آموزشی

زمان تعویض لنت ترمز موتورسیکلت

مقدمه

یکی از مهم‌‌ترین فاکتورهایی که در سرویس‌های دوره‌ای موتور اهمیت داره، تعویض لنت ترمز موتورسیکلت هست. دیگه تقریباً همه‌ی ماها از اهمیت سیستم ترمز در موتورمون اهمیت داریم. این سیستم ترمز موتور هست که کنترل وسیله رو در اختیار راننده قرار میده و هر عیب و ایرادی تو این سیستم وضعیت خطرناکی رو برای شما رقم میزنه.

موتورسواری - زوموتور

همونطور که میدونی برای اینکه همیشه با اطمینان خاطر موتورسواری کنی باید قبل از روشن کردن و روندن موتور یه سری از موارد رو همیشه چک کنی که باد لاستیک و وضعیت روغن انجین یکی از مهم‌ترین عوامل هستن؛ اما چک کردن وضعیت ترمزها هم اهمیت کمی نداره و چون مستقیم با امنیتت سر و کار داره به نظرم اهمیتش از باد لاستیک و وضعیت روغن بیشتره!

به همین دلیل تو این مقاله قصد داریم یه سری راه در اختیارت بذاریم تا بتونی متوجه بشی لنت‌های ترمز موتورت در چه وضعیتی هستن و چه زمانی باید به فکر تعویض لنت ترمز بیفتی.

کارکرد و دوام لنت ترمز موتور چقدره؟

وقتی صحبت از تعویض لنت ترمز موتور میشه، هیچ چارچوب زمانی خاصی رو نمیشه برای تعویض لنت‌ها در نظر گرفت؛ چراکه عمر لنت ترمز کاملاً به نحوه سواری و البته نوع ترمزگیری تو بستگی داره. اگه جزو اون دسته از موتورسوارایی باشی که تهاجمی رانندگی میکنن (رانندگی با شتابگیری زیاد) احتمالاً لنت‌های ترمز موتورت خیلی زودتر از افرادی که آروم‌تر رانندگی میکنن تموم میشه!

ترمزگیری شدید - زوموتور

یا اگه جزو اون دسته از افرادی باشی که موتورسواری رو به صورت اصولی یاد گرفتن، قطعاً برای کاهش سرعت موتورت در کنار سیستم ترمز، از شتابِ کاهشی انجین و گیربکس موتورت نهایت استفاده رو میبری و همین مسئله باعث میشه تا تعویض لنت ترمز موتورت دیرتر از افرادی که در زمان کاهش سرعت، سیستم کلاچ رو درگیر میکنن اتفاق بیفته.

از اونجایی که سیستم ترمز موتور با سیستم ترمز ماشین تفاوت داره و کنترل ترمز جلو و ترمز عقب به صورت جداگانه‌ای انجام میشه ممکنه که مثل اکثر موتورسوارا تمایل تو به استفاده از ترمز عقب بیشتر باشه و همین مسئله باعث میشه لنت ترمز عقبت زودتر از ترمز جلو تموم بشه.

تمام این مسائل رو گفتم تا با هم به این نتیجه برسیم که دوام لنت ترمز موتور به نوع و عادت‌های رانندگی شما برمیگرده.

زمان تعویض لنت ترمز موتورسیکلت

عقیده خیلی از موتورسوارا اینه که زمانی که موتور به یه کارکرد خاصی رسید باید لنت موتور رو تعویض کنن اما واقعیت اینه که لنت‌های ترمز موتور میتونن صد ها یا هزاران کیلومتر روی موتور شما دوام بیارن و نیازی به تعویض نداشته باشن. پس نتیجه میگیریم که مقدار کارکرد موتورسیکلت معیار خوبی برای زمان تعویض لنت موتور نیست و در عوض شما باید به علائم فیزیکی لنت توجه کنید تا متوجه بشید نیاز به تعویض دارن یا نه!

زمان تعویض لنت ترمز موتور - زوموتور

راه‌های تشخیص زمان تعویض لنت موتور

تشخیص از طریق شیار‌های نشانگر سایش روی لنت

ساده ترین راهی که برای تشخیص زمان تعویض لنت موتور وجود داره شیارهایی هست که سازنده لنت برای تشخیص زمان تعویض لنت روی اون ایجاد کرده. با توجه به این شیار میتونی متوجه بشی که آیا زمان تعویض لنت موتورت رسیده یا نه؟

اگه این شیارها هنوز وجود داشتن یعنی لنت شما نیازی به تعویض نداره و اگه این شیارها محو شده بودن و هیچ اثری ازشون وجود نداشت (: کمتر ۲ میلی‌متر از لنت ترمزتون باقی مونده) یعنی زمان این رسیده که لنت ترمز موتورت رو عوض کنی!

شیارهای نشانگر ساییدگی لنت - زوموتور

نکته: اگه لنت ترمزی که روی موتورت استفاده میکنی، شیار نشانگر ساییدگی نداره بهتره از یه مکانیک درخواست کنی تا با میکرومتر مقدار باقی‌مونده از لنت شما رو اندازه‌گیری کنه تا متوجه بشی که زمان تعویض اونها فرا رسیده یا نه!

احساس کردن تغییر عملکرد در زمان ترمزگیری

در زمان‌هایی که در حال رانندگی هستید قطعاً میتونید ایجاد تغییر در عملکرد ترمزتون رو متوجه بشید. اگه احساس کردید ترمزها بیشتر از قبل درگیر هستن حتماً در اولین فرصت اونها رو بررسی کنید چون این مسئله ممکنه ناشی از تموم شدن یا خراب شدن لنت ترمز موتور شما باشه که با تعویض لنت ترمز این مسئله به راحتی ختم به خیر میشه.

پس در صورتی که تغییری در وضعیت ترمزگیری حس کردید هرچه زودتر این وضعیت رو بررسی کنید چون ایراد در سیستم ترمز منجر به تصادف میشه!

اختلال در سیستم ترمز موتور - زوموتور

صدا دادن سیستم ترمز

اگه در زمان رانندگی و ترمزگیری، موتورت صداهای عجیب و غریبی ایجاد میکنه این مسئله به خاطر درست کار نکردن لنت‌های ترمز موتورته. هر زمانی که ترمزها رو درگیر میکنی و صدای خراشیده شدن یا ساییده شدن دو فلز به همدیگه رو میشنوی حتماً ترمزهای موتورت رو چک کنید.

چون اگه لنت‌ها تموم شده باشن سطح فلزی لنت با دیسک (یا روتور) در تماس قرار میگیره و باعث آسیب رسیدن به دیسک میشه. قبل از این مسئله این اتفاق میتونه براتون حادثه هم ایجاد کنه چون نمیتونی اونطور که باید عملیات ترمزگیری و توقف رو انجام بدی.

ترمزگیری با موتورسیکلت - zoomotor

جمع بندی

در مورد سیستم ترمز هیچ تعلل و کوتاهی پذیرفته نیست چون وجود یک ایراد کوچیک در این سیستم میتونه به قیمت جونت تموم بشه! تازه خسارت‌های مالی و آسیب رسیدن به موتور رو کنار گذاشتم!

حتماً سعی کن بازبینی و رسیدگی به سیستم ترمز موتورت رو به یه روال برای خودت تبدیل کنی؛ حالا اگه الان که داری خوندن این مقاله رو تموم میکنی؛ چند وقتی هست که لنت ترمز موتورت رو چک نکردی همین الان از طریق این ۳ تا راهی که بالاتر بهت پیشنهاد دادم این کار رو انجام بده!

هر سوالی در مورد سیستم ترمز و البته تعویض لنت موتورت داری تو قسمت کامنت‌های سایتمون بپرس تا جواب بدم!

اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

9 دیدگاه

  1. سلام
    خدا قوت
    خواهشمندم بررسی زونتس V249 رو انجام بدید. چون خیلی شناخت از این مدل کمه و اصلا بررسی تصویری دربارش وجود نداره
    ممنون میشم زودتر برید سراغش

  2. این ترمزای دیسکی خیلی مطمئن تر و بهتر از ترمزای کاسه ای هستن. امیدوارم نسل ترمزای کاسه ای منقرض بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا