رپورتاژ آگهی

علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا

چکیده : علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا را می توان به عوامل متععدی مرتبط دانست. از جمله این عوامل می توان به سفتی بیش از حد فیلرها، کمبود روغن در کارتل، خراب شدن وایرها و شمع ها، شارژ نشدن باتری موتور سیکلت و… اشاره کرد.

علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا یا همان «بد کار کردن موتور سیکلت در حالت روشن و ایستا» را می‌توان به عوامل متعددی مرتبط دانست. بایستی بدانید که عدم ثبات دور موتور، می‌تواند بسیار کلافه‌کننده باشد؛ به‌عنوان مثال، راکبان در پی بروز این معضل نمی‌توانند موتور سیکلت خود را هنگام توقف‌های لحظه‌ای در کنار دیگر راکبان و مغازه‌ها، هنگام زدن نیش ترمز برای ورود از خیابان فرعی به اصلی و … روشن نگه دارند. این مسئله، در ظاهر معضل چندان حادی به‌نظر نمی‌رسد، اما گاها می‌تواند شرایط خطرناکی را برای افراد به‌وجود بیاورد. حال، اگر شما نیز با این معضل مواجه هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا چندین علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا را موردبررسی قرار دهیم.

بررسی چندین علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا

متخصصان همواره در پاسخ به این سوال که «علت بالا پایین شدن دور موتور در موتور سیکلت چیست؟»، به دلایل پراهمیت زیر اشاره می‌کنند:

  1. سفتی بیش‌ازحد فیلرها
  2. کمبود روغن در کارتل
  3. انتقال نامطلوب و دشوار سوخت (سوخت‌رسانی ضعیف)
  4. خراب شدن وایرها و شمع‌ها
  5. ضعف رینگ
  6. وارد آمدن آسیب به دندانه بادامک‌ها
  7. خراب شدن پیستون‌های موتور سیکلت.
  8. شارژ نشدن باتری موتور سیکلت

در ادامه، به بررسی برخی از دلایل فوق خواهیم پرداخت. البته به‌خاطر داشته باشید که علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا، بسته به مکانیزم کاربراتوری یا انژکتوری این وسایل نقلیه، می‌تواند متفاوت باشد.

سفتی بیش‌ازحد فیلرها

سفت بودن زیاد از حد فیلرها، همواره می‌تواند شرایط نامطلوبی را برای کارکرد صحیح موتور در حالت درجا به‌وجود بیاورد. در پی سفت بودن این اجزای مهم، نه‌تنها موتور سیکلت‌ها در حالت درجا سریعا خاموش می‌شوند؛ بلکه این‌گونه وسایل نقلیه با دیگر معضلاتی نظیر شتاب بسیار کم و داغ شدن بیش‌ازحد قطعات موتورشان مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است که پس از سفت شدن فیلرها، دور موتور ثبات عملکردی خود را از دست می‌دهد و کاربران باید به‌منظور روشن کردن موتور سیکلت، بارها و بارها هندل بزنند!

عدم وجود روغن کافی در کارتل موتور

کمبود روغن در کارتل نیز، دیگر علت بالا پایین شدن دور موتور در موتور سیکلت به‌شمار می‌رود. در بسیاری از موارد، راکبان از سطح مناسب روغن در کارتل وسیله نقلیه خود غافل می‌‌شوند. هرگاه که چنین شرایطی به وقوع بپیوندد، از یک‌سو دور موتور با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده و موتور سیکلت خاموش می‌شود و از سوی دیگر، شاهد افزایش قابل توجه سروصدای موتور سیکلت‌ها خواهیم بود. به بیان فنی‌تر، با کاهش بیش‌ازحد حجم روغن در کارتل، سیلندر از دریافت روغن کافی بی‌بهره می‌ماند و عملکرد موتور در حالت درجا، با اختلالات عمده‌ای مواجه می‌شود؛ همچنین پیستون و رینگ نیز با عدم روغن‌کاری مطلوب، مجبور به فعالیت خشک خواهند شد و درنتیجه، بیش‌ازحد داغ می‌شوند.

خراب شدن شمع‌ها؛ اصلی‌ترین علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا

بدون شک خرابی شمع و وایر، به‌عنوان اصلی‌ترین علت بالا پایین شدن دور موتور در موتور سیکلت شناخته می‌شود. معمولا اکثر تعمیرکاران هنگام عطسه زدن‌های موتور سیکلت، سراغ تعویض شمع این‌گونه وسایل نقلیه می‌روند؛ اما توجه داشته باشید که نوسان شدید دور موتور نیز، یکی از عارضه‌هایی است که در اثر خرابی شمع‌ها، گریبان‌گیر راکبان خواهد بود. برای تشخیص خرابی این قطعات، تعمیرکاران معمولا سر وایر را از شمع بیرون می‌آورند. چنانچه در پی این فرآیند جداسازی، شاهد جرقه‌زنی مناسبی نباشیم، شمع یا وایر (یا هر دو) خراب هستند؛ در حقیقت، با عدم جرقه‌زنی مطلوب، فرآیند سوخت‌رسانی دچار اختلال می‌شود و موتور سیکلت در حالت درجا خوب کار نمی‌کند. به‌خاطر داشته باشید که همواره به سه دلیل، ممکن است شمع‌ها و وایرها، خراب و یا دچار پوسیدگی شوند:

  • به‌مرور زمان و در پی پایان یافتن عمر مفید این اجزا
  • استفاده نامطلوب از موتور سیکلت
  • شرایط خاص آب و هوایی

البته، کاربران با مراجعه به مجموعه‌های تعمیر و سرویس موتور سیکلت، سریعا می‌توانند چنین مشکلات نسبتا ساده‌ای را برطرف کنند.

شارژ نشدن باتری موتور سیکلت

وقتی باتری موتور سیکلت به طور کامل شارژ نمی شود، ولتاژ آن پایین می آید ولتاژ ورودی کامپیوتر نوسان پیدا می کند و همین باعث می شود کامپیوتر سیگنال کامل و صحیحی به سنسور ها نرساند در نتیجه دور موتور دچار نوسان می شود.

بیشتر بخوانید: علت شارژ نشدن باتری موتور سیکلت

وارد آمدن آسیب به دندانه بادامک‌ها

به‌طورکلی، از خرابی دندانه بادامک‌ها نمی‌توان به‌عنوان اصلی‌ترین علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا نام برد؛ اما بایستی بدانید که در پی بروز این مشکل، موتور ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شده و دور موتور شدیدا نوسان پیدا کند؛ بنابراین برای اجتناب از ایجاد مشکلات حادتر برای موتور، بهتر است دندانه بادامک‌ها سریعا تعویض شوند.

خراب شدن پیستون‌های موتور سیکلت

وجود مشکلات جدی در پیستون، یکی از بدترین اتفاقاتی است که برای هر موتورسوار، ممکن است رخ دهد؛ چراکه اگر خرابی پیستون به‌عنوان علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا تشخیص داده شود، متخصص باید تمام سیستم را به‌منظور انجام تعمیرات لازم، باز کند. پرواضح است که در اثر چنین اتفاقی، هزینه‌های تعویض و تعمیر زیادی روی دست موتورسوار باقی می‌ماند. عدم تعمیر به‌موقع پیستون‌ها، همچنین می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به سیلندرهای موتورسیکلت‌ها نیز وارد آورد.

به‌خاطر داشته باشید که پیستون‌ها می‌توانند در اثر وارد آمدن ضربات شدید به بدنه‌شان، با شکستگی روبه‌رو شوند؛ همچنین، طی تماس با رطوبت زیاد و عناصر خورنده، احتمال تجزیه این قطعات بالا خواهد بود. دیگر دلیل خرابی پیستون‌ها، چسبیدن مقادیر قابل‌توجهی توده‌های رسوبی به آن‌هاست. چنانچه هر یک از شرایط زمینه‌ای گفته‌شده خودنمایی کنند، پیستون‌ها با ضعف عملکردی قابل‌توجهی مواجه خواهند شد؛ بنابراین احتمال عدم ثبات دور موتور در حالت درجا افزایش می‌یابد.

تشخیص دقیق علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا با امدادسیکلت

مجموعه امدادسیکلت (emdadcyclet.com) که لقب باسابقه‌ترین و مجهزترین مجموعه امدادموتور  در تهران را به خود اختصاص داده‌است، همواره با ارائه خدمات متنوع به موتورسواران گرامی، یاری‌رسان آن‌ها در شرایط مختلف بروز مشکل خواهد بود. در یک نگاه کلی، مواردی نظیر کیفیت بالای خدمات امدادموتور، استخدام کارشناسان و تعمیرکاران متخصص، سرعت ویژه خدمت‌رسانی در محل، استفاده از لوازم یدکی اصل و باکیفیت، امدادرسانی 24ساعته، ارتباط آسان و ساده با این مجموعه و …، از مهم‌ترین ویژگی‌های مرکز امدادسیکلت به‌شمار می‌روند.

نوسان دور موتور

در پی تماس با این مرکز موتورسازی سیار، افراد همواره می‌توانند از خدمات متنوعی همچون پنچرگیری موتور در محل، تعویض تسمه موتور، تعویض روغن موتور در محل، کارشناسی خرید و سلامت موتور سیکلت، آچارکشی اجزای مختلف موتورها و البته خدمات تخصصی عیب‌یابی موتورسیکلت بهره‌مند شوند؛ همچنین پس از برقراری ارتباط با این مرکز، تعمیرکاران حرفه‌ای امدادسیکلت بلافاصله به محل خرابی وسیله نقلیه اعزام می‌شوند تا مشکلات راکبان موتور سیکلت‌ها، سریعا رفع شود.

برچسب ها : بالا پایین شدن دور موتور,نوسان دور موتور

زوموتور

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا