نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی یاماها R25

مقدمه

داستان برمیگرده به سال ۲۰۱۴ … جایی که کمپانی یاماها برای اولین بار یه موتور ۲۵۰ سی سی دوسیلندر تولید کرد. البته بعد از Yamaha FZR 250 افسانه ای که بین سال های 1986 تا 1994 عرضه شده بود. سال های قبل تر در بازار جهانی و البته در همین ایران خودمون شاهد حضور غوووووول پلاک ملی یعنی Yamaha R3 بودیم ولی به خاطر محدودیت‌های کشور، چند سالی هست که R3 رو نداریم. به جاش، مدتیه که برادر کوچیکترش یعنی R25، تو کشورمون عرضه میشه.

اسم اصلی این موتورسیکلت Yamaha YZF R25 هست. Y مخفف Yamaha و Z مخفف Racing و F مخفف Four Strok هست. اگر کمی در دنیای موتورسیکلت سررشته داشته باشید متوجه، DNA موتور های باماها در تمامی محصولاتش میشید. خانواده YZF یاماها، همگی حس مشابهی دارن … از پرچمدارشون یعنی R1 بگیر، تا همین R25.

فیس های R25 یا R3 از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تفاوت خاصی باهم نداشتن ولی از مدل سال ۲۰۱۹، انگار عضو جدیدی از خونواده YZF متولد شد که بیشترین شباهت رو به برادرای بزرگترش داره. البته میشه عمده تغییرات در قسمت جلوی موتور انجام شده. این توضیحو برای کسایی که اطلاعاتشون در مورد این موتور زیاد نیست میدم. در حال حاضر ما هم r25 داریم هم r3 و فیس جفت اینا از سال ۲۰۱۸ به بعد به روز شدن ولی به خاطر محدودیت های کشور ما امکان استفاده از r3 رو نداریم به خاطر همین R25 وارد میشه …. تامام.

این نکته هم اشاره کنم که، R25 موجود در ایران توسط یاماها اندونزی ساخته میشه و به سفارش یه سری کشور هایی هست که محدودیت حجمی دارن. در اصل یاماها نسخه R3، در بیشتر کشور های دنیا فروخته میشه. آر ۲۵ به نمایندگی شرکت نیروموتور در ایران عرضه میشه و شما میتونید مدل های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رو در بازار پیدا کنید. یاماها این انجین رو در سبک دیگه ای هم عرضه کرده که بهش میگن Yamaha MT 25 که دقیقا مشخصات فنیش مشابه همین موتوره ولی سبک متفاوت هست. اصطلاحا نیکد یا همون شهری خودمونه.

طراحی و ظاهر R25

در بخش ظاهر، R25 نسبت به نسل قبلی تفاوت های خیلی زیادی نداشته. همونجوری که اشاره کردیم، تفاوت های چشمگیر بیشتر در قسمت جلویی موتور انجام شده. مثل چراغ ها، فلاپ ها، ارتفاع فرمون، کمک های جلو و … . قسمت های دیگه موتور مشابه فیس قبلیه. همونجوری که مشخصه سبک این موتور، ریس یا اسپرت هست و ابعادشم 2100*700*1143 میلی متره. رنگ های حال حاضر یاماها(مدل ۱۴۰۱)، آبی و مشکیه و مدل های ۱۴۰۰، آبی، مشکی مات، مشکی براق و زرشکی.

پ ن : دو نسخه آخر r25 در ایران تفاوت خاصی باهم ندارن به جز یکی دوتا برچسب. 😁

طراحی چراغ های یاماها آر ۲۵

در قسمت جلو همونجوری که گفتیم و توی تصاویر دیدین، بیشترین تغییرات رو نسبت به نسل قبلی داشتیم. نور پایین و بالای موتور در قسمت چپ و راست فلاپ ها قرار گرفته که نور های ال ای دی هستن. در وسط اونا هم ورودی هوا رو مشاهده میکنید که تاثیر زیادی در خنک کنندگی انجین این موتور داره. راهنما ها هم در قسمت چپ و راست تعبیه شدن که متاسفانه یا خوشبختانه نور معمولین و ال ای دی نیستن. در عقب اما، تغییرات خاصی نداشتیم … چراغ عقب به شکل Y انگلیسی طراحی شده و راهنماها هم در قسمت چپ و راستش قابل مشاهده هستن. در کل R25 وضوح و پرتاب نوری خوبی داره.

فرمون یاماها R 25

فرمون یاماها نسبت به نسل قبلی کمی پایین تر رفته و به تبع سواری این موتور رو هم اصطلاحا مسابقه ای تر کرده. ترکیب رنگ فرمون با رنگ طلایی کمک های جلو و البته طراحی و جایگاه متفاوت کیلومتر و سوییچ، جذابیت کارو چند برابر کرده. در قسمت سمت راست کلید تلفیقی کیل سوییچ (قطع و وصل برق موتور) و استارت موتور رو میبینیم دقیقا این مورد توی ام تی ۲۵ بود. پایین تر هم کلید کنترل نور های موتور دیده میشه. سمت چپم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق، راهنما و پَسینگ (نور پلیسی) هستن.

کیلومتر Yamaha R 25

کیلومتر هم نسبت به نسل قبلی فرق کرده. مدل قبلی یه کیلومتر ترکیبی آنالوگ دیجیتال داشت ولی در این نسخه کیلومتر تماما دیجیتالی شده. اطلاعات کاملی رو در اختیار دارید و البته تنظیمات جالبی هم میتونید روی این موتور انجام بدین. مثلا با استفاده از تنظیمات کیلومترتون میتونید کات آف موتور رو تغییر بدین …

باک R25

در کل طراحی فلاپ ها و بدنه آر ۲۵ خیلی جذاب و در عین حال با آیرودینامیک بالا طراحی شده. خطوط شکسته و پستی بلندی های فلاپ ها خیلی حرفه ای کار شدن و واقعا حس و حال یه موتور ریس پرچمدار و تراز اول رو بهتون میده. راستی ظرفیت باک این یاماها ۱۴.۵ لیتره. یادتون نره که این موتور به صورت فابریک پروتکشن نداره، پس پیشنهاد میکنم به محض خرید این موتور، پروتکشن هم روش نصب کنید.

زین یاماها ار ۲۵

زین این موتور دو تیکه طراحی شده و نرمی و جنس خیلی خوبی هم داره. فضا برای راننده مناسبه ولی برای ترک خیلی خوب نیست (البته طبیعت موتور های ریس هم همینه). ارتفاع زین آر ۲۵، ۷۸ سانتی متره و میشه گفت افراد میان قد یا بلند قد خیلی راحت میتونن از سواری این موتور لذت ببرن. در قسمت عقب دستگیره خاصی برای آر ۲۵ طراحی نشده و ترک شما باید به یک بند دکوری در وسط زین بسنده کنه، که این اصلا خوب نیست. پیشنهاد میکنم با توجه به شتاب و سرعت بالای این موتور، برای امنیت بیشتر ترک نشینتون حتما از بند های بلند تری استفاده کنید و جداگونه اونارو تهیه کنید.

اگزوز ار ۲۵

کمتر موتور پلاکی رو میشه پیدا کرد که صدای فابریکی خودش گوش نواز باشه ولی R25 داستانش متفاوته. یه صدای بم و در عین حال ریزی داره که حتی اگر دستی تو هدرز و اگزوز این موتور هم نبرید، از صدای این موتور لذت میبرید. طراحی اگزوز هم مثل R6 انجام شده و همونجوری که میبینید، خیلی سوسکی و جمع و جور در سمت راست موتور قرار گرفته.

مشخصات فنی R25

انجین R25

آر ۲۵ از یک انجین دوسیلندر، ۴ زمانه و ۸ سوپاپ بهره میبره و آرایش سوپاپ‌ها DOHC هست. این موتور به وسیله یک رادیاتور آب خنک میشه. حجم دقیق این انجین ۲۴۹ سی سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۳۵.۵۴ اسب بخار در دور موتور ۱۲۰۰۰ هست و نهایت گشتاورشم ۲۲.۶ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰ هست. نسبت تراکم ار ۲۵، ۱۱.۶ به یک هست که تقریبا نسبت تراکم بالایی به حساب میاد و بهتره از بنزین با اکتان بالا داخلش استفاده کنید.

انتقال قدرت در این موتور توسط یه گیربکس ۶ سرعته انجام میشه. ظرفیت روغن R25، حدودا ۲.۵ لیتره. سیستم سوخت رسانی یاماها انژکتور برقیه و مصرف سوختش هم صدی حدودا ۴ هست.

شتاب و نهایت سرعت R25

تاپ اسپید R25

نهایت سرعت این موتور حدودا به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت هم میرسه … مراقب باشید. 😁

شتاب صفر تا صد R25

شتاب صفر تا صد یاماها هم حدودا ۶ ثانیه و خورده ای تست شده.

شاسی و سیستم تعلیق R 25

وزن تَر R25 حدودا ۱۶۶ کیلوگرمه. یاماها در طراحی شاسی و بدنه این موتور بسیار حرفه ای عمل کرده به طوری که وزن موتور به صورت ۵۰-۵۰ در چرخ های جلو و عقب تقسیم شده و در عین حال از آیرودینامیکی بسیار خوبی هم برخورداره.

شاسی R25

شاسی یاماها از نوع Diamond یا الماسی هست که نقش مهمی در سواری و تعادل موتور داره. یاماها در برخی از موتورهای سبکِ خودش در سبک ریس از این نوع شاسی بهره میگیره.

کمک فنر های یاماها R25

در قسمت جلو دو کمک فنر تلسکوپی معکوس داریم که با رنگ طلاییش جذابیت موتورو چند برابر کرده و اینم باز یه تغییری که نسبت به نسل قبلی داشته. در قسمت عقب هم یه تک کمک گازی داریم که قابلیت تنظیم شدن در چند حالت رو داره.

لاستیک های R25

لاستیک جلو و عقب این موتور از برند مطرح ژاپنی یعنی IRC هستن. سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و عقب ۱۴۰/۷۰ هستند که روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار شدن.

سیستم ترمز آر ۲۵

ترمز جلو و عقب این موتور دیسکی هستن که از تکنولوژی ضد قفل بهره میبرن و یا اصطلاحا ABS هستن. قطر دیسک جلو ۲۹۸ و دیسک عقب ۲۲۰ میلی متر هست. برند ترمز های R25 نیسین ژاپن هست که کیفیت خیلی خوبی هم دارن. ترمز جلو دارای کالیپر دو پیستونه و عقب هم تک پیستونه هست.

قیمت یاماها r25

قیمت جهانی این موتور حدودا ۴۵۰۰ دلاره و قیمتش در ایران حدودا 431 میلیون تومان هست. ( در تاریخ اسفند ۱۴۰۱ )

شرایط اقساطی ار ۲۵

نیرو موتور شرایط اقساطی هم روی این موتور قرار داده و میتونید با دادن چک و توی ۱۵ ماه این موتور رو خریداری کنید. البته با پیش پرداخت حداقل ۴۰ درصد.

جمع بندی

معرفی رقبای R25

رقبای اصلی این موتور در ایران، کاوازاکی Ninja 250 و هوندا CBR 250 RR هستن که تو چند قسمت سعی میکنیم مقایسشون کنیم.

مقایسه در سواری و هندلینگ

در بخش سواری آر ۲۵ در رتبه اول، نینجا دوم و سی بی ار سوم قرار میگیره. سی بی ار از دو مدل دیگه خیلی حالت ریس تری داره (که این اصلا عیب به حساب نمیاد.) به خاطر همین برای شهر شاید خیلی مناسب نباشه. در حالت کلی سه موتور کیفیت و سواری و هندلینگ بسیار خوبی دارن ولی به نظر من حتما قبل از خرید از نزدیک سوار شید و اونا رو باهم تست کنید تا بتونید انتخاب بهتری داشته باشید.

مقایسه مشخصات فنی

در بخش توان خروجی این سه موتور، طبق مقایسه ها و آمار و ارقام، CBR در ربته اول، R25 دوم و نینجا سومه. ولی از لحاظ کیفیت و استهلاک باید بگم واقعا هر سه عملکرد خیلی خوبی دارن.

مقایسه خدمات و تامین قطعات

متاسفانه تامین قطعات و خدمات پس از فروش هر سه موتور وضعیت خوبی نداره و قطعا خیالتون از این بابتا نمیتونه راحت باشه … متاسفانه! پس اگر هر کدوم رو خریدین اینو بدونید که باید پی نبود یا کمبود قطعات رو به تنتون بمالید. زیادم بمالید. 😁

ارزش خرید

در بحث ارزش خرید، یاماها با اختلاف از بقیه بالاتره و شما تقریبا با ۱۰۰ میلیون کمتر دارید همون آپشن ها و خروجی ها های اون دوتا موتور دیگه رو از یاماها میگیرید و این واقعا ارزش منده.

حرف آخر

به نظر من با توجه به عملکرد خوب این موتور و البته ارزش خرید بالا و شرایط اقساطی که داره، اگر بودجتون محدود تره و اصراری برای خرید نینجا و سی بی ار ندارید، ار ۲۵ بهترین گزینس … تامام!

راستی این اخر یه نمایی هم از R3 2023 ببینید و عشق کنید … رنگو. 😍

نوشته های مشابه

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی.

مشخصات موتور Yamaha R25

ابعاد موتور2100*700*1143 میلی متر
ارتفاع زین۷۸ سانتی متر
نوع انجیندو سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۲۴۹ سی سی
حداکثر قدرت۳۵.۵ اسب بخار در دور موتور ۱۲۰۰۰
حداکثر گشتاور۲۲.۶ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰
نسبت تراکم۱۱.۵ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر با گیربکس ۶ سرعته
سیستم ترمز جلودیسک ۲۹۸ میلی متری دو پیستونه ABS
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۴۰ میلی متری تک پیستونه ABS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس ساخت KYB
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock) ساخت KYB
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ و عقب ۱۴۰/۷۰/۱۷ برند IRC
وزن تَر۱۶۶ کیلوگرم
حجم باک۱۴.۵ لیتر
نهایت سرعت (حدودی)۱۶۵ تا ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول یاماها R25

یاماها R25 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت نیرو موتور در بازار ایران عرضه میشه.

نهایت سرعت یاماها R25 چقدر است؟

نهایت سرعت این موتور در حدود 175 کیلومتر بر ساعت است.

مشخصات فنی یاماها R25 چیست؟

آر ۲۵ از یک انجین دوسیلندر، ۴ زمانه و ۸ سوپاپ بهره میبره و آرایش سوپاپ‌ها DOHC هست. این موتور به وسیله یک رادیاتور آب خنک میشه. حجم دقیق این انجین ۲۴۹ سی سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۳۵.۵۴ اسب بخار در دور موتور ۱۲۰۰۰ هست و نهایت گشتاورشم ۲۲.۶ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰ هست. نسبت تراکم این انجین، ۱۱.۶ به یک هست که تقریبا نسبت تراکم بالایی به حساب میاد و بهتره از بنزین با اکتان بالا داخلش استفاده کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

7 دیدگاه

  1. یکبار تجربه این موتور رو دارم متاسفانه برخلاف قیمت و کیفیتش ظاهر خیلی از مد افتاده ای داره و مخصوصا صدای اگزوز آدم رو یاد موتورهای بی کیفیت ایرانی میندازه

  2. بزرگترین توهین به مشتری این هستش که این موتور رو وارد کشور میکنیم ولی قطعاتش راحت پیدا نشه…

    یعنی فقط وارد میکنیم تا بفروشیم.. و گیر نیومدن قطعات و مشکلات بعدش، دیگه با خودتونه… توهین به شعور بالاتر از این؟؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا