اخبار

کاوازاکی و فناوری هیدروژنی

زمانی که کاوازاکی نمونه اولیه موتورسیکلت هیدروژنی خود را به نمایش گذاشت و بعد از آن در مسابقات سوزوکا تاریخ‌ ساز شد، این موتور نشان داد که فناوری هیدروژنی در عمل حرف هایی برای گفتن دارد، اما هنوز بسیاری در مورد قابلیت استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت تردید دارند.

این موتورسیکلت از انجینی استفاده میکند که بر پایه انجین 998 سی‌ سی چهار سیلندر نینجا H2 ساخته شده است. این موتور برای تزریق مستقیم هیدروژن بهینه‌ سازی شده و در یک شاسی اصلاح‌ شده از مدل نینجا H2 SX  (یک موتورسیکلت اسپرت – تورینگ) قرار دارد.

در ویدیویی که توسط کاوازاکی منتشر شده، نمونه اولیه این موتور را می‌توان مشاهده کرد که در یک ایستگاه سوخت‌ گیری ویژه، هیدروژن سوخت‌ گیری میکند. اجرای هر گونه مدل هیدروژنی در آینده به وجود زیر ساخت‌ های لازم بستگی دارد.

آینده فناوری هیدروژنی از نگاه کاوازاکی

کاوازاکی به طور قطع به پتانسیل سوخت هیدروژنی باور دارد. رهبر این پروژه یعنی ساتواکی ایچی در مصاحبه‌ ای اعلام کرد:”موتور های هیدروژنی مانند موتور های بنزینی: قدرت تولید می‌کنند، هوا گرفته می‌شود، با سوخت مخلوط شده و سپس احتراق می‌یابد. زمانی که هیدروژن احتراق می‌یابد، آب تولید میشود و اگر دست خود را نزدیک به لوله اگزوز بگیرید، متوجه می‌شوید که مرطوب است. این شبیه به یک دستگاه بخور روی چرخ‌ ها است.”

صدای موتور بسیار شبیه به صدای یک موتور بنزینی است اما نمی‌توان از ظاهر بزرگ بدنه عقب موتور که مخازن سوخت هیدروژنی را در خود جای داده، چشم‌ پوشی کرد.

گام بزرگ در پروژه تحقیقاتی HySE

این موتورسیکلت جدید ترین دستاورد در پروژه تحقیقاتی HySE  (فناوری هیدروژن برای موتورسیکلت‌ ها و موتور های کوچک) است که از ماه مه 2023 آغاز شده است. کاوازاکی این موتورسیکلت را به عنوان بخشی از مشارکت خود در این پروژه تحقیقاتی توسعه داده که شامل شرکت‌ هایی مانند هوندا، یاماها، سوزوکی، تویوتا و… نیز میشود. اولین پروژه عملی آن‌ ها HySE-X1 بود، یک خودروی مسابقه‌ ای آفرود که در چالش Mission 1000 رالی داکار 2024 در ژانویه شرکت کرد.

با وجود اینکه هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک و با پتانسیل بالا شناخته میشود، چالش‌ های فنی و زیر ساختی آن هنوز باید برطرف شود تا بتوان آن را به عنوان جایگزین واقعی برای سوخت‌ های فسیلی در نظر گرفت.

زوموتور

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا