نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی آپریلیا SXR 160

مقدمه

آپریلیا SXR 160 از اسکوترهای تازه نفس بازار به حساب میاد که در اواخر سال 1400 توسط دو شرکت کبیر موتور و کویر موتور به بازار ایران وارد شد.

قبل از اینکه بخوام راجع به خود موتور صحبت کنم باید یه سری توضیحات در مورد کمپانی آپریلیا و محل تولید این موتورها بدم؛ پس باهام همراه باشید!

همونطور که در مقاله “تاریخچه شرکت پیاجیو” براتون نوشتیم؛ پیاجیو صاحب اصلی برند آپریلیا (و چند برند دیگه) به حساب میاد که تولیدات گسترده‌ای داره و حوزه فعالیتش فقط به ایتالیا مربوط نمیشه!

چندین ساله که شرکت پیاجیو تصمیم گرفته با بزرگ‌تر کردن سبد محصولاتش، بازارهای بیشتری رو پوشش بده و همین مسئله باعث شده تا بخشی از تولیداتش در کشور هند انجام بده.

SXR 160 - زوموتور

مدل‌های مختلفی از آپریلیا، وسپا و خودِ پیاجیو در کشور هند و توسط پیاجیو هند تولید میشن که آپریلیا SXR 160 هم جزو همین مدل‌هاست.

تولید موتور در کشور هند باعث شده تا هزینه تولید موتورسیکلت کاهش پیدا کنه و این همون برگ برنده محصولات هندی پیاجیو به حساب میاد. 👌

اگه به قیمت این موتور و وسپای VXL 150 (که اون هم در هند تولید میشه) دقت کنید متوجه میشید که هم‌قیمت موتورهایی مثل گلکسی J 200 و … به فروش میرسن و این موضوع میتونه خریدار رو وادار کنه که به جای یه برند تایوانی، به سراغ برند ایتالیایی بره!

البته که به دلیل عدم تبلیغات گسترده واردکننده، این اتفاق در بازار ایران نیوفتاده و موتورهای آپریلیا نتونستن سهم خوبی از بازار مافیایی ایران بگیرن!

اما دلیل نمیشه که ما از بررسی اونها صرف نظر کنیم. پس با زوموتور همراه باشید تا آپریلیا SXR 160، این اسکوتر خوش قیمت رو بیشتر بشناسید.

بررسی ظاهر و طراحی آپریلیا SXR 160

SXR 160 در دسته موتورهای اسکوتری Midsize یا سایز متوسط طراحی شده که بیشتر برای رفت و آمدهای شهری طراحی شدن.

این مدل برخلاف آپریلیا SR 160 (که جزو اسکوترهای سایز کوچیک هست) راحتی و نرمی بیشتری داره و بزرگ‌تر بودنش کاری میکنه تا سواری 2 نفره‌ش راحت‌تر باشه.

با یه نگاه کلی به سرتاسر موتور متوجه میشید که SXR 160 طراحی جذاب و مدرنی داره و آپریلیا سعی کرده تا طراحی خاص سوپربایک‌های خودش یعنی RS660 و RSV4 رو در این موتور پیاده کنه.

تا حد خیلی زیادی هم موفق بوده اگه نمای جلوی این مدل‌ها رو در کنار همدیگه ببینید متوجه این موضوع میشید. من به شخصه خیلی با طراحی‌های جدید آپریلیا ارتباط میگیرم. 😍

آپریلیا SXR 160 در چهار رنگ آبی، قرمز، سفید و مشکی در بازار به فروش میرسه و ابعاد کلیش 1 متر و 95 سانتی‌متر (طول) در 80 سانتی‌متر (عرض) در 1 متر و 34 سانتی‌متر (ارتفاع) هست.

طراحی چراغ‌های Aprilia SXR 160

در قسمت جلو یه کاسه چراغ سه تیکه داریم که چراغ‌های اصلی و دیلایت‌ها در قسمت چپ و راست اون قرار دارن و با یه نمای خیلی خوشگل طرفیم!

دیلایت‌ها به صورت یک نوار LED کار شدن و نور بالا و پایین هم از نوع LED هستن که با روشن کردن موتور به صورت یک‌سره روشن میشن و خبری از دکمه روشن خاموش برای کنترل چراغ‌ها نیست.

آپریلیا در قسمت عقبم یه کاسه چراغ منحصر به فرد طراحی کرده که شبیه به هیچ موتور دیگه‌ای نیست. تمام چراغ‌هایی که در قسمت عقب SXR160 وجود دارن LED هستن و نکته‌ای که وجود داره اینه که تمام راهنماها (جلو و عقب) در داخل کاسه چراغ‌ها تعبیه شدن و خبری از راهنماهای جداگانه نیست.

فرمون آپریلیا SXR 160

فرمون آپریلیا SXR 160 یه فرمون لوله‌ای هست که انحنای زیادی به سمت راکب داره؛ البته باید بگم که تمام جزئیات فرمون زیر یه فلاپ پلاستیکی مشکی مخفی شده.

کیفیت این فلاپ‌های مشکی استفاده شده از قسمت‌های فرمون، کنسول، داشبورد و زیر پا زیاد چنگی به دل نمیزنه و حس پلاستیک‌های بازیافتی رو به راننده منتقل میکنه که به نظرم پیاجیو در این قسمت کم گذاشته!

البته فلاپ‌های رنگی و کرومی که در بدنه موتور کار شدن کیفیت خوبی دارن و این پایین بودن کیفیت فقط مربوط به همون فلاپ‌هایی هست که در قسمت بالا ذکر کردم.

در سمت راست فرمون کلید استارت و کلید تغییر حالت‌های رانندگی موتور دیده میشه و در سمت چپ کلید تعویض نور پایین به نور بالا با کلید Passing ادغام شده و راهنما و بوق موتور هم در قسمت چپ فرمان وجود دارن.

کیلومتر Aprilia SXR 160

این اسکوتر 160 سی‌سی در قسمت کیلومتر دارای یک پنل LCD تقریباً بزرگ هست که تمام اطلاعات لازم رو با اندازه‌ای بزرگ و وضوح مناسب در اختیارتون میذاره.

کیلومتر اپریلیا 160 - زوموتور

سرعت‌سنج، دور موتور، ساعت، مقدار کیلومتر طی شده (ODO)، دمای انجین، آمپر بنزین، دمای هوا و ولتاژ باتری از طریق این پنل قابل مشاهده هستن.

چراغ‌های هشدار موتور مثل چراغ ABS، راهنماها و … هم در قسمت بالای کیلومتر وجود دارن.

داشبورد و فضای جاپایی آپریلیا SXR

داشبورد این موتور به شکل ساده‌ای طراحی شده و 2 محفظه در دار برای قرار دادن وسایلتون در نظر گرفته شده که یه شارژر USB هم در داخل اون وجود داره.

برای روشن کردن این موتور باید از سوییچ استفاده کنید و خبری از سیستم کی‌لس نیست. در این قسمت یک گیره پلاستیکی هم برای آویزون کردن کیسه یا کیف وجود داره.

فضای جلوی پای راننده، فضای یک تکه و مناسبی هست که در کنار پاهاتون میتونید وسایل دیگه‌ای رو هم در این قسمت قرار بدید.

نقطه ضعفی که در این قسمت دیده میشه مربوط به جاپایی نفر دوم هست که در محلی قرار گرفته که در زمان کنترل موتور توسط راننده، پای شخص دوم با پای راننده برخورد داره که این زیاد خوب نیست!

یک تکه بودن فضای پا نشون میده که باک به قسمت زیر زین منتقل شده و در ادامه این مقاله در مورد اون قسمت‌ها هم صحبت میکنیم.

زین، صندوق و باک آپریلیا 160

آپریلیا SXR 160 زین بزرگ و یک تیکه‌ای داره که خیالتون رو از بابت سواری دو نفره راحت میکنه. کیفیت دوخت و چرم استفاده شده با توجه به قیمت موتور خیلی خوبه و ارتفاع این زین از سطح زمین 77.5 سانتی‌متره و این فاصله باعث میشه تا خانم‌ها هم به راحتی بتونن از این موتور سواری بگیرن.

نوشته های مشابه

وقتی زین رو باز میکنید بایک صندوق تقریباً بزرگ و باک موتور رو به رو میشید.

فضای زیر زین یا صندوق آپریلیا 20 لیتره که به راحتی میتونید یه کلاه کاسکت فول فیس رو در داخل اون جا بدید و حجم باکش هم 7.5 لیتره که حجم مناسبی برای یه اسکوتر شهری 160 سی‌سی به حساب میاد.

مشخصات فنی آپریلیا SXR 160

پیاجیو همیشه در ساخت و مهندسی انجین موتورهای اسکوتری پیشتاز بوده و دست بالاتر رو داشته. از اونجایی که آپریلیا هم یکی از زیرمجموعه‌های همین کمپانی بزرگ ایتالیایی هست، انتظار میره انجین خوب و با کیفیتی رو در این موتور شاهد باشیم.

انجین آپریلیا SXR 160

اما از بحث کیفیت که بگذریم و به مشخصات فنی این انجین روی کاغذ دقت کنیم متوجه میشیم که از لحاظ ایجاد قدرت و اسب بخار، عملکردی به مراتب ضعیف‌تر از موتورهای مثل واریو 160 و PCX 160 داره! که البته یه جورایی منطقی هم به نظر میرسه!

پیاجیو برای پایین نگه داشتن قیمت تا حد امکان از پیچیدگی‌های انجین 160 سی‌سی خودش کم کرده و یه انجین هوا خنک ساخته که 3 تا سوپاپ داره.

حالا بیاید یه نگاه دقیق‌تر به مشخصات فنیش بندازیم:

SXR 160 یه انجین تک سیلندر، 4 زمانه، هواخنک و 3 سوپاپ داره که سیستم تحریک سوپاپ‌ها هم SOHC هست. این انجین نسبت تراکم پایین 8.8 به 1 رو داره که باعث میشه تا حد زیادی نگرانی از بابت کیفیت بنزین نداشته باشید.

انتقال سوخت در انجین آپریلیا SXR 160 به کمک سیستم انژکتور دلفی انجام میشه و مصرف سوخت این موتور چیزی در حدود 2 تا 2.5 لیتر در هر 100 لیتر گزارش شده.

انجین 160 سی‌سی این موتور میتونه قدرتی در حدود 10.8 اسب‌بخار رو در دور موتور 7600 در اختیارتون بذاره و حداکثر گشتاورش هم 11.6 نیوتون‌متر در دور موتور 6000 هست.

راستی برای روشن کردن موتور علاوه بر سیستم استارت القایی، هندل هم دارید که این در زمان خوابیدن باتری موتور خیلی کارآمده!

گیربکس و سیستم انتقال قدرت آپریلیا SXR 160

مثل همه‌ی موتورهای اسکوتری، SXR هم از یه گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبره و انتقال قدرتش هم به کمک یک کلاچ گریز از مرکز خشک و تسمه انجام میشه.

حجم روغن مورد نیاز آپریلیا SXR 160

طبق اعلام کمپانی آپریلیا در انجین این موتور باید از روغن 20W40 استفاده بشه و حجم روغن مورد نیاز هم حدود 800 میلی‌لیتر اعلام شده.

آپریلیا sxr 160 - زوموتور zoomotor

حداکثر سرعت آپریلیا SXR 160

حداکثر سرعتی که آپریلیا SXR 160 میتونه بهش دست پیدا کنه 100 کیلومتر بر ساعت هست.

شاسی و سیستم تعلیق اپریلیا SXR 160

شاسی مورد استفاده در این موتور از نوع آندربنه و وزن کلی موتور به همراه بنزین و بقیه مایعات ضروری به 129 کیلوگرم میرسه که وزن مناسبی به حساب میاد.

کمک فنر ها و لاستیک های آپریلیا 160

آپریلیا از دو کمک فنر تلسکوپی معمولی در چرخ جلو و یک کمک‌فنر قابل تنظیم در قسمت عقب استفاده کرده که مثل هوندا کلیک در یک سمت موتورسیکلت قرار گرفته.

طبق تجربه بعضی از افرادی که این موتور رو خریداری کردن متوجه شدیم که کمک فنرهای این موتور تقریباً خشک هستن و ممکنه در سواری‌های طولانی مدت، SXR 160 براتون خسته‌کننده باشه؛ اما در استفاده‌های شهری ایراد زیادی به این سیستم تعلیق نگرفته بودن.

یکی از نکته‌های مثبت SXR این هست که همچنان از لاستیک‌های MRF هند روی اونها استفاده میشه و هنوز تغییری در این قسمت اعمال نشده!

لاستیک‌های جلو و عقب به یک اندازه در نظر گرفته شدن و هر دوی اونها 120/70 هستن که روی رینگ 12 اینچی سوار شدن.

12 اینچی بودن رینگ‌ها هم یکی از دلایل خشک بودن سواری این موتور به حساب بیاد و باعث میشه تمام چاله‌ها و برامدگی‌های خیابون رو به وضوح حس کنید!

سیستم ترمز آپریلیا SXR 160

در این قسمت میشه گفت عملکرد خوبی رو از SXR شاهد هستیم. جایی که در چرخ جلو از یک ترمز دیسکی 220 میلی‌متری و یک کالیپر دو پیستونه Bybre استفاده شده که ABS هم هست!

در چرخ عقب هم یک ترمز درام 140 میلی‌متری رو میبینیم که بیشتر برای کنترل تعادل موتور کاربرد داره و انتظار زیادی نباید ازش داشته باشیم.

قیمت آپریلیا SXR 160

در حال حاضر آپریلیا SXR 160 با قیمت 150 تا 160 میلیون تومن به فروش میرسه.

جمع بندی آپریلیا SXR 160 و مقایسه با رقبا

برای اینکه بتونید تصمیم‌گیری راحت‌تری در مورد خریداری SXR 160 داشته باشید اول سعی میکنم نقاط قوت و ضعف این موتور رو براتون خلاصه کنم و بعد در مورد رقبای اون صحبت کنم.

نقاط قوت:

  1. طراحی جذاب و مدرن
  2. قیمت مناسب
  3. شرایط اقساط
  4. کیفیت ساخت مناسب (در مجموع)
  5. ترمز ABS چرخ جلو

نقاط ضعف:

  1. تعلیق خشک و رینگ‌های 12 اینچی
  2. تأمین قطعات نسبتاً ضعیف
  3. بازده قدرتی پایین به نسبت رقبا

با توجه به نقاط ضعف و قوتی که از این موتور دیدیم در مجموع باید بگم که آپریلیا SXR 160 با توجه به قیمتی که داره میتونه گزینه خوب در بین گزینه‌های شما باشه. کیفیت و سیستم ترمز ABS رو به ندرت در اسکوترهای این بازه قیمتی میشه پیدا کرد اما خب این دو فاکتور در SXR 160 پیدا میشن.

البته تأمین قطعات ضعیف مسئله‌ای نیست که به راحتی بشه از کنارش عبور کرد به خاطر همین رقبایی رو بهتون معرفی میکنم که برای خرید موتور، اونها رو هم در نظر داشته باشید.

آپریلیا aprilia sxr 160 - زوموتور

رقبایی که برای این موتور میتونیم در نظر بگیریم انواع اسکوترهای برند SYM هستن که میشه به گلکسی J200، گلکسی SR 200 و لاکی 180 اشاره کرد که به مراتب هم بازار خرید و فروش بهتری دارن هم سواریشون نرم‌تره.

متأسفانه بحث تأمین قطعات مشکلی هست که در اکثر موتورهای بازار ایران دیده میشه و پیشنهاد من به شما اینه که قبل از خرید هر موتورسیکلتی حتماً از بابتت تأمین لوازم و قطعات یدکی در شهر خودتون اطمینان حال کنید و بعد موتور رو بخرید تا در زمان نیاز به قطعه به دردسر نیفتید!

مشخصات موتور آپریلیا SXR 160

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)195*80*134 (سانتی متر)
ارتفاع زین77.5 سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، 3 سوپاپ (SOHC)، هوا خنک
حجم موتور160 سی سی
حداکثر قدرت10.8 اسب بخار در دور موتور 7600
حداکثر گشتاور11.6 نیوتون متر در دور موتور 6000
نسبت تراکم8.8 به 1
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی ساخت دلفی
میزان مصرف سوخت (حدودی)2 تا 2.5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه، اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک 220 میلی‌متری، کالیپر 2 پیستونه، ABS
سیستم ترمز عقبدرام 140 میلی‌متری
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبتک کمک فنر قابل تنظیم
لاستیک هاجلو و عقب 120/70/12 برند MRF
وزن تَر129 کیلوگرم
حجم باک7.5 لیتر
نهایت سرعت (حدودی)100 کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول آپریلیا SXR 160

آپریلیا SXR 160 توسط چه شرکتی وارد میشه؟

این موتور توسط شرکت‌های کبیر موتور و کویر موتور وارد بازار میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور آپریلیا SXR 160 چقدر هست؟

انجین 160 سی‌سی این موتور میتونه قدرتی در حدود 10.8 اسب‌بخار رو در دور موتور 7600 در اختیارتون بذاره و حداکثر گشتاورش هم 11.6 نیوتون‌متر در دور موتور 6000 هست.

نهایت سرعت آپریلیا SXR 160 چقدر هست؟!

حداکثر سرعتی که آپریلیا SXR 160 میتونه بهش دست پیدا کنه 100 کیلومتر بر ساعت هست.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

1 دیدگاه

  1. عرض سلام و وقت به خیر
    بنده مطالب و ویدیوهاتون رو به شدت پیگیرم و خیلی هم ممنونم بابت اطلاع رسانی هاتون
    ولی شما تو ویدیو بررسی j200 میگید که توی دست انداز و چاله چوله ها خیلی افتضاحه و انگار که جلوی موتور یه جورایی وِلِه !
    بعد از این سمت توی این موتور عنوان میشه که موتورایی مثل j200 رو هم یه سری بزنید که سواریش از این هم نرمتره ؟!!!
    آیا این الان تناقضه ؟ یا این مدل آپریلیا وضعش از اونای دیگه هم بدتره ؟؟؟!!!
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا