رپورتاژ آگهی

خطرات استفاده از لاستیک صاف یا بدون عاج+نکات ایمنی

لاستیک های صاف بدون آج به دلیل نداشتن قابلیت کشش و پراکندگی آب، خطرات قابل توجهی را به همراه دارند. بدون آج، لاستیک های صاف نمی توانند به طور موثر آب را از لاستیک دور کنند، در نتیجه یک لایه نازک از آب روی سطح تایر در شرایط مرطوب باقی می ماند. این مورد منجر به از دست دادن چسبندگی، افزایش احتمال لغزش، هیدروپلنینگ و از دست دادن کنترل وسیله نقلیه می شود.

هیدروپلنینگ چیست؟

هیدروپلنینگ زمانی اتفاق می‌افتد که لاستیک‌های یک وسیله نقلیه با آب بیشتری از حدی که می‌توانند پراکنده کند، مواجه می‌شود که منجر به از دست دادن کشش با سطح جاده می‌شود. این جدایی به دلیل وجود یک لایه نازک آب در زیر لاستیک ایجاد می شود و در نتیجه فرمان، ترمز و کنترل قدرت از بین می رود. خطر هیدروپلنینگ با عواملی مانند شرایط جاده، سرعت وسیله نقلیه، عمق آج و وزن وسیله نقلیه افزایش می یابد.

برای جلوگیری از تصادف به هنگام رانندگی با لاستیک صاف، باد لاستیک را همیشه تنیم نگه دارید، از ترمزهای شدید و پیچ‌های تند اجتناب کنید و در صورت وقوع هیدروپلنینگ، توصیه می شود آرامش خود را حفظ کنید، پدال گاز را بردارید، از ضربه زدن به ترمزها خودداری کنید، پس از بازیابی کشش به سمتی که می خواهید بروید هدایت کنید و با فرمان حرکات ناگهانی انجام ندهید.

هیدروپلنینگ خودرو

در صورت از دست دادن کنترل خودرو به دلیل هیدروپلنینگ در جاده چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که کنترل خودروی خود را به دلیل هیدروپلنینگ از دست داده اید، این مراحل را بر اساس توصیه های متخصصین دنبال کنید:

آرام بمانید: برای حفظ کنترل اوضاع از هراس نشوید.

گاز را کاهش دهید: با بلند کردن آرام پای خود از روی پدال گاز، به تدریج سرعت را بدون برخورد شدید با ترمز کاهش دهید.

به آرامی هدایت کنید: وسیله نقلیه خود را به سمت جایی که می خواهید بروید با حداقل ورودی فرمان برای حفظ ثبات هدایت کنید.

از حرکات ناگهانی خودداری کنید: از ترمز ناگهانی یا فرمان تیز خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به از دست دادن کنترل شود.

صبر کنید برای کشش: اجازه دهید خودرو به طور طبیعی سرعت خود را کاهش دهد و برای بازیابی ایمن پس از هیدروپلنینگ، کشش را با سطح جاده به دست آوردبه یاد داشته باشید که باد کردن لاستیک ها، رانندگی با سرعت کمتر در جاده های خیس، پرهیز از گودال ها و آب راکد، و حفظ شیوه های رانندگی ایمن برای جلوگیری از سقوط آب بسیار مهم است.

در صورت بروز تصادف یا هرگونه مشکل فنی با یک شرکت معتبر امداد جاده ای مثل امداد خودرو همدان تماس بگیرید. کمک گرفتن از از یک شرکت امداد جاده ای خودرو می تواند خیال شما را از هزینه های اضافی بر اثر خرابی بیشتر راحت کند، همچنین ممکن در شب یا جاده خلوت گیر کرده باشید و بهتر است برای سلامت خودرو و جان راننده و سر نشینان از یک سرویس مطمعن و سریع کمک بگیرید.

اهمیت داشتن لاستیک آج دار

به بیان ساده، تایرهای بدون آج ایمن نیستند. آج لاستیک چیزی است که اکثر مردم آن را بدیهی می دانند. آنها ممکن است تصور کلی از وجود الگوهای آج و عمق متفاوت داشته باشند، اما ممکن است درک کاملی از عملکرد آج لاستیک نداشته باشند. درک اهمیت آج لاستیک و الگوهای مختلف آج به مردم کمک می کند تا با خیال راحت رانندگی کنند. بنابراین استفاده از لاستیک های با کیفیت مثل لاستیک کومهو می تواند خیال شما را از ایمنی جاده راحت کند.

آج لاستیک چیست؟

ابتدا، بیایید بگوییم چه چیزی یک لاستیک بدون آج در نظر گرفته می شود. لاستیک هایی که تمام آج های آنها خورده شده یا به اصطلاح لاستیک های تخت هستند بدون آج محسوب می شوند. لاستیک ها تاثیر زیادی بر نحوه چسبندگی ماشین شما به جاده دارند، بنابراین چسبندگی بیشتر به معنای کنترل بیشتر است.

آج لاستیک خودرو چیست

نقش‌ آج تایر و ایمنی جاده

نقش آج لاستیک خودرو ایجاد اصطکاک بین لاستیک و جاده است که برای شتاب گیری، ترمزگیری و چرخش ضروری است. الگوی آج روی لاستیک به گونه ای طراحی شده است که آب، گل و برف را از مسیر خارج کند و به لاستیک اجازه می دهد به طور موثرتری جاده را بگیرد. آج همچنین به به حداکثر رساندن مصرف سوخت کمک می کند، شتاب گیری نرم و ترمز سریع را ممکن می کند و کشش مناسب را افزایش می دهد.
الگوهای مختلف آج برای نیازهای مختلف رانندگی بهتر است و آج لاستیک های تخصصی برای وسایل نقلیه خارج از جاده ساخته می شوند. عمق آج لاستیک ضروری است و لاستیک های فرسوده می توانند رانندگان را در معرض خطر هیدروپلنینگ در شرایط جاده خیس و سر خوردن روی یخ یا برف قرار دهند.

الگوهای آج تایر برای جابجایی آب برای حفظ تماس لاستیک و جاده طراحی شده‌اند. . اگر فقط در جاده های خشک و صاف رانندگی می کنید، رانندگی با لاستیک سطح صاف مشکلی ایجاد نمی کند، اما از آنجایی که روزهای بارانی و برفی در بیشتر نقاط کشور اجتناب ناپذیر است، لاستیک های آجدار بهترین گزینه برای رانندگی ایمن هستند. نظارت بر عمق آج لاستیک به اندازه داشتن الگوی صحیح آج برای شرایط جاده خاص مهم است.

مزایای لاستیک بدون آج خودرو

  1. چسبندگی و کشش بهتر: لاستیک های اسلیک حداکثر تماس را با جاده فراهم می کنند که به معنای چسبندگی و کشش بهتر است.
  2. هندلینگ بهبودیافته: فقدان الگوی آج به این معنی است که لاستیک های صاف هندلینگ و فرمان بهتری را ارائه می دهند.
  3. زمان‌های دور سریع‌تر: لاستیک‌های بدون آج می توانند با ایجاد چسبندگی و هندلینگ بهتر به بهبود زمان دور زدن کمک کنند.

معایب لاستیک های بدون آج خودرو

  1. عملکرد ضعیف در شرایط مرطوب: تایرهای اسلیک برای استفاده در شرایط مرطوب طراحی نشده اند. فقدان الگوی آج به این معنی است که آنها نمی توانند آب را به اندازه لاستیک های سنتی ماشین پراکنده کنند، که می تواند منجر به هیدروپلنینگ شود.
  2. عمر کوتاه تر: لاستیک های اسلیک سریعتر از لاستیک های خودروهای سنتی فرسوده می شوند. این بدان معنی است که آنها باید به دفعات بیشتری تعویض شوند که ممکن است گران باشد.
  3. استفاده محدود: تایرهای صاف برای وسایل نقلیه با عملکرد بالا و ماشین های مسابقه مناسب هستند نه برای مسیرهای جاده ای

نکات ایمنی استفاده از لاستیک خودرو

  • نگهداری مناسب تایر: فشار تایر، عمق آج و وضعیت کلی را به طور منظم کنترل کنید
  • بالانس و تراز کردن لاستیک ها: اطمینان حاصل کنید که لاستیک ها به درستی متعادل و تراز هستند تا سایش ناهموار کاهش یابد و هندلینگ بهبود یابد.
  • بازرسی لاستیک ها: بررسی های بصری برای سایش ناهموار، ترک یا لک انجام دهید، در صورت نیاز با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید.
  • بررسی عمق آج: از یک عمق سنج آج یا تست پنی برای تعیین اینکه آیا لاستیک ها به عمق آج مورد نیاز 1.6 میلی متر می رسند یا خیر استفاده کنید.
  • لاستیک های دوار: لاستیک ها را به صورت دوره ای بچرخانید تا فرسودگی یکنواخت را افزایش داده و عمر مفید آنها را طولانی تر کنید
  • تعویض: زمانی که لاستیک‌ها به حداقل عمق قانونی آج رسیدند یا نشانه‌هایی از سایش بیش از حد نشان دادند، تعویض کنید.
  • استفاده از لاستیک های مناسب: لاستیک هایی را انتخاب کنید که برای شرایط جاده ای خاص طراحی شده اند، مانند لاستیک های زمستانی یا تابستانی

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا