نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی هوندا ADV 150

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

یه جورایی میشه گفت که هوندا ADV 150 متفاوت‌ترین اسکوتر بازار به حساب میاد و مهم‌ترین دلیل این متفاوت بودن، به سبک خاص این اسکوتر برمیگرده.

هوندا از اون شرکت‌هایی هست که تنوع سبک‌هایی که تولید میکنه خیلی زیاد هستن و وقتی همه محصولاتش رو در کنار هم دیگه بذارید متوجه میشید که حتی یه سری از سبک‌ها رو اصلاً در برندهای دیگه نمیتونید پیدا کنید! مثل همین اسکوترایی که در سبک ادونچر طراحی شدن.

ADV 150 یه اسکوتر متفاوت و البته دوست داشتنی در بازار ایران هست که با قیمت نسبتاً بالایی هم که داره، خوب خودش رو در این بازار جا کرده و با توجه به سبک ادونچری که داره، افراد بیشتری رو به سمت خودش کشونده.

خانواده ADV هوندا - زوموتور
از چپ به راست: اِی‌دی‌وی ۱۵۰، اِی‌دی‌وی 350، ایکس‌اِی‌دی‌وی ۷۵۰

خانواده ADV هوندا سه تا عضو داره که کم حجم‌ترینشون همین اِی دی وی 150 هست که البته مدل 160 این موتور به تازگی معرفی شده ولی هنوز به بازار ایران وارد نشده. دو عضو دیگه این خانواده ADV 350 و X ADV 750 هستن که به دلیل محدودیت حجم موتورسیکلت و پلاک گذاری وارد ایران نشدن.

هوندا ADV 150 در دو نسخه ABS و CBS وارد ایران شده و آخرین مدل این موتور هم مربوط میشه به همین امسال یعنی سال 1401.

این محصول هوندا هم مثل بقیه محصولات این کمپانی تحت نظر یک نمایندگی و به صورت انحصاری وارد بازار نمیشه و چند شرکت مختلف مشغول به واردات و مونتاژ این موتورها هستن. شرکت‌هایی مثل هانی موتور، همراه سیکلت، سالارگستر و … .

هوندا ADV 150 - زوموتور

طراحی و ظاهر هوندا ADV 150

اسکوترها سبک‌های متفاوتی دارن و همین موضوع باعث میشه تا افراد بیشتری با علاقه‌های متفاوت به سمت این سبک از موتورها برن. یکی از این سبک‌ها که یجورایی اولین بار توسط هوندا معرفی شد همین اسکوترهای ادونچر هستن.

با این که اسم ادونچر روی این موتورها گذاشته میشه اما نباید انتظار یه ادونچر تمام و کمال مثل هوندا CRF Rally یا بقیه ادونچرها رو از این موتورا داشته باشید. صرفاً در حد یه جاده خاکی میتونن شما رو راضی کنن.

حالا فکر نکنید که این دو پاراگرافی که نوشتم یعنی این سبک از اسکوترا کلاً به درد نمیخورن! اتفاقاً نکات مثبتی هم در طراحی‌شون دارن که باعث میشن شما برای خرید اسکوتر به سراغ گزینه‌ای مثل ADV 150 برید!

هوندا ای دی وی 150 - زوموتور

برای مثال اگه بخوام به صورت خلاصه در مورد نکات مثبت همین موتوری که امروز میخوایم بررسیش کنیم (هوندا ADV 150) حرف بزنم میتونم به طراحی فوق‌العاده راحت این موتور اشاره کنم که باعث میشه راکب در سواری‌های طولانی مدت، کمترین خستگی رو تجربه کنه. این مسئله‌ای هست که شما به ندرت میتونید در اسکوترهای شهری دیگه مثل هوندا واریو 160 یا یاماها آیروکس تجربه کنید!

نکته بعدی هم مربوط میشه به ارتفاع بیشتر این سبک از اسکوتر ها از سطح زمین و این مسئله برای افرادی که قصد استفاده آفرودی دارن قطعاً اهمیت بالایی داره.

ابعاد کلی هوندا اِی‌دی‌وی 1 متر و 95 سانتی‌متر (طول) در 76 سانتی‌متر (عرض) در 1 متر و 15 سانتی‌متر ارتفاع هست.

طراحی چراغ‌های هوندا ADV 150

شرکت‌های بزرگ همیشه سعی میکنن اصالت خودشون رو در طراحی موتوراشون نشون بِدن؛ جوری که اگه موتورشون رو از دور دیدید بتونید تشخیص بدید کی اون رو ساخته! به همین دلیل هم هست که طراحی جلوی ADV شبیه به بقیه اسکوترای هونداست.

نمای جلوی هوندا ADV 150 - زوموتور

طراحی چراغ‌های ADV 150 به جذاب‌ترین شکل ممکن انجام شده و در کنار فاکتور‌های مُدرن دیگه‌ی این موتور، کاملاً حسّ سوار شدن یه موتور رده بالا و با کلاس رو بهتون منتقل میکنن.

چراغ‌های جلو کاملاً متقارن و به شکل L انگلیسی طراحی شدن و در داخل اونها 2 دیلایت و چراغ‌های اصلی دیده میشن. بالاتر از چراغ‌ها هم 2 راهنمای LED وجود دارن که نمونه اونها رو میتونید در بقیه محصولات هوندا مثل CBR 250 RR و حتی CB1300 مدل جدید!

نکته دیگه‌ای که در مورد قسمت جلوی این موتور وجود داره این هست که یه طلق محافظ باد هم روی این موتور تعبیه شده که البته به صورت دستی تنظیم میشه و میتونه در محافظت از شما در برابر باد تأثیرگذار باشه.

چراغ عقب هوندا ADV 150 - زوموتور

چراغ‌های عقب هوندا ADV 150 هم بی‌شباهت به دو اسکوتر دیگه هوندا یعنی واریو 160 و PCX 160 نیست! البته چون این دوتا موتور بعد از ADV 150 طراحی شدن میشه گفت که هوندا در طراحی چراغ خطر اونها از چراغ ADV 150 الگوبرداری کرده.

راستی همونطور که در عکس‌ها هم دیدید تمام چراغ‌های استفاده شده در این موتور از نوع LED هستن.

فرمون هوندا اِی دی وی 150

فرمون هوندا ADV 150 یه فرمون لوله‌ای هست که طراحی‌ش کاملاً شبیه به فرمون‌های موتوکراس و موتورهای ادونچری انجام شده. عرض و ارتفاع این فرمون نسبت به بقیه اسکوترها بیشتره و با زاویه کمی به سمت راکب کشیده شده.

همین مسئله باعث میشه تا راننده بیشترین تسلط رو روی فرمون این موتور داشته باشه و در هندلینگ این موتور هم تأثیر مثبتی میذاره.

فرمون هوندا ADV 150 - زوموتور

سمت راست فرمون کلید Idling Stop، فلاشر (جفت راهنما) و استارت موتور رو میتونید ببینید و در قسمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به نور بالا، کلید راهنما و بوق موتور وجود دارن که مثل همیشه، هوندا جای کلیدهای راهنما و بوق رو جا به جا گذاشته. 😅

کیلومتر هوندا ADV 150

کیلومتر این موتور از یه پنل LCD تشکیل شده که اطلاعات خیلی کاملی رو در اختیارتون میذاره. با این که جزئیاتِ اطلاعاتی که به شما نمایش میده خیلی زیاده اما به خوبی این اطلاعات از همدیگه تفکیک شدن و اصلا حس شلوغی بهتون نمیده.

کیلومتر هوندا ADV 150 - زوموتور

اطلاعاتی که میتونید از طریق این کیلومتر ببینید شامل سرعت، دور موتور، کیلومتر طی شده (ODO)، آمپر بنزین، ولتاژ باتری، متوسط مصرف سوخت، ساعت، تاریخ و … میشه.

چراغ‌های هشدار مثل چراغ ABS، راهنماها و … هم در قسمتی جداگانه، زیر کیلومتر تعبیه شدن.

کنسول و سیستم ورود بدون کلید ADV

شکل طراحی کنسول جلوی هوندا ADV 150 واقعاً خلاقانه‌ست! سمت راست این کنسول سیستم کی‌لِس موتور قرار گرفته و سمت چپ اون، درب داشبورد به شکل متفاوتی طراحی شده که قابل تحسینه! داخل این قسمت هم یک پورت USB وجود داره که میتونید به کمک اون گوشیتون رو شارژ کنید.

باک، مصرف سوخت و فضای پا در هوندا ADV 150

باک این موتور در قسمت جلو و بین پاهای راکب طراحی شده و این نوع طراحی باعث میشه تا هم دسترسی راننده به مخزن سوخت راحت‌تر باشه و هم فضای زیر زین بیش از حد اِشغال نشه.

البته قرار دادن باک در قسمت جلو، فضای پای راننده رو هم کمتر میکنه اما خب هوندا فکر اونجا رو هم کرده و با اضافه کردن دو قسمت مختلف برای جای پا کاری کرده که شما میتونید در دو حالت معمولی و درازکِش پاتون رو روی موتور قرار بدید.

جاپایی عقب موتور اما میتونست در جای بهتری نصب بشه! با این که نسبت به موتورای دیگه‌ای مثل گلکسی J200 و یاماها آیروکس وضعیت خیلی بهتری داره اما باز هم بین پای راکب و ترک‌نشین برخوردهایی به وجود میاد که باعث اعصاب‌خوردی و کثیف شدن شلوار میشه!

حجم باک اِی دی وی نزدیک به 8 لیتره و مصرف سوختش هم صدی 2.2 لیتر اعلام شده و با توجه به این اعداد و ارقام پیشبینی میشه با هر بار سوخت‌گیری بتونید مسیری در حدود 300 کیلومتر رو رانندگی کنید.

نوشته های مشابه

زین و فضای صندوق هوندا ADV

یکی از نقاط قوت هوندا ADV 150 زین اون به حساب میاد که نسبتاً بزرگ و نرم طراحی شده. سواری اون برای 1 نفر کاملاً ایده آله اما در سواری‌های طولانی مدت دو نفره ممکنه برای تَرک‌نشین شما خسته کننده باشه. ارتفاع زین هم از سطح زمین 79.5 سانتی‌متر هست و این نشون میده اکثر افرادی که قد بالای 170 دارن میتونن به راحتی از سواری این موتور لذت ببرن.

در قسمت زیر زین فضای بزرگ 27 لیتری در اختیار شما هست که یه کلاه فول فیس رو میتونید در اون جا بدید. چنتا آچار و پیچ گوشتی هم به صورت فابریک در این قسمت قرار داره که در مواقع اضطراری به کار میاد.

مشخصات فنی هوندا ADV 150

انجین ADV

هوندا ADV 150 از همون انجین 2 سوپاپی که روی واریو، کلیک و PCX 150 دیده بودیم استفاده میکنه.

این انجین 4 زمانه، تک سیلندر و 2 سوپاپ هست و به کمک یه رادیاتورِ آب خنک میشه. سوپاپ‌ها هم به وسیله یک میل بادامک حرکت میکنن. نسبت تراکمی که هوندا برای این انجین اعلام کرده 10.6 به 1 هست و سوخت هم از طریق سیستم انژکتور برقی از باک به داخل سیلندر منتقل میشه.

انجین هوندا adv 150 - زوموتور

حجم دقیق این انجین 149.3 سی سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه به 14.7 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه میرسه. گشتاور ایجادی این انجین هم معادل 13.9 نیوتون متر در 6500 دور در دقیقه هست.

حجم کُل روغنی که باید در انجین اِی‌دی‌وی 150 بریزید 950 سی‌سی هست در زمان تعویض روغن فقط لازمه ۸۵۰ سی‌سی داخش بریزید.

تکنولوژی‌های انجین هوندا اِی‌دی‌وی 150

این موتورسیکلت از تکنولوژی‌هایی نظیر سیستم استارت القایی، سیستم استارت بدون کلید (در قسمت‌های قبل بهش اشاره کردم)، سیستم Idling Stop و تکنولوژی ESP بهره میبره که در ادامه توضیح کوتاهی در موردش میدم.

هوندا adv esp - زوموتور

تکنولوژی ESP که مخفف Enhanced Smart Power هست باعث میشه که انجین هوندا ADV 150 با مصرف سوخت پایین و صدای کمتر حداکثر قدرتی که در توانش هست رو تولید کنه و این در حالی اتفاق میفته که استهلاک انجین هم در سطح پایینی حفظ میشه.

سیستم انتقال قدرت و گیربکس هوندا ADV

مکمل انجین هوندا اِی‌دی‌وی 150 برای انتقال قدرت یه گیربکس و کلاچ اتوماتیک هست که این موتور از یه گیربکس از نوع V Belt (تسمه‌ای) و سیستم کلاچ خشک بهره میبره.

در این قسمت باید بهتون یادآوری کنم که در زمان انجام سرویس دوره‌ای موتور حتماً حواستون به تعویض روغن گیربکسش هم باشه! اگه با خودتون میگید مگه موتورم روغن گیربکس داره؟! باید بگم که بله در موتورهای اسکوتری (اتوماتیک) روغن انجین از روغن گیربکس جدا هست.

اگه راجع به سرویس دوره‌ای اطلاعات زیادی ندارید پیشنهاد میکنم حتماً این ویدیو یا این مقاله ما رو بخونید. (برای دیدن ویدیو نیاز به قند.شکن هست)

شتاب 0 تا 100 و نهایت سرعت هوندا ADV 150

شتاب 0 تا 100 هوندا ADV 150

شتاب 0 تا 100 اهمیت چندانی برای افرادی که موتورهای اسکوتری رو برای خرید انتخاب میکنن نداره اما خب باید بگم که هوندا ADV 150 میتونه در مدت زمان 16 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسه.

هوندا ای دی وی ۱۵۰ - زوموتور

تاپ اسپید هوندا ADV 150

حداکثر سرعتی که میتونید با این موتور تجربه کنید بین 120 تا 130 کیلومتر بر ساعته.

شاسی و سیستم تعلیق هوندا ADV 150

مهم‌ترین فاکتوری که در سواری موتورسیکلت تأثیرگذار هست و باعث میشه شما سواری با کیفیتی رو با موتور تجربه کنید مربوط به مهندسی شاسی و سیستم تعلیق موتور میشه.

ما اسکوترهای زیادی رو ایران بررسی کردیم و از اونها تست سواری گرفتیم ولی من به جرأت میتونم بگم که هوندا ADV قُرص‌ترین سواری رو در بین اسکوترهای مختلف تا قیمت 200 میلیون تومان داره.

هوندا adv ۱۵۰ - زوموتور

اگه دقیقاً مفهوم «قُرص بودن» رو نگرفتید باید بگم منظور من از این کلمه، لرزش فوقِ کم هوندا ADV 150 در سرعت‌‎های مختلف هست! مشکلی که در بعضاً در بقیه اسکوترها مثل هوندا کلیک یا واریو 150 دیده میشه اما در هوندا ADV 150 شما هیچ لرزش، عدم تعادل و تکون زیادی رو مشاهده نمیکنید!

همین مسئله کاری میکنه که شما یه سواری با کیفیت و بی نقص رو با این موتور تجربه کنید.

هوندا در ADV 150 از یک شاسی آندربن استفاده کرده و تونسته وزن این موتور رو با تمام مایعات ضروری روی 133 کیلوگرم نگه داره.

کمک فنر و لاستیک‌های هوندا ADV 150

این موتور در قسمت جلو از دو کمک‌ فنر 31 میلی‌متری تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب از دو کمک فنر گازی بهره میبره که هر دو اونها هم از برند Showa ژاپن هستن.

لاستیک‌های هوندا ADV 150 هم از نوع چهارفصل و از برند IRC هستن و سایز لاستیک جلو 110/80 روی رینگ 14 اینچی و سایز لاستیک عقب هم 130/70 روی رینگ 13 اینچی هست.

دلیل کوچک بودن رینگ عقب به طبیعت سبک ادونچر برمیگرده. در این دسته از موتورها (و کلاً موتورهای آفرودی) سایز رینگ عقب یک یا چند سایز از رینگ جلو کوچک‌تر هست.

ترمزهای هوندا ADV 150

هوندا ADV در دو مدل ABS و CBS به بازار ایران عرضه شده و که در هر دو از مدل ترمزهای موتور دیسکی استفاده شده. قطر دیسک جلو 240 میلی‌متر و قطر دیسک عقب هم 210 میلی‌متر هست.

این رو هم بگم که در بعضی مدل‌های قدیمی این موتور در قسمت ترمز عقب از سیستم ترمز درام (یا کاسه‌ای) استفاده شده بود.

هوندا adv 150 - زوموتور

قیمت هوندا ADV 150

در حال حاضر که دارم این مقاله رو براتون مینویسم قیمت مدل‌های مختلف ADV بسته به نوع ترمز و کشور سازنده از 330 میلیون تومان شروع میشه و تا 350 60 میلیون تومن هم بالا میره!

شرایط اقساطی هوندا ADV 150

در حال حاضر امکان خرید اقساطی توسط اکثر نمایندگی‌های این موتور وجود نداره و اگه قصد داشته باشید هوندا ADV 150 رو به صورتی شرایطی خریداری کنید باید به فروشگاه‌های معمولی که این امکان رو دارن سر بزنید!

جمع بندی هوندا ADV 150

قبل از اینکه نظر نهاییم رو راجع به ADV 150 بگم بهتره که یه مقایسه‌ای بین این موتور و رقبای هم قیمتش داشته باشیم تا شما بتونید انتخاب دقیق‌تر و بهتری داشته باشید.

رقبای اصلی این موتور هوندا PCX 160، یاماها N Max و یاماها آیروکس هستن که با چند فاکتور مختلف اونها رو مقایسه میکنیم.

فاکتور اول مربوط میشه به سواری و هندلینگ و همین ابتدای کار یاماها ایروکس رو از این بخش حذف میکنیم! همونطور که قبلاً هم راجع به ایروکس صحبت کردیم این موتور سواری خشکی داره و اگه میخواید بیشتر راجع بهش بدونید پیشنهاد میکنم ویدیو بررسی ما از این موتور رو ببینید. ( با فیل.ترشکن روشن کلیک کنید.)

از بین سه موتور باقی‌مونده یاماها Nmax و هوندا PCX موتورهای نرم‌تری به نسبت ADV به حساب میان اما هوندا ADV هندلینگ به مراتب بهتری داره و با این که سواریش مثل اون دوتا نرم نیست اما خیلی قرص و محکمه و روی ADV اصلاً لرزشی احساس نمیکنید!

فاکتور دوم یه جورایی انتخاب نهایی رو براتون راحت میکنه! بحث خدمات پس از فروش و قطعات که در این قسمت دو مدل هوندا PCX و ADV عملکرد خیلی بهتری به نسبت موتورهای یاماها دارن و شما راحت تر میتونید لوازم و قطعاتشون رو در بازار پیدا کنید.

فاکتور سوم به بحث کیفیت و استهلاک این 4 موتور مربوط میشه و چون با موتورهای با کیفیت هوندا و یاماها طرف هستیم از این بابت فرق زیادی نمیشه بینشون قائل شد و همه عملکرد واقعاً خوبی دارن.

در نهایت اگه قصد خرید یه اسکوتر با کیفیت رو دارید و از طرفی دوست دارید با موتورتون مسافت‌ها نسبتاً طولانی رو طی کنید و به مسافرت برید، هوندا ADV 150 یه گزینه خوبی برای شما به حساب میاد. این رو هم بگم که اخیراً نسخه ADV 160 هم به بازار ایران راه پیدا کرده که اون هم موتور خیلی خوبیه و میتونه کاملاً راضیتون کنه.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

مشخصات موتور Honda ADV 150

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)195*76*115 (سانتی متر)
ارتفاع زین79.5 سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، 2 سوپاپ (SOHC)، آب خنک
حجم موتور149.3 سی سی
حداکثر قدرت14.7 اسب بخار در دور موتور 8500
حداکثر گشتاور13.9 نیوتون متر در دور موتور 6500
نسبت تراکم10.6 به 1
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت (حدودی)2.2 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه، اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک 240 میلی‌متری، Nissin در دو نسخه ABS و CBS
سیستم ترمز عقبدیسک 210 میلی‌متری، Nissin
سیستم تعلیق جلوکمک‌فنر 31 م‌م تلسکوپی معمولی، Showa
سیستم تعلیق عقبجفت کمک فنر گازی، Showa
لاستیک هاجلو 110/80/14 عقب 130/70/13 برند IRC
وزن تَر133 کیلوگرم
حجم باک8 لیتر
نهایت سرعت (حدودی)130 کیلومتر بر ساعت

سوالات متداول هوندا ADV 150

هوندا ADV 150 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت هانی موتور، سالار گستر، همراه سیکلت و چند شرکت دیگه در بازار عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور هوندا ADV 150 چقدر هست؟

حجم دقیق این انجین 149.3 سی سیه و قدرتی که میتونه تولید کنه به 14.7 اسب بخار در 8500 دور در دقیقه میرسه. گشتاور ایجادی این انجین هم معادل 13.9 نیوتون متر در 6500 دور در دقیقه هست.

نهایت سرعت هوندا ADV 150 چقدر هست؟!

حداکثر سرعتی که میتونید با این موتور تجربه کنید بین 120 تا 130 کیلومتر بر ساعته.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

7 دیدگاه

  1. ببخشید 14 اسب بخار کم نیست برای سفر؟ چجوری موتورای نیکد و استریت با 18 اسب بخار 110 تاپ اسپیدشون این 130

    1. اعداد ارقام روی کاغذ با واقعیت کمی تفاوت دارن. در مورد سرعت هم همه چیز مربوط به اسب بخار نیست. گیربکس و وزن موتور و کلی ایتم دیگه درگیر هستن.

  2. انجین موتور adv150 که شرکت همتار موتور مونتاژ می‌کنه ساخت کدوم کشور هست و تفاوتش با انجین symjt200 را بفرمایید کدوم بهتره !؟

    1. سلام این دوتا موتور کامل با هم فرق دارن. اگه ای دی وی اصلی باشه که کلا از جی تی بهتره. اگه طرحش باشه نه. جی تی بهتره

  3. درود بر شما . تحلیل هاتون عالیه.نظر شما بین pcx160و adv160 کدومه و کدام ارزش خرید بهتری در کل داره؟

    1. سلام هادی جان. اگه دنبال موتور نرمی هستی پی سی ایکس انتخاب بهتریه برای شما. ولی در مجموع جفتشون جزو بهترینا هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا