نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی بنلی 250 تک سیلندر نیوفیس

مقدمه

دو سال قبل بود که بنلی استارت به‌روز کردن تمام موتورهای خودش رو زد و یکی از این موتورها، بنلی TNT25n یا بنلی ۲۵۰ تک سیلندر نیو فیس بود.

بنلی ۲۵۰ تک سیلندر از سال ۹۵ با ورود برند بنلی وارد بازار ایران شد و همونطور که گفتم در سال ۹۹ ظاهر این موتور به طور کلی تغییر کرد و به اصطلاح با یک فیس لیفت از این موتور رو به رو شدیم.

تمام تفاوت‌های این موتور با نسل قبلی به ظاهر و شاسی اون مربوط میشه و در بخش انجین همچنان همون انجین قبلی رو داریم میبینیم. البته باید یه نکته‌ای رو درباره‌ی این فیس لیفت یا تغییر ظاهری بگم و اون این هست که این موتور از لحاظ شاسی و ظاهر یک قدم رو به عقب برداشته و پَسرفت رو میشه در تمام جزئیات ظاهریش دید!

حالا چرا میگم پَسرفت؟ دلیل این حرفم این هست که در نسخه‌ای که از بنلی 250 تک سیلندر در ایران رونمایی شده از شاسی و طراحی ظاهری بنلی 150 نیوفیس در این موتور استفاده شده و همین مسئله به مذاق خیلیا خوش نیومده!

کوچک‌تر شدن ابعاد موتور، باریک شدن لاستیک‌ها و به طور کلی کم‌تر شدن اُبُهت موتور به نسبت نسل قبلی باعث شده تا خیلی‌ها این تغییرات رو یک قدم رو به عقب برای این موتور ببینن.

نکته مهمی که در مورد نسخه جدید بنلی 250 تک سیلندر وجود داره این هست که ظاهر و شاسی این موتور در کشورهای مختلفی، متفاوت هست و خیلی‌ها معتقد هستن که بنلی 250 تک سیلندر جدید موتوری هست که در تصاویر پایین میبینید و موتوری که در ایران وارد شده یه ورژن دیگه از بنلی 250 تک سیلندر هست که واردکننده به بازار ایران عرضه کرده.

طراحی ظاهری بنلی 250 تک سیلندر جدید

بنلی 250 تک سیلندر در دسته موتورهای نیکد قرار میگیره و همونطور که در بخش مقدمه هم اشاره کردم ظاهر کلی موتور به نسبت نسل قبلی کاملاً تغییر کرده و ظاهری شبیه به بنلی 150 نیوفیس داره.

دوست داشتن یا نداشتن ظاهر موتور یه امر کاملاً سلیقه‌ای هست اما به نظر من نسل قبلی بنلی 250 تک سیلندر طراحی هماهنگ‌تر و با اُبُهت‌تری داشت و ورژن جدید این موتور به سمت مدرن‌تر شدن قدم برداشته. حالا انتخاب بین این دوتا نسل کاملاً به شما برمیگرده که دوست دارید کدوم طراحی رو انتخاب کنید؟!

نسل جدید و مدرن بنلی تک یا نسل قدیمی و با ابهت؟!

بنلی TNT25n - زوموتور

جالبه بدونید که همچنان مدل صفر فیس قدیم بنلی ۲۵۰ تک سیلندر همچنان در بازار پیدا میشه و اگه قصد خریدش رو داشته باشید میتونید اون رو پیدا کنید.

نسل جدید این موتور هم در ۴ رنگ مشکی، سفید، قرمز و سبز فسفری در بازار عرضه میشه.

ابعاد بنلی 250 تک سیلندر 2 متر و 5 سانتی‌متر (طول) در 81 سانتی‌متر (عرض) در 1 متر و 6 سانتی‌متر (ارتفاع) هست.

طراحی چراغ‌های جلو و عقب بنلی تک

نور پایین و نور بالا هر دو در کاسه چراغ جلو تعبیه شدن و دو دی‌لایت (Daylight) کوچک هم در پایین کاسه چراغ طراحی شده که باز کردن سوییچ روشن میشن. زمانی هم که موتور رو روشن کنید نور پایین این موتور به صورت دائم روشن میشه و دیگه خبری از کلید روشن خاموش کردن چراغ‌ها نیست.

دو راهنما هم در سمت چپ و راست این کاسه چراغ قرار گرفتن.

در قسمت عقب موتور هم نکته‌ی خاصی در مورد چراغ‌ها وجود نداره و باید بگم که تمام چراغ‌های بنلی 250 تک سیلندر به جز نور پایین و نور بالا LED هستن.

فرمون بنلی 250 تک سیلندر

دقیقاً مثل بقیه موتورای نیکد بازار، این موتور هم دارای یک فرمون لوله‌ای یک دست هست که انحنای کمی به سمت راکب داره. سمت راست فرمون کلید Kill Switch، کلید فلاشر و کلید استارت رو میتونید ببینید و سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به نور بالا، کلید راهنما، کلید بوق و کلید Passing (یا نور بالا لحظه‌ای) وجود دارن.

فرمون بنلی تک نیو فیس - زوموتور

کیلومتر بنلی TNT25n

کیلومتر این موتور از یک پنل LCD تقریباً کوچک تشکیل شده که رنگ زمینه اون نارنجی هست و اطلاعات کاملی رو هم در اختیارتون میذارن. دور موتور، سرعت، دنده شمار، مقدار کیلومتر طی شده (ODO) و آمپر بنزین در این کیلومتر به نمایش در میاد و دکمه‌های تنظیمات کیلومتر و چراغ‌های هشدار هم در قسمت سمت راست، بالا و چپ پنل LCD تعبیه شدن.

کیلومتر بنلی 250 تک سیلندر نیو - زوموتور

یه ایرادی که به کیلومتر این موتور و مدل ۱۵۰ سی‌سی بنلی وارد هست اینه که در سرعت‌های بالا یکم گیج میزنه و سرعت رو به درستی نمایش نمیده!

باک و زین بنلی ۲۵۰ تک

حجم باک این موتور ۱۳.۵ لیتر هست و طراحی باک به شکل پَهن‌طوری طراحی شده که وقتی پشت موتور میشینید این موضوع حس خوبی بهتون میده. دو باله هم در طرفین این باک قرار گرفته که نقش عدد 25 هم به زیبایی روی اونها قرار گرفته.

زین بنلی TNT25n - زوموتور

زین بنلی 250 تک سیلندر جدید دو تیکه طراحی شده و فضای تقریباً خوبی در قسمت راننده داره. البته پهنای در قسمت جلوی زین مقداری کم میشه که اگه وزن راننده یکم زیاد باش این موضوع براش اذیت‌کننده هست. در قسمت تَرک‌نشین اما فضا کاملا معمولیه و انتظار خیلی زیادی از اون نباید داشته باشید. راستی ارتفاع این زین از سطح زمین 78 سانتی‌متره.

یک دستگیره پلاستکی هم برای حفظ کنترل ترک‌نشین وجود داره که کمک زیادی به اون میکنه.

طراحی جاپایی‌ها، جک و اگزوز

جاپایی‌های راننده و ترک‌نشین در موقعیت خوبی تعبیه شدن اما مثل بنلی 150، جاپایی ترک‌نشین موتور به صورت کاملاً مستقیم به شاسی موتور جوش داده شده که این موضوع در زمان زمین خوردن موتور ممکنه برای شما دردسر ساز بشه! کج شدن براکت‌های جاپایی به صورت مستقیم به شاسی موتور آسیب میزنه و این اصلاً جالب نیست!

در مورد جک هم باید بگم که بنلی تک مثل اکثر موتورهای نیکد بازار فقط جک بغل داره.

اگزوز این موتور یه اگزوز کشیده هست که یک خروجی داره و یک فلاپ پلاستیکی هم برای محافظت از اون طراحی شده.

مشخصات فنی بنلی TNT 25 n

بنلی 250 تک سیلندر روی کاغذ مشخصات فنی خوبی داره و نسبت به حجمش توان خوبی رو در اختیار میذاره. در واقعیت هم عملکرد خوبی رو از لحاظ شتاب اولیه و سرعت از خودش نشون میده اما حساس بودن سیستم برقی و همچنین وجود ضعف در این سیستم باعث شده تا این موتور خیلی قابل اطمینان نباشه.

انجین

این موتور از یک انجین 249 سی‌سی تک سیلندرِ 4 زمانهِ 4 سوپاپ بهره میبره که سرسیلندرش هم دو میل بادامک داره (DOHC) و به وسیله یک رادیاتور آب خنک میشه. حداکثر توان تولیدی انجین بنلی تک سیلندر 25.5 اسب بخار در دور موتور 9250 هست و حداکثر گشتاورش هم به 21.2 نیوتون‌متر در دور موتور 8000 میرسه.

بنلی نسبت تراکم این موتور رو 11.2 به یک اعلام کرده و انتقال سوخت هم به کمک سیستم انژکتور برقی انجام میشه.

مصرف سوخت TNT25n نزدیک به صدی 3 هست و با توجه به ظرفیت باک 13.5 لیتریش، پیشبینی میشه که با هر بار سوخت‌گیری مسافتی بین 300 تا 400 کیلومتر رو بتونید طی کنید.

اگه با انجین‌های ساخت بنلی آشناییت داشته باشید حتماً میدونید که این انجین‌ها با دمای بالایی کار میکنن و همین مسئله باعث شده تا بعضی از افرادی که بنلی تک سیلندر رو میرونن از حرارت زیاد انجینش در فصول گرم سال و مخصوصاً در ترافیک شهر ناراضی باشن و بعد از چند وقت برای فروش این موتور اقدام کنن.

پس به شما پیشنهاد میکنم که اگر در شهرهای جنوبی و گرم کشور زندگی میکنید این مسئله رو جدی بگیرید.

نوشته های مشابه

گیربکس

انتقال قدرت در این موتور به کمک یک گیربکس 6 سرعته و زنجیر انجام میشه و روغن پیشنهادی بنلی برای این موتور روغنی با گرانروی 10W40 یا 10W50 با استاندارد Jaso MA2 هست و در صورتی که از یه برند با کیفیت در انجین و گیربکس این موتور استفاده کنید دنده‌ها نرم جا میخورن. در غیر این صورت احتمالاً با یه گیربکس تقریباً سفت باید دست و پنجه نرم کنید.

شتاب 0 تا 100 و سرعت نهایی

بنلی 250 تک سیلندر میتونه در مدت زمان 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 برسه و حداکثر سرعتش هم حدود 140 تا 145 کیلومتر بر ساعت اندازه‌گیری شده.

شاسی و سیستم تعلیق بنلی TNT25n

بنلی 250 تک دارای یک شاسی لوله‌ای هست که از آلیاژ فولادی هم ساخته شده. وزن خشک این موتور 150 کیلوگرمه که با احتساب بنزین و روغن و آب رادیات به 165 کیلوگرم هم میرسه.

شاسی بنلی تک نیو فیس - زوموتور

کمک‌فنرهای بنلی 250 نیو

این موتور از دو کمک فنر تلسکوپی معکوس به قطر 35 میلی‌متر در چرخ جلو و یک کمک فنر روغنی قابل تنظیم در قسمت عقب بهره میبره.

لاستیک‌های بنلی تک سیلندر

لاستیک‌های این موتور ساخت برند ایران یاسا هستن و در چرخ جلو سایز 100/80/17 و در چرخ عقب 120/70/17 داره که باریک بودن لاستیک فابریک این موتور در چرخ عقب یه مقدار تو ذوق میزنه! معمولا حداقل پهنایی که برای چرخ عقب موتورهای 250 سی‌سی در نظر میگیرن 140 هست.

سیستم ترمز بنلی 250 تک نیو

بنلی در هر دو ترمز TNT25n از ترمزهای دیسکی استفاده کرده که در چرخ جلو یک دیسک 280 میلی‌متری و یک کالپیر 2 پیستونه و در چرخ عقب یک دیسک 240 میلی‌متری و یک کالیپر تک پیستونه وجود داره.

قیمت بنلی 250 تک سیلندر

بنلی 250 تک سیلندر در حال حاضر (اسفند ماه 1401) قیمتی معادل 178 میلیون تومان داره.

شرایط اقساطی بنلی 250 تک سیلندر

شرکت نیکران بنلی 250 تک سیلندر رو در شرایط اقساط 6 و 12 ماهه به فروش میرسونه و برای اطلاعات بیشتر بهتره که با خود شرکت در تماس باشید.

بنلی TNT25n - زوموتور zoomotor

جمع بندی

اگه شما قصد دارید در بازه قیمتی 110 تا 140 میلیون تومن یه موتور 250 سی‌سی نیکد بخرید، بنلی 250 تک سیلندر جزو گزینه‌های شما بازار به حساب میاد که رقبای سرسختی هم داره.

لیفان KPS 250، سی‌اف 250 NK و زونتس آر 250 رقبای اصلی این موتور به حساب میان که هر کدوم با نقاط قوتی که دارن برای بنلی خط و نشون میکشن.

از نکات مثبت بنلی 250 تک به نسبت بقیه رقبای خودش میشه به قیمت پایین‌تر به نسبت رقبا (البته به جز لیفان)، شرایط اقساطی و تأمین قطعات بهتر به نسبت سی‌اِف اشاره کرد.

اگه بخوام در مورد نقطه ضعف‌های بنلی 250 تک صحبت کنم باید بگم که این موتور کیفیت ساخت نسبتاً پایینی در بخش انجین و گیربکس داره و ضعف‌های موجود در قسمت سیستم برقش باعث میشه تا زیاد قابل اعتماد نباشه. همچنین شاسی جدیدی که بنلی برای این موتور در نظر گرفته زیاد مناسب این حجم نیست و لرزش‌های زیادی رو در سرعت‌های بالا حس میکنید.

در مجموع شاید این موتور گزینه خیلی مناسبی در این بازه قیمتی با حساب نیاد و اگه شما به دنبال یه موتور با کیفیت‌تر هستید که سواری بهتری هم داشته باشه میتونید به زونتس آر 250 هم فکر کنید.

مشخصات موتور بنلی ۲۵۰ تک سیلندر نیوفیس

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)۲۰۵*۸۱*۱۰۶.۵ ( سانتی متر )
ارتفاع زین۷۸ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۲۴۹ سی سی
حداکثر قدرت۲۵.۵ اسب بخار در دور موتور ۹۲۵۰
حداکثر گشتاور۲۱.۲ نیوتون متر در دور موتور ۸۰۰۰
نسبت تراکم۱۱.۲ به ۱
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی
میزان مصرف سوخت (حدودی)۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، ۶ دنده
سیستم ترمز جلودیسک ۲۸۰ میلی‌متری، کالیپر ۲ پیستونه
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر ۲ پیستونه
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معکوس ۳۵ میلی‌متری
سیستم تعلیق عقبتک کمک‌فنر روغنی
لاستیک هاجلو ۱۱۰/۸۰/۱۷ و عقب ۱۲۰/۷۰/۱۷ برند ایران‌یاسا
وزن تَر165 کیلوگرم
حجم باک13.5 لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۴۵ کیلومتر بر ساعت

سوالات متداول بنلی 250 تک سیلندر

نهایت سرعت و شتاب 0 تا 100 بنلی 250 تک سیلندر چقدره؟!

بنلی 250 تک سیلندر میتونه در مدت زمان 10 ثانیه از سرعت 0 به 100 برسه و حداکثر سرعتش هم 145 کیلومتر بر ساعت هست.

بنلی 250 تک توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

بنلی 250 تک سیلندر با نمایندگی شرکت نیکران موتور پاسارگاد در بازار عرضه میشه.

شرایط اقساطی بنلی 250 تک سیلندر چجوریه؟!

شرکت نیکران بنلی 250 تک سیلندر رو در شرایط اقساط 6 و 12 ماهه به فروش میرسونه و برای اطلاعات بیشتر بهتره که با خود شرکت در تماس باشید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

15 دیدگاه

  1. ۴ ساله زوننس ۲۵۰ ار دارم واقعا از کیفیتش راضیم. البته قبلش میخواستم بنلی بخرم که خدا رو شکر نخریدم تو این چهار سال نه تابستون اصلا مشکل حرارت نداشته .در ضمن حرارت بالا با رادیات اب احتمال شاتون زدن هم داره زنتس ردیات روغنه

    1. با سلام
      به نظر بنده بدون تعصب ودر حالی که قبلا هم زونتس داشتم و هم ns 200 و در حال حاضر بنلی ۲۵۰ نیو دارم واقعا بنلی ۲۵۰ از لحاظ قدرت و سواری از این دو مدل به مراتب بهتره مخصوصا وقتی که ۲ نفری سوار بشی این تفاوت کاملا محسوسه ، خب همه موتور ها یه ایراداتی هم دارن که بنلی نیز مستثنی نیست ولی در کل هم به روزه هم نمایندگی های معتبری داره و هم قدرت خوبی داره.

  2. سلام
    من این موتور رو صفر خریدم
    و حدود ۳۰۰ تا رفتم باهاش
    حداکثر سرعت ۱۰۸
    لاستیک ها به شدت افتضاح و لیز
    دنده ها سفت جا میخوره و پر صدا
    کیفیت مونتاژ متوسط رو به پایین که گلگیر عقب تو اتوبان کنده شد!
    حرارت هم با روشن شدن فن رادیات اندازه سشوار گرم هست…

    1. سلام داداش. ممنون از اینکه تجربیاتت رو در اختیارمون گذاشتی. متاسفانه اکثر بنلی های تک سیلندر این مشکلات رو دارن. البته با تعویض لاستیک مشکل سر بودن حل میشه و اگه از روغن مناسب هم استفاده کنی مشکل سفت بودن دنده ها تا حدی اوکی میشه.

    2. موتور تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول در حال آب بندی هست و اصلا نباید بهش گاز بدی و سعی در گرفتن شتاب و سرعت زیادی باشی. کاری ندارم به موتور بنلی. این حرف برای همه موتورها هست.

  3. معمولا مشکل پریدن کیلومتر دیجیتال مربوط به تراشه A/D( ANALOG TO DIGITAL CONVERTER) در برد کیلومتر شمار این محصولات هست. این قطعه اطلاعات آنالوگ دور موتور رو از سیم کیلومتر میگیره و به دیتای دیجیتال تبدیل میکنه که تو دور موتور بالا باید با نرخ بیشتری نمونه برداری کنه و A/D های با SAMPLE RATE بالا گرونترن و احتمالا از یه نمونه تجاری و ارزونتر استفاده شده که دیتای ورودی رو نمیتونه یا همون سرعت و فرکانس (حداقل دو برابر نرخ نایکویست) نمونه برداری کنه و مشکل ازینجا شروع میشه . البته باید نوع پردازنده مرکزی و برنامه نوشته شده هم بررسی بشه و ….(در کل مشکل به نرخ نمونه برداری مربوط هست)
    #اصلاح شده

  4. سلام خدا قوت
    به نظرتون کارکرده فیس قدیم این موتور در صورت کم کار و سالم بودن ارزش خرید داره؟اصلا فیس قدیمش خوب هست یا نه؟
    با بودجه ۱۱۰ تومن توی این تاریخ ،کارکرده چی بگیریم بهتره؟

    1. سلام
      من ۲۵۰نیو فیس رو چند وقت هست که خریدم با حجم موتوری که داره چون سبک تر از مدل قبلی هست خیلی سواری لذت بخشی داره و به راحتی صد بیست کیلومتر سرعت رو تجربه می‌کنی من واقعا به پولی که دادم خیلی راضی هستم با صد و بیست میلیون هیچ جایگزینی نداره
      سپاس

  5. سلام. وقت بخیر.
    ی سوال ساده اما مهم داشتم . کیلومترشمار بنلی 250 نیو و 150 نیو ، یکسان ه؟ چون برای من 150 نیو ، خراب شده و میخوام بخرم. پیدا نیست. ولی 250نیو هست. ب همین دلیل میپرسم. گفتم از تجربه شما استفاده کنم. ممنونم

  6. سلام
    من ۲۵۰نیو فیس رو چند وقت هست که خریدم با حجم موتوری که داره چون سبک تر از مدل قبلی هست خیلی سواری لذت بخشی داره و به راحتی صد بیست کیلومتر سرعت رو تجربه می‌کنی من واقعا به پولی که دادم خیلی راضی هستم با صد و بیست میلیون هیچ جایگزینی نداره
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا