نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی هوندا واریو 160

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

واریو 160 اینجاست و توی این مقاله میخوایم بررسی کنیم که این موتورسیکلت چه تغییراتی نسبت به نسل قبل داشته و  آیا این مدل جدید مثل واریو و کلیک 150 باز هم میتونه بازار خوبی داشته باشه؟!

مقدمه هوندا واریو ۱۶۰

هوندا واریو 160 در دو نسخه مختلف CBS و ABS با طراحی و انجین کاملا جدید وارد بازار ایران شده و قیمتش هم در دی ماه 1401 بین 180 تا 185 میلیون تومن هست و طبق مدل ترمزها و رنگ‌هایی که داره قیمتش در این بازه بالا و پایین میشه.

واریو 160 در مدل ABS در رنگ‌های مشکی مات، مشکی براق و سفید مات و در مدل CBS در رنگ های مشکی مات، مشکی براق و قرمز مات به فروش میرسه.

آپدیت: اخیراً چند رنگ ترکیبی جدید برای هر دو مدل وارد بازار شده و رنگ‌بندی واریو 160 به چند رنگ بالا محدود نمیشه. رنگ‌هایی مثل قرمز/سفید و مشکی/سفید و … .

ظاهر واریو 160

همونطور که در تصویر بالا میبینید، این موتور تغییرات ظاهری زیادی نسبت به مدل قبلی داشته و اگه از لحاظ ابعاد هم واریو 160 رو با واریو 150 مقایسه کنید میتونید متوجه بزرگ‌تر شدن ابعاد اون بشید. طول مدل جدید 1 متر و 92 سانتی‌متر، عرضش 68 سانتی‌متر و ارتفاعش هم حدود یک متر و 8 سانتی متر هست.

چراغ های واریو نیوفیس 160

قسمت جلوی این موتور یکی از قسمت‌های جذاب طراحی اون به حساب میاد و اگه یکم دقیق تر بهش نگاه کنید میتونید DNA موتورهای هوندا رو در چهره واریو 160 ببینید! 😍

طراحی چراغ خطر عقب موتور هم جدید شده و به نظرم جذاب‌تره! تمام چراغ‌هایی که در واریو 160 استفاده شده از نوع LED هستن. با چرخوندن قربیلک کی‌لِس چراغ‌های دی‌لایت و نور پایین موتورسیکلت روشن میشه و برای فعال کردن نور بالا باید موتور رو روشن کنید.

محل قرار دادن پلاک در قسمت جلو هم نشون دهنده این موضوع هست که واریو 160 ساخت کشور اندونزی و در مورد هوندا کلیک 160 باید بگم که هنوز وارد ایران نشده ولی 90% جزئیات این دو موتور، دقیق مثل مدل قبلی با هم یکی هستن!

فرمان و کیلومتر هندا واریو 160

در این قسمت هوندا زیاد دست به تغییرات نزده و یه جورایی با همون فرمان موجود در مدل 150 سی سی طرف هستیم. سمت راست فرمان کلید آیدلینگ استاپ (Idling Stop یا استارت استاپ) و استارت موتورسیکلت و سمت چپ هم کلید تعویض نور بالا به نور پایین، کلید بوق و راهنمای موتور قابل مشاهده هست.

کیلومتر واریو 160 هم کاملاً شبیه به مدل قبلی طراحی شده و تنها تفاوت بین اونها، اضافه شدن چراغ ABS به مدل‌هایی هست که دارای ترمز ضد قفل هستن.

سیستم ایدلینگ استاپ (Idling Stop) در هوندا واریو 160

نحوه کارکرد این سیستم به این شکل هست که زمانی که ایدلینگ استاپ فعال باشه، موتورسیکلت در زمان های کوتاهی که توقف پیدا میکنه (مثل توقف پشت چراغ قرمز) به صورت اتوماتیک خاموش میشه و برای روشن کردن مجدد موتور فقط کافیه که گاز بدید. این تکنولوژی کمک میکنه تا آلایندگی موتورسیکلت کمتر بشه و در زمان‌هایی که بدون استفاده ساکن هست خاموش باشه و مصرف سوخت کاهش پیدا کنه. 👌

البته بعضی از کارشناسان حوزه موتورسیکلت معتقد هستن که این آیدلینگ استاپ یا استارت استاپ در طولانی مدت موجب بالا رفتن استهلاک موتور میشه که در این مقاله به صورت کامل راجع به این سیستم صحبت کردیم.

داشبورد و فضای جاپایی واریو 160

کلیت کنسول و داشبورد واریو 160 دچار تغییرات شده. سمت چپ کنسول یک محفظه درب دار طراحی شده که داخل اون هم یک پورت USB وجود داره و میتونید گوشیتون رو باهاش شارژ کنید. سمت راست هم یک محفظه بدون درب و سیستم کی‌لس وجود داره.

فضای جای پا در این موتورسیکلت بزرگ‌تر شده و این خبر خوبیه! چون در واریو و کلیک 150 اگه شما قدتون از 180 سانتی‌متر بیشتر باشه، پای شما با کنسول جلو برخورد داره ولی این مشکل در این موتورسیکلت تا حد زیادی حل شده.

زین فضای صندوق واریو 160

زین این موتور یک زین بزرگ و یک تیکه هست که نکته مثبتی که به نسبت رقیبش – یاماها آیروکس – داره این هست که زین شیب رو به جلو نداره و در زمان رانندگی، راکب رو به جلو سر نمیخوره. فضای زین برای راکب و ترک‌نشین فضای مناسبی هست و نرمی زین در قسمت راکب کاملاً خوبه ولی در قسمت ترک‌نشین یه مقدار از این نرمی کم میشه و ممکن هست که بعد از یه مدت سواری خسته‌کننده باشه.

زیر زین واریو 160 هم یک فضای 18 لیتری (دقیقا مثل مدل 150 سی‌سی) وجود داره و میتونید یک کلاه کاسکت اُپن فیس رو در اون جا بدید. 2 تا آچار هم به صورت فابریک در صندوق واریو 160 وجود داره و محفظه رادیات هم در این قسمت وجود داره. کمی عقب‌تر هم باک واریو 160 رو میتونید ببینید که حجم اون هم بدون تغییر، همون 5.5 لیتر باقی مونده.

مشخصات فنی و انجین واریو نیوفیس

انجین واریو 160 نسبت به واریو 150 هم افزایش حجم داشته و هم یک سری معماری جدید در انجین اعمال شده. البته این نکته رو هم باید بگم که انجین این موتور با انجین PCX 160 یکیه و در آینده هم قراره نسخه جدید ADV هم با همین انجین به بازار ایران وارد بشه.

این انجین 4 زمانه، آب خنک، تک سیلندر و 4 سوپاپ (افزایش 2 سوپاپ به نسبت نسل قبل) هست و سوپاپ‌ها هم به وسیله یک میل بادامک (SOHC) حرکت میکنن. نسبت تراکم این انجین افزایش داشته و به عدد 12.5 به 1 رسیده و از این بابت حتماً باید حواستون به بنزین و روغنی که استفاده میکنید باشه.

حجم دقیقا این انجین 156.9 سی‌سی هست و قدرتی هم که میتونه تولید کنه به 15.1 اسب‌بخار در دور موتور 8.500 میرسه و گشتاور ایجادیش هم معادل 13.8 نیوتون‌متر در دور موتور 7.000 هست.

اگه اعداد و ارقام روی کاغذ رو با نسل قبلی این موتور مقایسه کنید متوجه میشید که قدرت موتور 2.1 اسب‌بخار و گشتاور 0.4 نیوتون‌متر افزایش داشته.

سیستم Enhanced Smart Power + یا همون ESP+ هم ورژن بروز شده سیستم ESP در مدل قبلی این انجین هست. هوندا به کمک این سیستم کاری میکنه تا موتورسیکلت بازده بیشتری داشته باشه و از سمت دیگه، استهلاک و مصرف سوخت کاهش پیدا کنه و صدای انجین هم کمتر بشه.

با توجه به تمام این تغییرات، میشه انتظار داشت که واریو 160 شتاب بیشتری نسبت به نسل قبلی خودش داشته باشه که این موضوع رو ادامه این مقاله بررسی میکنیم. انتقال قدرت در واریو 160 به کمک یک گیربکس V-belt و سیستم کلاچ خشک اتوماتیک انجام میشه و سیستم سوخت‌رسانیش هم انژکتور برقی هست.

در بخش مشخصات فنی به این موضوع هم باید اشاره کنم که سیستم استارت هوندا واریو 160 مثل اکثر اسکوترهای بروز بازار به صورت استارت القایی هست و یاماها اسم این سیستم رو SMG گذاشته که توضیحات تکمیلی مربوط به اون رو میتونید از طریق این لینک بخونید.

سیستم تعلیق واریو 160

کمک فنرهایی که در قسمت جلوی واریو 160 وجود دارن یک جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی هست که عملکرد خوبی در دفع ضربه‌ها دارن و در قسمت عقب یک کمک فنر معمولی تکی وجود داره که به نظرم هنوز یه نقطه ضعف برای واریو 160 به حساب میاد.

البته سواری این موتور نسبت به مدل 150 سی‌سی پیشرفت‌هایی داشته. لرزش های موتورسیکلت به خاطر پهن‌تر شده لاستیک‌ها و افزایش وزن کمتر شده اما همچنان یه سری از ضربه‌ها توسط تک کمک فنری که قسمت عقب موتور تعبیه شده به راکب منتقل میشه. 🙄

همچنین اگه وزن خودتون زیاد هست و یا همیشه با موتور به صورت دو نفره تردد میکنید بهتون پیشنهاد میکنم به فکر یه مدل دیگه باشید! چون این کمک فنر تکی عملکرد خوبی در زمان هایی که موتورسیکلت با وزن زیاد تردد میکنه نداره! (پی سی ایکس 160 و ان مکس 155 گزینه های بهتری هستن)

اتفاق مثبتی که در قسمت لاستیک‌های واریو 160 افتاده این هست که لاستیک‌های بزرگ‌تر و پهن‌تر شده. سایز لاستیک جلو 80/100 و سایز لاستیک عقب 70/120 هست و جفتشون روی رینگ‌های 14 اینچی واریو سوار شدن.

واریو 160 در ورژن CBS (ترمز ترکیبی) 115 کیلوگرم و در ورژن ABS (ترمز ضدقفل) 117 وزن داره.

سیستم ترمز واریو 160

ترمز‌های واریو 160 در مدل ABS در قسمت جلو و عقب از ترمزهای دیسکی تشکیل شده و برند سازنده این ترمز‌های هم شرکت معروف نیسین (Nissin) ژاپن هست.

نوشته های مشابه

همونطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردم واریو 160 در دو مدل CBS و ABS به بازار عرضه میشه که مدل CBS در قسمت عقب ترمز کاسه ای داره که اگه مطمئن بودن ترمز براتون خیلی مهمه من بهتون پیشنهاد میکنم برید سراغ مدل ABS. چراکه در این مدل هم هر دو ترمز دیسکی هستن و هم ضد قفل.

مدلی که ما برای بررسی در اختیار داشتیم مدل ضدقفل این موتور بود و عملکرد ترمزها در کم کردن سرعت در زمان کوتاه واقعاً خوب و مطمئن بود. در این قسمت ترمز هم میشه پیشرفت چشمگیر واریو 160 رو به نسبت واریو 150 مشاهده کرد. ذکر این نکته هم مهم هست که در مدل ضدقفل، فقط ترمز جلو از این قابلیت بهره میبره و ترمز عقب بدون ABS هست.

البته مدل CBS یه نکته مثبت داره و اون هم وجود قفل ترمز عقب در سیستم موتورسیکلت هست که باعث میشه در زمان‌هایی که در سرپایینی یا سربالایی توقف دارید با قفل کردن ترمز و چرخ عقب مانع از حرکت موتورسیکلت بشید.

هندلینگ و سواری واریو ۱۶۰

همونطور که از یک اسکوتر شهری انتظار میره، واریو 160 هندلینگ بسیار خوبی داره و فرمان پذیری مناسبش باعث میشه تا قدرت مانورش در داخل شهر و مخصوصا ترافیک هاش شهری بالا بره. 👏

ابعاد کوچک‌تر این موتور به نسبت اسکوترهای پریمیوم بازار مثل هوندا PCX، یاماها NMAX و … در کنار هندلینگ خوبش این اجازه رو به شما میده که به راحتی در شهر تردد کنید.

فاصله دست‌های راکب از فرمان و نحوه قرارگیری پاها روی موتور جوری هست که زاویه نشستن راکب کاملا نزدیک به زاویه قائم هست و فشاری به قسمت‌های مختلف بدن نمیاد.

البته این مسئله خیلی به فیزیک بدنی شما بستگی داره و پیشنهاد همیشگی ما به افرادی که قصد خرید اسکوتر رو دارن این هست که حتما قبل از خرید، سوار موتور مورد نظرشون بشن و یه مقدار باهاش رانندگی کنن تا بعد از خرید دچار مشکل نشن!

چراکه همونطور که در قسمتهای قبلی اشاره کردم، بعضاً افراد قد بلند ممکنه با ابعاد بعضی اسکوترها مشکل داشته باشن این مسئله باعث میشه تا بعد از خرید از انتخابشون پشیمون بشن!

موردی که در بعضی از اسکوترها باعث میشه تا سواری دو نفره مناسبی نداشته باشن این هست که جاپایی نفر دوم روی موتور در جای مناسبی تعبیه نشده ولی در واریو 160 این مسئله اصلا وجود نداره و حتی در زمان کنترل موتورسیکلت در ترافیک، برخوردی بین پای راکب و نفر دوم مشاهده نمیشه.

عملکرد فنی و استهلاک واریو ۱۶۰

تغییراتی که هوندا در انجین جدید واریو اعمال کرده باعث شده تا واریو 160 از لحاظ شتاب اولیه پیشرفت خوبی نسبت به مدل قبلی داشته باشه. وقتی برای اولین بار سوار این موتور میشید به وضوح میتونید این مسئله رو متوجه بشید.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت واریو 160

واریو 160 در مدت زمان 15 ثانیه میتونه از حالت سکون و سرعت 0 به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعتش هم در جاده صاف و کفی حدود 120 کیلومتر بر ساعت هست.

موتورسیکلت هایی که توسط برند هوندا تولید میشن همیشه به کم استهلاک بودن و کم خرج بودن معروف هستن. با این که کمتر از یک سال هست که واریو 160 در بازارهای آسیایی عرضه شده اما نمیشه انتظاری غیر از کم استهلاک بودن از این موتور داشت!

مدل قبلی این موتور یعنی واریو 160 و مدل مشابه ساخت تایلند یعنی کلیک 150 موتورسیکلت‌هایی بودن که در بازار ایران به خوبی امتحان خودشون رو از لحاظ پایین بودن استهلاک و کار کردن در کیلومترهای بالا پس دادن و کاملاً میشه از این لحاظ به این مدل جدید یعنی واریو 160 اعتماد کرد.

اگه شما مشکلی از بابت تصادف یا زمین خوردن با واریو 160 نداشته باشید میشه گفت که تمام خرج‌هایی که برای این موتور انجام میدید، خرج‌های هزینه نگهداری و سرویس دورهای این موتورسیکلت هست که در بقیه موتورها هم صدق میکنه.

جمع بندی واریو 160 و مقایسه با رقبا

به دلیل گستردگی بازار اسکوترها و وجود مدل‌های مختلف مخصوصاً در بازه قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان، افرادی که قصد خرید اسکوتر دارن بعضاً دچار گیج شدن میشن و این موضوع کاملاً طبیعیه! چراکه در این بازه قیمتی فقط از دو برند ژاپنی هوندا و یاماها 5 یا 6 مدل مختلف وجود داره مثل واریو 160، پی سی ایکس 160، ای دی وی 150، آیروکس 155، ان مکس 155 و … .

مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب شما تأثیر مستقیمی داره در مرحله اول انتظاری هست که شما از اون موتورسیکلت دارید (مثلا شتاب بالایی داشته باشه، سواریش نرم باشه، کوچک و جمع و جور باشه یا بزرگ و راحت باشه و …)، در مرحله دوم قیمت و آپشن‌هایی هست که اون موتور در اختیارتون میذاره و مرحله سوم تأمین قطعات اون موتورسیکلت در بازار ایران هست.

انتظاری که شما از موتور دارید کاملاً شخصی هست و خودتون باید اون رو تعیین کنید اما در بحث قیمت و آپشن‌ها، بین این 5 مدلی که بالاتر معرفی کردیم هوندا واریو 160 پایین ترین قیمت رو داره و این مسئله در حالتی اتفاق میفته که آپشن‌های خوبی هم در اختیار خریدار میذاره. 👌

اگه بخوام یک مثال ساده بین واریو 160 و یاماها آیروکس 155 که رقیب همدیگه به حساب میان بزنم، آپشن هایی نظیر ترمز ABS و سیستم کی‌لس که در هوندا واریو 180 میلیونی وجود داره در فقط نسخه فول یاماها آیروکس 155 یافت میشه که حدود 40 یا 50 میلیون گرون‌تر از این موتور هست و برای داشتنش حدوداً باید 220 تا 230 میلیون تومن هزینه کنید! 😮 این مثال فقط برای این بود که در انتخابتون به این موارد حتما توجه کنید.

در بحث خدمات پس از فروش هم باید بگم که هوندا واریو توسط شرکت‌های مختلفی به ایران وارد میشه و مسئله خدمات پس از فروش به واردکننده موتورسیکلت بستگی داره. اما از اونجایی که قطعات و لوازم جانبی موتورسیکلت‌های هوندا در انحصار شرکت‌های واردکننده نیستن، این میتونه خبر خوبی باشه که شما میتونید قطعات مورد نظر موتورتون رو در بازار هم پیدا کنید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

مشخصات موتور Honda Vario 160

ابعاد موتور۱۰۸۸*۶۷۹*۱۹۲۹ ( میلی متر )
ارتفاع زین67.9 سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه،۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور160 سی سی
حداکثر قدرت15.1 اسب بخار در دور موتور 7000
حداکثر گشتاور13.8 نیوتون متر در دور موتور 8500
نسبت تراکم۱۲.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۲.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتاتوماتیک
سیستم ترمز جلو و عقبجلو و عقب دیسکی برند Nissin در دو نسخه CBS و ABS
تعلیق جلو و عقبجلو تلسکوپی معمولی و عقب تک کمک در یک سمت موتور
لاستیک هاجلو ۸۰/۱۰۰/۱۴ Federal و عقب ۷۰/۱۲۰/۱۴ Irc
وزن خشک115 کیلوگرم در نسخه CBS و ۱۱۷ در ABS
حجم باک۸ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )125 کیلومتر بر ساعت

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

15 دیدگاه

  1. باسلام‌من‌چند‌روزی‌هست‌که‌این‌موتورراگرفتم‌وشتاب عالی‌دارد‌نرم‌هست‌وکم‌صدا‌ولاستیک‌های‌خوبی‌داردترمز‌‌ خوبی‌دارداگربشود‌کمک‌عقب‌گازی‌شود‌دیگررودست‌نداره کم‌مصرف‌هست‌اتاقش‌صدانداره‌پهنای‌موتوربدردترافیک میخوره‌کیفیت‌رنگ‌وقطعات‌ان‌خوب‌هست‌ باتشکراز گردانندگان‌سایت‌زوم‌موتور‌که‌باراهنمایی‌انها‌بین‌این‌ موتور وایروکس‌من‌این‌راانتخاب‌کردم

    1. سلام بهمن جان. ممنون از نظر و تجربه‌ت که در اختیارمون گذاشتی. به سلامتی و دل خوش.

      1. سلام، خسته نباشید، طرح این موتور که شرکت کبیر زده چطوره به نظرتون، ارزش خریدن داره؟
        ۱۷۰ کبیر هست فکر میکنم

  2. با سلام
    من 6 ماه پیش یه موتور واریو 160 ABS از فروشگاه سالار گستر تو خیابان شریعتی پیش خرید کردم که الان بیش از 2 ماهه از تاریخ تحویلشون گذشته و هنوز به من موتور تحویل ندادن بعد از کلی رفت و آمد و شکایت یه موتور تصادفی دست دوم برام آوردن و میگن اینو ببر خلاصه که از سالار گستر پیش خرید نکنید که دیگه نه دستتون به پولتون میرسه نه یه موتور سالم.

  3. و اینکه نظرتو راجبه بنلی ستا چیه؟ اگر حدود ۱۰۰ کیلو باشیم و گهگاهی دو نفر سوار بشیم جواب میده؟
    چون تو رنج ۵۵ تا ۷۰ میخوام هزینه کنم، ظاهرشم ترجیحا خوب باشه

  4. سلام من قضد خرید این موتور دارم البته می خواهم از یکجا معتبر خریداری کنم ولی کلی گشتم فقط مغازه دارها دارن و ایا گارانتی معتبری برای این موتور سیکات هست اگر بله اسم شرکت بفرمایید

  5. سلام
    من با قد ۱۶۵ سانت
    و وزن حدود ۷۷ کیلو
    مناسب این موتور هستم؟
    چون می ترسم با قد کوتاهم دایم زمین بخورم
    و موتور داغون کنم
    لطفا راهنمایی کن

    1. سلام نه داداش مشکلی نداره اگه قبلا موتورسواری کرده باشی میتونی کنترلش کنی.

  6. سلام وقتتون بخیر.برای محافظت از فلاپ و اگزوز کیلیک اصلی شما استفاده از پروتکشن رو توصیه میکنید یا گارد محافظ بدنه؟چون خیلیا میگن اینا رو ببندی بدتر موقع زمین خوردن به موتور آسیب میزنه.ممنون

    1. سلام داداش. جفتش رو هم استفاده میکنن. منتها من بیشتر دیدم که گارد بهتر عمل میکنه در زمان وارد شدن ضربه.

  7. سلام خسته نباشید ممنون بابت محتواهای مفیدتون.من کیلیک ۱۶۰ دارم دو بار تا حالا منو کوبیده زمین و الانم که دارم پیام میدم پام پلاتین گذاشتم در صورتی که راننده حرفه ایم و قبل کیلیک پالس ۱۸۰داشتم ده سال و هیچ وقت زمین نخوردم.میخاستم بدونم این خصلت کیلیک هست که زمین زیاد میخوره؟و اینکه بنظرتون چه موتوری جایگزینش بگیرم برای شهر و سبکش هم مهم نیست و هزینش هم مهم نیست.ممنون ازتون🙏⚘️

    1. سلام داداش. بله به خاطر چرخ های کوچیکشون پتانسیل زمین خوردن بیشتری دارن. بهتره موتورهای استریتی رو بگیرید که چرخ ۱۷ اینچی دارن. بهترین گزینه برای شما ان اس ۲۰۰ هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا