اخبار

تولید GSX-R1000R متوقف شد!

در دنیای امروز که قوانین زیست‌ محیطی سخت‌ گیرانه‌ تر از همیشه شده‌ اند، شرکت‌ های خودرو سازی خیلی تحت فشار قرار دارند تا به سمت تولید خودرو های الکتریکی حرکت کنند و این دیدگاه جایگاه GSX-R1000R را به خطر انداخت.

سوزوکی، یکی از بزرگترین تولید کنندگان موتورسیکلت در جهان، نگرشی متفاوت نسبت به این موضوع دارد. این شرکت به‌ تازگی اعلام کرده است که آینده انجین های درون‌ سوز (ICE) برای آنها همچنان اهمیت دارد و در کنار توسعه خودرو های الکتریکی، به دنبال راه‌ حل‌ های چند جانبه برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار آلاینده‌ ها خواهد بود. این رویکرد شامل سرمایه‌ گذاری در فناوری‌ های سوخت مصنوعی و همچنین پیشرانه‌ های هیدروژنی است.

موتورهای الکتریکی: تنها راه‌ حل نیستند

اگرچه موتور های الکتریکی به‌ طور جدی در برنامه‌ های سوزوکی قرار دارند و این شرکت قصد دارد سال آینده اسکوتر های الکتریکی کوچک را به بازار عرضه کند، اما سوزوکی در مصاحبه‌ ای اختصاصی با MCN توضیح داد که آنها پیشرانه‌ های الکتریکی را به‌ عنوان تنها راه‌ حل برای چالش‌ های زیست‌ محیطی موتورسیکلت‌ ها، به‌ویژه در مورد موتور هایی با ظرفیت بالاتر، نمی‌دانند.

شینیچی ساهارا، مدیر برنامه‌ ریزی طراحی موتور سیکلت در سوزوکی، گفت: «علاوه بر توسعه وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، ما اعتقاد داریم که توسعه موتور های درون‌ سوز با استفاده از انرژی پایدار ضروری است.»

وی افزود: «تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۵، ما چهار اسکوتر الکتریکی با باتری کوچک تری را برای استفاده‌ هایی مانند رفت و آمد به مدرسه یا محل کار و یا خرید عرضه خواهیم کرد. اما برای موتورسیکلت‌ های بزرگ‌ تر که معمولاً برای مسافت‌ های طولانی‌ تر استفاده میشوند، ما به یک رویکرد چند گانه نیاز داریم و قصد داریم فناوری‌ های مختلفی را توسعه دهیم. این فناوری‌ ها شامل موتور های هیدروژنی، سوخت E85، سوخت E100، بیوسوخت‌ ها و دیگر سوخت‌ های کربن خنثی خواهد بود.

ساهارا تاکید کرد: «خودرو های الکتریکی تنها راه‌ حل برای رسیدن به کربن خنثی نیستند. ما معتقدیم که باید از رویکرد های چندگانه استفاده کرد. ساخت خودرو های الکتریکی نباید هدف نهایی باشد؛ بلکه دستیابی به کربن خنثی باید هدف اصلی باشد.»

موفقیت در چالش کربن خنثی

یکی از پروژه‌ های موفق سوزوکی در این راستا، مشارکت در چالش کربن خنثی در مسابقات ۸ ساعته سوزوکا بود. در این مسابقه، تیم سوزوکی توانست با استفاده از موتورسیکلتی ( GSX-R1000R ) که از فناوری‌ های پایدار بهره میبرد، به جایگاه هشتم دست یابد و تنها چهار دور از برندگان تیم HRC عقب ماند.

در این رویداد، تیم سوزوکی از یک مدل آزمایشی( GSX-R1000R) استفاده کرد که در آن از فناوری‌ های پایدار استفاده شده بود. این فناوری‌ ها شامل روغن موتور با منبع زیستی از شرکت Motul، یک سیستم اگزوز مسابقه‌ ای مخصوص از شرکت Yoshimura با مبدل کاتالیزوری، تایر های Bridgestone ساخته شده از مواد بازیافتی و بنزین ۴۰ درصد با منبع زیستی برای تأمین انرژی این موتور سیکلت سبز بود.

در میان اهداف دیگر، GSX-R1000R برای بررسی مناسب بودن فناوری‌ های پایدار برای مدل‌ های تولیدی آینده طراحی شده است، به طوری که مهندسان در تلاشند تا عملکرد و قابلیت اطمینان این پروژه را حفظ کنند، در حالی که هزینه‌ های تولید را به حدی کاهش میدهند که موتورسیکلت‌ هایی با آلایندگی کم و عملکرد بالا برای عموم اقتصادی هم باشد.

شینیچی ساهارا اضافه کرد: «علیرغم استفاده ما از اقلام پایدار، ما همچنان توانستیم رقابتی باقی بمانیم. هدف پروژه، آزمایش این اقلام و غلبه بر چالش‌ های جدید بود. هنگامی که ما در ماه ژوئن موتور سیکلت را برای تست سوزوکا آوردیم، توانستیم بدون هیچ مشکل مکانیکی پیشرفت کنیم.»

«استفاده از اقلام پایدار مانعی برای دستیابی به این عملکرد نبود. بنابراین ما روی تطبیق موتور سیکلت و سبک رانندگی خود کار کردیم تا به این نتایج دست یابیم.»

ساهارا گفت: «این فناوری باید به توسعه محصولات بازگردانده شود. بازخورد فنی یکی از اهداف پروژه است و ما معتقدیم که برخی اقلام کاربرد گسترده‌ تری دارند، مانند سوخت‌ های الکترونیکی.»

او افزود: «من معتقدم که ما گام‌ های قابل توجهی به سمت استفاده از سوخت‌ های پایدار برداشته‌ایم، اگرچه پروژه ما تازه آغاز شده است.»

پایان GSX-R1000R

پس از یک دوره ۲۱ ساله، مدل GSX-R1000R در اروپا و ژاپن در سال ۲۰۲۲ با معرفی مقررات آلایندگی یورو ۵ از خط تولید خارج شد، اگرچه همچنان در بازار های دیگر جهان در دسترس است.

شینیچی ساهارا گفت: «استفاده از مسابقات قهرمانی استقامت جهانی به عنوان فرصتی برای چالش‌ های فناوری، موضوعی است که ما می‌خواهیم ادامه دهیم، اما ساخت محصولات برای مشتریان کاملاً یک موضوع متفاوت است.»

«مشتریان باید هزینه بپردازند و اگر از نظر اقتصادی برای آن‌ ها مقرون به صرفه نباشد محصولی را که ما تولید میکنیم خریداری نمیشود.»

«ما باید توازن بین مقرون به صرفه بودن و کیفیت محصول را بسنجیم. از این رو، GSX-R1000R  باید برای مشتریان در بازار ساخته شود. اگر مشتریان قادر به خرید آن نباشند، نمی‌توان این محصول را داشته باشیم.»

زوموتور

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا