نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی نینجا 250 چهار‌سیلندر

تیتر‌های اصلی نمایش

مقدمه

با کامل‌ترین بررسی از نینجا 4 سیلندر 250‌ سی‌سی در بین بلاگ‌های فارسی در خدمتتون هستیم. 😎❤️

میشه گفت ورود نینجا 250 چهار سیلندر به بازار ایران، شوک بزرگی به بازار موتورهای پلاک ملی وارد کرد. چراکه تا قبل از این موتورسیکلت، هیچ موتور 4 سیلندر دیگه‌ای به صورت انبوه پلاک ملی دریافت نکرده بود.

این موتور در سال 1400 به نمایندگی شرکت کویر موتور وارد بازار ایران شد و با وجود برچسب قیمتی 600 میلیون تومنی مورد استقبال خوبی قرار گرفت و در همون پیش فروش اولیه تمام مدل‌های موجود فروخته شدن!

البته پیشبینی این داستان زیاد کار سختی نبود! همونطور که در پاراگراف بالا گفتم، کاوازاکی ZX-25R یجورایی اولین موتور 4 سیلندر پلاک ملی ایران به حساب میاد که با صدای جذاب و انجین 250 سی‌سی 50 اسب بخاریش، هیچ حرف و حدیثی برای اونایی که توانایی مالی خریدنش رو دارن باقی نمیذاره.

جالبه بدونید که این موتور در حال حاضر هیچ رقیبی در بازارهای جهانی نداره و الان کاوازاکی تنها برند بزرگی هست که داره به صورت انبوه یه موتور 250 سی‌سی 4 سیلندر تولید میکنه. دلیل این اتفاق رو در ادامه مقاله متوجه میشید.

داخل پرانتز بگم که در دهه 90 میلادی کمپانی‌های هوندا و سوزوکی دست به تولید چنین موتورهایی زده بودن اما به دلیل هزینه تولید بالا و همچنین استقبال کم، تولید اونها ادامه دار نبود.

چهار سیلندرهای دهه 90 - زوموتور
250 سی‌سی‌های چهار سیلندر دهه 90. از چپ به راست: سوزوکی GSX-R250، هوندا CBR250RR، کاوازاکی ZXR250، یاماها FZR

فلسفه وجودی موتورهای 4 سیلندر 250 سی‌سی چیه؟!

در دهه 90 میلادی هر 4 غول ژاپنی دنیای موتورسیکلت یعنی هوندا، یاماها، کاوازاکی و سوزوکی دست به ساخت و طراحی موتورهای ریس 4 سیلندر 250 سی‌سی زده بودن و ZX25R که کاوازاکی در چند سال گذشته معرفی کرده اولین موتور 250 چهار سیلندر جهان به حساب نمیاد.

قبل از این که بخوایم وارد جزئیات کاوازاکی نینجا ZX-25R بشیم میخوام یه توضیحی درباره دلیل ساخت و طراحی این موتور بدم.

کاوازاکی برای هدف قرار دادن بازار کشورهایی که مثل ایران دارای محدودیت حجمی هستن تصمیم به تولید یه موتور 250 چهار سیلندر گرفت که به نوعی بتونه جای موتورهای 600 سی‌سی و 1000 ‌سی‌سیِ چهار سیلندر رو برای عاشقای موتورهای سنگین پر کنه.

البته که هیچ وقت یه موتور 250 سی‌سی نمیتونه بازده یه موتور 1000 سی‌سی رو داشته باشه اما صدای جذاب و البته قدرت بیشتری که توسط انجین‌های 4 سیلندرِ خطی تولید میشه دلیل خوبی برای افرادی هست که توانایی خرید این غول رو دارن. 👍

پس این موتور برای بخش محدودی از بازارهای جهانی ساخته شده و در تمام کشورها فروخته نمیشه. دلیل دیگه‌ای که باعث میشه این موتور رو در اکثر کشورایی که موتورسنگین در اونجا آزاد هست پیدا نکنید این هست که پیچیدگیِ مهندسی و هزینه ساخت یه موتورسیکلت 4 سیلندر 250 سی‌سی به نسبت یه موتور 4 سیلندر 600 سی‌سی تفاوت زیادی نداره و به همین دلیل هم هست که در خیلی از کشورها از موتورهای 4 سیلندرِ کم حجم استقبال نمیکنن!

نینجا 250 چهار سیلندر - زوموتور

وقتی به طور دقیق‌تر قیمت محصولات مختلف کاوازاکی رو با نینجا 250 چهار سیلندر مقایسه کنید متوجه دلیل استقبالِ کم این موتورسیکلت در کشورهای دیگه میشید. 💵

قیمت جهانی کاوازاکی نینجا ZX-25R حدود 6.700 دلار اعلام شده و این در حالی هست که نینجا 400 سی‌سی 5.299 دلار و نینجا 650 سی‌سی قیمتی معادل 7.999 دلار داره! 😮

این موضوعی که با هم بررسی کردیم فقط در مورد ارزشِ قیمتیِ ZX25R بود و همونطور که شما موتوربازای عزیز میدونید هزینه نهگداری و تعمیرات یه موتورسیکلت 4 سیلندر (در هر حجمی که میخواد باشه) از یه موتورسیکلت 2 سیلندر بیشتره و این مسئله هم از دلایل دیگه‌ای هست که باعث میشه نه مردم استقبالی از این موتورها بکنن و هم کمپانی‌های دیگه بودجه خودشون رو برای ساخت 4 سیلندرهای کم حجم هزینه کنن.

حالا که با فلسفه موتورهای 4 سیلندر 250 سی‌سی آشنا شدید برگردیم سراغ همین غول پلاک ملی ایران. 🔥

طراحی و ظاهر کاوازاکی نینجا ZX-25R

زبان طراحی کاملاً آشناست! جوری که اگه این موتور خاموش باشه و از دور ببینیدش احتمال داره اون رو با برادر 2 سیلندرش اشتباه بگیرید. اما وقتی که به این موتور نزدیک میشید متوجه پَهن‌تر بودن و ابهت بیشترش میشید.

اضافه شدن ورودی هواکش به جلوی موتور، تغییر جایگاه آیینه‌ها و شکل محافظ شیشه جلو (Wind Shield) ، وجود 4 خروجی هدرز از انجین، تغییر ظاهر اگزوز موتور و البته رنگ‌بندی و استیکر کشی‌های بدنه، تفاوت‌هایی هستن که باعث میشن شما یه نینجا 4 سیلندر رو از یه نینجا 2 سیلندر، قبل از روشن شدن تشخیص بدید! چون وقتی روشن میشه دیگه هیچ شباهتی به یه موتور دو سیلندر نداره!

نَعره انجین 4 سیلندر کاوازاکی یه کاری میکنه که کلا نینجا 2 سیلندر رو فراموش کنید. 😂

طول کاوازاکی نینجا زد ایکس 25 آر 1 متر و 98 سانتی‌متر، عرضش 75 سانتی‌متر و ارتفاعش هم 1 متر و 11 سانتی‌متر هست.

این موتور در اوایل حضورش در بازار ایران در دو رنگ سبز و آبی عرضه شد اما اخیراً رنگ مشکی و قرمز/سفید هم به رنگ‌بندی اون اضافه شده.

طراحی چراغ‌های زد ایکس 25 آر

همونطور که در قسمت قبل اشاره کردم طراحی نینجا 250 چهار سیلندر شباهت زیادی به بقیه موتورهای ریس کاوازاکی داره و چراغ ها هم شبیه به اونها طراحی شدن.

نور اصلی و چراغ خطر عقب موتور از نوع LED هستن و راهنماهای به کار رفته در این موتور از لامپ‌های معمولی تشکیل شدن. راهنماهای جلو در بدنه موتور جا گرفتن و راهنماهای عقب هم به صورت جداگانه در طرفین چراغ خطر، روی پایه پلاک طراحی شدن.

فرمون و کیلومتر نینجا 250 چهار سیلندر

دقیقاً مثل بقیه موتورای ریس، این موتور هم از یک فرمون 3 تیکه Clip On بهره میبره. سمت راست فرمون کلید ترکیبی استارت و Kill Switch دیده میشه و سمت چپ هم محل قرارگیری کلید‌های تعویض نور بالا به نور پایین، کلید راهنما، فلاشر، بوق و کلید‌های تنظیم حالت‌های مختلف رانندگی و دسترسی به آپشن‌های موتور هست.

کیلومتر این موتور در نسل اول به صورت ترکیبی دیجیتال و آنالوگ طراحی شده بود که یه جورایی طراحیش برای یه موتور 6 هزار دلاری قدیمی به نظر میرسید.(عکس سمت راست) به همین دلیل کاوازاکی در مدل 2023 نینجا 250 چهار سیلندر از یه کیلومتر TFT استفاده کرده که لِوِل کار رو هم بالا برده! (عکس سمت چپ)

سیستم سوییچ نینجا 4 سیلندر

بر خلاف مدل فول آپشن نینجا دو سیلندر، این موتور حتی در نسخه اسپشیال ادیشن هم از آپشن کی‌لس استارتر بهره نمیبره که خب من نفهمیدم دلیل عدم استفاده از این آپشن در این موتور چی بوده؟! شاید کاوازاکی خواسته دیگه بیشتر از این قیمتو بالا نبره! کسی چِمیدونه!

حجم باک، مصرف سوخت و زین کاوازاکی ZX25R

حجم باک این موتورسیکلت چهار سیلندر 15 لیتر اعلام شده و مصرف سوختش هم بسته به نوع رانندگی شما بین 4 تا 5 لیتر در هر 100 کیلومتره! به نسبت بقیه موتورای 250 سی‌سی مصرف سوخت بالاتری داره که خب با توجه به اضافه شدن تعداد سیلندرها طبیعیه. هر که بامَش بیش، برفش بیشتر! 😅

زین این موتور یه زین دو تیکه هست که با توجه به سبک و کاربری موتور، نمیشه از اون انتظار نرم بودن داشت! اما از بابت فضای نشستن هر دو زین وضعیت تقریباً خوبی دارن. ارتفاع زین راکب از سطح زمین 78.5 سانتی‌متر هست.

یه آپشن سفارشی که برای نینجا 250 چهار سیلندر وجود داره این هست که میتونید به جای زین عقب یه Seat Cover پلاستیکی قرار بدید تا اگه کسی گفت داداش میتونم بشینم تَرک موتورت یه دور بزنیم؟! شما یه بهونه خوب واسش داشته باشید. 😂

طراحی و صدای اگزوز نینجا 250 چهار سیلندر

طراحی اگزوز در مدل‌های 2022 به قبل به حالت اگزوز مخفی انجام شده بود که میتونید در تصویر سمت راست طراحیش رو ببینید. اما در مدل 2023 در این قسمت بازطراحی انجام شده و کاوازاکی برای ZX25r یه اگزوز کشیده استیل طراحی کرده که به نظرم این اگزوز به بیشتر شدن جذابیت این موتور کمک کرده. (تصویر چپ)

حالا وقتشه که صدای جذاب، دل‌نشین و دلربای کاوازاکی زِد ایکس 25 آر رو با هم بشنویم تا روحمون جلا پیدا کنه. 🤤

البته از پشت میکروفون و اسپیکر نمیشه صدای واقعی این موتور رو شنید و درک کرد و برای متوجه شدن حجم صداش بهتره از نزدیک صداش رو بشنوید. 👌

مشخصات فنی کاوازاکی نینجا 250 چهار سیلندر

این بخش از اون بخش‌هایی هست که با خوندنش هم آدم حال میکنه هم حسرت میخوره!

حال کردنش واسه این هست که میبینیم یه موتور 4 سیلندر پلاک ملی گرفته و حسرت خوردنش هم به خاطر اینه که چرا همش 250 سی‌سی؟! 😢 انجین‌های 4 سیلندر در حجم‌های بیشتر ابهت و بازده خودشون رو بهتر نشون میدن و ای کاش بتونیم در آینده شاهد آزاد شدن تردد موتورهایی با حجم بالای 250 سی‌سی باشیم! (البته قبلش هم باید روی فرهنگ و آموزش جامعه موتورسواری بیشتر کار کنیم!)

حالا بگذریم…

انجین نینجا 250 4 سیلندر - زوموتور

انجین و بازده ZX25R

کاوازاکی ZX-25R دارای یک انجین 249.8 سی‌سیِ 4 زمانهِ 4 سیلندرِ آب خنک هست که به ازای هر سیلندر، 4 سوپاپ داره که در مجموع میشه 16 سوپاپ! در مورد سوپاپ‌ها هم باید بگم که این سوپاپ‌ها به کمک دو میل بادامک به حرکت در میاد. (DOHC)

وظیفه سوخت‌رسانی به این انجین پیشرفته بر عهده 4 انژکتور 30 میلی‌متری هست و یعنی برای هر سیلندر یک انژکتور جداگانه تعبیه شده.

انجین نینجا 250 چهار سیلندر میتونه حداکثر قدرتی معادل 50.2 اسب‌بخار رو در دور موتور 15.500 در اختیار راکب بذاره و حداکثر گشتاورش هم 22.9 نیوتون‌متر در دور موتور 14.500 هست. اگه یکم اعداد و ارقام مربوط به دور موتور (RPM) براتون عجیبه باید بگم که انجین این موتور تا 18.000 دور در دقیقه هم گاز میخوره که در نوع خودش خیلی جالبه!

البته باید بگم که این جالب بودن در طولانی مدت روی استهلاک این انجین تأثیر میذاره. 😅 بذارید منظورم رو برای اون رفقایی که متوجه نشدن توضیح بدم. هر چه انجین با دور موتور بالاتری کار کنه فشار بیشتری بهش میاد و هر چه فشار بیشتر باشه در طولانی مدت روی استهلاک موتور تأثیر میذاره.

انجین نینجا 250 4 سیلندر - زوموتور

جالبه بهتون بگم که یه سری از مجله‌های معروف آمریکایی، مهندسی انجین‌های 4 سیلندر 250 سی‌سی رو به ساعت‌های سوئیسی تشبیه کردن! 😮

این تشبیه به خاطر کم حجم بودن این انجین‌ها و در عین حال 4 سیلندر بودنشون هست. پایین بودن حجم انجین باعث میشه تا قطعات مختلف در فاصله نزدیکی از همدیگه قرار بگیرن و همین موضوع طراحی، تعمیرات و نگهداری از این انجین‌ها رو خیلی پیچیده‌تر، سخت‌تر و پر هزینه‌تر از انجین‌های 2 سیلندر یا تک سیلندر با حجم‌های مشابه میکنه.

آپشن‌های کاوازاکی zx25r - زوموتور

آپشن‌های نینجا کاوازاکی نینجا 250 چهار سیلندر

کاوازاکی این موتورسیکلت رو در دسته موتورهای Super Sport خودش قرار داده و همین مسئله باعث شده تا از لحاظ آپشن نگاه ویژه‌ای به ZX25r داشته باشه.

این موتور از آپشن‌هایی نظیر سیستم کنترل کشش (KTRC= Kawasaki Traction Control)، حالت‌های کنترل قدرت مختلف، دریچه گاز برقی، حالت رانندگی Eco، کوئیک شیفتر و اسلیپر کلاچ (یا کلاچ لغزنده) بهره میبره که در ادامه عملکرد بعضی از اونها رو براتون توضیح میدیم.

سیستم انتقال قدرت و گیربکس نینجا 4 سیلندر

انتقال قدرت در این موتور به یه گیربکس 6 سرعته و از طریق زنجیر انجام میشه. کاوازاکی برای این گیربکس 2 آپشن مختلف و جذاب در نظر گرفته که اولیش “اسلیپر کلاچ” و دومیش “کوییک شیفتر ۲ طرفه” هست!

اسلیپر کلاچ (Assist and Slipper Clutch) چیه؟!

وجود اسلیپر کلاچ باعث میشه تا در مواقع اضطراری و زمان‌هایی که مشکلی در دنده دادن به وجود میاد، آسیبی به گیربکس و انجین موتور وارد نشه.

کوییک شیفتر دو طرفه (Dual Directional Quick Shifter) چیه؟!

کوییک شیفتر دو طرفه هم به شما این امکان رو میده تا بدون این که کلاچ رو بگیرید و گاز رو رها کنید دنده رو افزایش بدید و واسه معکوس کشیدن هم دیگه نیازی به گرفتن کلاچ نیست! این آپشن باعث میشه تا شتاب‌گیری شما بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن انجام بشه.

نمای عقب نینجا 4 سیلندر - زوموتور

حجم و مدل روغن مورد استفاده در ZX25R

حجم کلیِ روغن مورد استفاده در انجین 4 سیلندر این موتورسیکلت 2.9 لیتر هست که در زمان تعویض روغن باید 2.2 لیتر و در زمان تعویض فیلتر 2.3 لیتر روغن رو جایگزین روغن تخلیه شده کنید. لازمه بگم که روغن شما باید دارای گرانروی 10W40 و استاندارد Jaso MA یا Jaso MA 1 یا Jaso MA 2 باشه.

شتاب و نهایت سرعت کاوازاکی نینجا 4 سیلندر

این موتور میتونه در مدت زمان 6.5 الی 7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسه و حداکثر سرعتش 195 کیلومتر بر ساعت عنوان شده که با حذف کردن محدودیت‌ها و ارتقاء بعضی از قطعات اون میتونید به سرعت 210 کیومتر بر ساعت هم برسید. 🔥

پ.ن: این نسخه از نینجا چهارسیلندر فابریک نیست و تقویت شده! Cr: Trick Star

زیبا نیست؟ 😍👌

شاسی و سیستم تعلیق کاوازاکی نینجا ZX25R

شاسی و وزن

کاوازاکی در این موتورسیکلت از شاسی استفاده کرده که این شاسی از جنس فولاد هست و آلیاژ اون طوری انتخاب شده که کشش بالایی داره. وزن تَر (وزن تَر= وزن خشک + مایعات ضروری مثل بنزین، آب رادیات، روغن) نینجا 4 سیلندر 182 کیلوگرمه که این وزن به نسبت رقبای دو سیلندر این موتورسیکلت وزن بالاتری به حساب میاد و دلیلش هم کاملا مشخصه! اضافه شدن تعداد سیلندرها و بقیه مشتقات انجین.

شاسی و تعلیق نینجا 250 چهار سیلندر - زوموتور

سیستم تعلیق، کمک فنرها و لاستیک

نینجا 250 چهار سیلندر از سیستم تعلیق ساخت برند Showa بهره میبره که در قسمت جلو دارای یک جفت کمک فنر 37 میلی‌متری تلسکوپی معکوس و در قسمت عقب هم دارای یک تک کمک گازی افقی هست که میتونید تنظیمش هم بکنید.

لاستیک‌های به کار رفته در این موتور از برند Dunlop هست در چرخ جلو از سایز 110/70/17 و در چرخ عقب از سایز 150/60/17 استفاده شده. ما قبلاً لاستیک‌های دانلوپی که کاوازاکی در نینجا 250 به کار برده بررسی کردیم و عملکردشون واقعاً خوب بوده. 👌

سیستم ترمز نینجا 250 چهار سیلندر

زد ایکس 25 آر در بخش سیستم ترمز پکیج قابل قبولی رو از خودش به نمایش گذاشته. سیستم ترمز از برند Nissin هست و تکنولوژی ضدقفل یا همون ABS هم روی مدل SE این موتور به صورت فابریک به کار گرفته شده.

ترمز جلو از یک دیسک 310 میلی‌متری و یک کالیپر 4 پیستونه تشکیل شده و ترمز عقب هم دارای یک دیسک 220 میلی‌متری و یک کالیپر تک پیستونه هست.

قیمت کاوازاکی نینجا 4 سیلندر

در آخرین لیست قیمتی که توسط شرکت کویر موتور مشاهده شد، این موتور با قیمت حدودی 750 میلیون تومان به فروش میرسید.

شرایط اقساطی کاوازاکی ZX-25R

مثل بقیه موتورسیکلت‌هایی که توسط شرکت کویر به بازار عرضه میشن، این موتور هم با شرایط اقساطی مختلفی در نمایندگی‌های این شرکت در دسترسه.

نینجا 250 چهار سیلندر - زوموتور

مقایسه با رقبا

خیلی از عاشقای موتور با شنیدن احتمال ورود اولین موتورسیکلت 4 سیلندر پلاک ملی به بازار ایران خوشحال شدن؛ اما بعد از شروع پیش فروش این موتورسیکلت و گذاشتن برچسب قیمتی 600 میلیون تومنی خیلیا خریدش رو منطقی نمیدونستن!

البته این موضوع طبیعیه! چراکه با هزینه‌ای که برای خرید ZX-25R میکنید، میتونید یه موتورسیکلت 600 سی‌سی بخرید و از قدرت گشتاور بیشترش لذت ببرید.

شاید تنها دلیلی که باعث میشه به جای خریدن یه نینجا 250 دو سیلندر که قیمتی معادل 380 تا 400 میلیون تومن داره (البته که در بازار پایین‌تر از این قیمت پیدا میکنید) یه نینجا 250 چهار سیلندر بگیرید، حداکثر سرعت 190 تایی، داشتن پلاک ملّی و صدای جذاب انجین 4 سیلندر خطی اون باشه که از این نظر هیچ رقیبی در بین موتورهای پلاک ملی ایران نداره!

وگرنه از لحاظ شتاب 0 تا 100 و البته هزینه نگهداری، مدل‌های رِیس دو سیلندر 250 سی‌سی که در بازار ایران مشاهده میشن عملکرد بهتری به نسبت کاوازاکی نینجا ZX25R دارن.

مدل‌هایی مثل کاوازاکی نینجا 250 دو سیلندر (Ninja 250)، هوندا سی‌بی‌آر 250 آرآر (CBR250RR)، یاماها آر 25 (R25) و یاماها آر 3 (R3) رو میشه به عنوان رقبای مستقیم کاوازاکی ZX-25R در نظر گرفت که از نظر قیمتی هم دقیقاً یک دوم قیمت نینجا 250 چهار سیلندر رو دارن.

کاوازاکی نینجا 250 چهار سیلندر - زوموتور

جمع بندی

کاوازاکی نینجا 250 چهار سیلندر یه موتور بی‌رقیب در بازار ایران به حساب میاد که 4 سیلندر بودن انجینش، بزرگ‌ترین وجه تمایز اون با بقیه موتورهای پلاک ملی حال حاضر ایران هست.

خریدن یا نخریدن این موتور کاملا به بودجه و نظر شما برمیگرده که قصد چه استفاده‌ای از این موتور دارید. اگه از لحاظ مالی محدودیتی برای خرید و نگهداری از این موتورسیکلت ندارید، من به شما پیشنهاد میکنم از این موتور متفاوت نهایت لذت رو ببرید و باهاش عشـــــــــق کنید. 👌😅🔥

اما اگه از لحاظ بودجه محدودیت دارید، نظر من این هست که خیلی خودتون رو به آب و آتیش نزنید! همونطور که در بخش قبل اشاره کردم مد‌ل‌های 2 سیلندری مثل نینجا 250، CBR250RR و یاماها R25 با هزینه‌ی خیلی کمتر، عملکرد، شتاب و سرعتی کمی پایین‌تر از نینجا 4 سیلندر در اختیار شما میذارن که تا حد زیادی شما رو راضی میکنه. 👍

امیدوارم خوندن این مقاله واستون مفید بوده باشه. ❤️

حتما نظر و تجربه‌تون رو راجع به این موتور جذاب برامون در قسمت “دیدگاه‌ها” به اشتراک بذارید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی.

مشخصات موتور کاوازاکی نینجا ZX-25R

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)198*75*111 (سانتی متر)
ارتفاع زین78.5 سانتی متر
نوع انجین4 سیلندر، ۴ زمانه، 16 سوپاپ (DOHC)، آب خنک
حجم موتور249.8 سی سی
حداکثر قدرت50.2 اسب بخار در دور موتور 15500
حداکثر گشتاور22.9 نیوتون متر در دور موتور 14500
نسبت تراکم11.5 به 1
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت (حدودی)بین 4 تا 5 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، 6 دنده اسلیپر کلاچ + کوییک شیفتر
سیستم ترمز جلودیسک 310 میلی‌متری، 4 پیستونه ABS نیسین
سیستم ترمز عقبدیسک 220 میلی‌متری، 1 پیستونه ABS نیسین
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر 37 م‌م تلسکوپی معکوس، Showa
سیستم تعلیق عقبتک کمک فنر گازی قابل تنظیم، Showa
لاستیک هاجلو 110/70/17 عقب 150/60/17 برند IRC
وزن تَر182 کیلوگرم
حجم باک15 لیتر
نهایت سرعت (حدودی)195 کیلومتر بر ساعت

سوالات متداول نینجا ۴ سیلندر

کاوازاکی نینجا 250 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت کویر موتور در بازار ایران عرضه میشه.

نهایت سرعت نینجا ۴ سیلندر چقدر است؟

نهایت سرعت این موتور در حدود 190 کیلومتر بر ساعت است.

مشخصات فنی نینجا ۴ سیلندر چیست؟

کاوازاکی ZX-25R دارای یک انجین 249.8 سی‌سیِ 4 زمانهِ 4 سیلندرِ آب خنک هست که به ازای هر سیلندر، 4 سوپاپ داره که در مجموع میشه 16 سوپاپ. انجین نینجا 250 چهار سیلندر میتونه حداکثر قدرتی معادل 50.2 اسب‌بخار رو در دور موتور 15.500 در اختیار راکب بذاره و حداکثر گشتاورش هم 22.9 نیوتون‌متر در دور موتور 14.500 هست.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

6 دیدگاه

  1. سلام
    من شما رو قبل از به لقا اله پیوستن اینستاگرام دنبال میکنم .
    راستش خیلی از کیفیت کارتون خوشم میاد .
    برای همین میخواستم یه سوال ازتون بپرسم . البته از هر دوستی پرسیدم بهم خندیده
    به نظر شما میتونم یه شرکت موتور سازی راه بندازم؟
    ممنون میشم نظر خودتون رو بهم بگید .
    در ضمن سی سالمه و افکار بچگونه نیست

    1. سلام یعقوب جان امیدوارم خوب باشی. ممنون از لطفت. اگر شما دانش این کار داشته باشی و بعد از گذروندن مراحل مختلف بتونی همچین شرکتی راه بندازی با توجه به تجربیاتم بزرگترین مانع شما برای پیشرفت در این زمینه مافیای موتورسیکلت هست. دقیقا مثل صنعت ماشین سازیمون که مافیا داره، موتور هم مافیا داره و در صورتی که منافعشون به خطر بیفته در کار شما اختلال ایجاد میکنن. این رو هم در نظر داشته باش که الان هیچ موتورسیکلتی در ایران ساخته نمیشه. فقط و فقط اینجا موتور مونتاژ میشه. حتی همین طرح هوندا هایی که میبینی.

  2. سلام،نوع روغن برا zx25 و درجه کیفیت یا که فول سنتتیک باشه مهمه؟میشه بفرمایید چی استفاده کنم.ممنون

    1. سلام رضا جان روز بخیر. بله خیلی مهمه که دقیقا همون نوع روغنی که داخل دفترچه راهنمای موتور نوشته استفاده کنی. من فکر میکنم که فول سنتیک باشه ولی باز خودت دفترچه راهنمای موتور رو چک کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا