نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی یاماها ایکس مکس ۲۵۰

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

با ایکس مکس رفتیم مسافرت! 👇

مقدمه

به جرئت میتونم بگم ایکس مکس ۲۵۰ پر فروش‌ترین مکسی اسکوتر بازارمون به شمار میره. با اینکه از همون اول هم قیمت بالایی داشت اما چون بهترین موتور در سبک خودش به حساب میومد خیلی از افراد به سراغ این موتور رفتن! البته اخیراً یه رقیب گردن-کلفت ژاپنی برای ایکس مکس پیدا شده که به زودی عرصه رو برای این موتور تنگ میکنه و اون کسی نیست جزززز هوندا فورزا ۲۵۰!

مکسی اسکوتر چیه؟

اگه هنوز خیلی با مکسی اسکوترها آشنا نشدید اینجا بهترین جایی هست که میتونم این سبک از موتورا رو بهتون معرفی کنم؛ مکسی اسکوترا همون اسکوترهای معمولی شهری هستن که همه چیزِ اونها ۲ برابر شده!

از سایز کلی موتور بگیر تا حجم انجینشون! مکسی اسکوترها زین پهن‌تر و بزرگ‌تری دارن، جاپایی‌‌هاشون فضای بیشتری داره و معمولا جوری طراحی میشن که راننده به صورت کاملاً راحت در دو حالت مختلف روی موتور بشینه!

مکسی اسکوتر xmax - زوموتور

ترک‌نشین هم فضای خیلی بزرگی در اختیارش هست و میتونه بدون هیچ احساس ناراحتی و خستگی، تایم طولانی رو روی موتور پشت سر بذاره.

از لحاظ توان و گشتاور هم این دسته از اسکوترها به نسبت بقیه مدل‌های معمولی وضعیت قوی‌تری دارن و دلیلش هم به این برمیگرده که اکثرا حجمی بالاتر از ۲۵۰ سی‌سی دارن.

طراحی ایکس مکس ۲۵۰

قطعا بعد از شنیدن مشخصه های اصلی این سبک از اسکوترا با خودتون گفتید که خب با این وضعیت که نمیشه این موتورا رو داخل شهر سوار شد! باید بگم که دقیقا همینطوره! فلسفه طراحی مکسی اسکوترها به این برمیگرده که بیشتر در مسیرهای طولانی بین شهری یا نهایتاً آزادراه‌های شهری مورد استفاده قرار بگیرن و اگه قرار باشه برای رفت و آمدهای شهریتون برید سراغ این سبک از موتورها بهتره که الکی خودتون رو به زحمت نندازید!

مهم ترین تفاوتی که بین یاماها ایکس مکس جدید و مدل قدیمی وجود داره به طراحی ظاهری اونها مربوط میشه؛ جایی که مدل جدید ایکس مکس طراحی مدرن و مینیمالی به خودش گرفته و مدل قدیمی پیچیدگی بیشتری در طراحی خودش داره!

New & Old Xmax 250 - zoomotor

انتخاب بین این دو مدل کاملا به سلیقه شما بستگی داره اما من به طراحی مدل جدید این موتور خیلی بیشتر حال میکنم! این حرفم به این معنی نیست که مدل قدیمی زیبا نیست؛ فقط بحث سلیقه‌است!

حالا از همه این بحثای تئوری که بگذریم باید بگم که واقعا یاماها هوشمندانه این موتور رو طراحی کرده. سبک و استایل طراحیش جوری هست که من رو به یاد یه اسب زین شده میندازه که آماده سواریه!

یاماها ایکس مکس ۲۵۰ - زوموتور

این فلاپایی که بغل چراغای جلو اومده دقیقا مثل اون چشم بندهایی هست که به اسب‌های مسابقه‌ای میزنن! درست نمیگم؟

چراغ‌های XMAX 250

بزرگ‌ترین تفاوتی که در طراحی هر دو مدل دیده میشه به طراحی چراغ‌های جلوی اونها مربوط میشه. جایی که در ایکس مکس جدید ما یه طراحی X شکل رو در چراغ جلو میبینیم و این ترکیب حرف اول این موتور با چراغ جلوی اون واقعا خلاقانه‌ست!

چراغ‌های جلو در هر دو مدل یاماها XMAX تماماً LED هستن و نوردهی‌شون فوق‌العاده‌ست!

چراغ جلو ایکس مکس جدید - زوموتور

اوایل کار که فیس قدیم این موتور رو دیده بودم تصور میکردم که تمام نوردهی چراغ‌ها به این دو کاسه چراغ متقارن تقریبا بزرگ ختم میشه اما وقتی از نور بالای این موتور استفاده کردم متوجه شدم که یه چراغ سوّمی هم این وسط وجود داره که نور بالا به صورت جداگونه همونجا تعبیه شده.

واقعاّ هر چقدر از نوردهی و روشنایی چراغ‌های ایکس مکس بگم کم گفتم! خیلی خوبه!

چراغ جلو ایکس مکس قدیمی - زوموتور

کیلومتر و کنسول ایکس مکس ۲۵۰

دومین تفاوت به بخش کیلومتر مربوط میشه که در یاماها ایکس مکس فیس جدید ما دوتا پنل LCD در قسمت بالا و یک پنل TFT در قسمت پایین رو میبینیم که اطلاعات خیلی کاملی رو در اختیارتون میذاره و از طریق بلوتوث هم میتونید گوشی تلفن همراهتون رو به موتور وصل کنید و از امکاناتش استفاده کنید.

کیلومتر ایکس مکس new - زوموتور

اما در ایکس مکس فیس قدیم قضیه کاملا فرق داره!

به جز اتومات بودن، یه بخش دیگه‌ای هم که در این موتور به چشم میاد و باعث میشه وقتی پشت ایکس مکس ۲۵۰ فیس قدیم میشینید، حس روندن یه ماشین بهتون منتقل بشه و اون بخش هم به کیلومتر و پشت آمپر موتور مربوط میشه.

واقعا اگه بخش کیلومتر ایکس مکس رو از قسمت کنسولش رو بردارن و بذارن داخل یه ماشین، هیچ احساس غریبه‌ای داخل اون ماشین بهتون دست نمیده!

کیلومتر ایکس مکس فیس قدیم - زوموتور

دوتا دور شمار آنالوگ بزرگ در قسمت کیلومتر دیده میشه که یکی از اونها وظیفه نشون دادن سرعت رو بر عهده داره و اون یکی هم دور موتور رو به شما نمایش میده. در قسمت وسط هم یک پنل دیجیتالی داریم که یک دنیا اطلاعات درباره موتور رو در اختیارتون میذاره.

در قسمت کنسول هم دو داشبورد مختلف داریم که سمت راستی با فشار دست باز میشه و سمت چپی هم با دکمه زیر سیستم کیلس؛ یعنی اگه کلید پیشتون نباشه نمیتونید محفظه سمت چپی رو باز کنید!

تو قسمت کنسول ما دوتا داشبورد مختلف داریم که سمت راستی با فشار دست باز میشه و سمت چپی هم با دکمه زیر سیستم کیلس.

درب باک هم بین پاهای شما قرار گرفته که حجم ۱۳ لیتریش باعث میشه با مصرف ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بتونید بعد از هر بار سوخت‌گیری کامل مسافتی در حدود ۴۰۰ کیلومتر برونید که عدد خوب و معقولیه!

زین یاماها XMAX

یه زین بزرگ و پهن داره که از بابت راحتی و نرمی اصلاً براتون کم نمیذاره؛ ارتفاعش هم ۷۹.۵ سانتی‌متره. فضای زین به شکلی هست که به راحتی دو نفر روی اون میتونن بشینن و حتی بعد از ساعت‌ها رانندگی هم احساس خستگی نمیکنید!

سوپرایز اصلی به فضای زیر زین خیلی بزرگش مربوط میشه که کلاه فول فیس و یه کلاه بدون فک داخلش جا میشه.

مشخصات فنی و انجین یاماها ایکس مکس

ایکس مکس یه انجین ۲۴۹.۸ سی‌سی داره که تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپه. این ۴ تا سوپاپ با یه میل بادامک حرکت میکنن و وظیفه خنک سازی این انجین هم به عهده یه رادیات آب هست.

نسبت تراکم انجینش ۱۰.۵ به ۱ هست که یه نسبت تراکم معقول به حساب میاد؛ اما شما سعی کنید یا همیشه از بنزین سوپر استفاده کنید یا از بالاترین استاندارد بنزینی که تو ایران پیدا میشه. فکر میکنم الان یورو بنزین ۴ باشه!

با اینکه انجین این موتور تک سیلندره اما واقعا توان و گشتاور خوبی رو در اختیارتون میذاره!

انجین یاماها ایکس مکس - زوموتور

گشتاوری که یاماها برای این انجین اعلام کرده ۲۴.۶ نیوتون‌متر در دور موتور ۵۵۰۰ هست که واقعاً برای این حجم ۲۵۰ سی‌سی گشتاور خوبیه! بالاترین گشتاوری که قبل از ایکس مکس بین موتورای ۲۵۰ پلاک ملی ایران دیده بودم مربوط به یاماها ام تی ۲۵ میشد که با انجین ۲۵۰ دو سیلندرش میتونست ۲۳.۶ نیوتون‌متر گشتاور تولید کنه.

نوشته های مشابه

همین گشتاور زیاد باعث میشه تا در زمان شتاب‌گیری قشنگ به عقب کشیده بشید! حداکثر قدرتی که انجین یاماها ایکس مکس تولید میکنه ۲۲.۵ اسب بخار تو دور موتور ۷۵۰۰ که اینم روی کاغذ عدد بدی نیست!

همونطور هم که میدونید انتقال این قدرت و گشتاور بر عهده گیربکس اتوماتیک یاماها ایکس مکسه.

البته در مورد این گشتاور زیاد یه نکته‌ای وجود داره که باید بگم یاماها به فکر راننده‌های مبتدی و تازه‌وارد هم بوده و سیستم هرزگردی چرخ عقب یا ترکشن کنترل (Traction Control) رو روی این موتور پیاده سازی کرده تا زمانی که حواستون نبود و روی سطح خیس یا لیز، بیش از حد گاز دادید گشتاور چرخ عقب کنترل بشه و موتورتون لیز نخوره!

حداکثر سرعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ ایکس مکس

یاماها ایکس مکس ۲۵۰ میتونه در مدت زمان ۱۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعتش هم ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت اندازه‌گیری شده.

ما یه مسابقه درگ هم بین یاماها ایکس مکس و هوندا فورزا برگزار کردیم که میتونید از طریق این ویدیو پایین ببینید. نتیجه‌ش خیلی جالبه و اگه اهل هیجان هستید حتما پیشنهاد میکنم این ویدیو رو ببینید. 👇

سیستم تعلیق و کمک فنرهای یاماها ایکس مکس ۲۵۰

ایکس مکس ۲۵۰ دارای یک شاسی آندربن هست که همونطور که در قسمت قبل اعلام کردم وزنش به همراه بنزین و آب رادیات و روغن به ۱۸۱ کیلوگرم میرسه.

این موتور در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی داره و عقب هم یه جفت کمک فنر معمولی دیده میشه که باید بگم عملکرد کمک‌فنرها در کنار لاستیک‌های نسبتا پهنی که داره تقریباً خوبه.

یاماها ایکس مکس - زوموتور

البته چون رینگ عقب ۱۴ اینچی هست و کمک فنر عقب هم زیاد بزرگ نیست یکم کوبش از سمت عقب موتور احساس میشه اما به لطف رینگ ۱۵ اینچی و کمک‌فنرهای مناسبی که در قسمت جلو وجود داره عملکرد خوبی رو از اون قسمت میبینیم.

راستی سایز لاستیک جلو ۱۲۰/۷۰/۱۵ هست و سایز لاستیک عقب هم ۱۴۰/۷۰/۱۴ که جفتشونم از برند دانلوپ هستن و واقعاً کیفیت خوبی دارن.

سیستم ترمز XMAX 250

یاماها ایکس مکس تو چرخ جلو یه دیسک ۲۶۷ میلی‌متری و یک کالیپر ۴ پیستونه داره و تو قسمت عقبم یه دیسک ۲۴۵ میلی‌متری با یه کالیپر ۱ پیستونه دیده میشه که جفتشون هم ضد قفل (ABS) هستن. عملکرد این سیستم ترمز در شرایط مختلفی تست شده و نشون داده که به خوبی میتونه از پس وزن ۱۸۱ کیلوگرمی موتور به همراه وزن راننده بر میاد.

قیمت یاماها XMAX

در حال حاضر که این مقاله رو مینویسم قیمت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ در بازار ایران ۵۵۰ میلیون تومان هست.

شرایط اقساطی یاماها ایکس مکس ۲۵۰

نمایندگی‌های فروش این برند، یاماها ایکس مکس رو در اقساط ۳ تا ۱۵ ماهه هم در بازار به فروش میرسونن که میتونید باهاشون در تماس باشید.

یاماها ایکس مکس - زوموتور zoomotor

جمع بندی در مورد یاماها ایکس مکس ۲۵۰

برچسب قیمتی ۵۵۰ میلیون تومانی که روی یاماها ایکس مکس دیده میشه باعث میشه تا بعضی از افراد از این موتور فاصله زیادی بگیرن. اما واقعیت این هست که یاماها ایکس مکس در ایران تبدیل به یه محصول لاکچری شده و یه جورایی بازار خودش رو در بین افرادی که توانایی مالی خوبی دارن پیدا کرده.

همین مسئله هم باعث شده تا اکسسوری‌ها و قطعات ایکس مکس به راحتی (ولی نه با قیمت پایین!) در بازار پیدا بشه و خریداران این موتورسیکلت مشکلی از این بابت نداشته باشن.

از این مسائل که بگذریم میشه گفت تا قبل از ورود هوندا فورزا ۲۵۰ به بازار ایران، یاماها ایکس مکس رقیبی در سبک خودش نداشت و بهترین مکسی اسکوتر ایران به حساب میومد. البته هنوز هم یه جورایی بهترین گزینه به حساب میاد چراکه هنوز هوندا فورزا از لحاظ تامین قطعات و البته بازار خرید و فروش دست پایین تر رو داره.

مشخصات موتور یاماها ایکس مکس ۲۵۰

ابعاد موتور۱۴۶۰*۷۹۵*۲۱۸۰ میلی متر
ارتفاع زین۷۹۵ میلی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ (SOHC)، آب خنک
حجم موتور۲۴۹.۸ سی سی
حداکثر قدرت۲۲.۵ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰
حداکثر گشتاور۲۴.۶ نیوتون متر در دور موتور ۵۵۰۰
نسبت تراکم۱۰.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه‌ای، کلاچ و گیربکس اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک ۲۶۷ میلی‌متری، کالیپر ۴ پیستونه
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۴۵ میلی‌متری، کالیپر ۱ پیستونه
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبجفت کمک فنر گازی معمولی
لاستیک هاجلو ۱۲۰/۷۰/۱۵ و عقب ۱۴۰/۷۰/۱۴ برند دانلوپ
وزن خشکتر ۱۸۱ کیلوگرم
حجم باک۱۳ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۳۵ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

8 دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر
    دمتون گرم انشا الله همیشه سلامت باشید
    به نظر شما بین بنلی 250 تک سیلندر فیس جدید cf250 nk، na250 ، کی وی k249n کدوم بهتره ؟
    در حقیقت ما تو یه شهری زندگی میکنیم که از نمایندگی ها خیلی دوریم و قطعات هم به ندرت پیدا میشه
    و اینکه یه موتوری میخوام که تا حدی همه ی فاکتور هارو داشته باشه ولی شتاب واسم خیلی مهمه . پیشنهاد شما چیه ؟

    1. سلام داداش. ممنونم. به جز بنلی تک بقیه موتورایی که گفتی قطعه ندارن. ولی بنلی هم زیاد مناسب نیست و کیفیت خوبی نداره. زونتس ار ۲۵۰ که متین خودرو میاره گزینه خوبیه.

  2. سلام
    خدا قوت
    خواهشمندم بررسی زونتس V249 رو انجام بدید. چون خیلی شناخت از این مدل کمه و اصلا بررسی تصویری دربارش وجود نداره
    ممنون میشم زودتر برید سراغش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا