نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی یاماها XSR 155

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

زوموتوریا سلام خیلی مخلصیممممم. ایکس اس ار ۱۵۵ یه موتور جذاب تو سبک اسکرمبلر از برند یاماها که تا وقتی پشت موتور نشینید نمیتونید بفهمید چیه! این موتور قضیه‌ش کلاً با ۱۵۰ سی‌سی‌های دیگه متفاوته! 🔥

سری ایکس اس ار یاماها یه‌جورایی یه برند تازه بین محصولای این شرکت به حساب میاد؛ چون یاماها در سال ۲۰۱۶ واسه اینکه مشتری‌های خودش رو توی سبک کلاسیک داشته باشه، یاماها ایکس اس ار ۹۰۰ و ۷۰۰ رو واسه اولین بار معرفی کرد که انجینشون با ام تی ۰۹ و ۰۷ یکیه و فقط ظاهرشون کلاسیک شده.

بعد از دو سه سال یعنی تو سال ۲۰۱۹ یاماها جای خالی یه موتور کلاسیک سبُک رو توی محصولای خودش احساس کرد که باعث شد ایکس اس ار ۱۵۵ رو در اون سال معرفی کنه.

یاماها ایکس اس ار ۱۵۵ جزو اون دسته از موتورایی هست که با فاصله کمی از عرضه جهانیش وارد ایران شد و خب همونطور که میدونید محصولای یاماها رو نیرو موتور وارد میکنه و در حال حاضرم قیمت این موتور به نزدیک 200 میلیون تومن رسیده!

اول محتوا هم اشاره کردیم، XSR 155 یه موتور تو سبک اسکرمبلر هست ولی خب اگر به جزئیات طراحیش دقت کنید میبینید که با اسکرمبلرهای دیگه یه خورده فرق داره یعنی توی موتورهایی که در این سبک طراحی میشن همه جزئیات به صورت کلاسیک و قدیمی ظاهر میشن اما یه سری فاکتورهای مدرن توی یاماها XSR 155 میتونید ببینید!

مثل کیلومتر دیجیتال، چراغای LED و دیلایت‌هایی که ما تو موتورای مدرن این داستانا رو بیشتر میبینیم ولی توی این موتور هم استفاده شده و خب این چیز عجیبی نیست چون یه سبک از موتورای اسکرمبلر، کافه ریس و … هستن که به اونا میگن نئو رترو یا مدرن کلاسیک و یه جورایی ترکیب ظاهر کلاسیک با تکنولوژی روز دنیا هستن.

ایکس اس ار توی ۴ تا رنگ مختلف توی ایران اومده که رنگ اولش مشکی مات هست و رنگ دوم نقره‌ای با رنگ زین قهوه‌ای. رنگ سوم یشمیه با همین زین قهوه‌ای و رنگ چهارم، رنگ سفید قرمزشه که تعدادش خیلی کمه و توی اون مدل هم زینش مشکیه.

تمام اصول طراحی موتورای اسکرمبلر توی XSR رعایت شده و حالا این موضوع رو وقتی شما بهتر میفهمی که یه خورده ریز بشید در طراحیش!

طراحی ظاهری یاماها ایکس اس ار ۱۵۵

طراحی جلو XSR

چراغ جلوی ایکس اس ار یه چراغ دایره‌ای هست که لوگوی این موتورم (XSR) وسطش خورده. چراغ جلو و عقب جفتشون LED هستن اما راهنماها لامپ معمولیه که با توجه به سبک موتور نمیشه اینو یه ایراد به حساب آورد.

چراغای این موتور هم در حالت روشن میتونید توی تصاویر ببینید. وقتی سوییچ رو باز میکنید این دیلایت بالای چراغ روشن میشه و وقتی هم که استارت میزنید نور اصلی موتور روشن میشه. این موتور چون ساخت اندونزیه یه جاپلاکی جلو داره که اگر به ظاهر موتور خیلی اهمیت میدین میتونید اینو باز کنید.

فرمون ایکس اس ار ۱۵۵

فرمون یاماها XSR 155 نسبت به موتورای استریت و نیکد یه مقدار پهن تره و یه فرمون لوله ای ساده هست. قلوه‌هاش خیلی شبیه قلوه‌های یاماها MT25 هست که قبلا بررسیش کردیم.

کلید Kill Switch و استارت سمت راست فرمون قرار گرفتن و با هم ادغام شدن. با این که این موتور ساخت کشور اندونزی هست اما دکمه فلاشر به صورت فابریک روی این موتور وجود نداره!

سمت چپ فرمون کلید راهنما موتور، بوق، تعویض نور بالا به نور پایین و کلید Passing دیده میشن.

سوییچ ایکس اس ار ۱۵۵

وقتی سوییچ XSR رو دستتون میگیرید یه حس کیفیت عجیب غریبی بهتون منتقل میشه و با گفتن این جمله میخوام بگم که برند‌های سطح بالای جهان حتی به کوچیک‌ترین جزئیات موتور هم اهمیت میدن. یعنی حتی توی چیزای کوچیکم میتونید فرق یه موتور برند با موتور معمولی متوجه بشید.

کیلومتر یاماها ایکس اس ار ۱۵۵

کیلومتر یاماها XSR 155 یه کیلومتر دایره‌ای هست که تماماً دیجیتاله. حالا شاید فکر کنید چون اندازه‌ش کوچیکه اطلاعات خوبی بهتون نمیده ولی سخت در اشتباهید!

دوتا دکمه قسمت چپ و راست کیلومتر وجود داره که اطلاعات خیلی خوبی رو با فشار دادن این دکمه ها به‌دست میارید. اولیش مقدار کیلومتر طی شده توسط موتور هست (ODO) بعدی اطلاعاتی مثل تریپ‌های مختلف، مقدار سوختی که موتور مصرف کرده، میانگین مصرف سوخت، میانگین سرعت موتور و ساعت رو از طریق این دکمه میتونید ببینید.

بقیه جزئیات کیلومتر تقریبا مثل موتور هایی هست که دیدین و چراغ‌های هشدار موتور هم در قسمت پایین کیلومتر کار شدن.

باک یاماها XSR 155

شاید در نگاه اول فکر کنید باک XSR فلزیه در حالی که اینطور نیست! این باک پلاستیکیه ولی به خاطر کیفیت پلاستیک و رنگ باک اصلا حس یه باک پلاستیکی رو بهتون نمیده!

یه لوگوی یاماها و XSR به صورت جداگونه روی باک کار شدن که جفتشونم یه حالت برجسته جالبی دارن.

حجم باک این موتور ۱۰ لیتره و نکته‌ای که وجود داره این هست که سوییچ در قسمت جلوی باک قرار میگیره؛ نه روی فرمون.

زین YAMAHA XSR 155

یکی از قسمت هایی که توی یاماها ایکس اس ار با روح و روانتون بازی میکنه همین قسمت زین موتوره! این موتور یه زین یه تیکه داره که از چرم مصنوعی با کیفیتی ساخته شده و طراحی خاصش هم توی تصویر مشخصه.

فضای زین تو قسمت راکب اوکیه اما فضای ترک‌نشین یه خورده کمه که کلا موتورهای اسکرمبلر معمولاً همچین وضعیتی دارن.

ترک‌نشین این موتور هم با اون بند چرمی باید خودش رو روی موتور کنترل کنه و خبری از دستگیره در قسمت عقب موتور نیست.

یه سری نکته ریز توی طراحی این موتور جا مونده که حالا در ادامه بهش اشاره میکنم. یکیش این اسپویلر مشکی زیر انجین هست که نکته خاصی نداره. جاپایی‌ها فلزی هستن و کیفیت و استحکام خوبی دارن و در مورد جک هم باید بگم که XSR فقط جک بغل داره.

اگزوز ایکس اس ار هم که توی تصویر میبینید. اگزوزش بزرگه ولی کاملا با طراحی موتور هماهنگ هست. روی اگزوز یه فلاپ پلاستیکی قرار دادن که از انتقال حرارت به پای ترک‌نشین جلوگیری میکنه.

مشخصات فنی یاماها ایکس اس ار ۱۵۵

وقتی به بخش مشخصات فنی XSR 155 نگاه میکنید میبینید که انجینش خیلی آشناست و این مسئله کاملا طبیعیه!چون این همون انجینی هست که یاماها روی موتورای مختلفی مثل آیروکس، WR و کلی موتور دیگه استفاده کرده.

انجین ایکس اس ار

انجین یاماها XSR 155 یه انجین ۴ زمانه، تک سیلندر، 4 سوپاپ هست که به وسیله یه رادیاتور آب خنک میشه. سوپاپ‌های این انجین به کمک یک میل بادامک حرکت میکنن و این یعنی آرایش اونها به صورت SOHC هست.

نسبت تراکم انجین این موتور 11/6 به ۱ هست که نسبت تراکم بالایی به حساب میاد و سیستم سوخت رسانیش هم انژکتوره.

حجم دقیق انجین ایکس‌اِس‌آر ۱۵۵ سی‌سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه به ۱۹ اسب‌بخار در دور موتور 10000 میرسه. گشتاور ایجادیش هم ۱۴/۷ نیوتون متر در دور موتور 8500 هست که برای یه انجین ۱۵۵ سی سی خیلی عالیه!

نوشته های مشابه

این موضوع رو وقتی میتونید متوجه بشید که انجین این موتور رو با یه موتور ۱۵۰ سی‌سی دیگه مقایسه کنید.

مثلاً بنلی ۱۵۰. حالا درسته که از لحاظ کیفیت اصلا قابل مقایسه نیستن اما روی کاغذ بنلی ۱۵۰ حدودا ۱۲ اسب‌بخار قدرت تولید میکنه و ۱۱ نیوتون‌متر هم گشتاور ولی همونطور که در پاراگراف قبلی دیدید XSR نزدیک به ۸ اسب‌بخار بیشتر قدرت تولید میکنه و گشتاورشم ۳ نیوتون‌متر بیشتره که نشون میده اختلاف زیادی بینشون وجود داره! 😮

یکی از تکنولوژی‌هایی که یاماها توی انجین این موتور استفاده کرده و باعث شده بازدهی‌ش تا حد زیادی بالا بره تکنولوژی VVA هست که در این مقاله به صورت مفصل راجع بهشون صحبت کردیم.

یاماها ایکس اس ار یه گیربکس ۶ دنده داره و یه نکته جالب توی گیربکسش هست و اونم اینه که توش از اسلیپر کلاچ استفاده شده حالا چرا این نکته جالبه؟!

داستان اینه که یاماها توی مدل R25 و MT25 از اسلیپر کلاچ استفاده نکرده ولی یهو توی XSR که یه موتور ۱۵۰ سی‌سی و میان‌رده به حساب میاد از این تکنولوژی استفاده کرده که خب این خیلی خوبه و به نفع مصرف کننده‌ست.

اسلیپر کلاچ به عملکرد و نرم بودن گیربکس خیلی کمک میکنه و کلاچتونم اونقدر نرم میشه که شما میتونید حتی با یه انگشت کلاج بگیرید.

توی سایت یاماها ظرفیت روغن این موتور رو 1 لیتر عنوان کرده اما وقتی روی انجین رو نگاه میکنید یه عدد ۸۵۰ سانتی‌متر مکعب رو میبینید که این یعنی در زمان تعویض روغن کلا ۸۵۰ سی‌سی روغن باید داخل کارتل بریزید.

تست رانندگی و تجربه سواری یاماها XSR 155

تا اینجا هر چی رو کاغذ بود خدمتتون گفتیم. پس بریم سراغ تجربه واقعی ما ازاین موتور جذاب و دوست‌داشتنی.

هندلینگ YAMAHA XSR 155

بریم سراغ هندلینگ این موتور. از فرمون شروع میکنیم، چون XSR تو سبک اسکرمبلر طراحی شده فرمون کشیده و بزرگی داره یه ذره شیب این فرمون به سمت بالاست و این یعنی ارتفاع مناسبی داره؛ اما در زمان سواری یکم رو به جلو خم میشید که این مسئله هم به سبک موتور برمیگرده.

فرمون XSR خیلی تو دست و راحته و اون کیلومتر دایره‌ای شکل هم به خوبی حس یه موتور کلاسیک رو به شما منتقل میکنه. نکته‌ای که در مورد فرمون این موتور وجود داره اینه که زاویه چرخش زیاده و این یعنی تو ترافیک قدرت مانور بالایی دارید.

حالت قرار گیری بدن شما روی موتور تقریباً استاندارد و راحته؛ جاپایی‌های راننده در قسمت خوبی خوبی طراحی شدن.

وقتی از دور به زین XSR نگاه میکنید فکر میکنید با یه زین نرم طرف هستید درحالی که اینجوری نیست و زینش به نسبت ظاهری که داره یکم خشکه! اگه زینش نرم‌تر از این بود دیگه واقعاً هیچ ایرادی به طراحی و ارگونومی این موتور نمیشد گرفت.

شتاب 0 تا 100 و تاپ اسپید یاماها XSR 155

وقتی با XSR شتاب‌گیری میکنید واقعاً شگفت‌زده میشید! این موتور شتاب اولیه خیلی خوبی داره؛ مخصوصاً از سرعت 0 تا 60 و به نسبت 155 سی‌سی بودنش خیلی سریع‌تره! تا قبل از XSR هرچی موتور 150 دیده بودید بذارید کنار! این یه چیز دیگه‌ست!

به نظرم تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت حتی با بعضی از موتورهای ۲۰۰ سی‌سی هم میتونه رقابت کنه. ولی خب از 60 کیلومتر بر ساعت تا 100 کیلومتر بر ساعت رو با همون شتاب پر نمیکنه که البته طبیعی هم هست.

یاماها XSR 155 در مدت زمان 15 ثانیه میتونه از سرعت 0 تا 100 رو پر کنه و تاپ اسپیدش هم ۱۴۰ کیلومتر بر ساعته.


تعلیق و ترمز YAMAHA XSR 155

کمک فنرها ایکس اس ار ۱۵۵

توی قسمت جلو دوتا کمک فنر تلسکوپی معکوس رو داریم و توی قسمت عقبم یه تک کمک فنر هست که عملکردشون کاملاً مناسبه و تمام چاله چوله‌های موجود در سطح جاده رو به نرم‌ترین شکل ممکن رد میکنید.


لاستیک‌های YAMAHA XSR 155

لاستیک‌ها ساخت شرکت IRC اندونزی هستن و سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ هست سایز لاستیک عقبم ۱۴۰/۷۰/۱۷ که پهنای لاستیکم خیلی به اُبهت ظاهری موتور کمک کرده. کیفیت و چسبندگی اونها هم در سطح خوبی ارزیابی میشه و همونطور که توی تصاویر هم میبینید به خاطر سبک اسکرمبلر موتور، از لاستیک‌های 4 فصل استفاده شده.

ترمزهای XSR

ترمزهای این موتور در قسمت جلو و عقب دیسکی کار شدن و خبری از تکنولوژی‌هایی مثل CBS یا ABS نیست! نکته‌ مهم در مورد سیستم ترمز اینه که ساخت برند Nissin ژاپن هستن. در تست‌هایی که ما گرفتیم مشکلی در عملکرد یا کیفیت ترمزها دیده نشد و میتونم بگم ترمز‌های مطمئنی داره.

این نکته رو هم بگم که XSR در نسخه‌های جهانی به ترمز ABS مجهز هست که از لحاظ ایمنی این موتور رو به گزینه تمام و کمال تبدیل میکنه.

قطعات و خدمات پس از فروش ایکس اس ار ۱۵۵

همون جور که میدونید XSR از طریق شرکت نیروموتور داره وارد ایران میشه و متأسفانه مثل شرکت‌های بزرگ دیگه‌ای که توی ایران هستند این شرکت هم در بحث تأمین قطعات خیلی قوی عمل نمیکنه و از این بابت باید حواستون به خریدی که انجام میدید باشه!

البته این رو هم بگم که قطعات مصرفی یاماها XSR در دسترس هست ولی اگر خدایی نکرده تصادف کنید قسمت‌های ظاهری موتور مثل کیلومتر، چراغ یا فلاپ‌های باک آسیب ببینه ممکنه برای جایگزین کردن اونها یه مدت معطل بشید. پس این نکته رو در نظر داشته باشید!

بازار خرید و فروش، قیمت و شرایط اقساط XSR 155

توی بحث بازار خرید و فروش یاماها XSR 155 هم نباید انتظار زیادی داشته باشید؛ چون هم سبکش خیلی خاصه و هم قیمت این موتور نسبتاً بالاست!

موضوع بعدی درباره‌ی نحوه خرید و رقیبای XSR هست که تنها رقیب هم‌قیمت این موتور هوندا CB150 به حساب میاد که در حال حاضر قیمتی معادل 210 تا 220 میلیون تومن داره و XSR قیمتش حدوداً 200 میلیون تومان هست.

نکته بعدی به نحوه خرید مربوط میشه که یاماها در حال حاضر به صورت اقساطی هم در دسترس هست و شرایطش هم به شکلیه که باید ۴۰٪ از مبلغ کل موتور رو اول پرداخت کنید و مابقیش رو تا 14 ماه براتون اقساط میکنن ولی CB150 اقساطی نداره و باید نقد بخرید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

7 دیدگاه

  1. سلام و ارادت
    توضیحات و ویدئو شما باعث شد بالاخره بین سه گزینه هوندا سی بی و زونتس جی و یاماها ایکس اس آر ، انتخابم یاماها ایکس اس آر باشه و از این بابت از شما سپاسگزارم ، اگر راهنمایی شما نبود الان شاید یه موتور دیگه داشتم.
    این موتور یک شاهکار هنری و فوق العاده ست از همه نظر

    1. سلام محمد جان. خوشحالم که اینو میشنوم. امیدوارم چرخش بچرخه و به خوبی ازش استفاده کنی.

      1. سلام بین زونتس ۱۵۰ و یاماها xsr کدوم با در نظر گرفتن تمام جوانب از قبیل قیمت و تامین قطعات، کدوم مدل رو پیشنهاد میکنید؟

      2. سلام، من این موتور رو دارم، خیلی باهاش حال میکنم ، فقط یه چیزی ، به نظرم موتور نرمی نیست ، خیلی ضربه میزنه ، به نظرتون میتونه مشکل از روغن دوشاخ باشه؟
        البته من قبل این اسکوتر داشتم sym
        به نظرم اون اسکوتر نرمتره
        منظورم اینه که موتوری نداشتم که بتونم نرم بودنش رو مقایسه کنم

  2. سلام و دستمریزاد بابت ایتن سایت خوب،
    بین یاماها ایکس اس آر و هوندا سی بی شما کدوم رو پیشنهاد میکنید، از لحاظ بازار فروش و قطعات یدکی و سواری نرم؟!

    بازم ممنون

  3. خسته نباشید و ممنون بابت بررسی دقیق و شفافتون یه درخواست داشتم سپاسگذار میشم اگه بررسی بلنتا cr200 رو بذارید یا حداقل ی توضیح راجع بهش و قطعاتش و ارزش خریدش بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا