رپورتاژ آگهی

سنسور باران چیست؟ + نحوه عملکرد آن در خودروهای مختلف

سنسور باران چیست؟

تجهیز خودروها به سنسور باران برای رانندگی ایمن و راحت ضروری است. سنسور باران یکی از امکانات پیشرفته‌ای است که در خودروها برای بهبود ایمنی و رانندگی راحت مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. این سنسور با استفاده از تکنولوژی حسگرهای نوری، میزان باران را تشخیص می‌دهد و به‌صورت خودکار عملکرد وایپر (پاک‌کن) باران را فعال یا غیرفعال می‌کند. در این مطلب به بررسی کامل نحوه عملکرد سنسور باران در خودروهای مختلف می‌پردازیم. پیش از این، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب را مطالعه کنید تا بدانیم سنسور باران چیست.

سنسور باران در خودرو؛ آپشنی برای فعالسازی تجهیزات تنظیم رطوبت ماشین

وظیفه اصلی سنسور باران، جلوگیری از لغزش شیشه‌های جلویی در برابر باران شدید و افزایش دید راننده در شرایط نامناسب آب‌و‌هوایی است. زمانی که این سنسور باران را تشخیص می‌دهد، سیستم برف پاک‌کن خودکار را فعال و به‌طور‌اتوماتیک سرعت و دفعات کارکرد وایپر را تنظیم می‌کند؛ بنابراین راننده نیازی به تنظیم دستی وایپر در این شرایط ندارد.

با استفاده از سنسور باران، رانندگی ایمن‌تر در باران فراهم می‌شود؛ همچنین به کارایی و دوام عمر وایپر‌ها نیز کمک می‌کند. این تکنولوژی بهبود محسوسی در تجربه رانندگی در شرایط جوی نامساعد ایجاد کرده و به دلیل کارکرد خودکار، راحتی و امنیت رانندگی را افزایش می‌دهد. هنگام خرید ماشین‌های ایرانی و خارجی حتما به عملکرد سنسور باران توجه داشته باشید. تجهیز خودرو به این حسگر تضمین‌کننده رانندگی ایمن خواهد بود. برای خودروهای ایمن‌تر با قیمت بالا نیازی به نگرانی برای پرداخت اولیه و یکجای سرمایه خرید نیست؛ کافی است از شرایط فروش خودرو اقساطی در سایت‌های معتبر استفاده کنید.

بررسی نحوه عملکرد سنسور باران؛ این حسگر در ماشین‌های ایرانی چگونه کار می‌کند؟

سنسورهای باران (Proximity Sensors) در خودروها به‌عنوان یکی از امکانات ایمنی و کمکی برای کنترل و مدیریت بهتر وضعیت خودرو استفاده می‌شوند. این سنسورها از تکنولوژی‌های مختلفی مانند فرستنده و گیرنده‌های موج مادون قرمز، فرستنده و گیرنده موج التراسونیک یا رادار برای پوشش اطراف ماشین استفاده می‌کنند.

سنسورهای باران به صورت خودکار و به روش‌های مختلفی مانند اندازه‌گیری فاصله، تشخیص شی یا مانور و خطرات ممکن در اطراف خودرو فعالیت می‌کنند. نحوه عملکرد کلی این سنسورها در همه ماشین‌های ایرانی و خارجی یکسان است؛ البته میزان حساسیت به رطوبت و دقت سنسور برای تشخیص باران در ماشین‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. برای خرید ماشینی ایمن‌تر پیشنهاد می‌کنیم از شرایط فروش اقساطی خودروهای با‌کیفیت مثل فروش اقساطی شاهین و دنا استفاده کنید. در ادامه به بررسی عملکرد سنسور بارش باران در انواع خودروها می‌پردازیم.

نحوه عملکرد سنسور باران کوییک چگونه است؟

سنسور باران در خودروهای کوییک عموما با استفاده از تکنولوژی حسگرهای نوری یا اولتراسونیک عمل می‌کند. این سنسورها به صورت خودکار باران را شناسایی کرده و عملکرد وایپر (برف پاک‌کن) را به‌طور‌خودکار فعال یا غیرفعال کنند.

سنسورهای باران در خودرو کوییک با استفاده از تکنولوژی حسگر نوری، نورهای مادون قرمز را به‌طور‌پیوسته به سطح شیشه‌های جلویی خودرو فرستاده و نورهای بازتابی را دریافت می‌کنند. وقتی باران شروع به باریدن می‌کند، آب بین شیشه‌ها و سنسورها می‌رود و تغییرات در بازتاب نورها را مشاهده می‌کنند. این تغییرات به سیستم وایپر خودکار اطلاع می‌دهند تا برف پاک‌کن را به‌طور‌خودکار فعال و شیشه را پاک کند.

سنسور باران شاهین؛ این حسگر چگونه عمل می‌کند؟

خودرو شاهین به سنسور باران برای بهبود ایمنی و راحتی در شرایط آب و هوایی نامساعد مجهز است. این سنسورها معمولا با استفاده از تکنولوژی حسگرهای نوری یا اولتراسونیک عمل می‌کنند. در حالت استفاده از حسگرهای نوری، سنسورهای باران شاهین نورهای مادون قرمز را به سطح شیشه‌های جلویی خودرو می‌فرستند و تغییرات در بازتاب نورها را مشاهده می‌کنند. وقتی باران شروع به باریدن می‌کند، آب بین شیشه‌ها و سنسورها می‌رود و تغییرات در بازتاب نورها را شناسایی می‌کنند. سپس سیستم وایپر (برف پاک‌کن) به‌طور‌خودکار فعال می‌شود تا شیشه را پاک کرده و دید راننده را بهتر کند.

نحوه کار سنسور باران دنا چگونه است؟

سنسور باران در خودرو دنا با استفاده از تکنولوژی حسگرهای نوری یا اولتراسونیک عمل می‌کند. حسگرهای نوری، نورهای مادون قرمز را به سطح شیشه‌های جلویی خودرو می‌فرستند. به محض شروع بارش باران، آب بین شیشه‌ها و سنسورها رفته و باعث تشخیص بازتاب نور می‌شود. بعد از این مرحله برف‌پاک‌کن‌ها به‌طورخودکار فعال می‌شوند.

بررسی عملکرد سنسور باران ۲۰۷ و ۲۰۶؛ دو خودرو ایرانی مجهز

سنسور باران در خودروهای پژو 206 و 207 اغلب از تکنولوژی حسگرهای نوری یا اولتراسونیک استفاده می‌کنند. حسگرهای نوری نورهای مادون قرمز، با‌توجه‌به تغییرات ایجاد شده در بازتاب نور، شناسایی می‌کنند که آیا باران در حال باریدن است یا خیر. این اطلاعات به سیستم وایپر خودکار منتقل می‌شود تا این سیستم را فعال یا غیر‌فعال کند.

سنسورهای اولتراسونیک نیز در خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷، از موج‌های صوتی با فرکانس بالا برای تشخیص باران استفاده می‌کنند. این سنسورها با شروع بارش، تغییرات در زمان بازتاب امواج اولتراسونیک را تشخیص داده و این اطلاعات به سیستم وایپر خودکار ارسال می‌شود. این سیستم در انواع خودروهای ایرانی به کار گرفته شده است. سنسور باران تارا، سنسور باران دنا و پژو پارس نیز با همین عملکرد یکسان برای فعال کردن وایپرها کار می‌کنند.

سنسور باران ۲۰۶

استفاده از شرایط اقساطی؛ سریع‌ترین راه برای خرید خودرو مجهز به امکانات رفاهی

سنسور باران یکی از امکانات خودرو برای فعال یا غیرفعال‌ کردن وایپر است که در نهایت به بهبود دید راننده هنگام بارش باران کمک خواهد کرد. همه خودروهای خارجی و بیشتر خودروهای ایرانی به حسگر باران تجهیز شده‌اند. خرید خودروهایی با تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی از جمله سنسور باران، حسگرهای تشخیص فاصله از ماشین‌های دیگر و سیستم تعلیق مناسب همگی منجر به افزایش ایمنی خودرو هنگام رانندگی می‌شوند. برای رانندگی ایمن و راحت پیشنهاد می‌کنیم حتما وجود این تجهیزات را در خودرو مورد‌نظر بررسی کنید.

معمولا خودروهایی با امکانات رفاهی بیشتر، قیمت بالاتری نیز دارند؛ بااین‌حال اطمینان خاطر را برای رانندگان به همراه خواهند داشت. برای خرید خودرو ایرانی و خارجی مجهز به امکانات رفاهی به‌روز با مبلغ کم و بدون سرمایه اولیه هنگفت، از شرایط اقساطی سایت سپند خودرو استفاده کنید. این سایت با ارائه شرایط اقساطی با پیش‌پرداخت کم و اقساط منعطف، گزینه‌ای مناسب برای کاهش هزینه‌های اولیه و خریدی بهتر از خودروی دست دوم است.

زوموتور

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا