نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی بنلی TNT 135

مقدمه

زوموتوریا سلام. 👋😎 امیدوارم حالتون خوب باشه. ❤

در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از موتورهای جمع و جور و جالب بازار ایران صحبت کنیم و اون موتور بنلی 135 یا TNT 135 هست. این موتور رقبای زیادی در بازار ایران نداره و به همین دلیل هرکسی که دنبال یه موتور به اصطلاح کامپکت (یا جمع و جور) باشه، بنلی 135 میتونه بهترین انتخابش باشه.

حالا با این تفاسیر بریم ببینیم که این موتور فسقلی چه چیزی برای ما داره و آیا ارزش قیمت 80 90 میلیونی که نیکران روش گذاشته داره یا نه؟

لازمه که در همین قسمت مقدمه این مسئله رو توضیح بدم که هیچ‌وقت نباید بنلی 135، کاوازاکی Z125 Pro، هوندا Grom و موتورسیکلت‌های این سبک رو با موتورهایی که مخصوص افراد کم سنّ و سال ساخته شدن یکی دونست و اونها رو با هم مقایسه کرد.

رقبای بنلی 135 - زوموتور zoomotor هوندا و کاوازاکی

چراکه موتورهایی مثل بنلی 135 با این که ابعاد و اجزای کوچکتری به نسبت موتورهای استریت و نیکد معمول بازار دارند اما برای افراد بزرگسال ساخته شدن و روندن اونها کار افراد کوچک‌تر و کم سنّ و سال نیست!

اگه میپرسید که خب پس چرا این موتورها رو با این ابعاد کوچیک ساختن؟ باید بگم که دلیل این کار آسون‌تر کردن استفاده این موتورها برای رفت و آمدهای شهری بوده. موتورهای کامپکت با داشتن ابعاد و چرخ‌های کوچکتر گزینه مناسبی برای فرار از ترافیک‌های شهری و معابر شلوغ هست. 👌

به علاوه این که این موتورای جمع و جور یه گزینه خیلی خوب برای افرادی هست که قد نسبتاً کوتاهی دارن و روی این سبک از موتورها با تسلط بهتری رانندگی میکنن و راحت‌تر میتونن کنترلش کنن.

حالا که یه مقدار به موتورهای کامپکت آشنا شدید بریم سراغ بنلی 135 خودمون!

سازندگان چینی بنلی تمام سعی خودشون رو به کار میگیرن که روحیه ایتالیایی این برند رو در موتورهای بنلی زنده نگه دارن و تا حد زیادی هم موفق بودن. این نکته رو اضافه کنم که اگه هنوزم جزو اون دسته از افرادی هستید که فکر میکنید موتورهای بنلی ساخت کشور ایتالیا هستن بهتون پیشنهاد میکنم مقاله‌ای که از تاریخچه بنلی نوشتیم رو مطالعه کنید تا با واقعیت رو به رو بشید. 😬

در آخر این قسمت از مقاله هم بگم که بنلی 135 از سال 1397 به نمایندگی شرکت نیکران موتور پاسارگاد وارد ایران شد.

بررسی طراحی ظاهری بنلی 135

بنلی 135 یه جورایی یه تلفیق موتورهای نیکد با موتورهای مینی به حساب میاد. طراحی جذاب و خاص اون باعث شده تا جَوون‌ها مخاطب اصلی این موتور به حساب بیان.

ظاهر کلی و رنگ‌بندی‌های اون یه کاری میکنه که شما به راحتی بتونید تشخیص بدید که این موتور ساخت کدوم کمپانیه! مخصوصاً شاسی داربستی که در اکثر رنگ‌بندی‌های موتور به رنگ قرمز هست و قبلا این شاسی‌های قرمزرنگ‌ رو روی مدل‌هایی مثل بنلی 250 دو سیلندر و بنلی 250 تک سیلندر دیده بودیم.

رنگ بندی بنلی 135 - زوموتور

بنلی 135 در رنگ‌های مشکی، سفید، قرمز و سبز فسفری به بازار عرضه شده و ابعاد کلی اون 1 متر و 75 سانتی‌متر (طول) در 75.5 سانتی‌متر (عرض) در 1 متر و 2 سانتی‌متر (ارتفاع) هست.

چراغ‌های بنلی TNT 135

طراحی نمای جلو و عقب بنلی 135 در نوع خودش عالیه. نمای چراغ‌های جلو من رو به یاد عنکبوت میندازه که فکر کنم قصد طراحان بنلی از این طراحی هم دقیقاً همین بوده! 😄

چراغ‌های اصلی (نور بالا و نور پایین) و دی‌لایت‌های موتور در ۴ دایره بالا و قسمت پایینی کاسه چراغ بنلی ۱۳۵ کار شدن و دو راهنما هم در طرفین اونها وجود داره که تمامی این چراغ‌ها به علاوه چراغ خطر و راهنماهای عقب LED هستن و نور خوبی رو تاریکی شب از خودشون نشون میدن.

طراحی قسمت عقب این موتور به نسبت بقیه نِیکدهای بنلی متفاوته و راهنماها در داخل بدنه کار شدن.

فرمون و کیلومتر benelli 135

فرمون TNT 135 یک فرمون لوله‌ای جمع جوره که با انحنای نسبتاً زیادی به سمت بالا کشیده شده. این فرمون باعث شده تا بنلی 135 هندلینگ خوبی داشته باشه و شما با یه موتور تودست و فرز طرف باشید. 🍃👌

سمت راست فرمون کلید Kill Switch، فلاشر و استارت موتور رو داریم و سمت چپ هم کلید‌های تعویض نور پایین به نور بالا، کلید راهنما، بوق و کلید Passing.

بنلی برای این موتور همچنان از کیلومترهای ترکیبی استفاده میکنه؛ دور موتور به صورت آنالوگ طراحی شده و بقیه اطلاعات از طریق پنل دیجیتالی این کیلومتر در اختیار شما قرار میگیره.

سرعت، ساعت، آمپر بنزین، مقدار مسافت طی شده (ODO) و … در این پنل LCD وجود دارن و چراغ‌های هشدار هم در قسمت بالای این پنل وجود دارن.

باک و زین بنلی TNT 135

با این که اندازه این موتور با موتورهای عادی بازار متفاوته اما بنلی سعی کرده تا حد امکان حجم باک رو در اندازه خوبی حفظ کنه.

حجم باک این موتور 7.2 لیتر اعلام شده و با توجه به مصرف سوختی که داره (2 لیتر در هر 100 کیلومتر) با هر بار سوخت گیری کامل مسافتی بین 300 تا 350 کیلومتر رو میتونید طی کنید که عدد قابل قبولی به حساب میاد.

بنلی طراحی آشنایی رو روی باک TNT 135 اعمال کرده که این مدل رو روی موتورهای دیگه این کمپانی هم دیده بودیم.

زین بنلی 135 - زوموتور

زین این موتور یک زین دو تیکه هست که در قسمت راننده فضای نسبتاً بزرگی داره اما در قسمت ترک‌نشین فضا کوچیکه و زیاد نمیتونید برای سواری‌های طولانی روش حساب کنید. ارتفاع زین از سطح زمین 78 سانتی‌متره.

یه جورایی بنلی 135 یه موتور تک نفره به حساب میاد که گاهاً میتونید یه نفر رو هم سوار کنید.

همچنین برای تَرک‌نشین دستگیره یا شیاری تعبیه نشده و بنلی فقط به بند چرمیِ روی زین اکتفا کرده.

جاپایی و اگزوز بنلی 135

از اونجایی که ابعاد این موتور کوچیک‌تر از موتورهای دیگه‌ست، لازم دونستم راجع به جاپایی‌های این موتور صحبت کنم و بگم که خیالتون از بابت جایگاهی که برای جاپایی‌ها در نظر گرفته شده راحت باشه.

حتی اگه قد نسبتاً بلندی هم داشته باشید پای شما در زاویه مناسبی از بدنتون قرار میگیره و برخوردی بین پای شما و فرمون وجود نداره.

اگزوز بنلی 135 - زوموتور

طراحی اگزوز هم خلاقانه و جذاب انجام شده و وجود دو خروجی از جنس استیل حس خوبی رو به شما منتقل میکنه.

مشخصات فنی benelli 135

این موتور در ابتدا با یه پیشرانه 125 سی‌سی معرفی شده بود اما چند سال بعد از اولین عرضه، بنلی تصمیم گرفت حجم انجین رو به 135 افزایش بده تا این موتور یکم قدرت و گشتاور بیشتری داشته باشه.

نوشته های مشابه

انجین بنلی 135

TNT 135 یه انجین 4 زمانه، تک سیلندر و 4 سوپاپ (SOHC) داره که به کمک هوا و رادیاتور روغن خنک میشه. نسبت تراکم این انجین 9/8 به 1 هست و انتقال سوخت هم به کمک سیستم انژکتور برقی انجام میشه.

حجم دقیق انجین این موتور 134.7 سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه به 12.7 اسب‌بخار در دور موتور 9000 میرسه و توان ایجاد گشتاوری معادل 10.8 نیوتون‌متر در دور موتور 7000 رو داره.

انجین و گیربکس بنلی 135 - زوموتور

انتقال قدرت و گیربکس TNT 135

بنلی برای انتقال قدرت از یه گیربکس 5 سرعته استفاده کرده که به کمک زنجیر، قدرت رو به چرخ عقب منتقل میکنه. طبق تجربه افرادی که این موتور رو روندن بنلی 135 کلاچ نرمی داره که این برای یک موتور شهری ایده‌آله.

تست شتاب و حداکثر سرعت بنلی 135

اگه فکر میکنید این موتور با توجه به جثه کوچیکش خوب راه نمیره قطعاً در اشتباهید چراکه از لحاظ شتاب و سرعت چیزی از رقبای 125 سی‌سی خودش کم نداره.

این موتور در مدت زمان 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت میرسه و 13 ثانیه دیگه طول میکشه تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسه. یعنی 0 تا 100 در 19 ثانیه.

شتاب اولیه این موتور کاملاً قابل قبوله اما از بعد از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت طبیعیه که یکم زور بزنه تا به سرعت 100 برسه.

در مورد تاپ اسپید هم باید بگم که حداکثر سرعت این موتور 110 کیلومتر بر ساعت هست که البته من اصلاً سرعت بالا رو با این موتور توصیه نمیکنم!

چراکه تجربه سرعت‌های بیشتر از 70 یا 80 کیلومتر بر ساعت با این چرخ‌های کوچیک یه مقدار ریسکیه و در صورتی که با اون سرعت روی یه دست‌انداز یا ناهمواری برید کنترل موتور خیلی سخت میشه!

بنلی TNT 135 زوموتور zoomotor

شاسی و سیستم تعلیق بنلی TNT 135

شاسی مورد استفاده در این موتور از نوع داربستی یا Trellis هست و وزن خشک این موتور 121 کیلوگرم هست که با احتساب بنزین و مایعات ضروری دیگه به 130 کیلوگرم میرسه.

کمک فنر و لاستیک‌های بنلی 135

بنلی 135 دارای یک جفت کمک فنر 35 میلی‌متری تلسکوپی معکوس در قسمت جلو و یک کمک‌فنر تکی در قسمت عقب هست که کمک‌فنر عقب برای حفظ تعادل موتور در دست‌اندازها یکم خشکه ممکن این موضوع یکم تو ذوق بزنه!

کمک فنر عقب بنلی 135 - زوموتور

در ابتدای ورود بنلی 135 به بازار ایران شاهد استفاده از لاستیک‌های با کیفیت پیرلی بودیم که متأسفانه مثل اکثر محصولات دیگه بنلی، نیکران اونها رو ایران‌یاسا تبدیل کرد.

سایز لاستیک جلو 120/70 هست و سایز لاستیک عقب هم 130/60 که جفتشون روی رینگ‌های 12 اینچی TNT 135 سوار هستن.

کوچیک بودن رینگ‌ها هندلینگ خوبی رو در سرعت‌های پایین براتون رقم میزنه اما دقیقاً مثل همون چیزی که در موتورهای اسکوتری میبینیم، کوچک بودن رینگ‌ها باعث انتقال لرزش به کمک‌فنر میشه و با توجه به کمک‌فنر خشک این موتور این لرزش‌ها به راننده انتقال پیدا میکنه و این نقطه ضعف بنلی 135 به حساب میاد.

به خصوص اگه خیابون‌های محل زندگی شما آسفالت مناسبی نداشته باشه!

سیستم ترمز بنلی 135

خبر خوبی که در این بخش باید بهتون بدم این هست که هر دو ترمز این موتور به صورت دیسکی هستن و تکنولوژی CBS هم فعاله و این باعث میشه با خیال راحت ترمزگیری‌هاتون رو انجام بدید.

در چرخ جلو یک دیسک ۲۲۰ میلی‌متری با کالیپر ۲ پیستونه داریم و در چرخ عقب هم یک دیسک ۱۹۰ میلی‌متری به یک کالیپر تک پیستونه.

قیمت بنلی TNT 135

قیمت بنلی ۱۳۵ در حال حاضر (اسفند ۱۴۰۱) حدود 103 میلیون تومان هست که برای خرید این موتور باید به نمایندگی‌های نیکران موتور مراجعه کنید.

شرایط اقساط بنلی ۱۳۵

اگه قصد دارید این موتور رو به صورت اقساطی بخرید باید بگم که نیکران موتور گاهی اوقات شرایط فروش خوبی رو برای محصولات خودش قرار میده که میتونید با مراجعه به سایت یا نمایندگی‌های این شرکت از این شرایط مطلع بشید.

بنلی TNT 135 زوموتور zoomotor

نتیجه‌گیری نهایی درباره بنلی ۱۳۵

یکی از محاسن بنلی ۱۳۵ در دسترس بودن قطعات یدکی اون هست که نمایندگی این موتور نشون داده با وضعیت بهتری نسبت به دیگر شرکت‌ها کار میکنه و این یعنی از این بابت هم مشکلی ندارید.

همونطور که در قسمت مقدمه اشاره کردم بنلی ۱۳۵ هیچ رقیبی در این بازه قیمتی نداره و اگه شما به دنبال یه موتور مینی یا کامپکت هستید بنلی تنها گزینه شما به شمار میاد.

اما اگه کوچک بودن ابعاد موتورسیکلت براتون گزینه مهمی نیست، در این بازه قیمتی میتونید به موتورسیکلت‌هایی مثل گلکسی 180، بنلی 180، بنلی 150 و کی پی اس 200 هم به نگاهی بندازید.

مشخصات موتور بنلی TNT 135

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)175*75.5*102.5 (سانتی متر)
ارتفاع زین78 سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ (SOHC)، روغن خنک
حجم موتور134.7 سی سی
حداکثر قدرت12.7 اسب بخار در دور موتور 9000
حداکثر گشتاور10.8 نیوتون متر در دور موتور 7000
نسبت تراکم9.8 به 1
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت (حدودی)۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، 5 دنده
سیستم ترمز جلودیسک 220 میلی‌متری، کالیپر 2 پیستونه CBS
سیستم ترمز عقبدیسک 190 میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه CBS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس
سیستم تعلیق عقبتک کمک‌فنر
لاستیک هاجلو 120/70/12 و عقب 130/70/12 برند ایران‌یاسا
وزن تَر130 کیلوگرم
حجم باک7.2 لیتر
نهایت سرعت (حدودی)110 کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه‌های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما ما رو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول بنلی 135

چه شرکتی نماینده بنلی 135 به حساب میاد؟

شرکت نیکران موتور نماینده انحصاری محصولات نیکران در ایران هست.

حداکثر قدرت و گشتاور بنلی 135 چقدر هست؟

حجم دقیق انجین این موتور 134.7 سی‌سی هست و حداکثر قدرتی که میتونه تولید کنه به 12.7 اسب‌بخار در دور موتور 9000 میرسه و توان ایجاد گشتاوری معادل 10.8 نیوتون‌متر در دور موتور 7000 رو داره.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ و نهایت سرعت بنلی 135 چقدر هست؟!

این موتور در مدت زمان 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت میرسه و 13 ثانیه دیگه طول میکشه تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسه. یعنی 0 تا 100 در 19 ثانیه.
حداکثر سرعتش هم 110 کیلومتر بر ساعت هست.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

6 دیدگاه

  1. سلام. یه راهنمایی می خواستم. من یه خانمم تهرانم و برای کارای دم دستیم موتور می خوام. ترجیح می دم قسطی بخرم و خب اینکه قیمتش تو فروش نیفته برام مهمه. دونفره هم بشه سوار شد. راحت کار کردن باهاش برام مهمه. تصمیم داشتم موتور برقی بخرم که دیدم شما اینجا نوشتین قطعاتش ممکنه کم باشه ولی بازم راستش ترجیحم برقیه بیشتر (که دردسر و هزینه بنزینم نداشته باشه). حدود قیمتی ۷۰_۶۰. اگر قسطی باشه خب بیشترم می تونم هزینه کنم. یه موتور به من معرفی کنید برم تا آخر همین هفته بخرم که حسابی گیج شدم.

    1. سلام وقتتون بخیر. ببینید موتور های برقی شاید ظاهرا خیلی راحت و کم دردسر به نظر بیان ولی واقعیتش اینه که توی کشورمون هنوز زیرساختی برای این وسایل در نظر نگرفتن و همین برقی بودنشون میتونه برای شما دردسر بشه. چون تا وقتی که شارژ داشته باشه حرکت میکنه و مسافت زیادی هم نمیرن و نهایتا بتونید با ۸۰ تا سرعت حرکت کنید به خاطر همین هزار جور دردسر میتونه براتون درست کنه! یه موتور میخوام بهتون معرفی کنم که خیلی میتونه برای شما مناسب باشه و کم دردسر! هوندا جینیو.
      این موتور رو توی وب سایتمون هم بررسی کردیم پیشنهاد میکنم مقالشو بخونید اما موردی که هست بحث مبلغ این موتوره که در حال حاضر حدود ۱۳۰ میلیون تومان هست. اگر نتونستین این موتور رو تهیه کنید موتور های فیدل اس وای ام هم بد نیستن.

  2. سلام دوباره. مرسی از راهنمایی خوب و کاملتون. موتور اس وای ام هم اتفاقا دیدم. دو تا مدلش رو. یکی sr200 یکی هم j200. این مدلی که شما گفتی هم سرچ می کنم دوباره ازتون می پرسم. فقط یه چیزی ما یه نمایندگی نیرو موتور رفتیم توی جمهوری. پشت بعضی موتور ها نوشته بود شخصی. یکیشون روی فرمونش خط های محوی بود. من شک کردم نکنه دست دو باشه. چون هیچ چی مطلقا هیچ چی از موتور سر در نمیارم. کسی هم ندارم به عنوان کارشناس ببرم. ممکنه نمایندگی هم دست دو بندازه؟

    1. سلام روز بخیر. خواهش میکنم. ببینید این داستانی که شما گفتید دو حالت داره حالت اول این هست که کلا موتورهای صفر در زمان حمل و نقل از کارخونه به نمایندگی دچار یه سری خط و خش میشن که چیز عادی هست و نگران کننده نیست. حالت دوم این هست که متاسفانه بعضاً دیده شده که نمایندگی‌ها، موتورهایی که کارکرد کمتر 100 یا 200 کیلومتر دارن رو کیلومترشون رو صفر میکنن و به جای موتور صفر میفروشن! البته همونطور که گفتم بعضی از نمایندگی‌ها نه همه‌شون! در هر دو حالت بهتون پیشنهاد میکنم موقع خرید با یه شخص کارشناس برید که ریسک این داستان رو به حداقل برسونید.

        1. سلام وقت بخیر. رای رفت و آمدهای شهری گزینه مناسبیه. ولی از بابت تامین قطعات یکم داستان داره. چون نیروموتور تعداد کمی از این موتور فروخته و کلا جزو مدلای کم فروشش هست باید هواستون به قطعات هم باشه که کمیابه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا