رپورتاژ آگهی

جدیدترین قانون و شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی برای موتور

گواهینامه دانش آموزی راه حلی است که افراد زیر 17 سال، از طریق آن می توانند اجازه رانندگی موتور را بگیرند. با این گواهینامه می توانید موتورهایی با قدرت 125 سی سی و سرعت 45 کیلومتر در ساعت را سوار شوید.

دقت کنید که این طرح در قانون تصویب اما هنوز به مجموعه های اجرایی ابلاغ نشده است. در صورت اجرایی شدن این قانون افراد زیر 18 سال می توانند با موتور سیکلت های دسته بندی الف رانندگی نمایند.

برای رانندگی با موتور در 17 سالگی باید با تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله تابلو ترافیکی نصب شده در سطح شهر آشنا باشید. در ادامه شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی برای موتور را همراه با مدارک مورد نیاز آن بررسی کرده ایم.

شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی برای موتور چیست؟

اگر می خواهید گواهینامه موتور خود را قبل از سن 18 سالگی بگیرید، باید به‌ سراغ آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی معتبر بروید. بعد از ثبت‌نام در این آموزشگاه‌ ها، کلاس های تئوری و عملی را گذرانده و مهارت های لازم را به دست می آورید، از شما آزمونی گرفته می شود که طی آن رد یا صلاحیتتان توسط کارشناس تأیید می شود.

تعداد کلاس های تئوری و عملی دریافت گواهینامه دانش آموزشی بین 5 تا 8 جلسه است. در واقع بعد از اینکه کلاس ها به اتمام رسید، نوبت ثبت ‌نام شما برای آیین نامه فرا می رسد. اگر در آیین نامه قبول شدید، امکان دریافت گواهینامه را دارید. برای قبولی در آیین نامه، نیاز به مطالعه دقیق و یادگیری مباحث کتاب آیین نامه رانندگی موتور سیکلت دارید.

چه اقداماتی باید برای دریافت گواهینامه دانش آموزی انجام دهم؟

اولین اقدام مراجعه به آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی است. شما باید در این حین تمامی مدارک خود را همراه ببرید تا در کلاس ها ثبت‌ نام شوید. توجه داشته باشید که کلاس های آموزشی باید معتبر بوده و زیر نظر پلیس راهور ناجا برگزار شوند، در غیر این صورت اعتبار کافی ندارند.

مدارک لازم برای ثبت نام در کلاس های دریافت گواهینامه موتور، عبارتند از:

  • 8 قطعه عکس بروز و رنگی 3 در 4
  • اصل و کپی مدارک شناسایی چون کارت ملی یا شناسنامه عکس دار
  • واریز مبلغی که توسط آموزشگاه تعیین‌شده
  • دریافت گواهی سلامت روانی و جسمی
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از سربازی (برگه معافیت تحصیلی)

بعد از اینکه مدارک را به آموزشگاه ارائه کردید، باید به یک چشم پزشک معتبر برای انجام معاینات چشمی مراجعه کنید. چشم پزشک شرایط شما را بررسی کرده و در صورتی که نیاز به عینک داشته باشید، این مورد در پرونده شما لحاظ می شود.

در ادامه نوبت به شرکت در کلاس ها می رسد. پیشنهاد می دهیم که در تمام این کلاس ها شرکت داشته باشید، چون نکاتی را به شما می آموزند که هر کدام از آنها لازمه رانندگی اصولی با موتور هستند.

حالا نوبت به برگزاری آزمون کتبی آیین نامه می رسد. زمانی که در این آزمون قبول شوید و نمره مناسبی بگیرید، مسیر برای دریافت گواهینامه هموارتر می شود. البته در نظر داشته باشید که شرکت در آزمون عملی نیز مهم است. پیشنهاد می دهیم که برای این امتحان توسط یک شخص حرفه‌ای هم تمریناتی داشته باشید تا شانس قبولی تان بالا برود.

گواهینامه دانش آموزی موتورسیکلت برای دانش آموزان 17 ساله

اگر بالای 17 سال سن دارید، خوشبختانه می توانید موتور سیکلت های بالای 200 سی سی را برانید. شما نیز ابتدا باید سلامت جسمی و روح خود را ثابت کنید و سپس با شرکت در کلاس ها و طی‌کردن سایر مراحل گواهینامه خود را بگیرید.

گواهینامه دانش آموزی موتورسیکلت برای دانش آموزان 15 ساله

اگر بالای 15 سال سن دارید، می توانید برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت اقدام کنید؛ البته که موتور ها نباید بالای 200 سی سی حجم داشته باشند. برای دریافت این مدارک باید سلامت جسمی و روحی خود را ثابت کرده و تمامی مراحل ذکر‌شده در مباحث پیشین را بپیمایید تا آموزشگاه برای شما گواهینامه را صادر کند.

قانون صدور گواهینامه برای 15 سال هنوز به صورت رسمی به آموزشگاه های مرتبط با موتور ابلاغ نشده است. در حال حاضر شرایط قانونی برای افراد 18 سال تمام فراهم است.

مهمترین مدارک برای دریافت گواهینامه دانش آموزی چه هستند؟

در ادامه تمام مدارکی که باید برای دریافت گواهینامه دانش آموزی ارائه دهید، لیست می کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید بدون هیچ مشکلی در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید و بعد از طی‌کردن آنها مجوز رانندگی برای موتور خود را بگیرید:

  • مدارک هویتی، اعم از کارت ملی و شناسنامه
  • عکس سه در چهار
  • کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی یا هر مدرکی که در خصوص وضعیت نظام وظیفه فرد، تعیین تکلیف می کند (برای افراد دارای 18 سال تمام)
  • برگه مربوط به آزمایش گروه خونی و گواهی مربوط به چشم پزشکی
  • تأییدیه پزشک معتمد پلیس راهنمایی و رانندگی، مبنی بر سلامت جسم و روان متقاضی
  • مدارک مربوط به تأییدیه کد پستی و آدرس محل سکونت
  • فیش واریز هزینه شرکت در کلاس های آموزش رانندگی
  • برگه قبولی در آزمون کتبی آیین‌نامه
  • برگه مربوط به گذراندن دوره های آموزش رانندگی شهری، در آموزشگاه های رانندگی مورد تأیید و برگه قبولی در آزمون شهری

توجه داشته باشید که اغلب مدارک ذکر ‌شده با مدارک لازم برای ثبت ‌نام در کلاس های آموزش رانندگی مطابقت دارند. شما باید این مدارک تهیه کرده و شرایط مورد نظر را داشته باشید تا برگزارکنندگان کلاس های آموزشی هیچ مشکلی با حضور شما در این کلاس ها نداشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به آموزشگاه های رانندگی مراجعه کنید و از مشاورین آنها راهنمایی بگیرید.

دریافت گواهینامه دانش آموزی، راهکاری مطمئن برای رانندگی موتور

با پذیرش شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی برای موتور و طی‌کردن مراحل ذکرشده به راحتی می توانید مدرک رانندگی خود را بگیرید و با موتور در شهر تردد داشته باشید. توصیه می کنیم که بدون دریافت این مدرک به هیچ عنوان رانندگی نکنید، چون نه ‌تنها جریمه های سنگینی می شوید، بلکه خطرات زیادی هم شما را تهدید می کند و ممکن است با یک اشتباه در یک تصادف متهم به قتل غیر عمد شوید.

شرایط گرفتن گواهینامه در 17 سالگی برای موتور مخصوص موتورهای نوع الف می باشد، این موتورها دارای سرعت 45 کیلومتر در ساعت بوده و حجم بین 50 تا 200 سی سی می باشند.

برای اخذ گواهینامه موتور کافیست که به نزدیکترین آموزشگاه رانندگی محل زندگی خود مراجعه کرده و با پرداخت هزینه ها و ارائه مدرک، کلاس ها را شروع کنید. اگر نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر دارید، کارشناسان فعال در همین آموزشگاه ها به شما راهنمایی های لازم را ارائه می دهند.

زوموتور

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا