نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی سی اف 150: میان رده خوش قیمت

با بالا رفتن قیمت موتورها در بازار ایران (دقیقا مثل بقیه اجناس!)، قدرت خرید مردم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده. اثبات این موضوع کار زیاد سختی نیست. فقط کافی هست که قیمت گرون‌ ترین موتورسیکلت بازار رو در سال 1395 رو با قیمت ارزون ترین موتورسیکلت بازار در سال 1400 مقایسه کنید.

در سال 1395 شما با 40 میلیون تومان میتونستید بهترین موتورسیکلت پلاک ملی بازار رو خریداری کنید ولی الان تقریبا ارزون ترین موتور بازار قیمتی معادل 25 تا 30 میلیون تومان داره. همین امر باعث شده تا مردم برای خرید موتورسیکلت، توان هزینه بالایی نداشته باشن.

امروز قصد داریم یکی از موتورسیکلت‌های ارزون قیمت بازار رو با هم بررسی کنیم و ببینیم که آیا ارزش هزینه‌ای معادل 75 میلیون تومان رو داره یا نه؟

با ما همراه باشید.

سی اف 150 - زوموتور

سی اف 150 ساخت کجاست؟!

این موتورسیکلت ساخت چین هست. اگه مقاله های قبلی زوموتور رو دنبال کرده باشید، حتما با تاریخچه شرکت سی اف موتو آشنا هستید. پس زیاد این مقاله رو کش نمیدیم و اگه میخوای بیشتر راجع به این شرکت بدونید حتما مقاله تاریخچه شرکت سی ف موتو رو بخونید.

طراحی و ظاهر سی اف 150

اگه از حق نگذریم طراحی سی اف 150 (CF 150) واقعاً زیبا و جذاب هست. البته وقتی شرکت سی اف کار طراحیِ ظاهری و شاسیِ موتورسیکلت رو به استودیو Kiska سپرده، دیگه نمیشه غیر از این انتظار داشت، درست مثل برادر بزرگترش سی اف ۲۵۰.

استودیو Kiska همون شرکتی هست که طراحی موتورسیکلت‌های کی تی ام، هاسکوارنا و گس گس رو بر عهده داره.

کاربلد بودن طراحِ سی اف 150 باعث میشه تا شما با ایراد های عجیب و غریبی در طراحی این موتورسیکلت رو به رو نباشید.

کیفیت ساخت فلاپ ها و رنگ استفاده شده در این موتور کاملا معمولی و در حد و اندازه یک موتور ارزان قیمت هست.

کیلومتر سی اف 150 یک کیلومتر ترکیبی آنالوگ و دیجیتال هست که مثل اکثر موتورسیکلت‌ها اطلاعات کافی رو در اختیار راکب موتور میذاره.

مشخصات فنی سی اف 150

سی اف 150 (CF 150) دارای یک انجین 4 زمانه، تک سیلندر، 2 سوپاپ هست که به وسیله یک میل بادامک باز و بسته میشن (SOHC). حجم دقیق این انجین 149.5 سی‌سی هست که توان تولید 12.3 اسب بخار قدرت در 8250 و 11.5 نیوتون متر گشتاور در 6500 دور در دقیقه رو داره.

قدرت و گشتاور ایجاد شده توسط این انجین به کمک یک گیربکس 6 دنده به چرخ عقب منتقل میشه.

سی اف 150 از سیستم سوخت رسانی انژکتور بهره میبره که این سیستم هم ساخت شرکت Bosch آلمان هست.

بخش انجین و گیربکس جایی هست که زیاد نمیشه از لحاظ عملکرد روی انجین سی اف 150 حساب باز کرد. انجین این موتورسیکلت در برابر رقبای خودش مثل بنلی 150، ان اس 160 و آپاچی 160 قدرت و گشتاور کمتری تولید میکنه که این موضوع باعث میشه تا این موتورسیکلت هم شتاب پایین‌تری داشته باشه و هم حداکثر سرعتی معادل ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشه.

پس اگر به دنبال شتاب و سرعت بالاتری در بین موتورسیکلت‌های ۱۵۰ و ۱۶۰ سی‌سی هستید، سی اف 150 انتخاب خوبی برای شما نمیتونه باشه.

سی اف 150 دارای دو حالت مختلف رانندگی هم هست که به گفته شرکت سازنده، بیشتر برای کنترل مصرف سوخت تعبیه شدن. حالت رانندگی اکونومی (Economy) برای روندن با سرعت های پایین در شهر و حالت اسپرت (Sport) برای رانندگی با حداکثر قدرت تولید شده توسط این موتورسیکلت طراحی شدن.

سیستم تعلیق سی اف 150

شاسی سی اف 150 از نوع لوله‌ای و از جنس فولاد ساخته شده. این موتورسیکلت دارای دو کمک فنر تلسکوپی معکوس در قسمت جلو و کمک فنر تکی غیر قابل تنظیم در قسمت عقب موتورسیکلت هست.

کمک فنرهای جلو عملکرد مناسبی در سطوح هموار دارن اما اگر یکم سطح جاده ناهموار بشه، سفتی کمک فنر جلو، خودش رو بیشتر نشون میده. این در حالی هست که کمک فنر عقب بر خلاف جلو، از عملکرد خیلی خوبی در سطوح هموار و ناهموار برخوردار هست.

اگه بخوایم در مجموع به عملکرد سیستم تعلیق سی اف 150 نگاه کنیم میتونم بگم که کمک فنرهای این موتورسیکلت به طور کاملا معمولی ضربه های وارد شده به چرخ‌های موتور رو دفع میکنن و نباید انتظار خیلی زیاد (در حد موتورسیکلت‌های گرون قیمت) از اونها داشت.

سایز لاستیک‌ این موتورسیکلت در چرخ جلو 80/100 و سایز لاستیک عقب هم 70/130 هست که هر دوی اونها روی رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی سی اف 150 قرار دارن.

در ضمن وزن سی اف 150 در حالت خشک 135 کیلوگرم و ظرفیت باک این موتورسیکلت هم 10 لیتر هست.

سیستم ترمز سی اف 150

اما در قسمت ترمزها میتونم بگم که سی اف ۱۵۰ عملکرد مطلوبی رو از خودش ارائه میده. ترمز جلوی این موتورسیکلت از یک دیسک 292 میلی‌متری با یک کالیپر دو پیستونه و ترمز عقب اون هم از یک دیسک 220 میلی‌متری با یک کالیپر تک پیستونه تشکیل شده.

سواری سی اف 150

با توجه به این که سی اف 150 در دسته موتورهای نیکد (Naked) قرار میگیره طراحی این موتورسیکلت به شکلی انجام شده که راکب، سواری نسبتاً راحتی رو در زمان روندن این موتور تجربه کنه.

فرمان یک تکه‌ای که در این موتور به کار رفته و فاصله مناسب اون با محل نشستن راکب باعث میشه در زمان روندن، فشاری به کمر و مچ راننده وارد نشه. به علاوه با توجه به مواردی که در بخش های سیستم تعلیق سیستم ترمز ذکر کردیم سی اف 150 حس نسبتاً خوبی رو در زمان روندن این موتورسیکلت به شما منتقل میکنه.

جمع بندی در مورد سی اف 150

چرا بخریــــــم؟

با توجه به مواردی که در این مقاله با هم دیگه بررسی کردیم، سی اف 150 یک موتورسیکلت مناسب برای رفت و آمدهای شهری به حساب میاد و افرادی که دنبال یک موتور راحت و کم استهلاک هستن میتونن این موتور رو در بین گزینه های خودشون جا بدن.

طراحی جذاب و مدرن سی اف 150 (CF 150) هم میتونه دلیلی برای خرید این موتور باشه.

چرا نخریــــــم؟

اگه شما دنبال موتور پر شتاب و پر سرعت هستید این موتور گزینه مناسبی براتون نیست.

همچنین اگه در شهری زندگی میکنید که نمایندگی خدمات و قطعات این موتورسیکلت به خوبی در اونجا فعالیت نمیکنه فکر خرید این موتورسیکلت رو از سرتون بیرون کنید. چراکه قطعات سی اف 150 فقط از طریق نمایندگی‌های این موتور به فروش میرسه و در صورت نداشتن موجودی، باید منتظر قطعات بمونید.

اگر قصد خرید موتور دیگه توی این رنج قیمت دارید پیشنهاد میکنم مقاله بررسی گلکسی NA 180 رو بخونید.

برای اطلاعات بیشتر و محتواهای خفن تر حتما ما رو در اینستاگرام دنبال کنید.

نوشته های مشابه

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

10 دیدگاه

  1. سلام.
    ممنون از سایت پر محتوا و باحال شما.
    بین سی اف ۱۵۰ با بنلی ۱۵۰ نیو فیس انتخاب مناسب کدامیک بهتره میباشد؟
    باتشکر

    1. سلام امیرجان ممنون از لطفت. بنلی ۱۵۰ در مجموع انتخاب بهتریه. هم از بابت تامین قطعات هم از بابت خرید و فروش.

  2. سلام خسته نباشید
    تو بخش راحتی و نرمی زین کاش یه توضیحی میدادید که مثلا فشاری رو راننده و سرنشین بعد از مدتی میاد یا نه
    و اینکه این متن طبق تجربه خودتون بود یا اینکه بر اساس گفته های دیگران

  3. سلام خسته نباشید،من میخوام این موتور رو بخرم ولی شک دارم،چون قدم بلنده و وزنم به نسبت قد همینطور (قد ۱۹۰ و وزن ۹۰ کیلو).
    میخواستم بدونم به دلیل قدم ممکنه پام رو موتور سریع خسته شه؟مثلا از ناحیه زانو،تو این قیمت پیشنهاد شما چیه؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام اشکان جان بله احتمال اذیت شدنت هست روی این موتور. بنلی ۱۵۰ فیس قدیم حالت نشستن راحت تری برای شما داره

    1. سلام محمد جان. کلا این دو تا گزینه برای خرید مناسب نیستن ولی اگه فقط بین این دوتا بخوای سی اف سواریش بهتره و بنلی شتابش بیشتره. خودت ببین کدوم فاکتور برات بیشتر اهمیت داره.

      1. سلام وقت بخیر ، وضعیت قطعات این موتور تو شهری مثل سمنان چطوره ؟ بعد واقعا انقد قطعاتش کمیابه یعنی

  4. درود بر شما خوشحال میشم هر دقت تونستید برام کامل توضیح بدید تو این رنج قیمت چی بخریم هم فیس زیبا هم ظاهر زیبا هم داقعا ازش لذت ببری؟

    با سپاس از سایت بی نظیرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا