نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی بنلی 250 TRK

مقدمه بنلی TRK

زوموتوریا سلام خیلی مخلصیم❤️. تنوع موتورسیکلت های سبک ادونچر در ایران چنگی به دل نمیزنه مخصوصا وقتی که بودجه خیلی زیادی برای خرید موتور در نظر نگرفته باشید. اما تو ادونچر های نسبتاً ارزون قیمت بازار، یه گزینه وجود داره که میشه گفت واقعا ارزش خریدش بالاست و میتونیم به عنوان یه هم سفر مطمئن روش حساب باز کنیم.

بله منظورمون بنلی تی آر کی ۲۵۰ هست. یه ادونچر نسبتاً قیمت مناسب که چند سالیه تو بازار ما حضور داره و تونسته سهم بازار خوبی توی این مدت به خودش اختصاص بده. این موتور اولین بار در سال های ۲۰۱۸-۲۰۱۷ در نمایشگاه EICMA میلان، رونمایی شد. کمپانی بنلی محصول مشابه دیگه ای هم توی سبک ادونچر تولید کرده به نام تی‌ار‌کی ۵۰۲ که یه جورایی برادر بزرگتر همین بنلی تی ار کی ۲۵۰ خودمون به حساب میاد.

اسم اصلی این موتور در منابع بین المللی Benelli TRK 251 هست نه ۲۵۰ ولی ما این موتور رو در ایران به اسم بنلی تی ار کی ۲۵۰ یا بنلی ادونچر میشناسیمش. تی‌آر‌کی چند سالیه که تو بازار ما ورود کرده و به نمایندگی انحصاری شرکت نیکران موتور پاسارگاد عرضه میشه.

در ایران بنلی رقیبای گردن کلفتی توی کلاس خودش داره. ورسیس ۲۵۰، کی تی ام ادونچر، وی استروم ۲۵۰ و زونتس z4. قطعا از لحاظ کیفیت نمیشه این موتور رو با رقیبایی که نام بردیم مقایسه کنیم حتی با زونتس z4 امّا آیتمی که بنلی رو از بقیه گزینه های روی میز متمایز میکنه چیزی نیست جز، قیمت! بله، ارزش خرید این موتور به نسبت امکاناتی که در اختیارتون میذاره، نسبتاً بالاست. ناگفته نماند که رقیبای ارزون قیمت یا هم قیمتی هم برای این موتور هست مثل NH 250 و RX 250 که جلوتر به اونا هم میپردازیم. پس حتما تا آخر این مقاله رو با ما همراه باشید … برو بریــم!

طراحی و ظاهر بنلی تی‌آر‌کی ۲۵۰

به نظر من، بنلی یکی از اون شرکتاییه که ویترین محصولاتش براش اهمیت زیادی داره. اینو موضوع تو اکثر موتورهاش حس میشه و در تی ار کی هم همینطوره. شاید اگر کسی خیلی از حوزه موتورسیکلت سر رشته نداشته باشه و برای اولین بار این موتور رو ببینه، فکر کنه با یه وسیله خیلی خفن و گرون قیمت طرفه در صورتی که تی آر کی ذاتاً یه ادونچر میان رده به محسوب میشه!

توی خیلی از منابع طراحی این موتور رو الگو گرفته از موتور های معروفی مثل Ducati Multistrada 1260 و BMW R1250 GS میدونن که همچین بی راهم نیست. کلا بنلی الگو برداری های خوبی انجام میده و واقعا خروجی‌های محصولاتش دوست داشتنی از آب در میان.

بنلی تی ار کی یه طراحی هجومی، خشن و کاملا مطابق با سبک و سیاق خودش هست. ماجراجویانه! رنگ های موجود از این موتور در بازار ایران مشکی، طوسی، سفید، قرمز و … هست و ابعاد موتور هم ۲۰۷ در ۸۰ در ۱۳۰ سانتی متره.

طراحی چراغ ها

قسمت جلوی بنلی که یه جورایی شبیه به یک منقار بزرگ طراحی شده، جذاب ترین بخش این موتور در طراحی به حسا میاد و چراغ های این موتور هم بالای این قسمت تعبیه شدن. طراحی کاسه چراغ جلو واقعا تمیز و شیک پیاده شده، مخصوصا با وجود دیلایت هایی که در قسمت بالایی کاسه چراغ روشن میشه، جذابیت کار چند برابر میشه. راهنماهای جلو هم داخل بدنه به صورت یه تیکه قرار گرفتن.

یکمی بالاتر از چراغ های جلو، همون آیتم همیشگی در موتور های ادونچر رو میبینیم. ویند شیلد یا ویند اسکرین! طلقی برای محافظت رایدر در مقابل باد که خداروشکر اندازه ی نسبتاً خوبه و صرفاً نقش ویترین رو نداره!

چراغ های عقب اما، همونطور که توی تصویر میبینید نکته خاصی ندارن و فقط راهنما ها مثل جلو کار نشدن و جداگونه هستن. تمامی چراغ های استفاده شده در تی ار کی از نوع ال ای دی هستن. وضوح و پرتاب نور مناسبی هم دارن!

فرمون بنلی تی آر کی 250

فرمون تی ار کی دقیقا همون حسی رو که باید، بهتون منتقل میکنه. این فرمون لوله ای با ساختاری که داره، حس سواری روی یک موتــور ادونچر رو به شما القا میکنه و در کل فرمونش اصطلاحا تو دسته. سمت راست کلید کیل سوییچ، فلاشر و استارت هست و سمت چپ هم کلید تعویض نور بالا به پایین، راهنما و بوق. در قسمت پشتی هم کلید پسینگ قرار داده شده.

کیلومتر TRK

کیلومتر بنلی به صورت دیجیتالیه و اطلاعات اصلی در قسمت مستطیلی شکل وسط و چراغ های هشدار هم در طرفینش دیده میشه. در کل کیفیت و طراحی کیلومتر خیلی چنگی به دل نمیزنه، صرفاً کار راه اندازه و نکته خاصی نداره!

باک بنلی TRK

گنجایش باک بنلی تی ار کی ۱۸ لیتره و مصرف سوختی معادل صدی ۴ لیتر داره. این نشون میده که شما با یه باک پر، تقریبا میتونید نزدیک ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنید. قسمت بالایی باک هم یک درگاه شارژ یو اس بی قرار داده شده که میتونید وسایل برقیتون مثل موبایل رو باهاش شارژ کنید.

زین بنلی تی ار کی ۲۵۱

زین این موتور به صورت دو تکه ساخته شده. فضای مناسبی برای دو نفر وجود داره و نرمی زین هم برای سواری های طولانی مدت مناسبه. در قسمت عقب هم یه ترک بند فلزی نسبتاً بزرگ تعبیه شده که میتونید وسایلی مثل باکس رو در این قسمت نصب کنید. ارتفاع زین این موتور از سطح زمین ۸۳۵ میلی متر هست که عدد کمی نیست.

پس اگر قد شما زیر ۱۷۰ سانتی متره پیشنهاد میکنم حتماً قبل از خرید این موتور رو تست کنید چون علاوه بر ارتفاع نسبتاً زیاد زین، وزن زیادی هم باید تحمل کنید! البته اگر قد شما بالای ۱۸۰ سانتی متر باشه تقریباً میشه گفت مشکلی در سوار شدن تی ار کی نخواهید داشت.

مشخصات فنی بنلی TRK

انجین این موتور تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ هست و توسط یه کاربراتو آب خنک میشه. آرایش سوپاپ DOHC هست و نسبت تراکم هم ۱۲ به ۱. حجم دقیق انجین ۲۴۹ سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه ۲۵.۸ اسب بخار در دور موتور ۹۲۵۰ و نهایت گشتاورش هم ۲۱.۱ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰ هست.

سیستم سوخت رسانی در بنلی انژکتور برقیه و انتقال قدرت درش از طریق زنجیر با یک گیبرکس ۶ سرعته انجام میشه.

این مشخصات تقریباً همونایی که در انجین بنلی ۲۵۰ تک سیلندر یا همون tnt 25n دیده بودیم. این موتور برخلاف اعداد و ارقامش روی کاغذ، در عمل خیلی خوب عمل نمیکنه و نباید انتظار یه ادونچر قدرت مند رو ازش داشته باشیم مخصوصاً تو حالت دو ترک و کلی بار و بندیل!

گاهاً ایراداتی به این موتور وارد میشه که کم و بیش درست هم هست. معمولاً موتور های بنلی گیر و گور کم ندارن. از سیستم برق و سیم کشیشون بگیر تا گرمای بیش از حد انجین، کیفیت موتور در دراز مدت و …

این موارد واقعا برای یه موتورسیکلت مسافرتی ضعف به حساب میاد چون قطعاً شما باید با خیال راحت مسیر های طولانی رو رانندگی کنی ولی به قول گفتنی همین بنلی هاپوش میرزه به یه سری از چینی های تازه وارد ایران 😂. حداقلش امنیت داریم😁 منظورم امنیت قطعه و لوازمه!

امّا با همه ی اینها به نظر من، این امکانات و عملکرد برای یه موتور ادونچر با این قیمت منطقیه. چه موتورسواری آماتور باشید چه حرفه ای، تی آر کی میتونه راضیتون نگه داره و عملکرد و قدرتش در مجموع قابل قبوله.

راستی، از طراحی جذاب اگزوز این موتور هم نباید گذشت که علاوه بر چشم نواز تر کردن ظاهر موتور صدای نسبتاً خوبی هم تولید میکنه. این اگزوز به صورت فابریک روی موتور نصب شده و خداروشکر تو ایران این یکیو نکندن 😂

سیستم تعلیق بنلی TRK

تو بخش سیستم تعلیق بنلی عملکردش بدی نداره و امکاناتش راضی کنندس. شاسی این موتور از نوع لوله ای فولادی هست و وزن خشکش هم ۱۶۴ کیلوگرم.

کمک فنر های بنلی تی ار کی

در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس داریم و عقب هم یه تک کمک گازی با قطر ۵۱ میلی متر.

لاستیک های TRK

سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و عقب ۱۵۰/۶۰ این هست و جفتشون روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیک ها هم ایران یاسا هست. اگر یادتون باشه اوایل ورود این موتور به بازار ایران، لاستیک های پیرلی روش بود که خداروشکر اینم ازمون گرفتن و خوشبختانه یا متاسفانه باید از لاستیک های ایرانی استفاده کنیم!

سیستم ترمز بنلی تی آر کی 250

ترمز جلو دیسکی با قطر ۲۸۰ میلی متر با کالیپر ۴ پیستونه و عقب هم دیسکی با قطر ۲۴۰ میلی متر با کالیپر دو پیستونه هست. با اینکه تکنولوژی خاصی در ترمز های این موتور استفاده نشده ولی عملکرد ترمز ها نسبتاً مطمئنه!

پ ن: در نسخه های خارجی این موتور تکنولوژی ABS وجود داره. مثل همیشه برای ما ایرانیا نمیدونم چرا تیغ داره 😂

قیمت بنلی TRK 250

قیمت بنلی TRK در حال حاضر حدود 220 میلیون تومان هست.

جمع بندی بنلی TRK 250

تو بخش جمع بندی اول از همه مجدداً میخوایم رقبای این موتور در بازار ایران رو معرفی کنیم. ورسیس، کی تی ام و وی استروم جزو رقبای قدر بنلی تی ار کی به حساب میان و واقعا هیچ رقمه نمیتونیم با این موتور مقایسشون کنیم. چون هم کیفیتی و هم قیمتی هیچ سنخیتی باهم ندارن.

رقیبای هم قیمت این موتور یکی RX 250 و دومی NH 250 هستن که به نسبت بنلی تازه وارد ترن. از بابت کیفیت اولویت با بنلی و بعدش ان اچ و آر ایکس در یه رده بندی هستن. موضوع مهم بعدی بحث تامین لوازم و قطعات موتور هستنش که خداروشکر شرکت نیکران موتور خیالمون رو از این بابت راحت کرده و لوازمش راحت گیر میاد.

نوشته های مشابه

در بخش عملکرد فنی هم تقریبا سه تاشون در یک لول هستن و نمیشه با قطعیت در مورد هر کدومشون نظر داد. البته روی کاغذ ان اچ ۲۵۰، بنلی و آر ایکس در اولویت هستن اما در عمل تفاوت خیلی زیادی باهم ندارن.

البته زونتس زد۴ هم با حدوداً ۵۰ میلیون بیشتر جزو گزینه های خرید وجود داره که عملکرد و آپشن های بدی هم نداره ، اما شرکت کویر موتور در تامین لوازم این موتور به شدت ضعیف عمل میکنه! ناگفته نماند که بازده انجین زونتس هم خیلی چنگی به دل نمیزنه.

مجموعا بین موتور های ادونچر ارزان قیمت بازار، بنلی تی ار کی وضعیت مطلوبی داره و مخصوصا به خاطر بحث تامین لوازمش، گزینه خوبی به حساب میاد.

راستی اگر قصد خرید این موتور رو داشتین ما بهتون فروشگاه اسماعیلی رو پیشنهاد میدیم. زیر قیمت بازار حتی به صورت آنلاین میتونید ازشون خرید کنید و هر جای ایران هستین تحویل بگیرید.

مشخصات موتور بنلی TRK

ابعاد موتور۱۱۳۰*۸۰۰*۱۹۳۰ ( میلی متر )
ارتفاع زین۸۳ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک، DOHC
حجم موتور۲۴۹ سی سی
حداکثر قدرت۲۵.۸ اسب بخار در دور موتور ۹۲۵۰
حداکثر گشتاور۲۱.۱ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰
نسبت تراکم۱۲ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، ۶ سرعته
سیستم ترمز جلودیسک ۲۸۰ میلی‌متری، کالیپر ۴ پیستونه
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock)
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ و عقب ۱۵۰/۶۰/۱۷ برند ایران یاسا
وزن خشک۱۴۰ کیلوگرم
حجم باک۱۸ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول بنلی TRK

بنلی TRK 250 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

مثل بقیه محصولات بنلی، عرضه این موتور هم با نمایندگی نیکران موتور انجام میشه.

مشخصات فنی بنلی TRK چیست؟

انجین این موتور تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ هست و توسط یه کاربراتو آب خنک میشه. آرایش سوپاپ DOHC هست و نسبت تراکم هم ۱۲ به ۱. حجم دقیق انجین ۲۴۹ سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه ۲۵.۸ اسب بخار در دور موتور ۹۲۵۰ و نهایت گشتاورش هم ۲۱.۱ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰ هست.

رقبای بنلی TRK کدامند؟

ان اچ ۲۵۰، نامی آر ایکس ۲۵۰ رقبای اصلی و هم قیمت این موتور به حساب میان.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

12 دیدگاه

  1. سلام قیمت روز بنلی تی آر کی ۲۵۰ چقدر است؟ آیا trk 502 در بازار ایران موجود است؟

    1. سلام قیمت تی ار کی الان حدود ۱۴۰ میلیون هست. و مدل ۵۰۲ در ایران موجود نیست.

  2. سلام میخاستم بدونم با کلی بار و بندیل و فول آپشن کردن موتور ( باکس اونم رو و دوطرف موتور ، گارد ، پروژکتور ، اکسسوری) بازده خوبی میده در حالت دوترک ؟
    و اینکه مرد سفر هست در شرایطی ک
    لاستیکا پیرلی بشن ، زنجین Rx ژاپنی بشه ، روغن موتور و آب رادیاتش از برند موتول باشه و تمام مصرفیا به موقع و بهترین حالت سرویس بشن !
    قصد سفر های طولانی دارم مثلا بالای ۸یا ۹ هزار کیلومتر در حدود دو هفته !!!
    خاستم نظر قطعیتونو در رابطه با این موتور بپرسم ک باهاش مسافرتم رفتین
    اینکه ترک دومم اذیت نشه واسم خیلی مهمه!!!!
    لطفا یه نظر قطعی نسبت به قیمتش بهم بگین و تو رنج قیمتی خودش بهترین ادونچر بازار چیه !!!!
    اها و گرانروی و مقدار روغنی ک باید توش بریزیم چنده و چقدره😊

    1. سلام وقت بخیر. بله اگه بهترین شرایط نگهداری رو ازش داشته باشید به راحتی تا کارکردهای زیاد اذیتتون نمیکنه. من تی ار کی ۵۰ هزار تا کار دیدم اصلا انجینش باز نشده. در مورد دو ترک با وسایلم باید بگم که سرعت کروز موتور میاد روی ۹۰ تا حدودا. من یه ترک با وسایل ۱۱۰ تا میرفتم راحت. در این رینج قیمتی بهتر از تی ار کی پیدا نمیکنید. اگه پیدا کنید هم مشکل قطعه دارن اکثرا. روغن هم ۱۰w40 باید بریزید داخلش و حجم روغن هم حدود یه لیتر و ۳۰۰ هست.

      1. ینی عالی همیشه مطالبتون و تولید مختواتون عالیه و حتی یکی از ویدیو های یوتویوب هم از دست نمیدم و تمامی مقالات رو خوندم !!!!
        خسته نباشین واقا😍❤️

      2. و یه سوال دیگه !!! خود نیکران گفته ۱۰ ۵۰ بریزیم
        اگر ۱۰ ۴۰ بریزیم مشکلی ایجاد نمیکنه؟!

  3. سلام برو بچ زوموتور
    اقا ببخشید ک همیشه مزاحم میشم و پی در پی سوالای متداول و طولانی میپرسم
    خب اقا ! من نزدینک به ۴۵ یا ۵۰ میلیون کنار گزاشتم ک بهترین تجهیزات و لوازم نگهداری رو رو برای موتور بخرم ک مسافرت برو اونم دوترک !! ینی از بهترین تجهیزات نگهداری گرفته ( بهترین روغن موتور، بهترین اسپری زنجیر ، بهترین ضدیخ و… ) و بهترین تجهیزات قابل نصب ( باکس ، زنجیر ژاپنی ، گارد ، بهترین فیلتر ها ، بهترین پروژکتور ها ووووو…)
    ولی هنوز نمیدونم چه موتوری بخرم ک طرک دومم راحت باشه و موتور موتوری نباشه ک کم بیاره و اذیتم کنه !!!
    تامین قطعاتم ک میدونین مهمه ! ولی من خودم ادمی نیستم ک دشت موتور خسته بشم و از رانندگی با موتور سیکلت لذت میبرم !!
    میخام یه موتور بهم پیشنهاد کنید ولی سبکش اصلا مهم نیست واسم ولی این چیزارو میخام داشته باشه :
    قیمت نهایت ۳۰۰
    مرد سفر باشه و لوازمش گیر بیاد !
    سرابالایی واقا بکشه و سرعت +70 در شرایط دوترک و کلی تجهیزات
    من نمیدونم چ انتخابی کنم و گفتم سبک اصلا مهم نیست واسم !!! فقط مسخام شرایطی ک گفتمو داشته باشه !!!!

  4. سلام من با trk یه مسافرت ترکیه با 6500 کیلومتر راه رفتن مشکلی نخوردم و فقط قفل زنجیر کنده شد که اونم عوض کردم ولی موتور تو سر بالایی کم میاره ناگفته نمونه که موتور بدبخت با بار و بندیل حدود چهارصد کیلو میشد و در کل خیلی خوب جواب داد تو بیست روز 6500 رفتم هیچ مشکلی نخوردم .متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا