نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی بنلی لئونچینو 250

مقدمه

با ورود تعداد زیادی از موتورسیکلت‌های مدل جدید از سال 94 و 95 به بعد، بازار موتور جون مضاعفی گرفت و همین وسئله باعث شد تا مشتری‌ها با تنوع بیشتری از سبک‌های موتور رو به رو باشن و یه جورایی انتخابشون مثل 10 یا 15 سال قبل محدود نباشه!

یکی از اون موتورایی که در یک سبک و سیاق جدید (البته در ایران) وارد بازار شد همین بنلی لئونچینو 250 بود.

لئونچینو یکی از اون موتورهای با اصالت کمپانی بنلی به حساب میاد که اولین بار در سال 1951 معرفی شد. در حال حاضر این موتور در دو نسخه 250 سی‌سی و 500 سی‌سی دو سیلندر در بازارهای جهانی به فروش میرسه که مثل همیشه سهم بازار ایران همون مدل کم حجمه. 😒

همونطور که میدونید لئونچینو 250 در سال 1399 با نمایندگی انحصاری نیکران موتور پاسارگاد وارد بازار ایران شد و اگه دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره‌ی برند ایتالیایی و صاحب چینی بنلی داشته باشید پیشنهاد میکنم مقاله‌ای که راجع به تاریخچه بنلی نوشتیم رو بخونید.

دیگه بدون فوت وقت باید بریم سراغ خود لئونچینو؛ 🔥

بررسی طراحی ظاهری بنلی لئونچینو 250

وقتی به سایت بنلی و نماینده این شرکت در ایران (نیکران موتور) سر میزنید، متوجه میشید که بنلی این موتور رو در دسته موتورهای اسکرمبلر قرار داده؛ اما وقتی بیشتر به جزئیات طراحی لئونچینو 250 دقت میکنید متوجه میشید که این موتور هیچ شباهتی به موتورهای اسکرمبلر مطرح جهان نداره!

چراکه موتورهای اسکرمبلر باید جوری طراحی شده باشن که هم در مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار بگیرن، هم در مسیرهای خارج از جاده و به اصطلاح آفرود.

و همونطور که گفتم و شما میتونید در تصاویر ببینید، بنلی لئونچینو هیچ کدوم از این قابلیت‌ها رو نداره و به نظر من یه موتورسیکلت نئو-رترو به حساب میاد.

قبلاً راجع به موتورهای نئو-رترو صحبت کردم و یه توضیح خلاصه‌ای برای اون زوموتوریایی میدم که قبلاً سر کلاس نبودن. 😄

موتورهای نئو-رترو ترکیبی از طراحی موتورسیکلت‌های قدیمی و تکنولوژی‌های روز دنیا هستن و برای اون دسته از افرادی ساخته شدن که عاشق موتورهای کلاسیک هستن اما نمیخوان تکنولوژی روز رو هم از دست بدن! 👌

لئونچینو در 4 رنگ سفید، قهوه‌ای، مشکی و قرمز در ایران به فروش میرسه و ابعادش هم 2 متر و 3 سانتی‌متر (طول) در 84 سانتی‌متر (عرض) در 1 متر و 11 سانتی متر (ارتفاع) هست.

طراحی چراغ‌های بنلی لئونچینو 250

بنلی چراغ جلوی این موتور رو به شکل یک بیضی طراحی کرده که یک نئون LED هم به صورت نیم دایره در قسمت بالای این کاسه چراغ قرار گرفته. نکته جالب این چراغ طراحی لوگو Leoncino در قسمت وسط اون هست نور بالا و نور پایین هم در بالا و پایین این کاسه چراغ تعبیه شدن.

یه نکته‌ای اینجا میخوام بگم که مربوط به چراغ‌ها نمیشه اما در قسمت جلو وجود داره و جای دیگه‌ای نمیشه بهش اشاره کرد! اونم لوگو شیر بنلی هست که به شکل جذابی روی گلگیر جلوی این موتور کار شده. 😍

شیر بنلی - زوموتور zoomotor

بریم سراغ قسمت عقب و چراغ خطری که به شکل یک خط طراحی شده و 5 تا LED پر نور هم در داخل اون کار شده. شکل و شمایل راهنماهای لئونچینو دقیقاً مثل بقیه محصولات بنلی هست و نکته جدیدی در اونها وجود نداره.

فرمون بنلی Leoncino 250

فرمون استفاده شده در بنلی 250 لئونچینو یک فرمون لوله‌ای مشکی هست که با انحنای کمی به سمت بالا خم شده. سمت راست فرمون کلید Kill Switch، فلاشر و استارت موتور قرار گرفته و در قسمت سمت چپ هم کلید‌های تعویض نور پایین به نور بالا، راهنما، بوق و کلید Passing جا خوش کردن.

فرمون لئونچینو - زوموتور

نکته‌ای که باید در مورد طراحی فرمون بگم این هست که بعضی از افراد قد بلند (بیشتر 190 سانتی‌متر) از مشکل برخورد فرمون با زانو در زمان پیچیدن حرف میزدن که لازم دونستم اینجا این موضوع رو ذکر کنم؛ البته که این مشکل فقط به فرمون مربوط نمیشه و محل قرارگیری جاپایی جلو هم تأثیر گذاره.

پیشنهاد میکنم اگه جزو افراد قد بلند هستید حتماً قبل از خرید با لئونچینو دور بزنید تا بعد از خرید با این مشکل رو به رو نباشید!

کیلومتر لئونچینو 249

بنلی از یک کیلومتر تمام دیجیتال LCD روی این موتور استفاده کرده که یکی از همون فاکتورهای مدرن لئونچینو به حساب میاد.

کیلومتر لئونچینو 250 - زوموتور

دور موتور به صورت دایره‌ای پر میشه و در مرکز این دایره اطلاعاتی مثل سرعت، نشانگر دنده، مقدار کیلومتر طی شده (ODO) و ساعت رو میتونید ببینید و آمپر بنزین و آمپر آب هم در طرفین این کیلومتر به نمایش درمیان.

دکمه‌های تنظیمات کیلومتر و چراغ‌های هشدار هم در دو طرف LCD قرار گرفتن که در مجموع با یه کیلومتر جمع و جور طرف هستیم.

باک و زین بنلی لئونچینو 250

باک لئونچینو چند تکه هست و از فلاپ‌های مختلفی در اون استفاده شده که یه جورایی تنها قسمت رنگی موتور هم به حساب میاد. ظرفیت این باک 12.5 لیتر هست.

در قسمت زین ما با یک زین یک تکه طرف هستیم که فضای مناسبی در قسمت راننده داره اما طبق معمول اکثر موتورهای حال حاضر بازار، فضای زین در قسمت ترک‌نشین کم میشه و این مسئله راحتی اون رو در سواری‌های دو نفره کاهش میشه.

ارتفاع زین در قسمت راننده از سطح زمین 80 سانتی‌متره و ممکنه افراد مبتدی که قدشون کم‌تر از 170 سانتی‌متر هست برای کنترل اون با مشکل رو به رو باشن.

اگزوز و گلگیر عقب لئونچینو 250

بنلی در این موتور از یه اگزوز استیل استفاده کرده که یه خروجی دوتایی داره صدای تقریباً بَمی هم داره. البته که کلا موتورای تک سیلندر صدای خوبی ندارن اما بنلی سعی کرده اُبهت صدا رو تا حد امکان بالا نگه داره.

گلگیر لئونچینو 250 به صورت جدا و بر روی دو شاخ عقب موتور نصب شده که پلاک هم روی همون گلگیر جا میگیره.

اگزوز بنلی لئونچینو 250 - زوموتور

مشخصات فنی بنلی لئونچینو 250

بنلی هم مثل اکثر شرکت‌های مطرح جهان سعی کرده از یک انجین در سبک‌های مختلفی استفاده کنه تا هزینه‌های تولید تا حد امکان پایین نگه داشته بشه.

انجین مورد استفاده در بنلی لئونچینو 250 همون انجینی هست که در مدل‌ها TRK 250 و بنلی تک سیلندر 250 استفاده شده.

انجین Leoncino 250

انجین این موتور 4 زمانه، تک سیلندر، 4 سوپاپ (DOHC) و آب خنک هست و بنلی برای انتقال سوخت به این انجین از سیستم انژکتور دلفی استفاده کرده. نسبت تراکم این انجین 11.2 به 1 هست و این مسئله نشون میده باید از بنزین اکتان بالا استفاده بشه.

حجم دقیق این انجین 249 سی‌سیه و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه به 25.5 اسب‌بخار در دور موتور 9250 میرسه و حداکثر گشتاورش هم 21 نیوتون‌متر در دور موتور 8000 هست.

انجین لئونچینو - زوموتور

در مورد کیفیت ساخت و استهلاک باید بگم که انجین‌های ساخت بنلی معمولا کیفیت متوسط و بعضاً متوسط رو پایینی دارن و همین مسئله باعث میشه تا سرویس دوره‌ای و نحوه نگهداری از این موتورها اهمیت بالایی داشته باشه.

نوشته های مشابه

پیشنهاد میکنم برای افزایش طول عمر این موتورسیکلت حتما سرویس‌های دوره‌ای رو به موقع انجام بدید و از روغن موتور با کیفیتی در اون استفاده کنید.

اگه اطلاعات کافی در مورد سرویس‌های دوره‌ای ندارید پیشنهاد میکنم این مقاله رو حتماً مطالعه کنید.

سیستم انتقال قدرت و گیربکس لئونچینو

انتقال قدرت در این موتور به کمک یک گیربکس 6 سرعته و زنجیر انجام میشه. نکته‌ای که در مورد این بخش وجود داره این هست که کلاچ این موتور یه مقدار سفته و ممکنه در ترافیک‌های شهری یه مقدار اذیتتون کنه!

لئونچینو 250 - زوموتور

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت بنلی لئونچینو 250

بنلی لئونچینو میتونه در مدت زمان 9 از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعتش هم در حدود 150 کیلومتر بر ساعت هست.

سیستم تعلیق و شاسی بنلی لئونچینو

شاسی مورد استفاده در این موتور از نوع لوله‌ای و از آلیاژ فولاد هست. وزن خشک لئونچینو 155 کیلوگرمه که با احتساب بنزین و بقیه مایعات وزنش به 168 کیلوگرم میرسه.

کمک فنرها و لاستیک لئونچینو 250

بنلی لئونچینو در قسمت جلو دارای یک جفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس هست و در قسمت عقب هم یک تک کمک مرکزی وظیفه دفع ضربه‌های وارده به موتور رو بر عهده داره. در مجموع میشه گفت که لئونچینو تعلیق تقریباً خشکی داره و اگه به دنبال یه موتور نرم هستید این موتور گزینه مناسبی برای شما به حساب نمیاد.

بنلی leoncino 250 - زوموتور

لاستیک‌های استفاده شده در این موتور از برند ایران یاسا هستن که خب مثل همیشه به اون افرادی که روی سواری و هندلینگ موتور حساس هستن پیشنهاد میکنم که این لاستیک‌ها رو با نمونه‌های با کیفیت‌تری تعویض کنن.

سایز لاستیک جلوی این موتور 110/70/17 هست و سایز لاستیک عقب هم 150/55/17.

سیستم ترمز بنلی Leoncino 250

ترمز جلوی این موتور از یک دیسک 280 میلی‌متری و یک کالیپر 4 پیستونه تشکیل شده و سیستم ترمز عقب هم دارای یک دیسک 240 میلی‌متری و یک کالیپر تک پیستونه هست که عملکرد خوبی رو در زمان نیاز به کاهش سرعت از خودشون به نمایش میذارن.

نکته‌ای که مثل همیشه در موتورهای بنلی تو ذوقمون میزنه عدم وجود ترمز ABS در این موتورهاست! این موضوع در حالی اتفاق میفته که تمام مدل‌های عرضه شده در کشورهای خارجی از ترمز ضدقفل بهره میبرن.

قیمت و شرایط اقساط بنلی لئونچینو 250

قیمتی که نیکران موتور برای بنلی لئونچینو در نظر گرفته حدود 219 میلیون تومان هست که گاهی اوقات هم شرایط اقساطی رو برای این موتور در نظر میگیره.

جمع بندی بنلی لئونچینو 250 و مقایسه با رقبا

این موتور به خاطر قیمت پایین‌تری که به نسبت رقبای دیگه‌ش داره گزینه مناسبی برای افرادی به حساب میاد که دنبال موتورهایی با ظاهر کلاسیک هستن.

این رو هم در نظر داشته باشید که کلا در ایران تعداد کمی از موتورهای نئو رترو و کلاسیک وجود دارن اما اگه بخوام به تعدادی از اونها اشاره کنم موتورهایی مثل زونتس Z2 150 G1، یاماها XSR 155، کاوازاکی استرلا، زونتس N2 از موتورهایی هستن که در این سبک‌ها شناخته شدن.

و خب یکی از نکات مثبتی که لئونچینو به نسبت بقیه رقبای خودش مثل زونتس Z2 G1 و هوندا CB 190 SS داره مربوط به تأمین قطعات بهتر اون میشه که یه جورایی خیال خریدار رو از بابت قطعه راحت میکنه.

لئونچینو 250 - زوموتور

البته اون ضرب المثلی که میگه: “هرچقد پول بدی همونقدر آش میخوری” در لئونچینو هم صدق میکنه و شما نباید انتظار خیلی زیادی از لحاظ کیفیت و استهلاک از این موتور داشته باشید یه جورایی باید باهاش راه بیاید و ازش مراقبت کنید تا بدون دردسر براتون کار کنه.

در پایان اگه بخوام یه نتیجه نهایی در مورد خریدن یا نخریدن بنلی لئونچینو داشته باشم باید بگم که اگه ظاهر کلاسیک لئونچینو براتون جذابه و عاشق ظاهرش شدید انتخاب بهتری در بازه قیمتی این موتور وجود نداره که بخوای برید سراغش!

اما اگه سبک و ظاهر موتور زیاد براتون مهم نیست و قصد خرید یه موتور نیکد یا استریت رو دارید زونتس R 250 در این بازه قیمتی گزینه مناسب‌تری برای شما هست از لحاظ کیفیت ساخت بهتر و استهلاک پایین‌تر وضعیت بهتری رو به نسبت لئونچینو داره.

مشخصات موتور بنلی لئونچینو 250

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)111*84*203 (سانتی متر)
ارتفاع زین80 سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، 4 سوپاپ (DOHC)، آب خنک
حجم موتور248 سی سی
حداکثر قدرت25.5 اسب بخار در دور موتور 9250
حداکثر گشتاور21 نیوتون متر در دور موتور 8000
نسبت تراکم11.2 به 1
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی دلفی
میزان مصرف سوخت (حدودی)2.5 تا 3 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، 6 دنده
سیستم ترمز جلودیسک 280 میلی‌متری، کالیپر 4 پیستونه
سیستم ترمز عقبدیسک 240 میلی‌متری، کالیپر 1 پیستونه
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس
سیستم تعلیق عقبتک کمک فنر
لاستیک هاجلو 110/70/17 و عقب 150/55/17 برند Timsun
وزن تَر168 کیلوگرم
حجم باک12.5 لیتر
نهایت سرعت (حدودی)150 کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول بنل لئونچینو 250

بنلی لئونچینو توسط چه شرکتی وارد میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت نیکران موتور پاسارگاد در بازار ایران عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور بنلی لئونچینو 250 چقدر هست؟

حجم دقیق این انجین 249 سی‌سیه و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه به 25.5 اسب‌بخار در دور موتور 9250 میرسه و حداکثر گشتاورش هم 21 نیوتون‌متر در دور موتور 8000 هست.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ و نهایت سرعت بنلی لئونچینو چقدر هست؟!

بنلی لئونچینو میتونه در مدت زمان 9 از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعتش هم در حدود 150 کیلومتر بر ساعت هست.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

7 دیدگاه

  1. سلام خدمت شما دوستان
    من یه دونه از اون موتور بنلی ۲۴۹ دارم
    نگرانم از اینکه بعضی وقتا توی دنده سه یه صدایی میده بخاطر اون نگرانم

    1. سلام ناصر جان وقتت بخیر. اگه حس میکنی صدا غیر عادی هست حتماً به یه تعمیرکار نشون بده چون اینجوری نمیشه تشخیص داد چشه.

      1. سلام جناب امیر حسین ناطقی
        آخه مشکل این که متخصصش نیست
        میترسم سر در نیارن از الکی باز کنن خرابش کنن

        1. سلام مجدد. کدوم شهر هستید؟
          اگه تهرانی من تعمیرکار منصف و کاربلد بنلی میشناسم.

  2. خواهشا جواب بدید ..
    من میخواستم ی موتور خاص بخرم و بیشتر کلکسیونی
    چشم اسوارتپیلن رو گرفته . فقط فقط برای آخر هفته و دور دور . البته بگم ی کلیک برای رفت و آمد دارم .
    فقط هیچ جا هیچ بررسی ای ازش ندیدم و کسی هم نداره و ترس لوازم یدکی دارم .
    ی کمک میکنید ببینم کیفیت موتور در چه حده
    تشکر

    1. سلام حسین جان وقتت بخیر. اوارتپیلن از لحاظ کیفیت سطح خیلی بالایی داره. انجین و قطعات مصرفیش با دوک 250 یکی هست و همه لوازم مصرفیش تو بازار پیدا میشه. ولی از بابت قطعات ظاهری مثل فلاپ ها و چراغ‌ها باید بگم که این لوازمش کمیابه و اگه بهشون احتیاج پیدا بکنی ممکنه معطل بشی تا به دستت برسه. ولی از بابت کیفیت خیالت راحت راحت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا