نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی هوندا سوپرا ۱۲۵ (هوندا ویو)

مقدمه

زوموتـــــوریا سلام خیلی مخلصیــــــم. دقت کردین محصولات هوندا چقدر داره تو ایران زیاد میشه؟ انگار کود ریختن پاشون! البته که خداروشــــــکر و امیدواریم قطعه و لوازماشونم زیاد شه تا ملت با خیال راحت بخرن.

اخیرا هم یه موتور هوندا دیگه وارد بازار ایران شد به اسم HONDA Supra X 125 که در واقع همون هوندا ویو هست که در اندونزی تولید میشه!

هوندا ویو یا سوپرا؟ مسئله این است!

در اصل هوندا سوپرا یکی از اعضای خانواده ی هوندا Wave معروفه! ویو در سه نسخه ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۵ سی‌سی و با نام‌های مختلف در کشور های جهان فروخته میشه. مثلا در اروپا به اسم Innova، در ویتنام به اسم Future و در اندونزی به اسم سوپــرا میشناسنش!

یه توضیح در مورد نقش کشور اندونزی این وسط بدم. اگر موتورهای هوندا یا یاماهای بازار رو دیده باشید قطعا به اسامی اندونزی یا تایلند و … برخوردید. حالا قضیه چیه؟

داستان اینه که شرکت اصلی هوندا که ژاپنی هم هست تولیدات خودش رو به صورت برون‌سپاری به کشورهای دیگه آسیایی سپرده و این شرکت‌ها در اصل تحتِ لیسانس هوندا کار میکنن. تحت لیسانسِ واقعی! یعنی شاخص‌های کیفی همون شاخص‌های هونداست!

حالا، شرکت هوندا سال‌ها پیش با همکاری یه سری دیگه توی اندونزی شرکتی رو تأسیس کردن به اسم AHM یا Astra Honda Motorcycle. این موتور هم ذاتاً ساخت همین AHM هست و اتفاقاً در اون کشور محبوبیت زیادی داره. توی خیلی از منابع‌هاشون از این موتور به اسم Rajanya Motor Bebek یاد میکنن. خودمونیش میشه سلطان موتورا!

تولد هوندا سوپرا به قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی برمیگرده. ۱۹۹۸ اولین نسخه از این موتور به نام سوپرا ایکس ۱۰۰ تولید شد و در سال ۲۰۰۵ با بهبودهایی که مخصوصاً در انجین داشت، به سوپرا ایکس ۱۲۵ تغییر نام داد. در اصل سوپرا ایکس ۱۲۵ محصولی از هوندای اندونزی به حساب میاد که یه جورایی همتای مشابهی از موتور هوندا ویو موجود در بازار ایرانه.

هوندا کاب فقید، ویو محبوب و بقیه محصولات هوندا همیشه به کیفیت و استهلاک پایینشون معروف بودن و در ایران هم کلی خاطره باهاشون داریم. سوپرا هم از این قائله مستثنی نیست و شما اگر قصد خرید یه موتور کم استهلاک و به قول خودمون سگ‌جون رو دارید، میشه گفت این سوپرا دقیقا مثل ویو، مرگ نداره و میتونه یکی از گزینه‌های پایه ثابت خرید شما باشه، البته در سبک کاب!

طراحی و ظاهر هوندا سوپرا (ویو) ایکس ۱۲۵

در نگاه اول نمیشه گفت حس یک موتور مدرن و امروزی رو میگیریم چون طراحی سوپرا به شکلیه که خیلی خطوط شکسته و تهاجمی توش استفاده نشده و شاید خیلی جوان پسند مثل VF3i به نظر نرسه. اما اصلا ایرادی هم نمیشه بهش گرفت! هوندا است دیگر! پرچمدار و جزو اولیـــن ها در طراحی موتـــور های سبک کاب. همون حسی که از هوندا ویوهای نیوفیس میگیرید، تو سوپرا هم داستان همینه.

البته بخش‌های مختلف موتور کاملا قابل قبول و هماهنگ طراحی شده که جلوتر بیشتر در موردشون صحبت میکنیم.

هوندا سوپرا - زوموتور

سوپرا رو در رنگ‌های مشکی، طوسی، قرمز و … میتونید پیدا کنید. و غیره رو برای این گذاشتم چون بارهای موجود در ایران شاید با جاهای دیگه متفاوت باشه و حتی هر دفعه یه سری رنگ مشخص وارد بشه.

ابعاد سوپرا به این شکله: طول ۱۹۱، عرض ۷۰ و ارتفاع هم ۱۱۰ سانتی‌متر.

طراحی چراغ‌های سوپرا (ویو)

چراغ‌های این موتور در قسمت جلو کمی هجومی ساخته شدن. نورهای اصلی موتور در قسمت کاسه چراغ بالا و راهنماها در پایین جا گرفتن. قسمت عقب هم چراغ خطر و راهنماها یکجا قرار گرفتن. لامپ‌های بکار رفته در این موتور از نوع LED نیستن و از لامپ های معمولی استفاده شده.

کاسه چراغ‌هایی که هوندا روی سوپرا استفاده کرده از برند استنلی ژاپنه! البته هنوز تموم نشده، جلوتر برندهای دیگه‌ای هم اعلام حضور میکنن!

فرمون سوپرا

فرمون سوپرا از نوع لوله‌ای هست که خیلی سبک و اصطلاحاً تودَست طراحی شده. سمت راست جز کلید استارت هیچ کلیدی نداریم. نکته: این موتور کلید کنترل کننده نور های موتور رو نداره و نور پایین هم به صورت یه سره روشنه. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنماها دیده میشه.

کیلومتر و کنسول

کیلومتر سوپرا تماماً آنالوگه. اطلاعات و چراغ‌های هشدار موتور در سه بخش مجزا قابل مشاهده هستن. کمی پایین‌تر جایگاه سوییچ و آویز طراحی شده. خبری از داشبورد یا فضایی که بشه وسایل رو داخلش گذاشت در این قسمت نیست.

زین

سوپرا یه زین یک تیکه و نسبتاً بزرگ داره که برای دو نفر کافیه. نرمی زین هم قابل قبوله و توی سواری‌های بلند مدت خستتون نمیکنه. ارتفاع زین سوپرا ۷۷ سانتی‌متره و نشون میده برای افراد میان قد و بلند قد کاملا مناسبه.

یه فضای ۷ لیتری هم در قسمت زیر زین تعبیه شده که میتونید وسایل ضروریتون رو داخلش قرار بدین مثل قفل و … همونطور که توی تصاویر هم دیدین، باک سوپرا زیر زین قرار گرفته و ظرفیت ۴ لیتری داره. یه شارژر فندکی هم در این قسمت وجود داره.

مشخصات فنی Honda Supra (Wave) 125

سوپرا از یه انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۲ سوپاپ بهره میبره و از سیستم هوا خنک استفاده میکنه. آرایش سوپاپ‌ها SOHC هستن و نسبت تراکمش هم ۹.۳ به ۱. حجم دقیق انجین ۱۲۴.۸۹ سی‌سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۰.۱ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و نهایت گشتاور هم ۹ نیوتون متر در دور موتور ۴۰۰۰ هست.

گیربکس این موتور از نوع نیمه اتومات (تعویض دنده بدون کلاچ) و ۴ دنده هست و قدرت انجین توسط زنجیر به چرخ عقب منتقل میشه. فرآیند سوخت‌رسانی در سوپرا هم توسط سیستم انژکتور برقی از برند Keihin ژاپن انجام میشه. نکته جالب: با اینکه این موتور انژکتوره ولی بدون نیاز به باطری و با هندل روشن میشه!

سیستم تعلیق Supra

وزن‌تر سوپرا (ویو) حدودا ۱۰۶ کیلوگرمه و شاسی مورد استفاده در این موتور از نوع آندربن هست. سوپرا در بخش تعلیق و ترمز آپشن‌های خوبی رو در اختیارتون میذاره که شاید این پکیج رو توی کمتر موتوری ببینیم و این نشون میده که سواری و هندلینگ این موتور تا چه حد میتونه مناسب باشه.

کمک فنر های هوندا سوپرا (ویو)

در قسمت جلو و عقب یه جفت کمک فنر داریم که از برند معتبر و نام آشنای SHOWA هستن. این کمک فنرها عملکرد خیلی خوبی در دفع کردن لرزش‌ها و ضربات مسیر دارن.

لاستیک‌های سوپرا

سایز لاستیک جلو ۷۰/۹۰ و عقب هم ۸۰/۹۰ هست و جفتشون روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیک‌ها هم Federal هست که کیفیت خوبی داره.

سیستم ترمز Supra

ترمز دیسکی جلو با قطر ۲۲۰ میلی متر دارای کالیپر دو پیستونه هست و عقب هم دیسکی با قطر ۱۹۰ میلی‌متر دارای کالیپر تک پیستونه. ترمز ها از تکنولوژی CBS بهره میبرن و خبر خوب اینه که ترمزها هم برند هستن. NISSIN معروف!

قیمت و شرایط اقساطی هوندا ویو (سوپرا)

قیمت این موتور در حال حاضر حدود 158 میلیون تومنه که به نسبت چیزی که گیرتون میاد قیمت خوبیه! در مورد شرایط اقساطی هم باید بگم که فعلاً خبری از شرایط اقساطی از سمت نمایندگی وارد‌کننده نیست و برای خرید هوندا سوپرا (ویو) باید نقداً هزینه کنید.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

رقیب اصلی و سرسخت این موتور تی وی اس راکز ۱۲۵ هست که جای خودشو تو بازار ایران پیدا کرده. تو بحث تامین قطعات به واسطه قدمت بیشتر TVS راکز، لوازم خیلی راحت‌تر به دستتون میرسه ولی در مورد سوپرای تازه وارد باید این موضوع مطمئن بشیم!

اما در بحث کیفیت، راکز در برابر سوپرا مجبور به عقب نشینیه. با اینکه ما از TVS همیشه موتورهای با کیفیت و بادوام دیدیم ولی قطعا هوندا دو قدم جلوتره! از کیفیت و مهندسی انجین گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز که از برندهای مطرح دنیا توشون استفاده شده.

انتخاب بین این دو موتور بیشتر سلیقه‌ای هست و به نظر من باید ببینید که با کدوم بیشتر ارتباط برقرار میکنید البته قبلش حتما حتما وضعیت تامین لوازم سوپرا رو چک کنید. اگر اوکی بود و مشکلی با قیمت یکم بیشترش نسبت به راکز نداشتین، سوپرا واقعا انتخاب منطقی و بی چون و چرایی به حساب میاد. به نظر من با این آپشن هایی که سوپرا در اختیارتون میذاره و البته در کنار قیمت نسبتا مناسبش که حدودا 114 میلیونه، واقعا ارزش خرید بالایی داره.

مشخصات موتور هوندا سوپرا ایکس ۱۲۵

ابعاد موتور۱۹۱*۷۰*۱۱۰ ( سانتی متر )
ارتفاع زین۷۷ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ، هوا خنک
حجم موتور۱۲۴.۸۹ سی سی
حداکثر قدرت۱۰.۱ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰
حداکثر گشتاور۹ نیوتون متر در دور موتور ۴۰۰۰
نسبت تراکم۹.۳ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی برند Keihin
میزان مصرف سوخت ( حدودی )نزدیک ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، ۴ دنده، کلاچ اتوماتیک
سیستم ترمز جلودیسک ۲۲۰ میلی‌متری، ساخت نیسین
سیستم ترمز عقبدیسک ۱۹۰ میلی‌متری، ساخت نیسین
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی ساخت SHOWA
سیستم تعلیق عقبجفت کمک‌فنر معمولی ساخت SHOWA
لاستیک هاجلو ۷۰/۹۰/۱۷ و عقب ۸۰/۹۰/۱۷ برند Federal
وزن تر۱۰۶ کیلوگرم
حجم باک۴ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

نوشته های مشابه

سوالات متداول هوندا سوپرا (ویو)

هوندا سوپرا توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت هانی موتور در بازار عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور هوندا سوپرا (ویو) چقدر هست؟

حجم دقیق انجین ۱۲۴.۸۹ سی‌سیه و نهایت قدرتی که میتونه تولید کنه ۱۰.۱ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ و نهایت گشتاور هم ۹ نیوتون متر در دور موتور ۴۰۰۰ هست.

نهایت سرعت هوندا سوپرا (ویو) چقدر هست؟!

حداکثر سرعت این موتور حدود 110 تا 120 کیلومتر بر ساعت هست.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

7 دیدگاه

  1. من این موتور چند روز پیش با قیمت ۱۲۳ تهیه کردم‌.واقعا موتور نرم و با دوامی هست.پیشنهاد میکنم تهیه کنید.و نکته ای که هست تشکر میکنم از زو موتور که خیلی سریع مشخصات فنی و توضیحات تکمیلی درباره این موتور تازه وارد دادن🌹

    1. سلام کوروش جان. ممنون ازت. موتور خوبی خریدی ایشالله چرخش بچرخه و بسلامتی سوار شی. برای تصویربرداری و تست راید هم اگر دوست داشتی میتونیم از موتور شما استفاده کنیم. اگر تمایل داشتی یه ایمیل بهمون بده.
      zoomotor.official@gmail.com

    2. درود فراوان
      علاوه بر طراحی زیبای سایت ، خیلی عالی به تشریح قسمتهای مختلف موتور پرداختید که برای مصرف کننده میتونه مفید و مؤثر در تصمیم گیری باشه .
      خوب بود راجع به شرایط و مدت گارانتی هم اشاره می کردید .

  2. مدل سوپرا در اصل اتاق جدید هوندا ویوه مشخصات ساخت بدنه و انجین هم گویای همینه.ویو ۸۳ دست دوم ۷ سال پیش خریدم و سالی ۶ ماه کار واقعی کشیدم نه منو گذاشت نه بجز مصرفیهاش خرجی برام نداشت و حالا که هوندا سوپرا اومده و از نزدیک دیدم فرقی نسبت به ویو نتونستم پیدا کنم انگار یه برچسب بغل و طراحی چراغاشو فقط عوض کردن.در کل توصیه من به دوستانی که موتور خانوادگی و بی دردسری میخوان برند هوندا جوابشو پس داده و سبک کاب خوراک شهر و ترافیکه .قطعات هم موتوری که مشترکه با ویو ۲۰ سال پیش و بازار پره ،فلاپهای مشترکش هم زیاده.اما یک گزینه که ادمین محترم بهش وارد نشده مسئله قیمتهای نجومی الانه موتور هوندا ویو ۲۰۰ ملیون تومن و طرحها ۸۰ ملیون شده به نظرم دوران سختی باشه برای عاشقان موتور‌‌.بماند که یاماها ایروکس ۴۰۰ ملیون رد کرده.شده یک کالای سرمایه ای برای مردم.امیدوارم حداقل ورود موتور استوک به بازار ایران ازاد بشه شاید قیمتها تعدیل بشه و چینیها و فیکهای غیراستاندارد هم تو ایران محو بشن.

    1. کاملاً موافقم، انگار فقط یه نسخه نیوفیس از هوندا ویو هست و تغییری نکرده
      فقط منم امیدوارم که قیمت ها کاهش پیدا کنه و کلاً موتورسیکلت هارو به عنوان کالای مصرفی بشناسیم نه کالای سرمایه‌ای!

  3. من هفته پیش این موتورو خریداری کردم و به جرئت می‌تونم بگم که از بابت کیفیت بهترینه.
    کم مصرفه و شتاب بی نظیری، از بابت استهلاک هم دیگه همه می‌دونن چیه!
    از مدل فیوچر ارزون تره در حالیکه کیفیت هیچ تفاوتی نکرده.
    ممنون از زوموتور بابت بررسی ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا