آموزشی

کوییک شیفتر | سیستم تعویض سریع دنده

مقدمه

اگه حتی یک بار هم با یه موتور دنده‌ای سعی کرده باشید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حداکثر سرعت موتور برسید، این مسئله رو درک کردید که در زمان‌هایی که شما گاز رو برای تعویض دنده رها میکنید و کلاچ رو میگیرید، نیرویی به چرخ عقب منتقل نمیشه و در نتیجه در اون لحظه موتور شتاب نمیگیره!

این یه زمان طلایی هست که با گرفتن کلاچ و رها کردن گاز به ناچار از دست شما میره و اگه شما در پیست مسابقه هم باشید اهمیت این زمان طلایی چندین برابر میشه!

البته نگران پیدا کردن راه حل برای این موضوع نباشید چون مهندسین کمپانی‌های مختلف، قطعه‌ای رو برای کم کردن زمان تعویض دنده طراحی کردن که سال‌هاست در مسابقات مختلف استفاده میشه و چند سالی هم هست که به صورت یک آپشن روی خیلی از موتورهای خیابونی نصب میشه. (هم به صورت فابریک هم به صورت اَفترمارکت)

همونطور که از اسم مقاله متوجه شدید، اسم این قطعه Quickshifter (کوییک شیفتر) یا سیستم تعویض سریع دنده هست و در ادامه بیشتر راجع به این سیستم و نحوه کارکردش صحبت میکنیم.

کوییک شیفتر zoomotor

قبل از اختراع کوییک شیفتر راننده‌های معمولی برای تعویض دنده کلاچ رو میگرفتن و گاز رو رها میکردن تا دنده‌ها جا بِرن و راننده‌های مسابقه هم برای این که بتونن این کار رو سریع‌تر انجام بدن، تعویض دنده رو بدون گرفتن کلاچ و فقط با رها کردن گاز انجام میدادن.

اما ورود کوییک شیفتر کاری کرد که تعویض دنده بدون انجام هیچ کدوم از این کارها انجام بشه و تنها کاری که شما در زمان دنده دادن لازمه انجام بدید این هست که پدال دنده رو جا به جا کنید؛ همین!

تعویض سریع دنده - زوموتور

نحوه کارکرد کوییک شیفتر

کوییک شیفتر به صورت مستقیم با ECU موتورسیکلت شما در ارتباط هست و نحوه‌ی کارش هم به این شکله که با نصب یک مبدل روی اهرم تعویض دنده، فشار پای راننده رو در زمان قبل از دنده دادن متوجه میشه و با فرستادن دستوراتی به ECU، پاشش سوخت و جرقه‌زنی شمع‌ها رو متوقف میکنه تا دور موتور کاهش پیدا کنه و راننده بدون نیاز به رها کردن گاز، دنده رو افزایش بده!

در مورد کاهش دنده یا معکوس دادن قضیه یه مقدار متفاوت هست و به خاطر همین، اگه دقت کرده باشید بعضی از کوییک شیفترها فقط در زمان افزایش دنده عمل میکنن و بعضی از اونها در دو حالت افزایش دنده و کاهش دنده کاربرد دارن که بهشون Bi-Directional Quickshifter هم میگن.

در زمان کاهش دنده یا معکوس دادن، نیازی نیست دور موتور کاهش پیدا کنه و در واقع نیاز اصلی این هست که دور موتور بالاتر بره! پس کوییک شیفتر به جای متوقف کردن قدرت موتور و قطع پاشش سوخت، کاری میکنه که دور موتور بیشتر بشه تا دنده‌ها راحت‌تر درگیر بشن.

تمام این مراحلی که به شما گفتم در کمتر 1 ثانیه انجام میشه و همین مسئله باعث شده تا اسم این تکنولوژی رو سیستم تعویض دنده سریع (یا همون کوییک شیفتر) بذارن.

کوییک شیفتر تعویض سریع دنده - زوموتور

نحوه استفاده از کوییک شیفتر

اگه تا حالا از کوییک شیفترها استفاده نکردید باید بدونید که قبل از کار کردن با سیستم تعویض دنده سریع باید یه سری از نکته‌ها رو در نظر داشته باشید.

اول این که کوییک شیفترها اتوماتیک نیستن! یعنی اینکه شما همچنان باید بدونید که در چه زمانی باید دنده رو تعویض کنید و خودتون دنده‌ها رو زمان‌بندی کنید.

دوم این که کوییک شیفتر تمایل داره تا بدون دخالت تصمیمات انسان بهترین عملکرد خودش رو نشون بده پس در زمان افزایش دادن دنده دریچه گاز باید باز باشه (یعنی گاز رو رها نکنید!) و در زمان کاهش دنده هم دریچه گاز باید بسته باشه (یعنی گاز رو رها کنید).

نکته سوم مربوط به این میشه که کوییک شیفتر معمولا در دنده‌های بالاتر عملکرد بهتری رو از خودشون نشون میدن و دلیل این مسئله هم اینه که هر چه دنده‌ها افزایش پیدا میکنن، نسبت دنده کمتر میشه و تعویض دنده راحت‌تر!

در ادامه باید بگم که کوییک شیفتر معمولا در دور موتور خاصی بهترین عملکرد خودش رو به نمایش میذاره و بسته به نوع عملکرد سنسورها و واحدهای مختلف، نباید از اون انتظار داشته باشید در همه‌ی دور موتورها یه نمایش بی‌نقص از خودش نشون بده.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

4 دیدگاه

  1. خدا قوت
    حالا یه سوال! کدوم موتورهای وطنی کوییک شیفتر (بی‌دایرکشنال) دارن؟
    و کدوم مدل‌های معروف توی دنیا کوییک شیفتر دارن؟؟

    1. ممنون. تو ایران فقط سی بی ار ۲۵۰ ار ار اسپشیال نیو و زد ایکس ۲۵ ار کوییک شیفتر دارن. در بازار جهانی ۹۰ درصد موتورا میتونن داشته باشن. یه سریاشون فابریک دارن و یه سریاشون به عنوان آپشن اضافه میشه بهشون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا