نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی KTM دوک 250

مقدمه

من که عاشقشم. اصلا مگه کسی پیدا میشه با این نارنجیِ تو دل برو عشق نکنه. کی تی ام از اون کمپانی هایی هست که کیفیت محصولاتش تو کل دنیا زبانزده و اصلا در مورد اصالت و جایگاهش در دنیای موتورسیکلت حرفی نیست.

حدوداً ۲۵ سال از تولد اولین دوک در این کمپانی اتریشی میگذره و دوک توی این سال‌ها با اشکال و انجین‌های مختلفی تو بازارهای جهانی عرضه شده و از همون ابتدا هم استقبال خوبی از این محصول موفق KTM به عمل اومد.

در سال‌های اخیر کی تی ام با همکاری شرکت‌های هندی بعضی از موتورهای خودش از قبیل همین دوک ۲۵۰ رو تولید کرد (سال ۲۰۱۶). فیس قدیم این موتور در کشور بوده و همچنان هم هست. این موتور در سال ۲۰۱۷ و سال‌های بعدی دستخوش تغییراتی شد و چند وقت بعد به عنوان دوک ۲۵۰ نیوفیس وارد کشورمون هم شد.

در اصل تمام کی تی ام های پلاکی که در ایران و خیلی از کشورهای دیگه حضور دارن، ساخت کشور هند هستن و تحت لیسانس شرکت اصلی کی تی ام محسوب میشن. دوک ۲۵۰ با الگو گرفتن از نسخه‌های حجم بالای دوک طراحی و تولید شده و این موضوع رو خیلی واضح میشه از نوع طراحی و مهندسی استفاده شده در اکثر قسمت‌های موتور میشه فهمید.

همونجوری هم که میدونید محصولات کمپانی KTM توسط شرکت کویرموتور وارد بازار ایران میشه و در حال حاضر قیمتی حدود ۲۶۰ میلیون تومان داره که شما میتونید به صورت نقد و اقساط این موتور رو خریداری کنید. خب دیگه مقدمه‌چینی بسه. بریم سراغ نقد و بررسی کی تی ام دوک ۲۵۰ نیوفیس. برو بریم.

طراحی و ظاهر ktm duke 250

اصلا کلمه نیکد رو از موتورای دوک کی تی ام برداشتن 😁. شوخی کردم ولی واقعا ظاهر موتورسیکلت‌های سبک نیکد کی تی ام خیلـــــی خشن، عضلانی و جذااابه. اینقدر طراحی اروپایی این موتور درجه یکه، که خیلی از شرکت‌های موتورسازی دنیا توی دیزاین موتوراشون از کی تی ام به ۷ روش سامورایی اسکــــــی میرن 😂. نمونشم کاسه چراغ همین بنلی ۲۵۰ دوسیلندر S. در کل تو بخش طراحی و ظاهر کی تی ام جزو دو سه تا کمپانی اول دنیاس و اصلا حرفی هم توش نیست. این موتور توی ۳ تا رنگ مشکی، طوسی، سفید تو ایران عرضه شده که من خودم رنگ طوسیشو خیلی دوست دارم. 😍 ابعاد این موتور هم (طول) 1980، (عرض) 794، (ارتفاع) 1070 میلی متر هست.

طراحی چراغ ها

کاسه چراغ جلوی دوک طراحی خشنی داره و اصطلاحاً یه حالت درنده داره و ما رو یاد موجودی مثل پشه میندازه و نقش خیلی زیادی تو طراحی استخوانی این موتور داره و به صورت تخت و نوک تیز طراحی شده. البته میشه گفت طراحی چراغ دوک ۲۵۰ از Beast قرض گرفته شده. Beast لقب داداش بزرگس، یعنی سلطان SuperDuke 1290 😎. در بالای کاسه چراغ دیلایت دیده میشه و نورهای اصلی در مرکز کاسه چراغ تعبیه شدن. چراغ‌های جلو ال ای دی هستن و پرتاب و وضوح نورِ خیلی خوبی هم داره. راهنماها به صورت جداگونه به قسمت کیلومتر موتور متصل شدن و اونا هم ال ای دی هستن.

طراحی خطر عقب هم در تصویر مشخصه که به صورت نوک تیز ساخته شدن و طراحی اون هم کاملا با موتور هماهنگه. راهنما‌های عقب هم به گلگیر عقب نزدیک پلاک موتور، وصل شدن. نورهای عقب هم همشون ال ای دی هستن.

فرمون Ktm Duke 250

فرمون این موتور از نوع لوله‌ای هست که این اخیراً این مدل فرمون‌ها رو در همه موتورهای سبک نیکد و سبک‌های دیگه داریم میبینیم. کیفیت متریال، کلیدها، قلوه‌ها و تمام اجزا فرمون و کیلومتر درجه یکه و این رو وقتی متوجه میشید که از نزدیک با اونا کار کنید و با موتورهای هم قیمت کی تی ام مقایسه کنید.

سمت راست کلید قطع و وصل برق موتور هست و پایین‌تر هم دکمه استارت موتور. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، راهنما، بوق و دکمه Passing مشخصه. نکته‌ای که جالب توجه، جایگاه سوییچ موتوره که به صورت متصل به باک موتور طراحی شده و مثل اکثر موتور‌های بازار در کنار کیلومتر نیست.

صفحه نمایش یا کیلومتر

صفحه نمایش کی تی ام، LCD و به رنگ نارنجی طراحی شده که این نوع دیزاین خیلی چیز جدیدی نیست چون در نسخه‌های قبلی دوک هم این مورد رو دیده بودیم. یه صفحه مربعی شکل رو میبینیم که اطلاعات خیلی خوبی هم در اختیارتون میذاره و با دکمه‌های سمت چپ کیلومتر میتونید تنظیماتشو تغییر بدید.

باک دوک

باک این موتور فولادیه و گنجایش بنزینش هم ۱۳.۴ لیتره. طراحی باک بسیار حرفه‌ای انجام شده و طوریه که شما در هنگام رانندگی بیشترین تماس پاهاتون رو با کناره‌های باک احساس میکنید و این باعث میشه حس سواری بهتری روی دوک داشته باشید.

زین دوک ۲۵۰

به به، به این زین 😍. کیفیت و نرمی زین واقعا درجه یکه! لوگو کی تی ام و بافت (Texture) زیبایی هم روی زین موتور استفاده شده. حالت دو تیکه داره و فضای مناسبی هم برای راکب و هم برای ترک داره و در قسمت عقب هم یه دستگیره فلزی قرار داده شده (خداروشکر). ارتفاع زین این موتوره برخلاف اکثر نیکد‌های بازار نسبتاً زیاده و به نظر من ۸۳ سانتی متر برای برای هر رایدری مناسب نیست. حداقل قد شما برای سواری راحت روی این موتور باید ۱۸۰ باشه. نه اینکه قد‌های ۱۷۵ تا ۱۸۰ نتونن ولی خب به راحتی روی موتور کنترل 100 در 100 نخواهید داشت.

مشخصات فنی Duke 250

انجین

پیشرانه یا انجین دوک، تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و آب خنکه. آرایش سوپاپ‌ها هم DOHC هست و نسبت تراکم انجین هم ۱۲.۵ به یکه. نسبت تراکم بالاست، پس بنزین با اوکتان بالا فراموش نشه! حجم دقیق انجین ۲۴۸.۸ سی‌سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۲۹.۴۹ اسب‌بخار در دور موتور ۹۰۰۰ هست و نهایت گشتاورش هم ۲۴ نیوتون‌متره که در دور موتور ۷۲۵۰ در اختیارتون میذاره.

انتقال قدرت توسط زنجیر و با یه گیربکس ۶ دنده انجام میشه. تکنولوژی اسلیپر کلاچ هم روی این موتور استفاده شده که روی نرم بودن دنده‌ها و سلامت انجین و گیربکس تاثیر زیادی داره. ظرفیت روغن دوک ۱.۷ لیتره و روغنی با مشخصات SAE 15W-50 باید داخلش ریخته بشه.

سیستم سوخت رسانی کی تی ام توسط شرکت BOSCH ساخته شده که به خاطر تکنولوژی و مهندسی حرفه‌ای آلمانی‌ها، تاثیر بسیار زیادی روی پاشش سوخت و عملکرد انجین داره.

شتاب و نهایت سرعت دوک ۲۵۰

تاپ اسپید دوک

نهایت سرعت دوک ۲۵۰، حدودا به ۱۴۰ تا میرسه که البته محدود شده و میتونید این محدودیت رو با تغییرات روی ECU موتور، بردارید. به نظر من این کار رو نکنید و بذارید انجین به حالت فابریک و استاندارد خودش کار کنه ولی اگر خیلی گیر این موضوع هستید، حتما و حتـــما این مورد رو به تعمیرگاه‌های حرفه‌ای و مطمئن بسپرید.

شتاب صفر تا صد کی تی ام دوک ۲۵۰

دوک توی این قسمت هم حرف برای گفتن داره. لقب پرشتاب ترین پلاک ملی رو برای این موتور در نظر میگیرن که تقریبا درست هم هست. دوک ۲۵۰ به خاطر مهندسی فوق العاده و بازدهی بسیار بالای انجین، حتی از خیلی موتور‌های دوسیلندرِ هم حجم خودش هم بهتر حرکت میکنه و تقریبا توی موتورهای پلاک جزو پنج تای اوله. شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدودی کی تی ام دوک ۲۵۰، ۷ تا ۸ ثانیه متغیر هست.

سیستم تعلیق دوک ۲۵۰

کی تی ام تمام تلاش خودش رو برای به حداقل رسوندن وزن موتورهایی که میسازه به کار میگیره. مدوک ۲۵۰ هم از این قائله مستثنا نیست. وزن خشک دوک ۱۴۶ کیلوگرمه و شاسیش به صورت مشبک و از نوع داربستی هست که نقش به سزایی در آیرودینامیک موتور و نهایتا در سواری اون دارد.

کمک فنر‌های دوک ۲۵۰

در قسمت جلو یه جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس داریم که از توسط برند WP Suspension ساخته شده. کمک فنر‌های جلو از استحکام و عملکرد خیلی خوبی برخوردارن و تا حد خیلی زیادی ضربه و تکون‌های مسیر رو دفع میکنن. در قسمت عقب یک تک کمک گازی داریم که اون هم به دست برند کار درست WP Suspension ساخته شده.

لاستیک‌های دوک

سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و عقب ۱۵۰/۶۰ هست و از لاستیک‌های MRF در این موتورسیکلت استفاده شده. این برند رو در بیشتر محصولای هندی دیگه در سال‌های اخیر دیده بودیم. (مثل NS 200) رینگ‌های به کار رفته در دوک 250 از آلیاژ آلومینیوم و مثل بقیه موتورهای نیکد بازار در سایز 17 اینچ هستن. عملکرد و چسبندگی لاستیک‌ها در سطح مناسبی ارزیابی میشه.

سیستم ترمز Duke 250

یکی از نکته‌های مهمی که در مورد سیستم ترمز هر موتورسیکلتی باید در نظر داشته باشید این هست که حواستون باشه سازنده ترمزها، برندهای معروف و مطرحی باشن! چراکه ساخت دیسک و کالیپر ترمز باید با دانش بالا و تکنولوژی بروزی انجام بشه تا یه عملکرد بی‌نقص رو برای راکب به ارمغان بیاره.

کی‌تی‌ام همیشه در مدل‌های مختلف خودش از برند‌های معروفی مثل Bybre و Brembo استفاده میکنه و این نکته‌ی خیلی خوبیه!

ترمزهای دوک 250 هم ساخته‌ی کمپانی Bybre، یکی از زیر برند‌های بهترین کمپانی ساخت ترمز‌های جهان یعنی Brembo هست (Bybre: مخفف By Brembo 👌🤩). ترمز جلوی دوک از یک دیسک ۳۲۰ میلی‌متری و یک کالیپر ۴ پیستونه و ترمز عقب هم از یک دیسک ۲۳۰ میلی‌متری و کالیپر تک پیستونه تشکیل شده. کی‌تی‌ام از تکنولوژی ABS هم در این موتور استفاده کرده که ساخت اجزای اون بر عهده کمپانی Bosch بوده.

با توجه به این موارد و البته عملکرد این موتور سبک وزن در واقعیت میشه گفت سیستم ترمز دوک 250، واقعاً بی نقصه!

قیمت دوک ۲۵۰

قیمت نقدی حال حاضر دوک در ایران ۲۶۰ میلیون تومان هست که شما میتونید به صورت اقساطی هم خریداری کنید.

جمع بندی

دوک به خاطر مشخصاتش با خیلی از موتورا مقایسه میشه ولی از یه سمتی هم به خاطر قیمتش، بد نیست که چند تا موتور دوسیلندر هم بیاریم در کنارش. با همچین مبلغی شما به جز دوک میتونید این موتورا رو در نظر داشته باشید. هاسکوارنا اسوارتپیلن، دومینار ۲۵۰(بزودی عرضه میشه)، سی اف ۲۵۰، حتی ام تی ۲۵ یا بنلی جفت یا اینازوما هم میتونید بیارید کنار این موتور. با مبلغ ۲۶۰ میلیون انتخا سه گزینه دوک، اسوارتپیلن و ام تی ۲۵ خیلی منطقی‌تره و بقیش بسته به سلیقه و انتظاراتتون از موتور، میتونه متفاوت باشه. این که مثلا اگر بخواید حتما یه موتور دو سیلندر سوار بشید خب MT-25 برای شما منطقی‌تره. ولی اگر عاشق کیفیت و مهندسی اروپایی این موتورا هستین گزینه‌ای بهتر از اسوارتپیلن و دوک 250 پیدا نمیکنید!

حالا اگر سواری نرم و هندلینگ موتور خیلی براتون مهمه و عشق گاز و گ.ز نیستید😁 سوزوکی اینازوما بهترین انتخاب شما به حساب میاد. اگر بودجه شما برای خرید یه موتور 250 سی‌سی محدود هست سی اف 250 NK و بنلی جفت رو هم در نظر بگیرید. کیفیت بنلی و سی اف به پای بقیه موتورایی که اسم بردیم نمیرسه ولی خب این رو در نظر داشته باشید که شما دارید خیلی کمتر هزینه میکنید.

وضعیت تأمین قطعات در همه‌ی این مدل‌ها (البته به جز بنلی جفت) زیاد جالب نیست و احتمال زیاد در تأمین بعضی از قطعات به مشکل خواهید خورد … متاسفانه! 😩

انقدر وضعیت قیمت‌گذاری (البته ارزش پول ملیّمون هم پایینه) موتور‌های باکیفیت در کشورمون بده که مجبوریم انتخاب‌های محدودی داشته باشیم. همه اون موتورایی که اسم بردیم کیفیت خوبی دارن ولی پیشنهاد میکنم با توجه به جیب وسلیقه و انتظارتون از موتور، بررسی اونا رو هم ببینید و بعد به نتیجه نهایی برسید.

نوشته های مشابه

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی.

مشخصات موتور دوک ۲۵۰

ابعاد موتور1980 × 794 × 1070 میلی متر
ارتفاع زین۸۳ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۲۴۸ سی سی
حداکثر قدرت۲۹.۴۹ اسب بخار در 9000 RPM
حداکثر گشتاور۲۴ نیوتون متر در 7250 RPM
نسبت تراکم۱۲.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی بوش
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، اسلیپر کلاچ
سیستم ترمز جلودیسک ۳۲۰ میلی‌متری، ۴ پیستونه، ABS
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۳۰ میلی‌متری، تک پیستونه، ABS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس ساخت WP Suspension
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock) ساخت WP Suspension
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ و عقب ۱۵۰/۶۰/۱۷ برند MRF
وزن خشک۱۴۶ کیلوگرم
حجم باک۱۳.۴ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

مشخصات فنی دوک ۲۵۰ ؟

پیشرانه یا انجین دوک، تک سیلندر، چهار زمانه، چهار سوپاپ و آب خنکه. آرایش سوپاپ‌ها هم DOHC هست و نسبت تراکم انجین هم ۱۲.۵ به یکه. نسبت تراکم بالاست، پس بنزین با اوکتان بالا فراموش نشه! حجم دقیق انجین ۲۴۸.۸ سی‌سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۲۹.۴۹ اسب‌بخار در دور موتور ۹۰۰۰ هست و نهایت گشتاورش هم ۲۴ نیوتون‌متره که در دور موتور ۷۲۵۰ در اختیارتون میذاره.

نهایت سرعت دوک ۲۵۰ چقدر است؟

نهایت سرعت دوک ۲۵۰، حدودا به ۱۴۰ تا میرسه که البته محدود شده و میتونید این محدودیت رو با تغییرات روی ECU موتور، بردارید. به نظر من این کار رو نکنید و بذارید انجین به حالت فابریک و استاندارد خودش کار کنه ولی اگر خیلی گیر این موضوع هستید، حتما و حتـــما این مورد رو به تعمیرگاه‌های حرفه‌ای و مطمئن بسپرید.

کی تی دوک 250 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت کویر موتور در بازار ایران عرضه میشه.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

15 دیدگاه

  1. سلام آیا نور چراغ جلو دوک ۲۵۰ همیشه روشن هست و یا نه اینکه میشه خاموشش کرد?

    1. سلام رضا جان. وقتت بخیر. دائم روشن هست و کلیدی برای خاموش کردنش تعبیه نشده.

  2. اول که قیمت دوک در اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۵۰۰ میلیون هست
    دوم اینکه در قسمت انتهایی موتور و کنار زین سرنشین دستگیره نداره
    و من با وزن سرنشین حدود ۱۴۰ کیلو گرم در اتوبان ۱۳۵ کیلومتر سرعت روندمش و به دلیل اینکه باد کامیون هایی که ازشون سبقت میگرفتم تکونم میداد جرات نکردم بیشتر برونمش
    شتاب عالی و مصرف سوخت بیشتر از کاتالوگ
    سوخت بنزین یورو چهار

    1. لطفا اگر میشه یکم از تجربه این موتور یرامون بگین چون من قصد خرید دارم میخام یکم با این موتور اشنا بشم

      1. سلام وقت بخیر من دو ماه هست دوک ۲۵۰ خریدم خیلی موتور عالیه ولی یه مشکلی هست بیشتر از ۱۳۰ تا تو کفی نمیره دنده شیش دیگه دور موتور بالا نمیره انگار گاز نمیخوره ولی یه ذره شیب باشه ۱۵۰ راحت میره علت میدونید چیه؟

  3. سلام وقت بخیر
    یه سوال : به تاریخ الان یعنی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت موتور ns200 مدل ۹۷ ۹۸ حدود قیمت ۲۳۰ تا ۲۹۰ هستش و با همین قیمت میشه ktm250 مدل ۹۶ اتاق قدیم گرفت
    به نظر شما کدوم میتونه گزینه بهتری باشه ؟
    کدوم ارزش خرید بیشتری داره ؟؟

    1. سلام وقت بخیر. در شرایط برابر کی تی ام کیفیت بالاتری داره؛ اما ان اس ۲۰۰ هم قطعاتش راحت تر پیدا میشه و هم خرید و فروشش راحت تره.

    2. سلام.
      ممنون از زحمات و گرد آوری مطالبتون. فیس قدیم و جدید چه تفاوت هایی دارند.و آیا ازلحاظ فنی هم فرق دارن‌،،؟

  4. سلام وقت بخیر
    ایا قطعات و پشتیبانی و تعمیرات این موتور به راحتی یا با سختی کم قابل انجام هست ؟
    آیا تو بد ترین شرایط برای خرابی موتور یا تصادف یا هر چیز دیگه ای، بیشتر از یک هفته موتور می خوابه ؟

    1. سلام پیدا میشه اما گرون. در کل موتور پر خرج ولی بی نظیریه
      از لحاظ هندلینگ و شتاب و راحتی و نرمی استفاده روزانه خیلی خوبه
      من دو نسلش رو داشتم و دارم و راضی بودم و هستم.
      قطعا سرعت ام تی و زد رو نداره اما یادمون باشه همه چی سرعت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا