نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی سوزوکی وی استروم ۲۵۰

مقدمه

زوموتوریا سلام خیلی مخلصیم امیدوارم حالتون عالی باشه. اگر بازار موتورای مسافرتی یا ادونچری رو دنبال کرده باشی، احتمالاً میدونی که متاسفانه بازارِ کویری داریم. 😁 یعنی هرچقدرم پول داشته باشی و بخوای یه موتور ادونچری درست درمون بخری، بیشتر از ۳-۴ تا گزینه محدود، مورد دیگه‌ای گیرت نمیاد.

موتوری که امروز میخوایم بررسی کنیم یکی از اون چنتا گزینه‌ست که یه جورایی تو بازار جهانی مورد استقبال قرار نگرفته ولی به خاطر همون بحث کویر بودن بازارمون، این موتورسیکلت جزو بهترین انتخابای ما در ایران محسوب میشه.

اینکه چرا خیلی مورد استقبال قرار نگرفته رو جلو تر متوجه میشید. البته این نکته رو هم باید در نظر داشته باشیم کههههه بالاخره با یه موتورسیکلت از کمپانی با اصالت سوزوکی طرفیم و قطعا حرف‌هایی هم برای گفتن داره. خب دیگه بریم سراغ مقاله خودمون و Suzuki V-Strom 250. 😍

خانواده وی استروم یه خانواده ۳ نفری هستن. سوزوکی وی استروم ۱۰۵۰، ۶۵۰ و ۲۵۰ سی‌سی. وی استروم ۲۵۰ رو بیشتر با اسم Suzuki DL 250 میشناسن و اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط سوزوکی چین تولید و عرضه شد. این موتور در ابتدا در بازارهای آسیایی و بعد اروپایی راه پیدا کرد ولی خیلی زود پاش از بازار موتورسیکلت‌های اروپایی بریده شد و تو همون آسیا به کار خودش ادامه داد.

کلمه V-strom ترکیب دو کلمه V و Strom هست. حرف V به وی شکل بودن (خورجینی یا جناقی) موتورهای سری وی استروم سوزوکی اشاره داره و Strom هم به زبان و لهجه شیرین آلمانی معنی قدرت میده. 😁

حالا داستان اینجاست بچه وی استروم قصه ما هم به خاطر خاطر قدرت پایین انجین به نسبت رقبای دیگش مثل کاوازاکی ورسیس و کی تی ام ادونچر، یه جورایی مایه ننگ خانواده شده. 😂

در اصل همه انتظار یه محصول بمبیِ دیگه از خانواده وی استروم رو داشتن ولی این عضو کوچیک خانواده نتونست اونطور که باید و شاید خودی نشون بده. به خاطر همین داستانا خیلی مورد استقبال قرار نگرفت؛ مخصوصا تو بازارهای اروپایی و آمریکایی.

سوزوکی وی استروم توسط شرکت تکتاز موتور وارد ایران میشه و چند سالیه که در ایران هم حضور داره.

طراحی و ظاهر Suzuki V-strom

برعکس ایرادایی که به قدرت و انجین موتور گرفته میشه، وی استروم توی بخش طراحی و ظاهر خیلی درجه یک ظاهر شده. 👍🏼 سوزوکی به خاطر الگوبرداری از وی استروم‌های رده بالاتر خودش، تونست یه طراحی خاص و منحصر بفردی رو برای محصول کم حجمش پیاده کنه. تو طراحی وی استروم ۲۵۰ همه چی سرجاشه! یه دیزاین کاملا هماهنگ و حرفه‌ای برای یک موتور ادونچری.

این موتور در رنگ‌های مختلفی مثل آبی، قرمز، زرد و مشکی عرضه شده و سایز موتور هم ۲۰۸ در ۷۱ در ۱۱۱ سانتی متره. (‌طول، عرض و ارتفاع)

طراحی چراغ های V-strom 250

کاسه چراغ این موتور همونجوری که توی تصویر ها هم مشخصه به صورت دایره‌ای طراحی شده و راهنماها هم در طرفین کاسه چراغ دیده میشه. نور‌های جلو و عقب موتور به جز خطر عقب، از نوع لامپ معمولی هستن.

فرمون وی استروم

فرمون این موتور از نوع لوله ای ساده هست. شیب و خمیدگی فرمون طوری پیاده سازی شده تا رایدر در بهترین حالت بتونه روی فرمون کنترل داشته باشه. سمت راست فرمون کلید قطع و وصل برق هست و یکم پایین تر کلید کنترل نورهای موتور دیده میشه.

سمت چپ هم کلید فلاشر، تعویض نور پایین به بالا، راهنما و بوق موتور وجود دارن. در کل فرمون وی استروم شعاع چرخش خوبی هم در اختیارتون میذاره و این نشون میده که علاوه بر سواری‌های اصطلاحاً ماجراجویانه امکان تردد در شهر رو هم به راحتی دارید.

کیلومتر وی استروم

کیلومتر وی استروم از نوع دیجیتالی ساخته شده. دور موتور در بالای صفحه نمایش مشخصه و اطلاعات دیگه مثل سرعت‌سنج، ساعت، دنده‌شمار و … هم در پایین دور موتور دیده میشن.

در کل صفحه نمایش کاملی داره و اطلاعات خوبی رو با وضوح بالا در اختیارتون میذاره. جلوتر از کیلومتر هم Wind Shield تعبیه شده که یه جورایی نقش طلق موتور رو بازی میکنه. همونطور که در تصویر سمت چپ میبینید، بغل کیلومتر هم یه خروجی برق برای شارژ وسایل برقی وجود داره.

باک وی استروم ۲۵۰

باک وی استروم ظرفیت مناسبی داره که البته این مورد تو موتورای ادونچری یه امر پیش‌فرض به حساب میاد. ظرفیت باک این موتور ۱۷.۳ لیتره و مصرف سوختشم چیزی حدود صدی 3.5 تا 4 لیتره البته بسته به نوع رانندگی هر شخص، میتونه کمی بالا پایین شه.

زین وی استروم

زین وی استروم به صورت یه تیکه طراحی شده و فضای مناسبی هم برای راکب و هم برای ترک داره. نرمی قابل قبولی هم داره نه خیلی سفته نه خیلی نرم. در قسمت عقب اما، یه دستگیره بزرگ تعبیه شده که امکان بستن انواع باکس‌های مسافرتی رو برای شما فراهم میکنه. فضای زیر زین این موتور هم در حد یه قفل دیسک جا داره و خیلی نمیشه روش حساب کرد.

توی این بخش تفاوتی که این موتور با ادونچرهای دیگه بازار داره، ارتفاعشه! ارتفاع زین وی استروم ۸۰۰ میلی‌متر یا ۸۰ سانتی‌متره که به نسبت موتور های دیگه توی این سبک ارتفاع پایین‌تریه. این نشون میده که به جز افراد قدبلند، افراد میان‌قد هم میتونن از این موتور استفاده کنن و یه جورایی یه مزیت برای این موتورسیکلت به حساب میاد.

مشخصات فنی وی استروم ۲۵۰

انجین V-strom

خب خب خب، میرسیم به بخش مشخصات فنی و انجین این موتور. جایی که شاید یکم بخوره تو ذوقمون! وی استروم از یه انجین تویین یا دوسیلندر استفاده میکنه. همونطور که قبلا هم گفتیم نوع طراحی سیلندرها به صورت موازی هست نه خورجینی.

توی این موتور به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ داریم و آرایش سوپاپ‌ها هم SOHC هستن. انجین وی استروم توسط آب خنک میشه و نسبت تراکمش هم ۱۱.۵ به یک هست.

حجم دقیق انجین ۲۴۸.۵ سی‌سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه به ۲۴.۷ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ میرسه و نهایت گشتاور هم به ۲۳.۴ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰ میرسه. انتظار بیشتر از این داشتین درسته!؟

خودمم همینطور. 😕 آخه آقای سوزوکی بین این همه رقیب کَت و کلفت این چی بود دادی!؟ رقبای وی استروم مثل کاوازاکی ورسیس و حتی کی‌تی‌ام ادونچر 250 که یه موتور تک سیلندر هست بِلا استثنا یه سر و گردن از این موتور قدرتمندترن!

مثلا همین کی‌تی‌ام ادونچر که توی ایران هم داریمش با یک سیلندر قدرتی نزدیک به ۳۰ اسب بخار تولید میکنه!

ما داریم در مورد یه موتور ادونچری صحبت میکنیم که احتمالا قراره دو تَرک، با کلی بار و بندیل حرکت کنه، پس خیلی طبیعیه که قدرت بالایی رو براش در نظر بگیرن. مسیرای ناهموار و شیبای عجیب غریب مسیر که بماند … .

حتی توی خود منابع شرکت سوزوکی هم روی قدرت و سرعت این موتور مانور ندادن و بیشتر به توان و گشتاورش توی سرعتای بین ۴۰-۳۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت اشاره کردن! حالا دیگه فکر کنم دلیل عدم موفقیت این محصول رو، توی سبک موتورهای ادونچری متوجه شدید. راستی این انجین دقیقا همونیه که توی سوزوکی اینازوما و سوزوکی GSX-R250 هم استفاده شده.

خب دیگه غیبت بسه بریم سراغ ادامه محتوا. 😂

انتقال قدرت در این موتور به وسیله زنجیر انجام میشه و وی استروم از یه گیربکس ۶ دنده بهره میبره. سیستم سوخت‌رسانیش هم انژکتور برقیه. ظرفیت روغنی که باید توی این موتور بریزید حدودا ۲.۴ لیتره.

شاسی و سیستم تعلیق

وزن خشک وی استروم ۱۸۸ کیلوگرم هست و از یه شاسی گهواره‌ای برای سوار کردن انجین و بقیه متعلقات استفاده شده. میشه گفت بعد از طراحی ظاهری، سوزوکی وی استروم در بخش تعلیق و هندلینگ هم عملکرد خوبی رو از خودش نشون میده و راضیتون میکنه.

کمک فنرهای V-strom

کمک فنرهای جلوی این موتور از نوع تلسکوپی معمولی هستن و در قسمت عقب هم یه تک کمک روغنی وجود داره.

لاستیک‌های وی استروم

سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۸۰ و عقب هم ۱۴۰/۷۰ هست که جفتشون روی رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیک‌های وی استروم IRC هست که کیفیت مناسبی دارن.

نوشته های مشابه

سیستم ترمز وی استروم

ترمز جلوی وی استروم از نوع دیسکی با قطر ۲۹۰ میلی‌متر و با کالیپر دو پیستونه هست. ترمز عقب هم دیسکی با قطر ۲۴۰ میلی‌متر و کالیپر تک پیستونه هست. روی هر دو ترمز این موتور تکنولوژی ABS فعال هست و ناگفته نماند که ترمزهای به کار رفته در وی استروم از برند نام آشنای Nissin هستن.

قیمت سوزوکی وی استروم ۲۵۰

قیمت این موتور در حال حاضر حدودا 430 میلیون تومان هست. (اسفند ۱۴۰۱)

جمع بندی

به نظر من وی استروم یه موتور ادونچری خیلی معمولیه و اگر انتظار آفرودهای سنگین و مسافرت با سرعت بالا با موتور رو ندارید، وی استروم ۲۵۰ میتونه انتخاب خیلی خوبی باشه.

در غیر این صورت پیشنهاد میکنم به گزینه‌های دیگه‌ای که در بازار ایران پیدا میشن هم یه نگاهی بندازید. مثل کاوازاکی ورسیس و کی‌تی‌ام ادونچر 250؛ چون مجموعاً هم کیفیت خوبی رو در اختیارتون میذارن و هم قدرت و گشتاور مناسب.

فکر میکنم اگر شما یه موتور ادونچری برای مسافرت‌های نیم روزی یا چند روزه سبک بخواید و در کنارش قصد رفت آمد‌های شهری هم داشته باشید باز هم وی استروم گزینه مناسبی میتونه باشه.

نکته مهمی که در مورد همه این سه موتور وجود داره بحث تأمین قطعه و لوازم هست که متأسفانه توی هیچکدومشون نمیشه با اطمینان در موردش صحبت کرد پس این موضوع رو هم به شدت مد نظر داشته باشید. البته کاوازاکی ورسیس به خاطر محبوبیت و قِدمت‌ش تو بازار ایران وضعیت به نسبت بهتری داره.

مشخصات موتور Suzuki V-strom

ابعاد موتور۱۱۱*۷۱*۲۰۸ ( سانتی متر )
ارتفاع زین۸۰ سانتی متر
نوع انجیندو سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۲۴۸.۵ سی سی
حداکثر قدرت۲۴.۷ اسب بخار در ۸۰۰۰
حداکثر گشتاور۲۳ نیوتون متر در ۶۵۰۰
نسبت تراکم۱۱.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )3.5 تا 4 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر
سیستم ترمز جلودیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونه ساخت Nissin
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۹۰ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه ساخت Nissin
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبتک کمک فنر (Mono Shock)
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۸۰/۱۷ و عقب ۱۴۰/۷۰/۱۷ برند IRC
وزن خشک۱۸۸ کیلوگرم
حجم باک۱۷.۴ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )140 تا 150 کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول سوزوکی وی استروم 250

سوزوکی V-Strom 250 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت تکتاز به ایران وارد میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور وی استروم 250 چقدر هست؟

حجم دقیق انجین ۲۴۸.۵ سی‌سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه به ۲۴.۷ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ میرسه و نهایت گشتاور هم به ۲۳.۴ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰ میرسه.

نهایت سرعت سوزوکی وی استروم 250 چقدر هست؟!

حداکثر سرعت این موتور حدود 140 تا 150 کیلومتر بر ساعت هست.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

3 دیدگاه

  1. من چند باری باهاش رانندگی کردم
    مزایا:رانندگی نرم، صدا استاندارد سوزوکی، باکس‌های فابریکش کول باکس هستش و فقط با سویچ خودش باز میشه، سویچش ایمو بلایزر دار است (کددار)، فیلتر روغنش با ورسیس و سلطان جاده ها (پراید) یکی است، سوکت دیاگ زیر صندلی است، جعبه های فیوز در سه قسمت مختلف است و هر کدام یک جای فیوز اضافه دارد، فیوز abs و کیلومتر یکی است یعنی فیوزهای abs رو در بیارید کیلومتر هم قطع می‌شود،سواری نرم، سرعتش بنظرم برای جاده های ایران زیاد هم هستش
    معایب:(به نظر من) ابعادش مناسب شهر نیست، باکسهاش خیلی کوچیکه، دسترسی به مخزن آبش سخت است، برای تعویض فیلتر روغن گارد انجین و گارد موتور باید باز شود، موقع نشستن و پیاده شدن پاها تون هم به باک و هم به صندلی و اگر باکس روش باشه میخوره، قطعات کم نیست اصلا نیست، با اینکه تحت لیسانس سوزوکی است ولی قطعات ضعیف است، موتورش خیلی داغ میکنه
    امیدوارم کمکی کرده باشم

  2. توضیحات خیلی خوبی دادید.
    برای ما که تو ایران با این بازار محدود هستیم، این یه گزینه مناسب می تونه باشه. خصوصا اگر بصورت اقساطی فروخته بشه. قیمت مناسبی نسبت به ورسیس داره. نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان ارزون تره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا