نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی هوندا CBR 150 R

مقدمه

زوموتوریا سلام! 👋 امیدوارم حال دلتون خوب باشه. 😎❤

امروز میخوایم بریم سراغ یکی جدید‌ترین محصول هوندا در ایران! یعنی هوندا CBR 150 R.

مدل 2022 هوندا CBR 150 اخیراً توسط شرکت همراه سیکلت که یکی از واردکننده‌های محصولات هوندا هست به ایران وارد شده و این خبر خوبی برای طرفدارای برند هوندا در ایران به حساب میاد!

هوندا CBR 150 بعد از شش یا هفت سال با جدیدترین نسخه خودش به بازار ایران برگشته و آخرین نسخه این موتور در ایران مربوط به سال 2015 میشد.

همینجا این نکته مهم رو بگم که CBR 150 هنوز برای فروش به بازار عرضه نشده و همراه سیکلت اعلام کرده که این موتور از ابتدای سال 1402 به بازار عرضه میشه.

هوندا CBR 150 مدل 2022 - زوموتور zoomotor

همونطور که از وضعیت بازار موتورسیکلت‌ها در ایران خبر دارید، برند هوندا چند سالی هست که جون تازه‌ای در ایران گرفته و محصولات جدیدش یکی بعد از دیگری وارد بازار میشن و این مسئله باعث میشه تا مشتری هم دستِ بازتری در انتخاب موتور داشته باشه و راحت‌تر خرید کنه.

این خبر رو هم این وسط اضافه کنم که همراه سیکلت یه موتور جدید دیگه از برند هوندا وارد کرده که قراره در کنار همین CBR 150 برای خرید در دسترس مردم قرار بگیرن و اون موتور CRF 150 L هست! 😮

داستان داره جالب میشه و بازار داره یه تنوعی به خودش میبینه!

با وجود نسخه 2022 این موتور، میشه گفت که سی‌بی‌آر 150 در حال حاضر در سه نسخه مختلف در بازار ایران حضور داره که تصویر دو نسخه قبلی رو در قسمت پایین میتونید ببینید.

نسخه اول که در تصویر سمت چپ قرار گرفته یکی از بمب‌های زمان خودش به حساب میومد و خیلی موتور فِرز و سریعی بود. جوری که چنتا طرح مختلف هم از این موتور زدن اما خوشبختانه زیاد ازش استقبال نشد. 😄

برگردیم سراغ CBR 150 خودمون … .

دیگه شاید خیلیاتون بدونید که وظیفه تولید موتورای زیر 250 سی‌سی هوندا بر عهده دو کشور تایلند و اندونزی و CBR 150 هم به دست شرکت AHM یا Astra Honda Motor اندونزی ساخته شده. دقیقاً مثل برادر بزرگترش؛ CBR 250 RR که قبلاً در وبلاگ زوموتور بررسیش کردیم.

بررسی ظاهر و طراحی هوندا CBR 150

در مورد سبک سی بی آر نمیخوام زیاد صحبت کنم چون چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! آقا موتور ریسه دیگه. 😶 بیشتر میخوام راجع به شباهت‌های این سامورایی کوچک با برادر بزرگ‌تر 250 سی‌سی‌ش حرف بزنم.

چون این دوتا موتور انگار دو تا دوقلو هستن که یکیشون 250 سی‌سیه و اون یکی 150 ‌سی‌سی! همینقدر شبیه به هم! حالا نمیدونم این نکته رو مثبت در نظر بگیرم یا منفی؟ چون در سال‌های گذشته هم هوندا دو مدل CBR 250 و CBR 150 رو شبیه به هم طراحی کرده بود و در جدیدترین مدلشون هم در این قائده پیروی کرده.

سی بی آر 150 و سی بی آر 250 cbr- زوموتور

من فکر میکنم این داستان شبیه بودن دو مدل 250 و 150 زیاد به مذاق اونایی که 430 میلیون تومن هزینه میکنن و CBR 250 RR رو میخرن خوش نمیاد! دلیلش هم معلومه دیگه!

یه نفر دیگه با نصف همون هزینه میره CBR 150 رو میخره و همون ظاهر و رُخ رو تحویل میگیره. 😬

رنگ بندی و ابعاد CBR 150

هوندا اندونزی سی‌بی‌آر 150 رو در چهار رنگ مشکی/قرمز، TriColor (سه رنگ معروف هوندا:قرمز، آبی، سفید)، مشکی مات و Racing Red (قرمز مسابقه‌ای) عرضه کرده که چون هنوز این موتور در بازار ایران عرضه نشده ما نمیدونیم با چه رنگ‌هایی از اون طرف هستیم!

رنگ بندی هوندا CBR 150 - زوموتور

ابعاد این موتورم 1 متر و 98 سانتی‌متر (طول) در 70 سانتی‌متر (عرض) در 1 متر و 7 سانتی‌متر (ارتفاع) هست.

چراغ‌های هوندا CBR 150

اگه نخوام بگم 100%، حداقل 99.5% از نمای ظاهری جلو و عقب هوندا CBR 150 شبیه به مدل 250 طراحی شده. فقط کافیه به این دو عکس پایین دقت کنید تا متوجه این موضوع بشید! در مورد نمای عقب هم باز همین وضعیت رو داریم.

از این شباهت که بگذریم واقعاً هیچ ایرادی به این طراحی زیبا و خشن نمیشه گرفت! قشنگ حس یه موتور سطح بالا و برند رو میتونید از CBR 150 دریافت کنید که البته غیر از این هم نمیشه از هوندا انتظار داشت!

چراغ‌های جلو در چهار قسمت مختلف طراحی شدن که دو چراغ بالایی دی‌لایت‌های سی بی آر 150 هست و دو چراغ پایین نورهای اصلی. هر دو چراغ نور پایین و نور بالا در همین دو قسمت پایینی کار شده. راهنماها هم به صورت مجزا در طرفین این چراغ‌ها قرار گرفته.

همونطور که در تصویر پایین میبینید چراغ خطر سی بی آر 150 هم به این شکل طراحی شده و راهنماها هم مثل راهنمای جلو هستن.

در آخر بگم که هوندا در تمام چراغ‌های به کار رفته در این موتور از لامپ‌های LED استفاده کرده.

فرمون و کیلومتر هوندا سی بی آر 250

یکی از اون قسمت‌هایی که شما میتونید تفاوت این دوتا موتور رو از همدیگه تشخیص بدید مربوط به فرمون و کیلومتر اونها میشه که هیچ شباهتی به همدیگه ندارن.

فرمون CBR 150 یه فرمون دو تیکه Clip-On هست که در قسمت سمت راست فقط دکمه استارت موتور وجود داره و خیلی خلوته.

در قسمت سمت چپ هم دکمه‌های همیشگی قابل مشاهده‌ست؛ کلید تبدیل نور پایین به نور بالا، کلید بوق، راهنما و کلید Passing.

کیلومتر سی بی ار 150 یه کیلومتر تماماً دیجیتاله که ظاهر جذابی هم داره. اطلاعاتی که از طریق این کیلومتر به دست میاد شامل دور موتور، سرعت، ساعت، مقدار کیلومتر طی شده (ODO)، آمپر بنزین و مصرف سوخت موتور میشه.

کیلومتر CBR 150 - زوموتور

دو تا دکمه هم در قسمت سمت چپ این کیلومتر وجود داره که به وسیله اونها میتونید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید و بقیه تنظیمات کیلومتر رو انجام بدید.

باک و زین هوندا CBR 150

وقتی این موتور رو از نزدیک میبینید، چنتا فاکتور هست که باعث میشه فکر کنید با یه موتور حجم بالا طرف هستید! یکی از اون فاکتورها طراحی فلاپ‌های کناری و فلاپ‌های روی باک سی بی آر 150 هست.

میتونم بگم هوندا در این قسمت خیلی هنرمندانه کار کرده و سنگ تموم گذاشته. وقتی پشت موتور میشینید پهنای باک حس خوبی رو بهتون منتقل میکنه! 🤩

نوشته های مشابه

ظرفیت باک حدودا 12 لیتره و با توجه به مصرف سوختی که این موتور داره، (بسته به نوع رانندگیتون در هر 100 کیلومتر چیزی در حدود 2.5 لیتر میسوزونه) با هربار سوخت‌گیری کامل، چیزی بین 300 تا 400 کیلومتر میتونید رانندگی کنید.

باک و زین هوندا CBR 150 r - زوموتور

در قسمت زین CBR 150 ما با یک زین دو تکه طرف هستیم که کیفیت ساخت خیلی خوبی داره. در قسمت جلو، راننده فضای مناسب و نسبتاً راحتی داره ولی در قسمت عقب یکم از راحتی زین کم میشه که این مسئله در موتورهای ریس کاملاً عادیه!

دو شیار هم در قسمت فلاپ‌های دمبی و انتهایی موتور وجود داره که ترک‌نشین میتونه به کمک اونها کنترل خودش رو در حال حرکت حفظ کنه.

ارتفاع زین راننده از سطح زمین 78 سانتی‌متره و اکثر افراد مشکلی از بابت کنترل تعادل موتور ندارن.

اگزوز سی بی آر 150

اگزوز CBR 150 خیلی شبیه به اگزوز هوندا کلیک 150 هست. 😂 شاید از این موضوع تعجب کنید ولی واقعاً اینجوریه! عکس پایین رو ببینید و خودتون قضاوت کنید. 🤨

اگزوز هوندا cbr 150 - زوموتور

مشخصات فنی هوندا CBR 150

یه جورایی میشه گفت که هوندا سی بی آر 150 از لحاظ حجمی، رقیب خاصی در ایران نداره و در خارج از ایران هم یه جورایی تنها رقیب خفنش یاماها R15M هست که امیدواریم اون موتور هم به بازار ایران راه پیدا کنه! چراکه از نظر فنی در برابر CBR 150 حرف‌های زیادی برای گفتن داره!

مثلاً 1.5 اسب‌بخار قدرت بیشتری تولید میکنه و به سیستم‌هایی نظیر سیستم کنترل گشتاور (یا Traction Control)، کوئیک شیفتر، VVA و … مجهز هست که این آپشن‌ها رو در سی بی آر نمیتونیم ببینیم.

cbr 150  و r15m - زوموتور

انجین هوندا CBR 150

هوندا از یک انجین 4 زمانه، تک سیلندر، 4 سوپاپ (DOHC) و آب خنک بهره میبره. نسبت تراکمی که هوندا برای انجین 150 خودش اعلام کرده 11/3 به 1 هست که نشون میده این انجین برای نشون دادن بهترین عملکرد خودش به بنزین اکتان بالا و روغن با کیفیت نیاز داره.

وظیفه انتقال سوخت در CBR 150 بر عهده سیستم PGM-Fi هونداست که ساده‌ش همون انژکتور خودمونه!

حجم دقیق انجین سی بی آر 149.1 سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که تولید میکنه به 16.9 اسب‌بخار در دور موتور 9000 دور در دقیقه میرسه. همچنین این انجین توانایی ایجاد 14.4 نیوتون‌متر گشتاور در دور موتور 7.000 داره.

انجین و گیربکس cbr 150 - زوموتور

گیربکس و انتقال قدرت در CBR 150

قدرت و گشتاور تولید شده توسط این انجین به کمک یک گیربکس 6 سرعته و سیستم زنجیر و چرخ عقب منتقل میشه. خبر خوب این هست که هوندا سی بی آر 150 دارای سیستم اسلیپر کلاچ یا همون کلاچ لغزنده هم هست که اگه راجع بهش اطلاعات ندارید میتونید این مقاله رو بخونید.

هوندا میزان روغن مصرفی در محفظه کارتل این موتور رو 1.1 لیتر اعلام کرده.

تست شتاب و حداکثر سرعت هوندا CBR 150

هوندا CBR 150 میتونه در مدت زمان حدودی 10 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعت این موتور حدود 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت هست. 👌

فیلم شتاب‌گیری این موتور رو میتونید در این قسمت ببینید که به نظرم برای یه موتور 150 سی‌سی 4 زمانه شتاب فوق‌العاده‌ای به حساب میاد. در این ویدیو ۲ تست شتاب‌گیری جداگانه انجام شده.

شاسی و سیستم تعلیق هوندا CBR 150

شاسی CBR 150 از نوع شاسی‌های الماسی هست و وزن مدل معمولی این موتور به همراه بنزین، روغن و آب رادیات 137 کیلوگرمه که در مدل ABS، وزن سی بی آر به 139 کیلوگرم میرسه.

انجین و شاسی هوندا cbr 150 - زوموتور

کمک فنر و لاستیک‌های هوندا سی بی آر 150

این موتور در قسمت جلو دارای دو کمک فنر ۳۷ میلی‌متری تلسکوپی معکوس هست و در قسمت عقب هم یک کمک‌فنر گازی وجود داره که هر دو کمک‌فنرها ساخت شرکت ژاپنی Showa هستن. 👌

لاستیک‌هایی که هوندا اندونزی در CBR 150 استفاده کرده از برند IRC هستن و سایز لاستیک جلو 100/80/17 و سایز لاستیک عقب 130/70/17 هست.

سیستم ترمز هوندا CBR 150

ترمزهایی که هوندا روی این موتور استفاده کرده یکی از بهترین ترمزها در کلاس و حجم خودشه. این سیستم ترمز ساخت Nissin ژاپن هست و در دو نسخه ABS دو کاناله و بدون ABS روی سی بی آر 150 قرار گرفته. 👏

ترمز جلو دارای یک دیسک 282 میلی‌متری و کالیپر 2 پیستونه هست و ترمز عقب هم یک دیسک ۲۲۰ میلی‌متری و یک کالیپر تک پیستونه داره.

عملکرد سیستم ترمز هوندا CBR 150 رو میتونید از طریق ویدیوی پایین ببینید.

قیمت هوندا CBR 150

همونطور که در قسمت مقدمه این مقاله گفتم، هوندا CBR 150 هنوز به منظور فروش به بازار ایران وارد نشده و طبق گفته نمایندگی این موتور (همراه سیکلت) قراره از ابتدای سال 1402 در دسترس خریداران قرار بگیره؛ به همین دلیل قیمت مشخصی نداره.

هوندا cbr 150 سی بی ار - زوموتور zoomotor

جمع بندی هوندا CBR 150

خب یه جورایی هنوز نمیشه تو قسمت جمع‌بندی راجع به هوندا CBR 150 صحبت کرد. چراکه هنوز وارد بازار نشده و وضعیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعاتش هم مشخص نیست.

چیزی که مشخصه اینه که ما با یه موتور با کیفیت، سریع و جذاب از برند هوندا طرف هستیم و هوندا موتور بد نمیسازه!

مهم‌ترین نکته‌ای که باعث میشه در مورد ارزش خرید سی بی آر 150 نظر بدیم قیمت این موتور هست که خب باید صبر کنیم و ببینیم در سال جدید با چه قیمتی وارد بازار میشه!

مشخصات موتور هوندا CBR 150 R

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)۱۹۸*۷۰*۱۰۷ (سانتی متر)
ارتفاع زین۷۸.۲ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ (DOHC)، آب خنک
حجم موتور۱۴۹.۱ سی سی
حداکثر قدرت۱۶.۹ اسب بخار در دور موتور ۹۰۰۰
حداکثر گشتاور۱۴.۴ نیوتون متر در دور موتور ۷۰۰۰
نسبت تراکم۱۱.۳ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی PGM-Fi
میزان مصرف سوخت (حدودی)۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، ۶ دنده به همراه اسلیپر کلاچ
سیستم ترمز جلودیسک ۲۸۲ میلی‌متری، کالیپر ۲ پیستونه، ABS
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۲۰ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه، ABS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی ۳۷ میلی‌متری Showa
سیستم تعلیق عقبتک کمک‌فنر گازی Showa
لاستیک هاجلو ۱۰۰/۸۰/۱۷ و عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷ برند IRC
وزن تَر۱۳۷ کیلوگرم (بدون ABS)، ۱۳۹ کیلوگرم (ABS)
حجم باک۱۲ لیتر
نهایت سرعت (حدودی)۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول هوندا CBR 150 R

شتاب ۰ تا ۱۰۰ و نهایت سرعت CBR 150 چقدر هست؟!

هوندا CBR 150 میتونه در مدت زمان حدودی 10 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعت این موتور حدود 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت هست.

هوندا CBR 150 از چه تاریخی وارد بازار میشن؟!

این مدل هنوز برای فروش وارد بازار نشده و همراه سیکلت اعلام کرده که CBR 150 از ابتدای سال 1402 به بازار عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور CBR 150 R چقدر هست؟

حجم دقیق انجین سی بی آر 149.1 سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که تولید میکنه به 16.9 اسب‌بخار در دور موتور 9000 دور در دقیقه میرسه. همچنین این انجین توانایی ایجاد 14.4 نیوتون‌متر گشتاور در دور موتور 7.000 داره.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

7 دیدگاه

  1. سلام و عرض خسته نباشید. من یه سوال داشتم من یه هوندا سی بی ار 150 فیس قدیم یعنی سری اول سی بی ار رو دارم و چون اولین بارمه دارم روغنشو تعویض میکنم نمیدونم چقدر روغن باید توش بریزم دقیقا ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. داداش گلم موفق باشی کارت عالیه دمت گرم خدایی تو کل ایران نیست رو دستت،بازم منتظر مقاله‌ای بعدیت هستیم هم اینستا هم یوتوب

    1. سلام علی جان. خیلی ممنون از این انرژی مثبتی که بهمون میدی. دم شما گرم. 🔥❤❤❤

  3. سلام‌.دم شما گرم بابت توضیحات کامل و خوبتون.معلوم نیست چه زمانی وارد بازار ایران میشه؟؟؟؟؟

    1. سلام وحید جان خواهش میکنم. قرار بود امسال وارد بشه اما خبری نشد. احتمالا بره برای ۴۰۳

  4. جناب ناطقی سلام وقت بخیر
    آقا دوسال گذشت و ما همچنان منتظر نقدشما در مورد هوندا cb190 هستیم چون یکی از علمای صاحب فتوا در این زمینه شما و تیم حرفه ایتون هستید.یه سوالم دارم
    برای کسی که روزی ۴ساعت موتور سواری میکنه داخل تهران و بین هونداcb190 و زونتس r250 گیر کرده چه پیشنهادی داری ،کاملا میدونم ک۶ این دوتا ربطی به هم ندارن و قصدم مقایسه نیست فقط از نظر اینکه کدومشون بی حاشیه تره و آزار و اذیت کمتری برای راکب داشته باشه
    پیشاپیش ممنونم ازتون بابت اینکه علمتون رو باما به اشتراک میذارید.

    1. سلام علی جان. پوزش بابت تاخیر. حجم کاری رسانه زوموتور خیلی بالاست و به همین دلیل برخی از موتورها جا موندن. در مورد انتخاب شما هم باید بگم که زونتس ار ۲۵۰ انتخاب مطمئن تری هست. چون قطعاتش راحت تر به دست میاد و کیفیت مناسبی هم داره. سی بی ۱۹۰ با این که برند هوندا رو یدک میکشه اما کیفیتش در حد و اندازه اسم هوندا نیست و مهم تر اینکه قطعاتش هم کمیابه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا