رپورتاژ آگهی

علائم خرابی سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور یکی از مهم ترین تجهیزات در خودرو است که در صورت خرابی، مانع از روشن شدن ماشین می شود. این قطعه، دور موتور را بررسی کرده و گزارش لحظه ای به ECU می دهد که موجب حرکت خودرو می شود. بهتر است همیشه از سلامت این سنسور مطلع باشید، زیرا به یک باره موجب خاموش شدن ماشین می شود که در این مواقع باید از امداد خودرو تهرانپارس یا سایر مناطق تهران و شهرهای دیگر کمک بگیرید. علائم خرابی سنسور دور موتور شامل سخت روشن شدن موتور، روشن شدن چراغ چک و… است که در صورت مشاهده هر یک از علائم باید این قطعه را بررسی کنید تا خودروتان دچار خسارت بیشتری نشود.

سنسور دور موتور چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره نشانه های خرابی سنسور دور موتور صحبت کنیم، بگذارید درباره اینکه این قطعه چیست و چه ویژگی هایی دارد نکته هایی را بگوییم. سنسور دور موتور که به آن سنسور دور میل لنگ یا ESS می گویند، به عنوان یک قطعه الکتریکی در موتورهای درون سوز استفاده می شود که با بررسی داده های سرعت دورانی میل لنگ و داده های مکانی موقعیت پیستون به عملکرد مطلوب خودرو کمک خواهد کرد.

داده هایی که توسط سنسور دور موتور جمع آوری می شوند، به قسمت واحد فرمان انتقال داده خواهند شد. این قسمت نیز به موتور کمک می کند تا از این داده ها برای سامانه جرقه زنی و فرآیندهای مهم دیگر استفاده کند. محل قرار گیری سنسور دور موتور در نزدیکی پولی میل لنگ یا قسمت عقبی موتور روی پوسته کلاچ است.

مهم ترین علایم خرابی سنسور دور موتور

اگر سسنور دور موتور آسیبی ببینید، اطلاعات نادرستی به واحد ECU ارسال خواهد کرد. در بسیاری از مواقع نیز هیچ اطلاعاتی توسط سنسور آسیب دیده برای این واحد ارسال نمی شود. در واقع اطلاعات این سنسور موجب تعیین زمان شروع جرقه در سیلندرها می شود، از این رو اگر اطلاعاتی توسط آن ارسال نشود، بنابراین تصمیم درستی توسط واحد مدیریت موتور نیز گرفته نخواهد شد. اگر خودروی شما در مسیر دچار مشکل شد، می توانید با دریافت کمک از امداد خودرو شرق تهران یا سایر مناطق و شهرها، هرچه سریعتر ماشینتان را درست کنید.

موارد زیر لیستی از نشانه های خرابی سنسور دور موتور هستند که برای رفع هر یک باید اقداماتی انجام دهید:

  • سخت روشن شدن موتور
  • روشن شدن چراغ چک
  • روشن نشدن موتور
  • افزایش میزان مصرف سوخت
  • شتاب ناگهانی
  • لرزش موتور
  • کاهش راندمان موتور
  • حالت Misfire

چگونه سنسور دور موتور را عیب یابی کنیم؟

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور به چهار روش است که عبارت اند از:

  • بررسی حالات ظاهری
  • استفاده از دستگاه دیاگ
  • بررسی انواع کد خطا
  • استفاده از دیتالاگر/اسیلوسکوپ

بررسی حالات ظاهری

زمانی که سنسور را از محل نصب جدا کنید، به راحتی متوجه برخی از تغییرات ظاهری در آن می شوید که همین علائم نشان از خرابی این قطعه دارند. در برخی مواقع بروز برخی شکستگی ها در پین ها و کانکتورها باعث عملکرد نامطلوب این ابزار خواهند شد.

برای اینکه حالات ظاهری این ابزار را بررسی کنید، در ابتدا باید محل نصب آن را بدانید. به طور معمول این قطعه را روی گلدانی جلوی گیربکس نصب می کنند، اما در برخی خودروها شاید بر روی پولی میل لنگ نصب شده باشد.

استفاده از دستگاه دیاگ

یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای تشخیص علائم خرابی سنسور دور موتور، استفاده از دستگاه دیاگ است. با این دستگاه می توانید بدون جدا کردن قطعه از جایگاه اصلی اش مشکلات به وجود آمده برای آن را بررسی و تحلیل کنید.

بررسی انواع کد خطا

شما می توانید درباره انواع کد خطای این سیستم نیز اطلاعاتی به دست بیاورید تا به راحتی با رفع مشکل به وجود آمده موجب بهبود عملکرد خودروتان شوید. در ادامه این کد خطاها را معرفی می کنیم و درباره هر یک توضیح می دهیم:

  • کد :P0335 این کد درباره ایجاد مشکل در عملکرد سنسور خبر می دهد و به احتمال زیاد با مشاهده آن باید به خرابی کانکتور سنسور نیز شک کنید. قطعی در سیگنال های خروجی، قطعی در سیستم های تغذیه، خرابی دندانه های تحریک برروی پولی یا قطعی در سیم های سیگنال از جمله ایراداتی هستند که این کد آن ها را گزارش می دهد.
  • کدP0336 : اگر ولتاژ سنسور در محدوده تعریف شده باشد، این کد را می بینید. در صورت مشاهده این کد در سیستم شاید عیب های دیگری نیز به وجود آمده باشند که از جمله آن ها می توان به خرابی سنسور، خرابی دندانه تحریک روی پولی، عدم نصب صحیح رینگ دنده های پولی در جایگاه، اتصال کوتاه در دسته سیم سنسور، نامناسب بودن محل نصب و … اشاره کرد.
  • کد P0337 : این کد نیز بیانگر آن است که ولتاژ سنسور در محدوده تعریف شده نیست. از جمله عیب های مرتبط با کد P0337 نیز می توان به خراب شدن سنسور، اتصال کوتاه در سیم های تغذیه، اتصال کوتاه در سیگنال های سنسور، خرابی کلکتور یا ورود آب به کلکتور اشاره کرد.
  • کد:P0338 این کد درباره دریافت ولتاژ بیش از حد سنسور گزارش می دهد و عیب های مرتبط با آن مشابه کد P0337 است.
  • کدP0339 : این کد درباره ایجاد نوسان غیر قابل انتظار در سنسور اطلاعات می دهد و عیب های مرتبط با آن نیز شبیه کد P0337 است.

استفاده از دیتالاگر/اسیلوسکوپ

شما امکان استفاده از منحنی عملکردها نیز برای بررسی علائم خرابی سنسور دور موتور و عیب یابی این قطعه را دارید. شما می توانید به واسطه برخی از دستگاه های عیب یاب یا دیتالاگر و اسیلوسکوپ این منحنی را ببینید و اطلاعات مختلفی را درباره سنسور به دست بیاورید.

در واقع شما کافیست تا منحنی خروجی را با منحنی استاندارد بررسی کنید تا متوجه شوید آیا این قطعه دچار مشکل شده است یا خیر.

آیا خودم برای عیب یابی سنسور دور موتور اقدام کنم؟

شما می توانید با استفاده از تجهیزاتی مثل دیاگ یا دیتالاگر اقدام به بررسی عیب های به وجود آمده برای این قطعه کنید. اما اگر هیچ یک از این ابزارها را ندارید یا نحوه استفاده از آن ها را نمی دانید، پیشنهاد می دهیم به سراغ کارشناس های حرفه ای و تعمیرکارهای مجرب بروید و از آن ها بخواهید که با عیب یابی دستگاه مشکل به وجود آمده را برایتان شرح دهند و در صورت تایید آن را برایتان تعمیر کنند.

جمع بندی؛ شناخت نشانه های خرابی سنسور دور موتور

خرابی سنسور دور موتور مشکل بزرگی برای خودرو محسوب می شود که باید آن را جدی بگیرید و هرچه سریعتر مشکل را رفع کنید. برخی از علائم خرابی سنسور دور موتور شامل سخت روشن شدن موتور، روشن شدن چراغ چک، افزایش میزان مصرف سوخت، شتاب ناگهانی خودرو و لرزش موتور هستند. اگر خرابی سنسور باعث خاموشی خودروی شما در جاده شد، با شماره امداد خودرو تهران یا شهر خود تماس بگیرید تا این قطعه را تعویض و مجددا ماشین شما را راه اندازی کنند.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا