوتا موتور هوندا، هر کدوم توی دوتا حجم تولید شدن. یکی ۱۲۵ سی‌سی، یکی هم ۱۵۰ سی‌سی. پس کلا چنتا شد؟😁 ۴ تا! تامام. سال ۹۵ کلیک ۱۲۵ وارد بازار شد و یه سال بعدش کلیک و واریو ۱۵۰ و دو سه سال بعدشم واریو ۱۲۵.

ولی در حال حاضر که دارید این مقاله رو میخونید کلیک ۱۲۵ سی‌سی دیگه وارد نمیشه. داخل بازار کلیک ۱۵۰، واریو ۱۵۰ و واریو ۱۲۵ موجوده و خرید و فروش میشه. البته مدل‌های کارکرده و قدیمی‌تر کلیک ۱۲۵ هنوزم تو بازار ایران هستن.

خب دیگه مقدمه‌چینی بسه! بریم سراغ بررسی هوندا کلیک و هوندا واریو ۱۵۰ (۱۲۵ رو جدا بررسی میکنیم). حالا باید یکم توی مشخصات این اسکوترا ریزتر شیم تا دقیق‌تر بفهمیم که چرا هنوزم که هنوزه این دو عزیز 😁 جزو پرفروشای بازار ایران به حساب میان👍🏼.

راستی قبلش اینو بگم که، کلیک و واریو ۱۵۰، توی یه سری قسمتا باهم فرق دارن. انجینشون یکیه، تعلیق، ترمزشون فرق داره و کمی هم ظاهرشون باهم اختلاف داره، که جلوتر به همشون اشاره میکنیم.

طراحی کلیک و واریو ۱۵۰

با این که طراحی این موتورا برای ۶-۵ سال پیشه ولی هنوزم خوبه! یه سریا لقب سامورایی رو به این اسکوترای هوندا دادن. به خاطر ظاهر خشن و هجومیشون یه جورایی لقب سامورایی بهشون میرسه😁. ولی خداییش بگید، آیا لقب سامورایی رو به یه موتور اسکوتر میدن؟! بذارید قانع نشیم 😂.

ولی جدا از شوخی، واقعا طراحی و ظاهرشون جذاب و منحصر به فرده. حتی یکی از دلایلی که شرکت های چینی و … اینقدر از روی این موتورا اسکـــــی میرن و کلیک های طرح یا کپی تولید میکنن، همین قیافه تو دل بروشونه.

میشه گفت ۹۰ درصد بخش‌های ظاهری این موتورا (یعنی کلیک و واریو)، عینا شبیه به همه و فقط تو یه سری قسمت‌های جزئی تفاوت دارن. مثل استیکر‌کشی، پلاک جلو (تو موتورای کشور اندونزی کلا جای پلاک هست)، جاپایی‌ها و … اونقدر چیزای مهمی نیستن که بخوایم بهشون بپردازیم ولی برای اینکه ببینید یه مورد اختلاف که یکم قبل‌تر بهش اشاره کردیم رو توی دو تصویر پایین براتون آوردیم. بقیه اختلاف‌ها رو خودتون حضوراً میتونید برید و مقایسه کنید.

در مورد سبکشم که حرفی برای گفتن نیست. همونجوری که همتون میدونید و بهش اشاره کردیم سبک این موتور، اسکوتره و جزو اسکوترهای سایز کوچیک به حساب میاد چون بیشتر برای بازار های آسیای شرقی و البته خانما ساخته شده.

کلیک و واریو تا صبح رنگ داره پس پیشنهاد میکنم موقع خرید خودتون رنگ هارو به تفکیک کلیک و واریو بودنشون چک کنید. ابعاد کلیک و واریو ۱۵۰ هم به ترتیب، 1 متر و 92 سانتی‌متر (طول)، 68 سانتی‌متر (عرض)، 1 متر و 28 سانتی‌متر (ارتفاع) هست.

بچه ها راستی، از این به بعد دیگه نمیگیم ” کلیک و واریو ” چون زیاد تکرار کردنش جالب نیست. این موتور هارو به اسم یکیشون یعنی کلیک صدا میکنیم و اگر جایی نیاز بود به واریو هم اشاره میکنیم.

طراحی چراغ‌های کلیک ۱۵۰

DNA هوندا حتی توی اسکوترشم دیده میشه. از جلو وقتی موتور رو ببینید، تا حدی یاد موتورهای ریس هوندا میفتیم. نقطه قوت طراحی این موتور هم همین قسمت جلوشه که واقعا حرفه‌ای و خفن کار شده. یکی از دلایلی که به این موتور سامورایی میگن، به خاطر نوعِ طراحی همین قسمتشه. همینجوری که توی عکس هم میبینید، نور پایین و بالای موتور در دو قسمت جداگونه طراحی شدن و دی لایت و راهنماها هم در قسمت بالاییشون به صورت داخلی قرار گرفتن.

در قسمت عقب نکته خاصی وجود نداره جز اینکه برعکس راهنماهای جلو، راهنماهای عقب به صورت جداگانه کار شدن. راستی تمامی نورهای استفاده شده در کلیک چه جلو چه عقب، از نوع ال ای دی هستن و پرتاب و وضوح نور خیلی خوبی هم دارن.

فرمون Click 150i

فرمون کلیک از نوع لوله‌ای ساده هست و به وسیله فلاپ‌های جلویی موتور تاحدی پوشانده شده. در قسمت سمت راست فرمون کلید آیدیلینگ استاپ رو میبینیم و یکم پایین‌تر دکمه استارت موتور. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنما مشاهده میشه. در قسمت پشتی قلوه اما، خبری از کلید نور پلیسی یا Passing نیست.

کیلومتر کلیک ۱۵۰ آی

کیلومتر این موتور از نوع دیجیتالی هست و اطلاعات اصلی رو میتونید از قسمتِ مستطیلی شکلِ مرکزی ببینید. اطلاعات جانبی مثل چراغ‌های هشدار موتور هم در قسمت بالایی کیلومتر قابل مشاهده هست. با دو دکمه پایین کیلومتر هم میتونید تنظیمات اون رو انجام بدین.

سیستم کی لس

کلیک ۱۵۰ از سیستم کی لس یا بدون کلید (سوییچ) بهره میبره و شما بدون نیاز به کلید و فقط با داشتن ریموتی که توی تصویر میبینید به موتور نزدیک میشید و میتونید موتورتون رو خاموش یا روشن کنید. کلیک به صورت فابریک، مجهز به دزدگیره.

نکته: هوندا کلیک ۱ دونه ریموت و واریو ۲ ریموت داره. اینم یه تفاوت دیگشون!

کنسول و فضای جلوی پا

همونطور که تو قسمتای اول مقاله بهش اشاره کردیم، کلیک جزو اسکوترهای سایز کوچیک به حساب میاد به خاطر همین موضوع، فضای خیلی خوبی در قسمت قرارگیری و جلوی پاهاتون ندارید و اگر قد بالای ۱۷۵ داشته باشید احتمال برخورد زانوهاتون به فلاپ‌های جلو زیاده؛ مخصوصا در مواقع ترمزگیری. پس حتــــما پیشنهاد میکنم قبل از خرید این موتور یه دور باش بزنید تا متوجه بشید ایرادی نداره!

در قسمت چپ و راست هم فضایی برای نگه داری وسایل‌هاتون تعبیه شده. وسط اونا هم یه گیره وجود داره که میتونید بعضی چیز هارو بهش‌ آویزون کنید. راستی اینم بگم که بر خلاف اکثر اسکوترهای بازار که مجهز به پورت USB هستن، کلیک اینطور نیست و این آپشن رو نداره. البته در زمان ساخت خودش، نبود این آیتم تقریباً طبیعیه. ولی اگر خیلی گیر این موضوع بودین میتونید به صورت جداگونه این آپشن رو به موتور اضافه کنید. چیز خاصی نداره و لوازمش توی بازار هست.

نکته: جاپایی‌های کلیک پلاستیکی و واریو فلزی هستن.

زین کلیک

زین کلیک ۱۵۰ یه فضای نسبتاً خوبی رو براتون فراهم میکنه. جنس و کیفیت زین مطلوبه و در قسمت عقب زین هم یه دستگیره فلزی برای کنترل بهتر ترک‌نشین قرار داده شده. ارتفاع زین کلیک ۷۶۹ میلی‌متر یا میشه گفت ۷۷ سانتی‌متره و تقریباً ارتفاع مناسبی داره؛ حتی برای افراد میان قد یا کوتاه قد.

نکته: زین کلیک بدون الگو یا تکسچر هست ولی زین واریو نقطه نقطه یا سوزنیه.

فضای زیر زین

فضای زیر زین نهایتاً برای یک کلاه کاسکت بدون فک یا زووووری فَک‌دار مناسب هست (حدودا ۱۸ لیتر گنجایش داره) و به خاطر ابعاد موتور نباید انتظار زیادی از این فضا داشته باشیم. طبیعیه!

باک موتور هم در قسمت انتهایی زیر زین قرار داره و برای سوختگیری می‌بایست درب زین رو باز کنید. ظرفیت باک هوندا کلیک، ۵.۵ لیتر هست.

مشخصات فنی Click/Vario 150

انجین

همونجوری که قبل‌تر هم گفتیم، انجین کلیک و واریو یکیه. بریم سراغ مشخصات. انجین کلیک، تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ و آب خنکه. آرایش سوپاپ‌ها به صورت تک میل بادامک یا SOHC هست و نسبت تراکم موتور هم ۹.۵ به 1 هست.

حجم دقیق این انجین ۱۵۰ سی‌سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۳ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و حداکثر گشتاورش هم ۱۳.۴ در دور موتور ۵۰۰۰ هست. هوندا روی این موتور از تکنولوژی esp استفاده کرده که به بهینه‌سازی و عملکرد هر چه بهتر موتور کمک میکنه.

گیربکس و انتقال قدرت

گیربکس کلیک از نوع اتومات و سیستم انتقال قدرت اون از نوع تسمه‌ای هست. سیستم سوخت‌رسانی هم انژکتور برقی با مصرف سوخت صدی حدوداً ۲ لیتر که بسته به نوع رانندگی شما میتونه متفاوت باشه.

نکته ای که در این قسمت وجود داره، حضور تکنولوژی PGM-Fi هست. PGM-Fi مخفف سوخت‌رسانی برنامه‌ریزی شده هست که این سیستم به کمک سنسورهایی که داره مقادیر مختلفی رو در انجین موتور کنترل و مدیریت میکنه و باعث میشه عملکرد سوخت‌رسانی و فرآیندهای ۴ زمانه موتور به بهترین شکل ممکن انجام بشه.

سیستم تعلیق کلیک و واریو

قبلاً هم بهش اشاره کردیم، موتور های کلیک و واریو تو بخش انجین و ظاهر تقریبا یکی هستن ولی عمده تفاوت‌ها بیشتر در بخش سیستم تعلیق و ترمز وجود داره پس اگر قصد خرید این موتورها رو دارید از اینجا به بعد رو با دقت بیشتری بخونید. راستی وزن خشک کلیک ۱۰۷ و وزن تَر اون (به همراه مایعات ضروری)، ۱۱۳ کیلوگرمه.

کمک فنر های کلیک و واریو

در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داریم و عقب هم یه تک کمک که در سمت چپ موتورسیکلت قرار گرفته. این مورد یکی از ضعف‌های کلیک و واریو به حساب میاد. همینجوریش خیلی از اسکوترا پر از لرزش و تکون هستن، حالا این یک سمت قرار گرفتن کمک فنر عقب کلیک شده یه قوز بالا قوز، مخصوصا برای افراد سنگین وزن!

نکته: کمک فنر عقب واریو کمی از کلیک پهن تر و قطور تره! شاید یه تاثیر سوسکی هم داشته باشه. 😁

لاستیک های کلیک و واریو

سایز لاستیک جلو ۹۰/۸۰ و عقب ۱۰۰/۸۰ هست و جفتشون روی رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی سوار شدن. برند لاستیک‌های کلیک از برند Vee Rubber تایلند هست و برند لاستیک‌های واریو IRC اندونزی. جفتشون هم از کیفیت خوبی برخوردارن.

سیستم ترمز کلیک و واریو

ترمز جلو جفت این موتورا دیسکی و عقب هم کاسه‌ایه. هردو ترمزها مجهز به سیستم CBS یا ترمز ترکیبی هستن اما تنها تفاوت در این قسمت به برند این ترمزها برمیگرده. برند ترمز کلیک، NISSIN ژاپن هست و برند ترمز واریو TOKICO ژاپن که تقریباً کیفیت و عملکرد یکسانی دارن. در کل ترمزهای این موتور کیفیت خوبی دارن و با توجه به وزن موتور مطمئن عمل میکنن.

قیمت کلیک و واریو ۱۵۰

قیمت کلیک و واریو در ایران حدودا 200 میلیون تومان هستن که با توجه به رنگشون کمی تفاوت قیمت وجود داره.

جمع بندی

هوندا کلیک یا واریو موتورهای بسیار موفقی هم در بازار ایران و هم بازار جهانی به حساب میان. ۲ تا عیب میشه برای این موتور در نظر گرفت. یکی سیستم تعلیق تقریبا ضعیفشه که مهم ترین عاملش هم یک سمت قرار گرفتن تک کمک عقب محسوب میشه و باعث میشه لرزش‌های بیشتری به موتور و راکب وارد بشه، مخصوصاً اگر وزن راکب و ترک بالا باشه این داستان خیلی بیشتر میتونه مشکل ایجاد کنه.

مورد داشتیم به خاطر وزن زیاد سرنشین‌ها، موتور کج و زاویه دار شده و تحمل اون وزن رو نداشته!

عیب دوم قیمت نسبتاً بالای این موتوره که باعث میشه هر کسی نتونه به راحتی قدرت خرید این موتور رو داشته باشه (البته این موضوع رو نمیشه خیلی عیب در نظر گرفت. قیمتشه دیگه!)

رقبای هوندا کلیک و واریو 150

با این که به صورت واقع‌بینانه آیروکس رقیب اصلی کلیک به حساب نمیاد (از لحاظ سبک اسکوتر و سایز و قیمت) اما اکثر افراد هم در انتخاب بین اینا گیر میکنن. ناگفته نمونه که سایر محصولای هوندا هم در قیمت‌های بالاتر حضور دارن مثل ADV 150 و PCX 150 ولی دیگه رقیب این موتور به حساب نمیان.

بین آیروکس و کلیک و واریو برگ برنده با کلیک و واریو هست. چرا؟ چون قطعاتشون به راحتی در بازار پیدا میشه، به همین سادگی و خوشمزگی! شاید این موضوع خیلی به نظرتون مهم نیاد ولی خیــــلـــــی مهمه و تا وقتی توش گیر نکنید، اهمیت حرف منو متوجه نمیشید.

اگر آیروکس مشکل تامین قطعه و لوازم رو نداشت انتخاب بهتری به نسبت کلیک و واریو بود اما اینجوری نیست. بعلاوه اینکه آیروکس تعلیق به نسبت بهتری داره؛ خصوصاً در مورد کمک فنرهای عقبش ولی این نکته‌ی خیلی مهم رو هم باید در نظر بگیرید که قیمت آیروکس حداقل از ۱۴۰ شروع میشه و با توجه به تایلند یا اندونزی بودنش تا حدود ۲۰۰ تومن هم میره بالا. میرزه؟

پیشنهاد میکنم مقاله بررسی آیروکس رو حتمااااا ببینید و خودتون تصمیم گیری کنید. هم PCX هم ADV تو نسخه‌های ۱۵۰ سی‌سی و ۱۶۰ سی‌سی، عملکرد بهتری به نسبت کلیک دارن و البته قیمت بالاتری هم دارن، مخصوصا تو بخش سواری ولرزش‌هایی که زیاد در موردش صحبت میشه.

از ۸۰ میلیون تومن به بالا هم کلی موتور اسکوتر از شرکت اس وای ام هستن که ارزش خرید خوبی هم دارن مثل J200، FX 150 و … پیشنهاد میکنم یه سر به اونا هم بزنید و اگر بودجتون محدوده یه نگاهی بهشون بندازید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

دفترچه راهنمای کلیک و واریو ۱۵۰

مشخصات موتور کلیک یا واریو ۱۵۰

ابعاد موتور۱۲۸۰*۶۸۰*۱۹۲۰ میلی متر
ارتفاع زین۷۷ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۱۵۰ سی سی
حداکثر قدرت۱۳ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰
حداکثر گشتاور۱۳.۵ نیوتون متر در دور موتور ۵۰۰۰
نسبت تراکم۹.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )نزدیک ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه‌ای، گیربکس اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک ۲۴۰ میلی‌متری
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۲۰ میلی‌متری
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock)
لاستیک هاجلو ۹۰/۸۰/۱۴ و عقب ۱۰۰/۸۰/۱۴
وزن خشک۱۰۷ کیلوگرم
حجم باک۵.۵ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول هوندا کلیک و واریو 150

هوندا کلیک و واریو توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این 2 موتور توسط شرکت‌های مختلفی به ایران وارد میشن. شرکت‌هایی مثل هانی موتور، سالار گستر، همتاز، همراه سیکلت و … .

حداکثر قدرت و گشتاور هوندا کلیک و واریو 150 چقدر هست؟

حجم دقیق این انجین ۱۵۰ سی‌سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۳ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و حداکثر گشتاورش هم ۱۳.۴ در دور موتور ۵۰۰۰ هست. هوندا روی این موتور از تکنولوژی eSP استفاده کرده که به بهینه‌سازی و عملکرد هر چه بهتر موتور کمک میکنه.

نهایت سرعت هوندا کلیک چقدر هست؟!

حداکثر سرعت این موتور 120 کیلومتر بر ساعت هست.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

6 دیدگاه

  1. سلام
    مرسی بابت بررسی ها
    یه سوال در مورد رقبای قیمتیش دارم
    به نظرتون کی وی ویئسته موتور قرص تری هستش یا کلیک؟
    چون هر دوشون سایز رینگشون کوچیکه و تفاوتایی مثل ای بی اس و پهنای لاستیک و… دارن

    1. سلام امیر جان وقتت بخیر. در کل ویسته ارزش خرید بالاتری به نسبت کلیک داره ولی از سمتی هم از بابت کیفیت موتور، نمیشه کمپانی کی وی رو با هوندا مقایسه کرد ولی، مهم ترین تفاوتشون که میتونیم بگیم توی قرص بودن موتور هم تاثیر بسزایی داره جفت کمک بودن ویسته هست که تاثیرش توی سواری موتور کم نیست. از یه سمت شما آپشن ها و تفاوت های مهم دیگه ای هم بین این دو موتور دارید. همونجوری که خودتون اشاره کردین، ترمز ABS، حجم و قدرت انجین و سایز بزرگ تر بودن ویسته … و اینا دقیقا همون مواردیه که نشون میده ارزش خرید ویسته میتونه تا حدی بالاتر باشه. ولی نهایتا انتخاب بینشون بیشتر سلیقه ایه!

  2. درود بر شما
    یه سوال فنی بنظر شما واریو ۱۲۵ ارزش خرید داره ؟
    یه همون واریو ۱۵۰ بهتره
    من بین این دو گیجم
    مممنونم کمک کنید

    1. سلام علی جان. واریو ۱۲۵ موتور خیلی خوبیه. حتی لرزشش از ۱۵۰ هم کمتره. از لحاظ راه رفتن هم تفاوت خیلی زیادی با هم ندارن. همون ۱۲۵ رو بگیر.

  3. کارتون عالیه، تولید محتوا حرفه ای و منصفانه. با مکانیکا هم در مورد کیفیت موتور صحبت کنید و توی کلیپ قرار بدید.

  4. سلام بهترین موتور اسکوتری تو قیمت ۸۰ تومن تا ۱۸۰ تومن شما چی رو پیشنهاد میکنین که موقع فروشم راحت فروش بره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا