نقد و بررسی موتورسیکلت

دوکاتی دیاول V4 وارد میشود !

این برند ایتالیایی همیشه جذاب و غافلگیر کننده بوده.این دفعه هم با یک سورپرایز خفن کلی سروصدا کرد.بریم که یه نگاه اجمالی به این موتور کروزر بنداریم …

مقدمه

صادقانه بخوام بگم بنظرم دیاول به بهترین شکل ممکن بروز شد. شاید خیلی ها وجود یک انجین دو سیلندر V شکل رو به روی یک موتورسیکلت کروزر نسبت به هر انجین دیگه ‌ای ترجیح بِدن اما مثل این که دوکاتی نظرش اینجوری نیست!

قیمت دوکاتی دیاول V4

دو ماه قبل یعنی در ماه سپتامبر چند عکس جاسوسی از دوکاتی دیاول جدید که در حال انجام تست های شهری خودش بود در سطح اینترنت پخش شد و از همون موقع گمانه زنی ها برای ورود مدل جدید دیاول به بازار شروع شد. و حالا این موتور در اوایل سال 2023 با قیمت پایه 23.595 دلار به طور رسمی وارد بازارهای جهانی میشه.

تغییرات Ducati diavel V4

دوکاتی در ورژن جدید دیاول از انجین 1158 سی سی 4 سیلندر Granturismo که قبلا روی دوکاتی مولتیسترادا (موتورسیکلت ادونچر تورینگ دوکاتی) دیده بودیم استفاده کرده که دارای 168 اسب بخار قدرت و 126 نیوتون متر گشتاور هست!

جالبه بدونید که دوکاتی زمان سرویس اصلی این انجین رو در 60.000 هزار کیلومتر اعلام کرده در حالی که سرویس اصلی مدل های پانیگال و استریت فایتر هر 24.000 کیلومتر انجام میشه. این 60.000 کیلومتر یعنی این که شما با خیال راحت میتونید با این موتور مسیر های طولانی رو طی کنید و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

دوکاتی ادعا میکنه که دیاول V4 در قسمت انجین 5 کیلوگرم و در قسمت های دیگه موتور، 8 کیلوگرم (در مجموع 13 کیلوگرم) سبک تر از آخرین مدل دیاول 1260 هست. وزن خشک این موتورسیکلت فقط 211 کیلوگرم هست که برای یه موتور کروزر وزن سبکی به حسب میاد!

انجین جدید دیاول با یک شاسی جدید مونوکوک همراه هست و این مسئله نشون میده که دوکاتی در بخش سیستم تعلیق و شاسی هم تغییرات زیادی داده چراکه در مدل قدیمی دیاول شاسی به صورت نردبانی و لوله ای طراحی شده بود.

نکته جالبی که در مورد انجین گرندتوریزمو دوکاتی وجود داره این هست که این انجین در حالتی که موتورسیکلت متوقف هست و یا زمانی که با سرعت کمی داره حرکت میکنه دو سیلندر عقبی انجین رو غیر فعال میکنه تا هم استهلاک پایین تر بیاد و هم کارایی موتور بهبود پیدا کنه. جالبه نه؟!

به لطف اضافه شدن 2 سیلندر صدای دوکاتی دیاول V4 هم گوش نواز تر شده و هم عمیق تر. اما اگه از طراحی جدید اگزوز های این موتور خوشتون نمیاد باید بدونید که دوکاتی یک سیستم اگزوز کامل از جنس استیل و البته سایلنسر تیتانیومی و پوشش فیبر کربنی هم برای دوکاتی دیاول V4 تولید کرده که وزن موتور رو 11 کیلوگرم سبک‌تر میکنه و البته قدرت انجین رو هم 9 اسب بخار افزایش میده.

آپشن هایی که دوکاتی روی این مدل قرار داده شامل 3 حالت مختلف کنترل قدرت، 4 حالت رانندگی مختلف، سیستم کنترل کشش حساس، ترمز های ABS، سیستم کنترل تک چرخ، سیستم لانچ کنترل، سیستم کروز کنترل، صفحه نمایش 5 اینچی، قابلیت اتصال تلفن همراه و سیستم ناوبری هوشمند میشه.

لازم به ذکر هست که قدرت این موتور از طریق لاستیک عقب خیلی پهن این موتور به سایز 45/240 به زمین منتقل میشه و متوقف کردن V4 هم بر عهده سیستم ترمز ساخته Brembo هست.

طراحی رینگ ها هم تغییر کرده و در رینگ های عقب و جلو یک طرح 5 پره قابل مشاهده ست. علاوه بر این تغییرات ظاهری، چراغ های جلو و عقب هم شمایل جدیدی به خودشون گرفتن که چراغ عقب به وسیله یک فلاپ با طراحی مشبک پوشانده شده.

جدول مشخصات فنی دوکاتی دیاول V4

ارتفاع زین: 79 سانتی متر

نوع انجین: 4 سیلندر خورجینی با زاویه 90 درجه، 16 سوپاپ، آب خنک

حجم موتور: 1158 سی سی

حداکثر قدرت: 168 اسب بخار در دور موتور 10750

حداکثر گشتاور: 126 نیوتون متر در دور موتور 7500

نسبت تراکم: 14 به 1

سیستم سوخت رسانی: تزریق الکترونیکی سوخت، دریچه گاز الکترونیکی

میزان مصرف سوخت: 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر

سیستم انتقال قدرت: 6 دنده به همراه سیستم تعویض دنده دوکاتی، زنجیر

سیستم ترمز جلو: 2 دیسک 330 میلی متری با 2 کالیپر 4 پیستونه برمبو، ضدقفل مخصوص پیچ

سیستم ترمز عقب: دیسک 265 میلی متری با کالیپر 2 پیستونه برمبو، ضدقفل مخصوص پیچ

کمک فنر جلو: تلسکوپی معکوس 50 میلی‌متری، کاملاً قابل تنظیم

کمک فنر عقب: تک کمک فنر آلمینیومی، کاملاً قابل تنظیم

سایز لاستیک ها: جلو 17/70/120 عقب 17/45/240 پیرلی دیابلو روسو lll

وزن خشک: 211 کیلوگرم

حجم باک: 20 لیتر

حداکثر سرعت: نامشخص!

نوشته های مشابه

یکم زیبایی از این موتور ببینیم … من که عاشق رنگ مشکیشم … شما کدومو انتخاب میکنید ؟!

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا