نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی بنلی 150 | Benelli 150

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

یکی از موتورسیکلت‌های کم حجمی که در بازه قیمتی 80 تا 90 میلیون تومان وجود داره و میتونه جزو گزینه‌های خرید هر شخص باشه، بنلی ۱۵۰ نیوفیس هست. مدل جدید بنلی 150 از سال 1398 با تغییرات بسیار زیاد نسبت به نسل قبل خودش وارد بازار شد. میشه گفت که مدل نیوفیس این موتورسیکلت کلا یه موتور دیگه هست، چراکه انجین، شاسی، جزئیات ظاهری، ترمزها و … به طور کامل با نسل قبلی متفاوت هستند و به روز تر شدن.

لازم هست بگم که مدل قبلی با اسم TNT15 و مدل جدید با اسم TNT150 در بازار ایران به فروش میرسه.

بعد از این مقدمه چینی ها راجع به بنلی ۱۵۰ بهتره بریم سراغ بررسی این موتور تا ببینیم از ارزش خریدی در برابر قیمتی که داره برخوردار هست یا نه؟!

طراحی و ظاهر بنلی 150

طراحی بنلی ۱۵۰ نیوفیس به نسبت نسل قبل پویا تر و جذاب تر شده. در بعضی کشورها از جمله ایران، طراحی مدل 250 سی‌سیِ تک سیلندرِ بنلی هم دقیقا مانند مدل 150 سی‌سی انجام شده. بنلی 150 نیوفیس در 3 رنگ مشکی، قرمز و سفید فروخته میشه که رنگ شاسی موتور در همه این مدل‌ها قرمز هست.

کیفیت ساخت و رنگ به کار رفته روی فلاپ‌های این موتورسیکلت در حد مطلوبی هست و از نظر بصری، ضعفی در اونها دیده نمیشه. لازم به ذکر هست که بنلی ۱۵۰ به صورت فابریک از گارد یا محافظی که از صدمات احتمالی در زمان زمین خوردن موتورسیکلت به اون وارد میشه برخوردار نیست که البته این موضوع با خریداری و نسب پروتکشن یا همون گارد برطرف میشه.

با توجه به این موضوع که طراحی ظاهری موتورسیکلت، یک فاکتور کاملا سلیقه‌ای هست، در نهایت پسندیده شدن یا نشدن بنلی 150 نیوفیس کاملا به سلیقه شما برمیگرده.

مشخصات فنی بنلی ۱۵۰ نیوفیس

بنلی ۱۵۰ نیوفیس دارای یک انجین روغن خنک، 4 زمانه، تک سیلندر، 4 سوپاپ هست که به وسیله یک میل بادامک باز و بسته میشن (SOHC). حجم دقیق این انجین ۱۵۰ سی‌سی هست که توان تولید ۱۳.۱ اسب بخار قدرت در ۹۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۲ نیوتون متر گشتاور در ۷۰۰۰ دور در دقیقه رو داره. این موتورسیکلت هم مثل اکثر موتورهای موجود در بازار از سیستم سوخت رسانی انژکتور بهره میبره.

قدرت و گشتاور ایجاد شده توسط این انجین به کمک یک گیربکس ۵ دنده به چرخ عقب منتقل میشه.

بنلی ۱۵۰ از لحاظ قدرت و گشتاور تقریباً عملکردی شبیه به بقیه رقبای خودش داره. اگه بخوام دقیق‌تر راجع به این موضوع صحبت کنم این موتورسیکلت عملکرد بهتری نسبت به سی اف 150 و عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آپاچی 160 و پالس ان اس 160 از خودش نشون میده.

حداکثر سرعت بنلی 150 نیوفیس در بهترین شرایط و جاده کفی به 120 کیلومتر برساعت میرسه.

سیستم تعلیق بنلی ۱۵۰

شاسی بنلی ۱۵۰ نیوفیس از جنس فولاد ساخته شده و از نوع شاسی های لوله‌ ای هست. ایرادی که به طراحی جدید شاسی های بنلی در موتورسیکلت های 150 و 250 تک سیلندر این برند وارد هست مربوط به طراحی جاپایی های قسمت عقب موتورسیکلت میشه.

اگه به طراحی براکت جاپایی های عقب بنلی ۱۵۰ دقت کرده باشید متوجه یک پارچه بودن اون ها با شاسی موتورسیکلت میشید که این موضوع باعث میشه در زمانه زمین خوردن موتورسیکلت و وارد شدن ضربه به براکت جاپایی ها، قسمتی از شاسی موتورسیکلت هم دچار آسیب بشه که این موضوع قابل چشم پوشی نیست.

اگر بنلی با استفاده از پیچ و مهره، براکت های جاپایی رو به شاسی موتورسیکلت متصل میکرد این موضوع کاملا قابل حل بود و ایرادی به این بخش وارد نمیشد.

این موتورسیکلت از دو کمک فنر تلسکوپی معکوس در قسمت جلو و یک کمک فنر هیدرولیکی در قسمت عقب بهره میبره. عملکرد کمک فنرهای بنلی ۱۵۰ راضی کننده هست. نه میشه گفت خیلی خشکِ، نه میشه گفت خیلی نرمِ! یه چیز کاملا معمولی.

سایز لاستیک های این موتورسیکلت در چرخ جلو 80/100 و در چرخ عقب 70/120 هست که هر دوی اونها روی رینگ‌های 17 اینچی 6 پره آلومینیومی بنلی 150 قرار دارن.

وزن بنلی ۱۵۰ در حالت خشک 134 کیلو گرم هست و ظرفیت باکش هم 13.5 لیترِ که برای یک موتور 150 سی‌سی کاملا ایده آل هست.

سیستم ترمز بنلی ۱۵۰

یکی از مهم‌ترین بروزرسانی هایی که در بنلی 150 جدید دیده میشه، دیسکی شدن ترمز عقب این موتورسیکلت هست. اگه مدل قبلی بنلی 150 رو با دقت بررسی کرده باشید متوجه ضعف این موتورسیکلت در بخش ترمز کاسه ای عقب اون شدید.

خوشبختانه بنلی در مدل جدید این موتور در هر دو چرخ موتورسیکلت از ترمز های دیسکی استفاده کرده که باعث میشه عملکرد ترمزهای بنلی 150 تا حد زیادی بهتر بشهو امنیتش هم افزایش پیدا کنه.

ترمز جلوی این موتور از یک دیسک 260 میلی متری به همراه یک کالیپر دو پیستونه و ترمز جلوی اون هم از یک دیسک 240 میلی متری به همراه یک کالیپر تک پیسونه تشکیل شده.

سواری benelli 150

یکی از ویژگی های مثبتی که بنلی 150 نسبت به سی اِف 150 داره، زین راحت تر اون در قسمت راننده و ترکنشین موتورسیکلت هست. راننده و ترک نشین فضای کافی و نسبتاً راحتی رو برای سواری روی این موتور در اختیار دارن که این نکته مثبتی برای این موتور به حساب میاد.

همچنین به دلیل این که بنلی 150 یک موتور شهری به حساب میاد، طراحان بنلی از یک فرمان لوله‌ای ساده در این موتور استفاده کردن که فاصله مناسبی با جایگاه راکب در این موتورسیکلت داره و این موضوع باعث میشه مچ دست و کمر شما در مدت زمان طولانی تری، دچار خستگی و درد بشه.

جمع بندی benelli 150

چرا بخریم؟!

اگه دنبال یک موتورسیکلت مناسب در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان هستید بنلی 150 میتونه در بین گزینه های مد نظر شما باشه. سواری خوب، ظاهر زیبا، سیستم تعلیق و ترمز مناسب، داشتن بازار خرید و فروش دست دوم و موجود بودن قطعات و لوازم جانبی موتورسیکلت در بازار، نکات مثبتی هستن که شما رو به خرید این موتورسیکلت ترغیب میکنن.

چرا نخریم؟!

حالا بریم سراغ دلایلی که باعث میشه شما از خرید این موتورسیکلت منصرف بشید. اولین و مهم‌ترین دلیل، کیفیت ساخت متوسط رو به پایین بنلی 150 در بخش انجین موتورسیکلت هست. اگر شما سرویس های دوره ای و رسیدگی های لازم برای این موتور رو در زمان خودش و با کیفیت لازم انجام ندید ممکن هست که با انجین بنلی 150 به مشکل بخورید.

دومین دلیل هم به کیفیت به کار رفته در ساخت چراغ های این موتورسیکلت برمیگرده. البته دیده شدن خرابی در چراغ جلو و راهنماها در اکثر موتورهای بنلی دیده میشه و این موردی هست که شما باید از اون مطلع باشید.

باید بگم که این مورد به دلیل تامین قطعات مناسب توسط نمایندگی این موتور قابل حل هست و در صورت خرابی میتونید اون قطعه رو با نمونه سالم جایگزین کنید.

قیمت بنلی 150 نیوفیس

بنلی 150 نیوفیس در زمانی که وارد ایران شد با قیمت حدودی 43 میلیون تومان به فروش میرسید که اخیراً قیمتش به 90 میلیون تومان هم رسیده!

هر نظر یا تجربه ای در مورد این موتورسیکلت دارید حتما در قسمت کامنت ها بهمون بگید. یادتون نره مارو در اینستاگرام دنبال کنید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

نوشته های مشابه

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

15 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید به شما عزیزان
    به نظرم با توجه به اینکه این موتور و کیو جی جدید که کویر آورده از نظر فنی کاملا مشابه هستن و برای قطعات فنی به مشکل نمیخوریم و ظاهر و رنگ‌بندی جذاب‌تر، کیو جی انتخاب معقول‌تری باشه البته بازار دست دوم بنلی احتمالا کمی بهتر باشه چون شناخته شده‌تر هست

  2. سلام ‌. آقا من موندم که بین بنلی ۱۵۰ کویر یا همون (کیوجی) و زونتس n2n 230 کدوم موتور رو بخرم لطفا اگه میشه راهنماییم‌ کنید .

  3. سلام وقت بخیر
    ممنون از وقتی که میذارید و این اطلاعات را در اختیار دیگران میذارید
    خواستم بدونم شما بین بنلی 150 نیوفیس با NA 180 کدوم رو توصیه میکنید ؟

  4. خیلی ممنون میشم اگه بفرمایید حجم روغن بنلی ۱۵۰ نیوفیس چقدره هیچ سایتی ذکر نشده

  5. سلام بین بنلی 150 فیس قدیم با کیوجی 150 کدوم رو پیشنهاد میدین؟
    چون کیوجی حدود 10 تومن گرون تره
    و میگن کیوجی کیفیت بالاتری از بنلی داره درسته؟
    لطفا اگه میشه تفاوت هاشون رو بگین

  6. کاور اگزوز بنلی 150 نیوفیس من پارسال شکست و الان حدود یکسال هست که دنبال یه تیکه پلاستیک به اسم کاور اگزوز بنلی 150 نیوفیس هستم ولی تمام نمایندگی های نیکران موتور اعلام می کنن که موجود نداریم و منتظر باشید انشالله یه روزی وارد میشه !
    رک بگم اگر زمین خوردید و قطعه ای از بدنه این موتور شکست باید حالا حالا مثل بنده که شد یکسال در انتظار قطعه باشید.
    نکته خنده دار اینه که اکثر قطعات بدنه این موتور با 250 نیوفیس یکی هست و جفت این موتورها همین الان بصورت صفر در نمایندگی های نیکران بفروش میرسه !!!

    1. سلام اکبر جان. ممنونم از تجربیاتت داداش. متاسفانه چند وقتی هست که این مشکل واسه این موتورا هم پیش اومده و مصرف کننده سر در گمه.

  7. شما بین خرید بنلی ۱۵۰ نیوفیس و اپاچی ۱۸۰ مدل ۹۴ با حدود ۳۰ هزار کارکرد برای کار در اسنپ کدوم رو پیشنهاد میکنید ؟

  8. سلام من می‌خوام بنلی بگیرم یا بنلی 150نیوفیس یا سادش بگیرم یا آپاچی الان آپاچی سالم کم گیر میاد یا کارکرد کم میکنن یا تصادف هستش من نمی‌دونم چکار کنم میشه بگید من موتور برای سرکار می‌خوام برم برگردم کارهای روز مره انجام بدم زمستان موتور سوار نمیشم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا