رپورتاژ آگهی

بررسی موتور سوزوکی بیکینگ (+ عکس و مشخصات)

موتور بیکینگ (Suzuki B-King) دومین موتورسنگین محبوب در ایران است. بیکینگ بعد از CB1300، بیشترین طرفدار را در ایران دارد. علاقه به این موتور در ایران به قدری بالاست که ماکت آن را خریداری می‌کنند. این موتور که یکی از پرسرعت‌ترین و پرقدرت‌ترین موتورسنگین‌های ایران است، امکان تردد بصورت قانونی در سطح شهر را ندارد. متاسفانه موتور سوزوکی بیکینگ با اینکه طرفداران زیادی دارد، اما به دلیل محدودیت‌های قانونی، امکان پلاک شدن را ندارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی سوزوکی بی کینگ بپردازیم و نگاه دقیقی به مشخصات آن بیندازیم.

عرضه بیکینگ به بازار تا جدیدترین نسل بیکینگ!

موتورسیکلت سوزوکی بی کینگ (Suzuki B-King) در اوایل دهه 2000 برای اولین بار به عنوان یک موتورسیکلت مفهومی هیجان‌انگیز و متفاوت به بازار عرضه شد. این موتور با طراحی ظاهری خاص و پیشرانه بسیار قدرتمند خود، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای موتورسیکلت را به خود جلب کرد و در نهایت پس از چند سال، در سال 2007 خط تولید آن راه اندازی شد. اولین نسخه‌های این موتورسیکلت در سال 2008 به بازار عرضه شد.

این موتور در سال 2008 فروش خوبی نداشت و بصورت کلی در بازار جهانی، محبوبیت بسیار کمی دارد. اما در ایران از ابتدا مورد استقبال وارد شد و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. بسیاری این موتور را با CB1300 مقایسه می‌کنند و مسابقات و تست رایدرهای زیادی برای مقایسه‌ی این 2 مدل اتفاق می‌افتد. برای این دسته از علاقه‌مندان باید گفت این موتور بسیار قوی‌تر از CB1300 است. شتاب بسیار زیادی دارد و حداکثر سرعت بیشتری هم دارد.

محبوب‌ترین بیکینگ در ایران رنگ آبی است. سپس رنگ طوسی است که طرفداران خاص خود را دارد. در تصویر زیر، موتور سوزکی بیکینگ 2008 را مشاهده می‌کنید.

عکس موتور سوزوکی بیکینگ

در سال‌های اخیر هم سوزوکی تلاش بسیار زیادی کرد که بیکینگ در بازار جهانی بیشتر شناخته شود. حتی طراحی این موتور تغییرات اساسی‌ای داشت. جوری که اگر فردی که در حال حاضر بیکینگ 2008 یا 2011 داشته باشد (محبوب‌ترین مدل‌ها در ایران)، اگر طرح جدید این موتور را ببیند احتمالا نشناسد! متاسفانه مدل‌های جدید این موتور هنوز به ایران وارد نشده‌اند! در تصویر زیر، جدیدترین موتور بیکینگ یعنی B-King 2023 را مشاهده می‌کنید:

عکس موتور بیکینگ جدید

طراحی موتور بیکینگ؛ چشمگیر و قدرتمند

طراحی ظاهری موتورسیکلت سوزوکی بی کینگ یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی است که آن را از سایر موتورسیکلت‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. این موتورسیکلت با طراحی تهاجمی و چشم‌گیر خود، مفهوم یک موتورسیکلت شهری را به‌کلی تغییر داد. چراغ‌های جلو و اگزوزهای دوگانه بزرگ سوزوکی بی کینگ در کنار بدنه عضلانی و حجیم از جمله ویژگی‌های شاخص و بارز این موتورسیکلت به‌ شمار می‌روند. این موتور در دسته‌ی موتورهای Naked قرار می‌گیرد. در گذشته به عنوان سریع‌ترین موتور نیکد شناخته میشد.

بیکینگ یک موتور بسیار عریض به حساب می‌آید. یعنی عرض این موتور حداقل نسبت به دیگر موتورهای Naked بسیار بیشتر است! سبک باک بنزین متفاوتی دارد و یکی از دلایل جذابیت این موتور برای برخی از افراد، همین موضوع است.

بیکینگ در نسل‌های قدیم (موتورهایی که در ایران موجود است) از یک چراغ جلو کمک می‌گرفت. اما در نسل‌های جدید، به دلیل استانداردهای اروپا این موتور دو چراغ را به خود اختصاص داده است! یک چراغ دی لایت (چراغ همیشه روشن – حتی در روز) و چراغ دیگر بیشتر مناسب شب و جاده است.

بیکینگ در طراحی به اگزوزهای عقب خود معروف است. در سال‌های مختلف هم این موتور با تغییر طراحی، همچنان دو اگزوز خود را در بخش عقب خود حفظ کرده. در تصویر زیر می‌توانید سوزوکی بیکینگ 2023 را مشاهده کنید:

از هوش مصنوعی خواستیم تصویر سوزوکی بیکینگ در 50 سال آینده را به تصویر بکشد. تصویر زیر مربوط به پیش‌بینی هوش مصنوعی از طراحی این موتور در 50 سال آینده است.

موتور بیکینگ در 50 سال آینده

مشخصات فنی سوزوکی بی کینگ؛ تجربه بی‌نظیر قدرت و هیجان

سوزوکی بی کینگ از محبوب‌ترین پیشرانه‌های خود یعنی پیشرانه به کار رفته در موتورسیکلت هایابوسا بهره می‌برد. این پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم 1340 سی‌سی قادر است تا حداکثر 181 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولیدی این پیشرانه قدرتمند توسط یک گیربکس 6 سرعته به چرخ عقب منتقل می‌شود و شتاب و حداکثر سرعت قابل توجهی را برای سوزوکی بی کینگ به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است که سوزوکی بی کینگ دارای دو حالت رانندگی است که حالت A، قدرت پیشرانه را بدون محدودیت در اختیار راننده قرار می‌دهد و حالت B، حداکثر قدرت خروجی را به 114 اسب بخار محدود می‌کند.

بیشترین سرعت این موتور 290 کیلومتر بر ساعت است. این در شرایطی است که با دنده 1 می‌تواند تا سرعت 135 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. حداکثر سرعت این موتور در نسل‌های جدید بیشتر هم شده است.

سواری با موتور بیکینگ؛ لذتی فراموش‌نشدنی

عکس موتور بیکینگ

رانندگی با سوزوکی بی کینگ می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و البته هیجان‌انگیز برای افرادی باشد که به‌دنبال یک موتورسیکلت پر قدرت و پرشتاب هستند. این موتور به‌دلیل قدرت فراوان و ابعاد بدنه نسبتا بزرگ خود برای تازه‌کاران چندان مناسب نیست، اما رانندگانی که تجربه‌ لازم را دارند‌، می‌توانند سواری لذت‌بخشی را با سوزوکی بی کینگ تجربه کنند.

سیستم تعلیق این موتورسیکلت از نوع تلسکوپی وارونه در جلو و یک کمک فنر تکی در عقب است. ترمزهای دیسکی دوگانه در جلو و دیسک تکی در عقب وظیفه متوقف کردن این موتورسیکلت 235 کیلوگرمی را برعهده دارند.

بسیاری از موتورسواران خارجی از این موتور برای فاصله‌های طولانی هم استفاده می‌کنند. زیرا سواری بیکینگ بسیار راحت و ایمن است. در نسل جدید (2023)، عرض چرخ عقب بیکینگ بسیار بسیار بیشتر شده است. این موضوع باعث شده سواری خاصی را به راکب خود بدهد. همچنین بیشتر شدن عرض چرخ عقب باعث کاهش ضربه‌ی کمک فنر نیز شده.

امکانات موتور بیکینگ

موتورسیکلت سوزوکی بی کینگ علاوه بر پیشرانه قدرتمند و طراحی جذاب، به امکانات مختلفی هم مجهز شده است تا سواری لذت‌بخش و ایمن‌تری را به ارمغان آورد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات این موتورسیکلت عبارت‌اند از:

  • دمپر فرمان
  • پایه کیک
  • دور شمارنده
  • نشانگر سطح بنزین
  • نشانگر دمای مایع خنک کننده
  • نشانگر دمای محیط
  • یادآوری بازنگری‌ها
  • سیستم ترمز ضد قفل (برخی از مدل‌ها)
  • سیستم کنترل کشش (برخی از مدل‌ها)
  • حالت‌های رانندگی

مشخصات ابعادی سوزوکی بی کینگ

  • حداکثر طول: 2220 میلی متر
  • حداکثر عرض: 800 میلی متر
  • حداکثر ارتفاع: 1085 میلی متر
  • فاصله بین محور: 1525 میلی متر
  • ارتفاع صندلی: 805 میلی متر
  • ظرفیت مخزن: 16 لیتر
  • وزن خشک: 235 کیلوگرم

قیمت موتور بیکینگ

قیمت دسته دوم بیکینگ 2008 در بازار جهانی، حدودا 6 هزار دلار است که با دلار 60 هزار تومان، حدودا می‌شود 360 میلیون تومان. در بازار ایران این موتور بصورت سوییچ (یعنی بدون پلاک و برگه تردد) با قیمت حدودا 650 میلیون تومان و بالاتر فروش می‌رود. موتور بیکینگ 2023 در بازار جهانی حدود 16 هزار دلار قیمت دارد.

سخن پایانی

سوزوکی بی کینگ یک موتورسیکلت قدرتمند است که با طراحی خاص، پیشرانه پرشتاب و امکانات رفاهی خود می‌تواند یک گزینه جذاب برای علاقه مندان به دنیای موتورسیکلت باشد. اگر شما هم عاشق سرعت و آدرنالین هستید، سوزوکی بی کینگ یک انتخاب ایده‌آل برای شماست. شما هم از علاقه‌مندان به موتورسنگین هستید، می‌توانید ماکت موتورسیکلت خود را از تاینی ماکت خریداری کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا