رپورتاژ آگهی

علت تقه زدن گیربکس دستی چیست + چگونه آن را رفع کنیم؟

گیربکس دستی یکی از اجزای حیاتی در عملکرد خودرو است که انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را ممکن می‌سازد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی در این سیستم به وجود آید که منجر به تقه زدن گیربکس می‌شود. عوامل متعددی از جمله کمبود یا آلودگی روغن گیربکس، آسیب دیدگی صفحه و دیسک کلاچ، ضعف سیستم کلاچ، خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها و تنظیم نادرست کلاچ ممکن است علت تقه زدن گیربکس دستی باشند. در این مقاله دلایل شایع تقه زدن گیربکس و نحوه رفع آن‌‌ها را بررسی کرده‌ایم.

کمبود و کثیفی روغن گیربکس؛ از دلایل اصلی تقه زدن گیربکس

روغن گیربکس برای روان‌سازی قطعات داخلی گیربکس و دیفرانسیل طراحی شده است. این روغن از خوردگی و ساییدگی قطعات جلوگیری کرده و به حرکت روان دنده‌ها کمک می‌کند. همچنین، خاصیت خنک‌کنندگی دارد و قدرت را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند. علت تقه زدن گیربکس دستی، مشکل اصلی کاهش کیفیت روغن نیست، بلکه آلودگی آن بر اثر فرسایش دنده‌ها و وجود ذرات ریز فلزی و غبار موجود در هوا است. 

آلودگی روغن از روان‌سازی قطعات داخلی گیربکس جلوگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که روغن گیربکس جعبه دنده دستی در شرایط عادی بین 50 تا 100 هزار کیلومتر و در شرایط سخت تر در 30 هزار کیلومتر تعویض شود. اگر ماشین صفر از طریق پلن‌های خرید خودرو اقساطی و نقد گرفته باشید، معمولا گارانتی چند ساله دارند که باید هر ۱۰ هزار کیلومتر برای سرویس ماشین مراجعه کنید. در این سرویس‌های دوره‌ای روغن گیربکس هم چک می‌شود و در صورت نیاز تعویض خواهد شد.

آسیب دیدگی دیسک و صفحه کلاچ؛ دلیل تقه خودروهای گیربکس دستی

صفحه کلاچ و دیسک کلاچ، اجزای مهم در گیربکس دستی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها انتقال نیرو چرخشی از موتور به گیربکس است. آسیب‌دیدگی یا فرسودگی این قطعات باعث تقه زدن گیربکس می‌شود. عوامل مختلفی مانند توقف خودرو در سربالایی، تعویض دنده‌های ناصحیح، استفاده بسیار از کلاچ یا اضافه کردن قدرت به موتور به فرسودگی یا خرابی صفحه کلاچ منجر می‌شوند. 

همچنین، آسیب‌دیدگی صفحه کلاچ ممکن است ناشی از داغ شدن بیش از حد دیسک و صفحه کلاچ، تمام شدن دیسک کلاچ یا تاب برداشتن صفحه کلاچ باشد. برای جلوگیری از فرسودگی و خرابی صفحه کلاچ، توصیه می‌شود رانندگی صحیح و مراقبت مناسب از سیستم کلاچ را انجام دهید و در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای از خرابی، به تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده اقدام کنید.

برای خرید خودرو با گیربکس دستی باید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بدانید همچنین لازم است با نحوه نگهداری گیربکس آشنا شوید. در سپند خودرو می‌توانید علاوه‌بر مشخصات خودروها، قیمت انواع ماشین‌ها از جمله قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی و سایر خودروهای وارداتی و ایرانی را ببینید.

ضعف سیستم کلاچ؛ سفت یا نرم شدن بیش از حد کلاچ 

کلاچ یکی از قطعات اصلی خودرو است که نقش کلیدی در انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها دارد. کارکرد اصلی سیستم کلاچ شامل انتقال قدرت مطمئن بدون لرز و قطع و وصل حرکت در مواقع لزوم می‌شود. ضعف در سیستم کلاچ شامل سفت یا نرم شدن بیش از حد کلاچ می‌شود که به دلایل متفاوتی مانند به هم خوردن تنظیمات سیم کلاچ یا فرسودگی صفحه کلاچ رخ می‌دهد. این مشکلات منجر به تقه زدن گیربکس خواهد شد؛ زیرا کلاچ به‌طور موثر نیروی موتور را به گیربکس منتقل نمی‌کند. برای حل این مسائل، معمولاً نیاز به تعمیر یا رگلاژ کلاچ است.

خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها؛ تنظیم نبودن فشار روغن گیربکس

شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌های گیربکس نقش کلیدی در تنظیم فشار روغن گیربکس دارند که برای روانکاری و خنک کردن قطعات مکانیکی گیربکس ضروری است. خرابی یا اختلال در عملکرد این شیرها و سوپاپ‌ها باعث ایجاد فشار نادرست بر روغن گیربکس می‌شود. این فشار نادرست ممکن است جریان روغن را مختل کند که دلیل تقه زدن گیربکس دستی هنگام تعویض دنده‌ها خواهد بود. برای جلوگیری از این مشکل، باید شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها را به‌طورمرتب بررسی و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کرد.

کلاچ بسیار پایین یا بالا؛ ایجاد نشدن فشار لازم برای جداسازی کامل دیسک کلاچ 

تنظیم نادرست کلاچ، چه بسیار پایین یا بسیار بالا بر عملکرد سیستم کلاچ و به تبع آن گیربکس تاثیر بگذارد. اگر کلاچ خیلی پایین تنظیم شده باشد، ممکن است فشار لازم برای جداسازی کامل دیسک کلاچ از فلایویل ایجاد نشود که منجر به ساییدگی و فرسودگی بیشتر صفحات کلاچ می‌شود. ازسوی‌دیگر، اگر کلاچ خیلی بالا تنظیم شود، ممکن است فشار بسیاری به سیستم هیدرولیک وارد شود. هر دو مورد به تقه زدن گیربکس منجر خواهند شد؛ زیرا انتقال نیرو موتور به گیربکس به‌طور موثر صورت نمی‌گیرد.

برای حفظ عملکرد مطلوب گیربکس دستی، توجه به نگهداری مناسب و تعمیر به موقع ضروری است. این شامل بررسی و تعویض منظم روغن گیربکس، نگهداری صحیح از سیستم کلاچ و توجه به علائم هشداردهنده مربوط به شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها می‌شود. همچنین، تنظیم مناسب کلاچ به منظور جلوگیری از فرسودگی بیش از حد و اطمینان از انتقال نیروی موثر بین موتور و چرخ‌ها اهمیت دارد. با اتخاذ این رویکردها، می‌توان از بروز مشکلات رایج در گیربکس دستی و عملکرد نامطلوب آن پیشگیری کرد.

برای خرید انواع خودروها با کلاچ دستی یا اتومات باید نقاط قوت و ضعف جعبه دنده خودرو موردنظر خود را بشناسید. سپند خودرو امکان خرید انواع خودروها با دنده دستی و اتومات را فراهم کرده ایت. ازاین‌رو می‌توانید خودرو موردنظر خود را با بهترین شرایط بخرید. برای مشاهده پلن‌های فروش اقساطی سپند خودرو وارد وبسایت این مجموعه (sepankhodro.com) شوید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا