نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی یاماها ایروکس 155

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه یاماها ایروکس ۱۵۰

اگر به دنبال یه موتور جمع و جور شیک واسه رفت و آمدهای شهریتون میگردید اسکوترها بهترین انتخابن! مخصوصا یاماها آیروکس ۱۵۵. (البته این موتور اسامی زیادی داره و تو ایران به نام های مختلفی صداش میکنن، مثل آیروکس، آروکس، اَروکس و …)

نکته‌ای که هست، باید ببینید که آیا این موتور به بودجه‌بندی شما میخوره یا نه؟! چون یاماها آیروکس طبق مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی که داره قیمتش از 170 میلیون تومن شروع میشه و تا 230 میلیون تومن هم بالا میره!

ایروکس تو حالت کلی در دو مدل معمولی و Special توی بازار عرضه میشه که این دو تا مدل یه سریاشون ساخت تایلند هستن و یه سری دیگه ساخت اندونزی.

در حال حاضر شرکت نیروموتور چند سالیه که داره به صورت اختصاصی محصولات یاماها رو وارد ایران میکنه و نمایندگی این شرکت در ایران به حساب میاد.


یاماها آیروکس در دو نسل مختلف در حال حاضر در ایران خرید و فروش میشه. این مدلی که توی تصویر دارید میبینید یه جورایی فیس لیفت مدل قبلی هست؛ یعنی فقط از لحاظ ظاهری تغییر کرده و از لحاظ انجین هیچ تفاوتی با نسل قبلی خودش نداره.

اگر ظاهر مدل نیوفیس آیروکس رو با نسل قبلی خودش مقایسه کنید، متوجه میشید که ظاهر نیوفیسش جذاب‌تر و تودِل‌بروتر شده.

یاماها آیروکس در رنگ‌های مختلفی توی بازار عرضه میشه که باز این اختلاف رنگ‌ها هم بین مدل‌های تایلند و اندونزی متفاوته و باعث ایجاد اختلاف قیمت میشه. اروکس در کل حدوداً ۱۴ تا رنگ داره.

ادامه ویدیو رو میتونید تو کانال یوتیوب‌مون ببینید. با ف.ی.ل.ت.ر شکن روشن، بزن اینجا.

طراحی ظاهری Yamaha Aerox 155

طراحی جلو ایروکس ۱۵۵

قسمت جلوی موتور یکی از همون بخش‌هایی هست که نسبت به نسل قبل خیلی تغییرات داشته. دو تا کاسه چراغِ کشیده جلو موتور داریم که نور بالا و نور پایین در اون تعبیه شدن و تمام چراغ‌های به کار رفته در اونها LED هست. باید بگم که این چراغ‌ها پرتاب نور خیلی خوبی هم دارن.

تقریبا میشه گفت ۴ تا دیلایت هم قسمت بالای کاسه چراغ داریم که وقتی سوییچ رو باز میکنیم این دیلایت‌ها روشن میشه. راهنمای آیروکس هم توی بدنه موتور کار شده که نسبت به یه سری از اسکوترها طراحی متفاوتی به حساب میاد و لامپ‌های داخلش هم از نوع معمولین.

فرمون آروکس ۱۵۵

در قسمت فرمون آیروکس یه سری تفاوت بین مدل معمولی و فول این موتور وجود داره و در ادامه بهش اشاره میکنیم. اولین تفاوت به سیستم استارت‌استاپ اروکس مربوط میشه که در مدل‌های فول فقط وجود داره.

تفاوت بعدی که بین مدل‌های اندونزی و تایلند هست اینه که در مدل‌های تایلند فلاشر یا جفت راهنما وجود نداره ولی در مدل‌های اندونزی جفت راهنما وجود داره.

تو قسمت چپ فرمون همون دکمه‌های همیشگی که توی اکثر موتورها داریم رو میبینیم و فقط یه دکمه‌ی متفاوت داریم و اون دکمه هم اسمش Menu هست و کاربردش هم برای تنظیمات کیلومتره!

کیلومتر ایروکس ۱۵۵

کیلومتر این موتور رو یه پنل 5/8 اینچی LCD تشکیل میده که اطلاعات خیلی کاملی رو هم در اختیارتون میذاره.

یه حالت باحالی هم که داره اینه وقتی شما گاز میدید، دورِ موتور از هر دو طرف پنل پر میشه.

اطلاعاتی مثل سرعت، ساعت، زمان تعویض روغن و تعویض تسمه رو از طریق این کیلومتر میتونید مشاهده کنید و چراغ‌های هشدار موتور هم توی سه قسمت کار شده که قسمت بالا مربوط به راهنما، چراغ ABS و چراغ کی‌لس هست و در قسمت پایینشم میتونید نور بالا و پایین و استارت-استاپ رو ببینید.

یاماها از یه قابلیتی روی این موتور و سایر موتورهای خودش داره استفاده میکنه و اسم اون قابلیت یاماها “Y-Connect” هست. شما از طریق این آپشن میتونید با گوشیتون به موتور وصل بشید. البته یه مسئله‌ای که وجود داره اینه که بخاطر تحریم‌ها این برنامه توی ایران اجرا نمیشه!

سوییچ یا کی‌لس ایروکس 155

اختلاف دومی که بین مدل معمولی و فول آیروکس وجود داره مربوط به سیستم کی‌لسش میشه که مدل‌های معمولی‌ سوییچی هستند و مدل فول دارای آپشن کیلس هست.

یاماها علاوه بر ریموت دوتا سوییچ هم بهتون میده که برای باز کردن صندوق تو موارد اضطراری قابل استفاده هست.

شما میدونید که برای روشن کردن آیروکس باید با ریموت به موتور نزدیک بشید بعدش که نزدیک شدید قَربیلک رو فشار میدید و سیستمش فعال میشه.

اگر روی قربیلک رو روی Open بذارید، میتونید زین و باک موتور رو باهاش باز کنید و اگر باز بچرخونید میره رو حالت On و برق میاد پشت آمپر موتور و شما میتونید موتور رو راه بندازید. واسه خاموش کردن موتور هم که کلا قربیلک رو میچرخونید به سمت Off و اگرم خواستید فرمون رو قفل کنید فرمون رو کج میکنید و قربیلک رو یه پله دیگه میچرخونید.

باکس ایروکس ۱۵۵

آیروکس یه فضای داشبورد هم داره که داخل این فضا شما یه دونه شارژر فندکی دارید و یه فضای کوچیک که میشه یه گوشی رو به راحتی در اون قرار داد.

البته چون قفل نداره یادتون باشه گوشی‌تون رو توش جا نذارید و برید که موندن یا نموندنش با خداست!!

باک ایروکس ۱۵۵

فضای جلو پای یاماها آیروکس به صورت یکپارچه نیست و پاتون در سمت چپ و راست موتور قرار میگیره و در قسمت وسط هم باک موتور کار شده.

نکته ای که وجود داره اینه که باک زیر زین قرار نگرفته که برای بنزین زدن مجبور باشید از روی موتور بلند بشید تا زین رو باز کنید و این نکته مثبت به حساب میاد.

گنجایش این باک هم ۵/۵ لیتره که با توجه به مصرف سوختش که صدی 1.5 تا 2 هست شما میتونید حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر رو با یه باکش حرکت کنید!

زین اروکس ۱۵۵

زین یاماها این موتور یه زین یه تیکه و خیلی بزرگه که کیفیت ساخت خیلی خوبی هم داره. دوخت زین عالیه و یه اختلاف دیگه‌ای که بین مدل اندونزی و تایلند وجود داره اینه که دوخت مدل تایلندی با اندونزی فرق داره!

روی مدل اندونزی یه لوگو ایروکس وجود داره که در مدل تایلندی همچنین چیزی نیست!

نوشته های مشابه

فضای زیر زین آیروکس فضای بزرگیه و قطعاً میتونید حدس بزنید که دلیلش چیه؟! آفرین! انتقال باک به قسمت جلو باعث شده تا فضای زیر زین بیشتر بشه.

یه نکته منفی که در مورد فضای زیر زین و زین آیروکس وجود داره اینه که یاماها با این که آیروکس موتور ارزونی به حساب نمیاد و تقریباً گرونه اما یه جَکِ زین براش تعبیه نکرده که وقتی زین رو باز میکنید بتونه زین رو بالا نگه داره و این خوب نیست!

بخش آخر طراحی مربوط میشه به قسمت عقب موتور، در مورد دستگیره‌های ترک‌نشین عقب باید بگم که زیر فلاپ‌ها دو تا شیار تعبیه کردن که فردی که عقب موتور میشینه میتونه خودش رو با اونها کنترل کنه.

چراغ خطر عقب آیروکس هم مثل چراغ‌های جلو LED هست و در قسمت راهنماها هم از لامپ‌های معمولی استفاده شده.

مشخصات فنی یاماها ایروکس ۱۵۵

انجین Aerox 155

بخش انجین جایی هست که یاماها آیروکس برتری‌های خودش رو نسبت به رقبای دیگه‌ای که داره، نشون میده.

این موتور با توجه به این که یه انجین ۱۵۵ سی‌سی داره، قدرت و گشتاور خیلی خوبی نسبت به حجمش در اختیارتون میذاره.

یاماها تا تونسته از این انجین ۱۵۵ سی‌سی توی موتورهای مختلف خودش استفاده کرده! این انجین رو میتونید توی موتورایی مثل R15، یاماها آیروکس، NMAX، اِم‌تی 15 و WR ببینید.

یاماها ایروکس یه انجین ۴ زمانه، تک سیلندر و ۴ سوپاپ داره که سوپاپ‌های اون هم به کمک یک میل بادامک (SOHC) حرکت میکنن. این انجین به کمک یه رادیاتورِ آب خنک میشه و قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۴/۷ اسب‌بخار در دور موتور ۸۰۰۰ هست گشتاورشم حدود ۱۳/۷ نیوتن‌متر در دور موتور ۶۵۰۰ هست.

اطلاعات دیگه‌ای که راجع به بخش فنی این موتور میتونم بهتون بدم اینه که سوخت‌رسانیش از طریق سیستم انژکتور انجام میشه و انتقال قدرت از انجین بر عهده یه گیربکس اتوماتیک V-Belt هست.

تکنولوژی‌های Yamaha Aerox 155

یاماها برای بالاتر بردن راندمانِ کاری موتور و همچنین پایین آوردن مصرف سوخت آیروکس از تکنولوژی‌های مختلفی در اون استفاده کرده که این تکنولوژی‌ها شامل سیستم Blue Core، سیستم VVA و سیستم SMG هستن که ما در مقاله‌های جداگونه به طور مفصل راجع به اونها صحبت کردیم با کلیک کردن روی هر تکنولوژی میتونید راجع بهشون بخونید.

صدای اگزوز یاماها ایروکس 155

سواری و تست رایت یاماها ایروکس معمولی نسخه اندونزی

این موتور سنسور جک داره و باید حتماً جک بغل رو بدید بالا تا ECU اجازه روشن شدن رو به انجین بده.

نکته‌ای که همون اول نظرتون رو جلب میکنه این هست که انجین آیروکس خیلی نرم روشن میشه و دلیل این اتفاق هم وجود همون تکنولوژی SMG روی انجین این موتور هست.

یاماها ایروکس توی قسمت زین فضای نرمی رو برای شما مهیا کرده هم توی قسمت راننده و هم ترک. یه زین یه تیکه با جنس خوب و نرم؛ ولی در قسمت ترک‌نشین فلاپ‌های موجود در کناره‌های زین با بدن افراد برخورد داره که شاید این مسئله باعث ناراحتی تَرک‌نشینتون بشه.

نکته خیلی مهم‌تر درباره سواری دو نفره آیروکس اینه که جاپایی‌های نفر دوم در جایگاه خیلی بدی طراحی شدن و همین موضوع باعث میشه تا وقتی که شما در ترافیک شهری رانندگی میکنید و قصد دارید برای کنترل تعادل موتور پاهاتون رو روی زمین بذارید، پای شما با پای تَرک‌نشین برخورد داشته باشه و این واقعاً یه چیز رو اعصاب هست!

نکته بعدی درباره نحوه قرار گرفتن دستا و بدنتون روی موتور هست که میتونم بگم خوبه تقریباً راحته؛ البته بدنتون یه مقدار رو به جلو هست.

سیستم تعلیق و ترمز Yamaha Aerox 155

کمک فنرهای یاماها ایروکس 155

در قسمت عقب مدل معمولی دو تا کمک فنر معمولی داریم و توی قسمت جلو هم دوتا کمک فنر تلسکوپی! تمام‌ کمک‌فنرها در همه مدل‌ها ساخت KYB ژاپن هست و این اتفاق خوبیه.

باز یه تفاوتی که بین نسخه معمولی و نسخه اسپشیال هست اینه که کمک‌فنرهای مدل اسپشیال از نوع گازی هستن و انعطاف خیلی بیشتری دارن و بهتر جلوی انتقال لرزش‌ها‌ و تکون‌ها رو میگیرن.

یکم در مورد عملکرد کمک‌فنرها و لرزش و تکون‌های موتور در زمان رد شدن از چاله چوله‌ها و دست‌اندازها صحبت کنیم!

وقتی آیروکس رو میرونید تکون‌ها کاملاً حس میشه و این مسئله نشون میده که با یه موتور با سیستم تعلیق خشک طرف هستیم. علی‌الخصوص در قسمت کمک‌فنرهای عقب!

البته اینم بهتون بگم توی نسخه فولِ تایلندی که بالاتر با هم بررسی کردیم، کمک‌فنرهای گازی عقب خیلی در دفع این ضربه‌ها بهتر عمل میکنن اما باید در نظر داشته باشید که شما با یک اسکوتر خشک طرف هستید.

ترمز ها ایروکس ۱۵۵

تقریباً میشه گفت این موتور ترمزهای خوبی داره با این که در مدب معمولی هیچ تکنولوژی به کار نرفته اما عملکرد ترمزها خوبه.

در قسمت جلو ترمز دیسکی و در قسمت عقب ترمز کاسه‌ای تعبیه شده که در مدل‌های اسپشیال آپشن ABS روی ترمز جلو فعال هست.

لاستیک ایروکس ۱۵۵

میخوایم درباره نقطه قوت یاماها ایروکس صحبت کنیم این نقطه قوت لاستیک‌هاش هست!

همونطور که میدونید لاستیک عقب این موتور خیلی پهنه و این نکته توی هندلینگ موتور خیلی تاثیر میذاره! سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۸۰/۱۴ هست و سایز لاستیک عقبم ۱۴۰/۷۰/۱۴ هستش که هر دو از برند IRC ژاپن هستن که کیفیت خیلی خوبی دارن.

جمع بندی یاماها آیروکس 155

دیگه فکر کنم با توجه به توضیحاتی که دادیم بدونید با چه موتوری طرف هستید! یاماها اروکس توی بحث زیبایی طراحی، قدرت و گشتاور انجین و هندلینگ امتیاز خوبی از ما میگیره اما توی بحث سواری به نظرم خیلی خوب ظاهر نشده! دلیلش هم به همون تکون‌هایی مربوط میشه که در اثر خشکی سیستم تعلیق به راننده منتقل میشه.

البته اگر نسخه اسپشیال آیروکس رو تهیه کنید این موضوع تا حد زیادی برطرف میشه. اگر در رنج قیمت این موتور به دنبال گزینه‌های دیگه‌ای هم هستید پیشنهاد میکنم سراغ موتورهایی مثل یاماها NMax، هوندا PCX و هوندا ADV هم برید که ما قبلاً بررسیشون کردیم و میتونید مقاله مربوط به اونها رو بخونید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    طبق نظراتی ک دادین با توجه به مقایسه و بودجه خودم حدود ۸۰ تومن دارم و این موتور رو برای کار میخوام از خشکی هندا ۱۲۵ خسته شدم و کمردرد گرفتم
    میخوام هم موتور خوشگل تر بخرم هم برای کارم ک روز مره حدود ۷ الی ۸ ساعت با موتور کار میکنم
    مجبورم طرح بخرم
    هندا کلیک بگیرم یا ایروکس زیگما ۱۸۰ یا ndv؟؟گویا مصرف کلیک کمتره توی سایت ها خوندم ولی ظرفیت باکش کلیک کمتره و وزنه کمتری هم نسبت به ایروکس داره
    اگر نظرتون روی کلیک هستش چ شرکتی بگیرم
    چون ایروکس رو ک توی نظرات خوندم گفتین برند زیگما بگیرم
    البته اینم اضافه کنم میخوام موتور صفر بخرم اینو گفتم ک بدونین نظراتو خوندم و میدم شما نظرتون روی لاکی ۱۸۰هستش منتها قیمتش بالاتره نسبت به بودجم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا