تاریخچه ها

تاریخچه شرکت سوزوکی | Suzuki

سوزوکی مطمئناً یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت در جهان هست، اما همونطور که میدونید یک خودروساز بسیار مهم هم به حساب میاد. این کمپانی بزرگ در حدود 45000 کارمند در 23 کشور جهان داره. سوزوکی در طول دوران فعالیت خودش در این ۱۱۲ سال موفق به ایجاد یک شبکه بزرگ از نمایندگی‌های این شرکت در 192 کشور در سراسر جهان و 133 توزیع کننده شده است.

شروع به کار سوزوکی

بریم سراغ تاریخچه سوزوکی. همه چیز از سال 1909 شروع شد، زمانی که میچیو سوزوکی (موسس سوزوکی) تصمیم گرفت شرکت خودش رو به اسم «شرکت بافندگی سوزوکی» تأسیس کنه.

اگه شما هم مثل من تعجب میکنید که چرا پس اسم این شرکت این شکلیه! باید بگم که سوزوکی در ابتدا شرکتی بوده که در صنعت نساجی فعالیت میکرده و ماشین‌های بافندگی مختلفی رو برای بازار ژاپن تولید میکرده. در ابتدای تاسیس این کمپانی، تجارت سوزوکی خیلی خوب مسیر موفقیت رو طی کرد و خیلی خوب پیش رفت و سرانجام در سال 1929، این شرکت اولین محصول خودش رو که مربوط به صنعت نساجی بود به خارج از کشور ژاپن صادر کرد.

گسترش فعالیت شرکت سوزوکی

از اونجایی که شرکت سوزوکی به طور مداوم در حال رشد و پیشرفت بود، میچیو سوزوکی تصمیم گرفت تا زمینه‌ی فعالیت شرکت خودش رو در بازارهای جهانی و همچنین ژاپن گسترش بده. بنابراین در سال 1939، مالک سوزوکی شروع به طراحی خودروهای کوچک کرد. میچیو سوزوکی تونست چند خودروی کوچک مختلف طراحی کنه و نمونه‌های آزمایشی اون‌ها رو برای تست و بررسی ایرادات‌شون بسازه اما این مدل‌ها هیچ وقت به مرحله تولید نرسیدن!

فکر میکنی که دلیل این اتفاق چی بود؟!

آفرین درست حدس زدی! جنگ جهانی دوم!

با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1939، دولت ژاپن برای روی پا موندن و حفظ سرمایه، ساخت این‌گونه وسایل نقلیه رو غیر ضروری دونست و با تولید این ماشین‌ها مخالفت کرد تا برنامه‌های میچیو سوزوکی چند سال عقب‌تر بیفته.

در سال 1945 و پایان جنگ جهانی دوم، سوزوکی دوباره به تولید ماشین‌های بافندگی مشغول شد. زمانی که دولت ایالات متحده با ارسال پنبه به ژاپن موافقت کرد، تولید ماشین‌های بافندگی افزایش یافت. با افزایش سفارشات از سوی تولیدکنندگان نساجی داخلی و خارجی، درآمد سوزوکی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. اما متاسفانه با فروپاشی بازار پنبه در سال 1951، شادی سوزوکی بسیار کوتاه مدت بود و این شرکت با چالش بزرگی رو به رو شد.

در مواجهه با این چالش عظیم، افکار میچیوسوزوکی دوباره به سمت وسایل نقلیه موتوری بارگشت. پس از جنگ، ژاپنی ها نیاز زیادی به حمل و نقل شخصی مقرون به صرفه و قابل اعتماد داشتند. تعدادی از شرکت‌ها شروع به ارائه موتورهای گازسوز کردن که این موتورها به وسیله یک گیره میتونستن به دوچرخه‌های معمولی متصل بشن! ایده جالبی بود. مگه نه؟!

اولین ابتکار سوزوکی در وسایل نقلیه دو چرخ در سال 1952 نمایان شد. زمانی که سوزوکی دوچرخه‌ای رو که به یک موتور “Power Free” مجهز بود معرفی کرد. موتور پاور فری به شکل ارزان و ساده‌ای طراحی و ساخته شده بود. این موتور به یک انجین دو زمانه 36 سی‌سی مجهز شده بود که فقط یک اسب بخار قدرت داشت!

نحوه کارکرد این موتور به شکلی بود که دارای دو حالت مختلف بود. به کمک یکی از اونها راکب میتونست با کمک اِنجین رکاب بزنه، رکاب زدن بدون کمک موتور. در حالت دوم راکب میتونست به سادگی پدال‌ها رو جدا کنه و فقط با قدرت اِنجین حرکت کنه.

با تولید این موتورسیکلت اداره ثبت اختراعات دولت دموکراتیک ژاپن به سوزوکی امکانات و یارانه مالی لازم رو برای ادامه تحقیقات در زمینه مهندسی موتورسیکلت اعطا کرد و به این ترتیب شرکت موتورسیکلت‌سازی سوزوکی متولد شد.

سوزوکی در سال 1954 نام خودش رو از شرکت بافندگی سوزوکی به شرکت موتورسیکلت‌سازی سوزوکی تغییر داد. در اون سال سوزوکی موتورسیکلت جدید خودش رو که نسخه بهبود یافته Power Free بود منتشر کرد. این موتورسیکلت از یک اِنجین 60 سی‌سی بهره میبرد و تونست در مسابقات بالا‌ رفتن از کوه فوجی مقام اول رو برای سوزوکی به دست بیاره.

در سال ۱۹۵۸ لوگو معروف سوزوکی، همون S معروف شکل گرفت و از اون سال به بعد مردم این شرکت رو با این لوگو میشناختن.

اگرچه صنعت موتورسیکلت تقریباً هدف اصلی فعالیت این شرکت ژاپنی بود، اما سوزوکی در کنار طراحی و تولید موتورسیکلت اقدام به عرضه خودروی «سوزولایت» کرد که یک وسیله نقلیه سبک وزن با حجم 360 سی‌سی بود.

شروع موفقیت‌های جهانی سوزوکی

در سال 1962سوزوکی اولین موفقیت بزرگ خودش رو در مسابقات بسیار سخت و نفس‌گیر TT به ثبت رساند و تونست در کلاس 50 سی‌سی مسابقات Isle of Man TT پیروز بشه. بعد از این موفقیت‌های پی‌ در ‌پی، مدیران سوزوکی تلاش کردن تا شرکت رو به بازارهای دیگه گسترش بدن. بنابراین در سال 1963 اونها تصمیم گرفتن که یک شرکت جدید رو در لس آنجلس آمریکا افتتاح کنن که قرار بود به اونها کمک کنه تا بتونن به مشتریان جدیدشون رو در ایالات متحده پیدا کنن.

در ادامه نوآوری‌ها و ساخت موتورسیکلت‌های جدید سوزوکی در دهه 1970 موفق به ساخت تعداد قابل توجهی موتورسیکلت شد. از جمله‌ی این موتورسیکلت‌ها میشه به مدل‌های GT750 در سال 1971 و سری GS در سال 1976 اشاره کرد.

علاوه بر این، شرکت سوزوکی موفق شد صادرات GS1000H رو به کشورهای مختلف در سراسر جهان شروع کنه. این حرکت به وضوح میتونست به شرکت ژاپنی کمک کنه تا مشتریان بیشتری رو جذب محصولات خودشون کنن.

سوزوکی در دهه 80 به عرضه وسایل نقلیه خودش از جمله اسکوتر جِما 50 سی‌سی، موتورسیکلت GSX750S، ATV 125 خودروی سواری سوئیفت ادامه داد. این شرکت همچنین موفق شد دفاتر و مراکز تحقیق و توسعه جدیدی رو در چندین مکان از جمله هند، فرانسه، اسپانیا و کلمبیا ایجاد کنه و در سال 1981 قراردادهای مهمی رو با جنرال موتورز و ایسوزو موتورز امضا کنه.

در سال 1999 سوزوکی با انتشار یک اعلامیه، آماری رو ارائه کرد که نشون‌دهنده سود بسیار خوب این شرکت در فروش و صادرات موتورسیکلت بود. فروش موتورسیکلت‌های این شرکت در سال 1994 به 10 میلیون دستگاه رسید و در سال 1995 تعداد کل موتورسیکلت های صادراتی این کمپانی به 20 میلیون دستگاه رسید. در سال 1999، کل تولیدات موتورسیکلت سوزوکی به 40 میلیون دستگاه رسید.

اگرچه فروش موتورسیکلت‌های سوزوکی از سال 1998 تا سال 2018 با شیب کمی در حال افزایش بود اما سوزوکی به نسبت رقبای دیگر خودش در جهان از سهم کمی از بازار موتورسیکلت برخوردار هست.

طبق گزارشات فروش موتورسیکلت‌ها در جهان در سال 2018سوزوکی با فروش سالانه 2.300.000 دستگاه موتورسیکلت در جایگاه دهم پرفروش‌ترین سازندگان قرار داره. این در حالی هست که رقبای ژاپنیsuzuki یعنی هوندا و یاماها با ترتیب با آمارهای 16.870.000 میلیون و 11.963.000 میلیون دستگاه در جایگاه اول و دوم پرفروش‌ترین برند‌های موتورسیکلت‌ جهان قرار گرفتن.

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

2 دیدگاه

  1. شرکتای ژاپنی خیلی عجیبن. چند بار تا مرز فروپاشی رفتن ولی الان جزو بهترینا هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا