تاریخچه ها

تاریخچه شرکت کی تی ام

مگه میشه رنگ نارنجی بغل اسم موتورسیکلت بیاد و ما رو یاد کی تی ام نندازه؟! اولین چیزایی که بعد از شنیدن اسم کی تی ام به ذهن همه‌ی ما خطور میکنه، رنگ نارنجی، شیک بودن، جذابیت و کیفیت موتورهای این کمپانی اتریشی هست.

کی تی ام یکی از بزرگترین شرکت های صنعت موتورسیکلت و البته جزو گنده‌های برگزاری انواع مسابقات و رویدادهای ورزشی در حوزه موتورسیکلت هست و این رو میشه از سابقه درخشانی که در سال‌های اخیر در دنیای موتورسواری داشته به راحتی دید.

توی این مقاله میخوایم داستان این نارنجیِ جذاب رو با هم مرور کنیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شروع داستان کی تی ام برمیگرده به نزدیک به یک قرن پیش جایی که مهندس اتریشی Hans Trunkenpolz یک کارگاه فلزکاری در Mattighofen راه اندازی کرد. او سه سال بعد شروع کرد به فروختن موتورهای DKW و بعد از اون ماشین‌های اپل رو هم به محصولاتش اضافه کرد.

KTM مخفف چیه ؟

Kraftfahrzeug به معنی وسیله نقلیه (کلمه آلمانی)، Hans Trunkenpolz اسم بنیانگذار و Mattighofen اسم محل شروع کار کی تی ام هست که تا اینجای تاریخ، KTM مخفف این سه کلمه بود !

در طول جنگ جهانی دوم، KTM خودش رو از طریق مشاغل تعمیر موتور دیزل سر پا نگه داشت و همسر Trunkenpolz کسب و کار رو مدیریت کرد. بعد از جنگ جهانی دوم Trunkenpolz اولین موتورسیکلت خودش رو در سال 1951 به نام R100 معرفی کرد. تولید R100 در سال 1953 با یک تیم 20 نفره آغاز شد و روزانه سه موتورسیکلت تولید میکردن.

در همان سال، Trunkenpolz همکاری خودش رو با ارنست کرونریف که سرمایه دار بزرگی بود آغاز کرد و ارنست سهام دار جدید شرکت KTM شد. این شرکت سپس به نام Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen تغییر نام داد. دو سال بعد از معرفی ۳ محصول قبلی، R125 توریست رو در سال 1954 و توریست بزرگ و Mirabell Scooter در سال 1955 معرفی کرد.

KTM اولین موتورسیکلت مسابقه‌ای رسمی خودش رو در سال 1954 ساخت و اولین عنوانش رو هم در مسابقات قهرمانی ملی اتریش در کلاس 125cc در اون سال به‌ دست آورد. اونها در مسابقات بین المللی شش روزه 1956 شرکت کردن (قدیمی ترین رویداد موتور سیکلت خارج از جاده جهان که توسط FIM تصویب شده) و مدال طلا رو با راننده ای به نام Egon Dornauer کسب کردن و این روند تا چندین سال در مسابقات برای کی تی ام ادامه دار بود.

تا سال 1971، KTM نیروی کار خودش رو به 400 کارمند افزایش داد و 42 مدل موتورسیکلت مختلف رو در ترکیب محصولاتش ارائه کرده بود. در دهه 1970 و در دهه 1980، KTM شروع به تولید رادیاتور برای چند خودروساز اروپایی و آمریکایی کرد. ساخت و تولید رادیاتور به تنهایی به بخش عمده‌ای از درآمد KTM در طول دهه هشتاد کمک کرد.

کی تی ام در سال ۱۹۸۰ به نام KTM Motor-Fahrzeugbau KG تغییر اسم داد و در اصل ری‌برندینگ (Rebranding) انجام داد و در سال 1981، تعداد کارکنان این شرکت به تعداد 700 عدد ارتقا پیدا کرد. درآمد این شرکتدر سال 1981، 750 میلیون دلار بود و ۷۶ درصد از این مبلغ رو از طریق تجارت جهانی بدست میاورد.

ورشکستگی کی تی ام تا بزرگترین تولید کننده اروپا

کم کم تولیدات شرکت های آسیای شرقی مثل هوندا، کاوازاکی، سوزوکی و … به بازارهای جهانی راه پیدا کرد و رقابت به شدت سخت شده بود و در همین حال با مرگ مدیر عامل کی تی ام یعنی Erich Trunkenpolz (پسر هانس، که در سال 1962 گذشت.) و کناره گیری سیاستمدار اتریشی، جوزف تایوس در سال 1989، سیر صعودی KTM در معرض خطر قرار گرفت. مدیران کی تی ام خیلی تلاش کردند تا این شرکت رو سرپا نگه دارن تا نهایتا در سال ۱۹۹۱ سهام کی تی ام بین بانک‌های اعتباری مختلفی تقسیم شد.

توشه و تجربیاتی که کی تی ام در اون چند سال به دست آورده بود باعث شد تا از این مخمصه نجات پیدا کنه و برای جلوگیری از ورشکستگی این شرکت در سال ۱۹۹۲، کی تی ام به چهار شرکت مختلف تقسیم شد که هر کدوم تولیدات خودشون رو (مثل رادیاتور ماشین، دوچرخه و …) انجام میدادن. یکی از این چهار شرکت KTM Sportmotorcycle GmbH نام داشت که به صورت تخصصی و البته جداگانه وظیفخ تولید و توسعه موتورسیکلت‌ها رو بر عهده داشت.

کی تی ام با سرمایه گذاری‌ها و شراکت‌های متعددی که انجام داد روز به روز پیشرفت کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ اولین موتورسیکلت معروف خودش یعنی دوک رو رونمایی کرد. حتی کی تی ام بعضی از شرکت‌های اروپایی که رقیب خودش هم به حساب میومدن رو تحت مالکیت خودش دراورد و به توسعه شرکت خودش ادامه داد.

کمپانی کی تی ام به قدری رشد کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ با درآمد ۱ میلیارد یورو،‌ به بزرگترین تولید کننده موتورسیکلت در اروپا تبدیل شد. KTM با رشد چشمگیری که در اون سال‌ها داشت تونست اون سه شرکتی که در سال ۱۹۹۲ از هم جدا شده بودند رو دوباره به هم پیوند بزنه.

شرکت کی تی ام همیشه یکی از بزرگترین غول‌های صنعت موتورسیکلت و برگزارکننده انواع مسابقات موتورسواری در کلاس های مختلف بوده و هست و در این چند دهه تعداد زیادی قهرمانی و تجربه برگزاری رویداد های متنوع و بزرگی رو داشته و حتی در صنعت اتومیبلرانی و ساخت اون ها هم دخیل هست.

این شرکت سابقه خیلی خیلی خفن تری هم تو حوزه مسابقات و هم تولیداتش داشته که حتما سعی میکنیم به صورت جداگونه توی مقالات بعدی بیاریم و بیشتر میخواستیم شمارو با سیر پیدایش و پیشرفت کی تی ام آشنا کنیم. امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشی.

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا