رپورتاژ آگهی

چرا گردو شبیه مغز انسان است؟

با نگاهی به میوه گردو و مغز انسان به راحتی می‌توان به پاسخ این سوال که چرا گردو شبیه مغز انسان است؟ مغز انسان و گردو هر دو دارای دو نیمکره راست و چپ بوده و از دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل شده‌اند. در مغز انسان ناحیه‌ای به اسم نئوکورتکس وجود دارد که عملکردهای حرکات ارادی، تصمیم گیری و زبان را بر عهده دارد. چین خوردگی‌ها و پیچ خوردگی‌های گردو شباهت بی‌نظیری به این ناحیه دارد.

مصرف گردو باعث ارسال نورون‌های پیام رسان تا ۳۶ مرتبه به مغز می‌شود و قدرت و عملکرد رشدی مغز را افزایش می‌دهد. این میوه تاثیر فوق العاده‌ای بر عملکرد شناختی، حافظه و بیماری‌های مغزی دارد به همین دلیل مصرف آن برای کودکان در سنین رشد و سالمندان بسیار توصیه می‌شود.

گردو از قدیم الایام از جمله مواد خوراکی چربی داری است که چربی‌های آن غیر اشباع و بسیار برای کنترل و دفع رادیکال‌های آزاد موثر است. ارزش و فواید گردو محدود و منحصر به ظاهر و طعم و قوت آن نبوده و طی تحقیقات علمی دارای خواص فوق العاده‌ای در حفظ سلامت و بهبود نشاط جسمانی و فکری دارد.

گردو چیست؟

در پاسخ به سوال گردو چیست باید عنوان کنیم، میوه‌ای (walnut) با پوسته بسیار سخت و هسته‌ای مانند است که مغز خوراکی داشته و این مغز جزو خشکبار بسیار ارزشمند از لحاظ تغذیه‌ای است. این میوه دارای تنوع بالای به دلیل نهال‌های متنوع آن است. لذا بافت چرمی و طعم و مزه بسیار لذیذ با رنگ شیری و سفید دارد. خاست این میوه متعلق به مناطق آسیای مرکزی و کشور ما ایران است که در جنگل‌های هیرکانی می‌توان قدمت آن را مشاهده کرد. ولی به دلیل ارزش غذایی فوق العاده بالا و تثبیت جایگاه آن در رژیم غذایی انسان‌ها امروزه به طور گسترده‌ای مورد کشت قرار گرفته و میوه آن در دسترس همگان است.

مقادیر بسیار بالایی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر و املاح معدنی در این آجیل نهفته است که تاثیر فوق العاده‌ای در سلامت قلب، مغز و پیشگیری از سرطان دارد.‌

خواص تغذیه‌ای گردو

امروزه خواص تغذیه‌ای گردو بر هیچکس پوشیده نیست، این مغز آجیلی گنجینه‌ای کامل از فیبر، چربی‌های سالم غیر اشباع، پروتئین‌ها بوده و منبع خوبی از مس، منگنز، کلسیم، روی، آهن، پتاسیم و سلنیوم است. مغز گردو شامل تیامین، ویتامین ب ۶ و فولات است که از جمله ترکیبات مغذی برای سلامت بدن بوده و مقادیر بسیار بالایی آنتی اکسیدان و چربی‌های امگا ۳ دارد.

آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که بدن را از رادیکال‌های آزاد یا آسیب‌های حاصل از این رادیکال‌ها حفظ می‌کنند. این رادیکال‌ها از طریق کنش‌ها و فرایند های طبیعی بدن مانند تنفس، متابولیسم یا آلودگی‌ها و استعمال دخانیات‌ها ایجاد شده و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن قلبی، پیری زودرس، سرطان و دیگر عارضه‌های ناخوشایند شود. هر ۲۸ گرم گردو دارای ۵/۲ گرم اسیدهای چرب یا همان امگا ۳ است که AlA نام دارد و از جمله چربی‌های ضروری در رژیم غذایی افراد است. امگا ۳ باعث افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات، سلامت مغز و اندام‌های قلبی و عروقی می‌شود. از نظر ساختاری به افزایش حافظه، بهبود تمرکز، آرامش سیستم عصبی و عملکرد بهینه مغز کمک می‌کند.

فواید گردو برای مغز

از جمله مهمترین فواید گردو برای مغز، تاثیر آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ فراوان آن در بهبود عملکرد شناختی، افزایش حافظه و توانمندی مغز است. تاثیر فوق العاده‌ای که بر افزایش نورون‌های مغز داشته و از تجمع رادیکال‌های آزاد، زوال عقل و بسیاری از مشکلات مغزی جلوگیری می‌کند به همین دلیل گردو را غذای مغز می‌دانند.

  • افزایش انرژی

دارای مقادیر بالای ویتامین‌های ب۶ یا همان ویتامین شادیآور تیامین است که باعث بهبود خلق و خو، افزایش نشاط و تمرکز و کاهش استرس و ناراحتی می‌شود.

  • عملکرد شناختی

مصرف گردو برای کودکان به دلیل عدم رشد کامل مغز و در سالمندان به دلیل کاهش کارایی مغز با افزایش سن، بسیار توصیه می‌شود. زیرا باعث تقویت تمرکز و بهبود عملکرد مغز و ساختار شناختی آن می‌شود. مواد مغذی گردو یعنی اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سلول‌های عصبی و حفظ فرایندها شناختی و حافظه به مدت طولانی‌تر می‌شود.

  • افزایش حافظه

مصرف گردو باعث انتقال اسیدهای چرب، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و افزایش تولید نورون‌ها شده و می‌تواند از پیری مغز و اختلالات مرتبط با آن جلوگیری کرده و با بهبود عملکرد حافظه به بهبود یادگیری هرچه بیشتر کمک می‌کند.

  • پیشگیری از بیماری آلزایمر

آلزایمر با افزایش پروتئین‌هایی به نام پلاک و حمله آن به نورون‌ها شروع شده و باعث اختلال کارکرد سلول‌های عصبی می‌شود. با توجه به کاهش نورون‌ها در بیماری آلزایمر مصرف گردو می‌تواند به تولید بیشتر نورون‌ها کمک کرده و با محافظت از سلول‌های مغزی و عصبی خطر این بیماری را کاهش دهد.

مزایای پرورش نهال گردو

در میان کلیه نهال‌های میوه و خشکبار مزایای پرورش نهال گردو به قدری بالا است که بعد از پسته از نظر صادرات غیر نفتی در حوزه اقتصاد جایگاه بسیار سودآوری دارد. چند مورد از مزیت‌های کاشت این نهال به اختصار توضیح داده می‌شود.

  • نهال گردو دارای میوه‌ای با پوسته سفت و سخت بوده لذا در برابر بیماری‌ها و تنش‌های محیطی و دمایی مقاوم‌تر است و کمترین خسارت را می‌بیند از این رو نیاز به هزینه‌های مراقبتی و تیمار کمتری دارد.
  • میوه آن به دلیل دارا بودن گنجینه از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، امگا ،۳ چربی‌های غیر اشباع، ویتامین‌های ب و پروتئین‌ها و فواید آن برای سلامت روح و بدن از تقاضا و بازار فروش و مصرف بسیار بالایی برخوردار است، لذا پرورش آن می‌تواند سودآوری تضمینی را به دنبال داشته باشد
  • علاوه بر مغز گردو چوب و الوار این درخت نیز در صنایع مبلمان سازی و صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله چوب‌های سخت و با کیفیت است.
  • پوست گردو به صورت پودری دارای خواص درمانی برای سلامت بدن بوده و همچنین ترکیب آن با خاک برای طول عمر گیاه و افزایش رشد و املاح غذایی موثر است.
  • این میوه به دلیل پوسته سخت نیاز به سردخانه و هزینه‌های نگهداری نداشته و صادرات آن بسیار کم دردسر و کم هزینه است.

بهترین نهال گردو

در میان انواع نهال گردوی سردسیری، گرمسیری و معتدل بهترین نهال گردو به رقمی اطلاق می‌شود که دارای بازدهی زود هنگام و بالایی بوده، کمتر دچار سرمازدگی، خشکی و بیماری‌های تنشی و قارچی شده و بیشترین باردهی را با گردوهای پرچرب، سنگین و با کیفیت و بدون آفات داشته باشد. لذا مسئله خرید نهال گردو، مجوزدار بودن مرکز خرید، انتخاب رقم سازگار و مهیاسازی بهینه منطقه کاشت نیز از جمله پارامترهایی هستند که در تبدیل شدن یک نژاد به رقمی برتر بسیار موثر هستند.

در همین راستا می‌توانید بهترین نهال گردو را از نهالستان بزرگ پالیز نهال با کیفیت و مقاومت بالا انتخاب کرده و جدیدترین و بهترین متدهای رسیدگی را از مشاوران آن به صورت رایگان دریافت کرده و نهالی تنومند و سودآور در اختیار داشته باشید.

بیشتر بخوانید : https://paliznahal.ir/product-category/walnut/

جمع بندی

با توجه به خواص و فواید تغذیه‌ای گردو برای بدن و مزایای پرورش نهال گردو اگر مشتاق به پرورش نهال گردو و کسب درآمدهای میلیاردی هستید می‌توانید با مراجعه به نهالستان مجهز، تخصصی و قدمت‌دار پالیز نهال خرید نهال گردو را با ضمانت برگشت، گواهی قرنطینه از ارقام پربار و زود بازده و سازگار با منطقه خود با مناسب‌ترین قیمت نهال گردو انتخاب کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا