آموزشی

تکنولوژی eSP و +eSP

مقدمه

زوموتوریا سلام خیلی مخلصیم. ❤️ شرکت‌های بزرگ دنیا همیشه روی تکنولوژی‌های جدید و مدرن‌شون مانور زیادی میدن و روز به روز یه چیز جدید رو میکنن. نمونه این اتفاق رو توی رویداد‌های شرکت اپل یا دیگر شرکت‌های ابرقدرت دنیا، شاهد هستیم. صنعت موتورسیکلت هم از این قائله مستثنا نیست و شرکت‌های پیشتاز این حوزه هرساله با یک دستاورد یا تکنولوژی مخاطبین خودشون رو غافلگیر میکنن.

وقتی انجین اسکوتر‌های شرکت هوندا رو میبینیم یه نماد یا لوگویی هست که توجه ما رو به خودش جلب میکنه. از هوندا کلیک پیش‌کِسوت بگیــــر تا اسکوترهای جدید هوندا مثل PCX. همشون یه آرم مشترک روی انجینشون دارن که شاید خیلیامون اصلا ندونیم دقیقاً چی هست و به چه دردی میخوره!

بله داریم در مورد سیستم eSP یا +eSP شرکت هوندا صحبت میکنیم. چیزی که این شرکت به طور گسترده‌ای داره روش مانور میده. مثال دیگه‌ای از این نوع سیستم رو میتونیم در اسکوترهای شرکت یاماها هم ببینیم. تکنولوژی Blue Core !

توی این مقاله میخوایم به صورت کامل، سیستم eSP و +eSP رو بهتون توضیح بدیم. این نکته رو در نظر داشته باشید که این دو اختصار تا حد خیلی زیادی شبیه به هم هستن و فقط یه اختلاف درشون وجود داره که جلوتر در موردش صحبت میکنیم. پس از این به بعد جفت این تکنولوژی‌ها رو به همون اسم eSP صدا میزنیم.

این مورد رو هم اضافه کنم که بیشتر توضیحات این مقاله از زبان خود شرکت هوندا هست و ما سعی کردیم تا جایی که میشه همون مستندات شرکت رو در مورد این سیستم بهتون ارائه بدیم.

eSP به چه معناست؟

eSP مخفف کلمه enhance Smart Power هست. به معنی افزایش هوشمند قدرت. این سیستم، قطعه یا تکنولوژی مشخصی توی موتورسیکلت نیست که مثلاً بخوایم بگیم این قطعه یا قسمت در انجین تعبیه شده و این کارو میکنه.

eSP در اصل یه مجموعه‌ای از کارها و بهبودها در انجین و قسمت‌های مختلف موتورسیکلته، که به پکیج اینها باهم eSP میگن؛ دقیقا مثل سیستم Blue Core در اسکوترهای یاماها. پس در توضیحات پایین، یکی یکی اثرات این سیستم رو در قسمت‌های فنی موتور با هم بررسی میکنیم. البته بازم میگم، به گفته خود شرکت هونــــدا!

این سیستم بر مبنای دو رویکرد پیاده سازی شده: ۱. افزایش توان و بهبود عملکرد و ۲. کاهش اصطکاک و هدر رفت نیرو.

افزایش توان در سیستم eSP

قبل از اینکه این مبحث رو شروع کنیم، خیلی سریع تفاوت eSP و +eSP رو بهتون بگم. در اولین سیستم انجین دارای 2 سوپاپ هست و در دومی ۴ سوپاپ. تامــــام. 😂 در اصل این پلاسی (+) که شما توی اسکوترهای جدیدتر هوندا میبینید یعنی اینکه آقا ما ۲ سوپاپ هم به این موتور اضافه کردیم … . برید حااااال کنید، شاهکار کردیم. 😁

این که چرا این قضیه خنده داره، آخر مقاله کامل متوجه میشید و در موردش توضیحاتی رو میدیم.

افزایش قطر پیستون

شرکت هوندا با افزایش قطر پیستون تونسته کورس پیستون رو کمتر کنه و در نتیجه اصطکاک کمتری در سیلندر رخ میده. با این حرکت علاوه بر اینکه این عملیات بهینه‌تر انجام میشه، در عین حال حجم سیلندر هم کاهش پیدا نمیکنه.

افزایش استحکام میل لنگ

برای استحکام و ثباتِ بیشترِ میل لنگ، در قسمتِ پایین سمت راست، یک رول برینگ (Roller Bring) تعبیه شده تا بتونه نیروی خروجی حاصل از احتراق موتور مخصوصاً در دورهای بالا رو دفع کنه. این عملیات موجب کاهش لرزش، صدا و افزایش عملکرد کلی انجین میشه.

پیستون جت روغن

این سیستم پیش‌تر در موتورسیکلت معروف هوندا یعنی CRF 450 استفاده شده بود. در این حالت پیستون‌ها از پایین به وسیله پاشش روغن خنک میشوند و این خنک‌سازی سیلندر و پیستون باعث بهبود تایمینگ انفجار در انجین میشه.

کاهش اصطکاک در سیستم eSP

ثبات زنجیر تایم

همونطور که در تصویر میبینید با قرار دادن قطعه‌ای در بالای زنجیر تایم، ثبات این قسمت مهم در انجین بیشتر میشه. به‌طوری که لقی، کشش و اصطکاک بسیار کمتری به‌وجود میاد و در نتیجه انجین با سر و صدای کمتر و البته توان بیشتری کار میکنه.

تسمه دنده‌ای دوبل

برخلاف خیلی از تسمه‌های یک‌طرفه‌ای که در اسکوترها برای انتقال قدرت استفاده میشه، در این سیستم از تسمه دو طرفه استفاده شده. یعنی در دو طرف تسمه دندانه وجود داره. در تصویر بالا سمت چپ میتونید فرق این دو رو باهم ببینید. این تغییر باعث انعطاف پذیری، پتانسیل خمش و نهایتاً عملکرد بهتر در انتقال قدرت میشه.

این مورد هم نقش مهمی در کم شدن لرزش و صدای موتورسیکلت داره.

سیستم ورودی هوا

افزایش فضای فیلتر هوا و لوله ورودی و البته نرم‌تر کردن زوایای مسیر ورودی بازدهی انجین رو بالاتر برده.

بهبود سیستم اگزوز

مسیر خروجیِ داخل اگزوز، صاف‌تر و در دسترس‌تر طراحی شده تا به راحتی محتویات خروجی انجین، تخلیه بشن. از سمتی هم بهبود هایی در کاتالیزر موتور انجام شده تا بازدهی انجین رو بالاتر ببره و البته از آلایندگی هم کم بکنه.

جمع بندی

همونجوری که گفتیم تفاوت eSP و +eSP فقط در تعداد سوپاپ‌ها هست که در نسل جدید از ۲ به ۴ افزایش یافته. موتورسیکلت‌های واریو ۱۶۰ و PCX 160 و ADV 160 از این آپشن بهره میبرن. این فرآیند‌هایی که هوندا در داخل موتوراش استفاده میکنه شاید خیلی از شرکتای دیگه هم انجام دادن و همچنان میدن، ولی این داستان بیشتر جنبه تبلیغاتی داره وگرنه ۴ سوپاپ شدن موتور دیگه پلاس ملاس نداره. 😂

البته اینا چیزی از ارزش‌ها و نوآوری‌های هوندا کم نمیکنه.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا