رپورتاژ آگهی

آشنایی با بهترین موتورهای چهارچرخ

بیشتر افراد وقتی صحبت از موتورسیکلت می‌شود، به یاد همان موتورهای دو چرخی می‌افتند که در خیابان‌های شهر بسیار دیده می‌شوند. اما موتورسیکلت انواع مختلف دارد که از نظر کارایی، قیمت و همچنین وزن و اندازه تفاوت دارند. موتورسیکلت‌های چهارچرخ یکی از انواع موتور هستند که خیلی زیاد در سطح شهر دیده نمی‌شوند، اما در میان محبوب‌ترین گزینه‌ها برای خرید برای موتورسواران هستند.

موتورسیکلت‌های چهارچرخ به موتورهایی گفته می‌شود که راننده می‌تواند هنگام سواری با آنها روی زین بنشیند و پاهای خود را در فضایی قرار دهد که شاید شباهتی به فضای راننده در ماشین داشته باشد. این مدل موتورسیکلت که با نام ATV نیز شناخته می‌شود، از جمله موتورسیکلت‌های محبوب و هیجان انگیز در بسیاری از کشورهای جهان است که البته باید عنوان کرد که، رانندگی در مسیرهای رسمی و اصلی با این موتورها ممنوع است.

با توجه به تنوع موتور چهارچرخ در بازار و تنوع قیمت موتور چهارچرخ ، تصمیم داریم تا در این مقاله بهترین این مدل موتور را معرفی کنیم تا در زمان خرید، آگاهی‌ای نسبی از آنچه در بازار به فروش می‌رسد و بهترین‌ها داشته باشید.

کویر U8 1000

کویر موتور یکی از شرکت‌های پیشرو در ایران در ساخت انواع موتور است که موتورهای چهارچرخ را نیز در خط تولید خود دارد. کویر U8 1000 از جمله تولیدات کویر موتور است که حجم پیشرانه آن ۹۷۶، موتور آن دو سیلندر و حداکثر سرعت آن به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت است.

کویر موتور در ساخت این موتور، از سیستم سوخت و استارتر الکترونیکی، صفحه کیلومتر ترکیبی دیجیتال و آنالوگ و ترمزهای دیسکی استفاده کرده است. با توجه به چهارچرخ بودن این موتورسیکلت، باید توقع داشت که وزن بالایی نسبت به موتورهای دو چرخ داشته باشد و به این ترتیب، وزن کویر U8 1000 حدود ۶۹۰ کیلوگرم است که قابلیت تحمل وزن تا ۱۵۹ کیلوگرم و کشیدن وزن تا ۸۰۰ کیلومتر را دارد. ارتفاع این موتور چهارچرخ تا زمین نیز برابر با ۳۳۰ میلی‌متر است.

Z force 550 EX

یکی دیگر از بهترین موتورها چهارچرخ موجود در بازار ایران، موتور Z force 550 EX از برند چینی سی‌اف موتور است. حجم پیشرانه این موتور ۴۹۵ است که این موتور تک سیلندر ۴ زمانه، ۳۷.۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و حداکثر سرعت آن به ۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وزن موتور Z force 550 EX نسبت به موتور کویر U8 1000 کمتر است و به ۵۸۰ کیلوگرم می‌رسد و تحمل بار آن تا ۲۹۵ کیلوگرم است. از جمله دیگر ویژگی‌های موتور Z force 550 EX می‌توان به استفاده از ترمز CBS، گیربکس CVT است و همچنین، سیستم سوخت‌رسانی با پاشش سوخت الکترونیکی برند BOSCH اشاره کرد.

کویرموتور X4 400

تولیدات کویر موتور، همیشه در بین بهترین‌های بازار ایران بوده‌اند و در مورد بهترین موتورهای چهارچرخ نیز به یک مدل از این برند ختم نمی‌شود. دیگر مدل برتر موتورهای چهارچرخ از برند کویر موتور، مدل X4 است که دارای پیشرانه‌ای تک سیلندر و ۴ زمانه است که توانایی تولید ۲۳ اسب‌بخار قدرت دارد.

مدل X4 کویر موتور بسیار سبک‌تر از مدل U8 1000 است و وزن آن حدودا به ۳۱۵ کیلوگرم می‌رسد. به همین خاطر، می‌توان از این موتور برای گذر از موانع و مسابقات استفاده کرد. علاوه بر این، موتور X4 400 کویر موتور می‌تواند تا یک تن وزن را جابجا کند. از دیگر ویژگی‌های این موتور می‌توان به گیربکس اتوماتیک CVT اشاره کرد.

کن‌ام ماوریک MAX X rs

علاوه بر تولیدات برندهای ایرانی و چینی، می‌توان سراغ برخی برندهای معتبر در سطح جهان نیز رفت که یکی از آنها، کمپانی کن‌ام است که یک برند کانادایی است. بیشتر موتورهای چهارچرخی که توسط این برند تولید می‌شود، در دسته حرفه‌ای‌ترین انتخاب‌ها برای موتورسوارانی هستند که به آفرود بسیار علاقه دارند و برای همین دسته‌بندی نیز، تنوع بسیار بالایی از موتور دارد.

موتور کن‌ام ماوریک MAX X rs یکی از مدل‌های متنوع این برند است که دارای پیشرانه توربوشارژ با حجم ۹۰۰ سی‌سی است که این پیشرانه‌ی 3 سیلندر، توانایی تولید ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت را دارد. وزن این موتور ۸۳۹ کیلوگرم و ظرفیت بار آن ۶۸ کیلوگرم است. از دیگر ویژگی‌های این موتور می‌توان به گیربکس CVT، قفل اتوماتیک در محورها، گشتاور بالا و فرمان برقی داینامیک کن‌ام ماوریک اشاره کرد. اما تنها نکته منفی در مورد موتورهای برند کن‌ام، قیمت بالای موتورهای آن در بازار ایران است که بعضا به یک میلیارد و بالاتر نیز می‌رسد.

Z force 1000 SPORT

آخرین محصول در این لیست، از دیگر محصولات تولید چین است که عرضه آن توسط کویر موتور صورت می‌پذیرد. نام این محصول Z force 1000 SPORT است که یک موتور با پیشرانه‌ای با حجم ۹۶۲.۲ سی‌سی است و این پیشرانه دو سیلندری می‌تواند ۷۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

موتور Z force 1000 SPORT از جمله موتورهای چهارچرخ سنگین در بازار است و وزن آن حدودا به ۶۹۰ کیلوگرم می‌رسد و با این میزان وزن، توانایی حمل بار تا ۲۵۰ کیلوگرم را دارد.

از جمله خصوصیات بارز این موتور می‌توان به وجود نمایشگر رنگی در کابین، شتاب قابل قبول، سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، تنظیم راحت فرمان و صندلی‌ها، ترمز ترکیبی CBS، سیستم پاشش سوخت الکترونیکی و همچنین بلوتوث اشاره کرد.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا