نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی SYM لاکی VF3i 185

مقدمه

زوموتوریا سلام خیلیییی مخلصیم. ببین چیو قراره بررسی کنیم! یه سری میگن قوی ترین کاب جهان، یه سری میگن موشک زمین به زمین و بعضی‌ها هم ازش به عنوان موتور مورد علاقه سارقان عزیز یاد میکنن. 😂 اما به نظر من همون اصطلاح موشک زمین به زمین برای این موتور مناسبه! حالا چرا؟ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا دلیلشو بفهمید … .

چند سال پیش یعنی سال ۲۰۱۸ یک محصول انقلابی توسط یه شرکت ویتنامی رونمایی شد که توجه خیلیا رو به خودش جلب کرد. دلیلش هم قدرت به شدت بالا و عجیب و غریب این موتورسیکلت بود که در سبک و نوع خودش بی‌سابقه بود.

معمولاً تصور اکثر افراد مخصوصاً در ایران در مورد موتورهای کاب و اسکوتر اینه: یه موتور جمع و جور و گاهاً خسته که مناسب رفت و آمدهای روزمره شهریه و خیلی نمیشه روی شتاب و سرعت نهاییش حساب باز کرد، ولی VF3 i داستانش فرق داره!

به جرئت میشه گفت یکی از پرسر و صداترین و موفق‌ترین محصولات شرکت SYM همین وی اف ۳ بوده و هست که اخیراً خیلی سوسکی وارد ایران شد و شاید خیلیا اصلاً بهش توجه نکرده باشن و از حضورش بی خبر باشن. البته ضعف بازاریابی و تبلیغات شرکت واردکننده هم توی این داستان بی‌تاثیر نبوده!

VF صرفا حکمِ یه اسم و مدل رو توی محصولات اس وای ام داره ولی توی بعضی از بازارهای آسیایی VF رو به کلمه Viciously Fast هم نسبت میدن. به معنی شرورانه سریع یا به شدت سریع!

علت اینکه یه سری از دوستان این موتور رو خوراک سارقان عزیز کشورمون هم میدونن دقیقا همینه. 😂 این VF3 i قصّه ما واقعا فرز و قویه که تو قسمت مشخصات‌ فنی کامل در موردش صحبت میکنیم.

اما در ایران به اسم Lucky VF3i 185 شناخته شده و حتی خیلیا به اون یکی محصول اس وای ام یعنی لاکی ۱۸۰ اشتباه میگیرنش. جفتِ این موتورها رو شرکت سهندسیکلت سپاهان وارد ایران کرده. لاکی ۱۸۰ تو سبک اسکوتر و لاکی ۱۸۵ وی اف ۳ هم تو سبک کاب یا آندربن!

طراحی و ظاهر لاکی ۱۸۵

ویترین VF3 i کاملا با انبارش هماهنگه. 😁 ظاهر لاکی ۱۸۵ خیلی خشن و هجومی طراحی شده که این حس رو میشه از خطوط شکسته و تند و تیز موتور دریافت کرد.

طراحی موتور در کنار عملکرد فنیش نشون میده اس وای ام بازار هدف این موتور رو افراد جوان و کسانی که به دنبال هیجان و جنب و جوش هستن قرار داده. این موتور در رنگ‌بندی‌های جذابی هم عرضه شده که هر کدوم استیکرکشی‌های خاص و منحصر به فرد خودشون رو دارن.

توی ایران هم میتونید رنگ های مختلفی از این موتور رو پیدا کنید.

همینجا یه توضیحی در مورد سبک این موتور بهتون بدم. اکثر مردم سبک کاب و اسکوتر رو با هم یکی در نظر میگیرن در صورتی که این دو سبک کاملاً باهم فرق دارن. یه شباهت‌هایی باهم دارن؛ مثل نوع شاسی. ولی توی بقیه موارد باهم فرق دارن.

مثلا انجین موتورهای اسکوتر در بخش عقب و در موتورهای کاب جلو کار شده یا نحوه قرار گیری پاهای شما رو این موتورها باهم متفاوته.

در سبک اسکوتر پاهای شما در قسمت جلویی موتور هست و در سبک کاب پاهاتون دقیقا مثل موتورهای استاندارد یا استریت بازار روی موتور قرار میگیره و مهم ترین تفاوت در گیربکس این دو سبکه که اسکوترها اتومات و موتورهای کاب اتومات نیستن و در بعضی مدل‌ها کلاچ اتوماته و یعنی شما بدون گرفتن کلاچ میتونید دنده‌ها رو تعویض کنید.

لاکی ۱۸۵ هم همونطور که گفتیم در سبک موتورهای کاب یا آندربن دسته‌بندی میشه.

ابعاد لاکی هم به این صورته، طولش ۲۰۰، عرض ۷۲ و ارتفاعشم ۱۱۱.۵ سانتی‌متره و در کل موتور جمع و جوری به حساب میاد.

طراحی چراغ‌های VF3 i

همونطور که در تصویر مشخصه کاسه چراغ لاکی از بدنه موتور به صورت جداگونه طراحی شده. در قسمت بالا چراغ اصلی موتور قرار گرفته و در قسمت پایین هم دیلایت‌ها و راهنماها به صورت یه تیکه و در یک جا تعبیه شدن.

چراغ‌های عقب اما به صورت جدا هستن و تمامی چراغ‌های این موتور به جز چراغ اصلی در قسمت جلو همگی LED هستن. وضوح و پرتاب نور ها هم قابل قبول هستن.

فرمون لاکی ۱۸۵

فرمون لاکی از نوع لوله‌ای هست و با فلاپ‌هایی که در تصویر مشاهده میکنید پوشونده شده. در قسمت راست فقط دکمه استارت دیده میشه و خبری از کلید Kill Switch یا قطع و وصل برق موتور نیست.

سمت چپ هم کلید تعویض نور بالا به پایین و در همون قسمت دکمه Passing یا نور بالا لحظه‌ای هم به صورت ترکیبی تعبیه شده که وقتی دکمه رو به سمت پایین فشار بدین میتونید از این نور هم استفاده کنید. پایین‌تر هم کلید راهنما و بوق موتور دیده میشه.

کیلومتر VF3 i

کیلومتر این موتور به صورت ترکیبی طراحی شده؛ آنالوگ و دیجیتال. در قسمت سمت راست اطلاعات اصلی موتور از جمله سرعت، دنده شمار، ساعت و … رو میتونید ببینید و در قسمت سمت چپ هم دور موتور به صورت آنالوگ تعبیه شده.

چراغ‌های هشدار موتور هم در طرفین کیلومتر هستن. یکم پایین‌تر هم سیستم سوییچ موتور هست و محفظه‌هایی که میتونید وسایل ضروریتون رو در اونجا قرار بدین.

زین و باک لاکی ۱۸۵

زین این موتور به صورت یه تیکه با فضای مناسبی طراحی شده که نرمی مناسبی هم داره. در بخش عقب زین هم یک نگه‌دارنده فلزی دیده میشه.

ارتفاع زین این موتور ۷۹ سانتی‌متره و مشخصه که این موتور برای اکثر افراد قابل استفاده هست. باک لاکی در فضای زیر زین قرار گرفته و گنجایش سوختش نزدیک ۷ لیتره که باتوجه به مصرف سوخت صدی حدودا ۲.۲ لیتری این موتور، ظرفیت بنزین خیلی خوبی برای لاکی به حساب میاد.

مشخصات فنی لاکی

این موتور از یه انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ بهره میبره که آرایش سوپاپ‌ها به صورت تک میل بادامک هستن. کمتر موتوری رو میتونیم پیدا کنیم که آرایش سوپاپ‌هاش به این شکل باشه حداقل در ایران! یعنی ۴ سوپاپ با آرایش SOHC. خنک‌سازی انجین این موتور هم به وسیله یک رادیاتور آب انجام میشه.

حجم دقیق انجین لاکی، ۱۸۳ سی‌سی هست و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۸ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و نهایت گشتاورشم ۱۵.۳ نیوتون متر در دور موتور ۷۵۰۰ هست. با توجه به وزن فقط ۱۲۸ کیلوگرمی موتور، این اعداد و ارقام یعنی پروااااز!

نکته‌ای که حائز اهمیته دقیقا همینجاست. چنتا موتور داریم که وزن حدودا ۱۳۰ کیلویی داشته باشن و این قدرت رو بتونن تولید کنن؟! نداریم اصلا! توی قسمت شتاب و تاپ اسپید این موتور بیشتر در مورد قدرتش در عمل صحبت میکنیم.

لاکی یه گیربکس ۶ دنده داره که قدرت رو به وسیله سیستم زنجیر به چرخ عقب منتقل میکنه. همونطور که قبل‌تر هم اشاره کردم لاکی گیربکس اتومات نداره و حتی کلاچش هم اتوماتیک نیست و باید با کلاچ دنده رو عوض کنید. سیستم سوخت‌رسانی این موتور هم از نوع انژکتور برقی و از برند Keihin هست که کیفیت قابل قبولی داره.

شتاب و نهایت سرعت لاکی

شتاب صفر تا صد این موتور حدودا ۹ ثانیه هست این یعنی همرده با موتور های پرشتابی مثل ان اس ۲۰۰ و آپاچی ۱۸۰. نهایت سرعت لاکی هم حدودا به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسه ولی با کمی تغییرات فنی کوچیک میتونید اون رو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم برسونید. البته گزارش‌های مردمی حاکی از اینه که لاکی‌های سری جدید کمی محدود‌تر شدن و قدرت نسخه‌های اولیه این موتور رو ندارن!

سیستم تعلیق VF3 i

شاسی این موتور از نوع آندربن هست و وزن خشک این موتور ۱۲۸ کیلوگرمه و با احتساب مایعات ضروری موتور وزنش به نزدیک ۱۴۰ کیلوگرم میرسه.

کمک فنرهای لاکی

در قسمت جلو یه جفت کمک تلسکوپی معمولی و عقب هم تک کمک داریم که به صورت مرکزی در این موتور تعبیه شده. کمک فنرها عملکرد نسبتاً خوبی در خنثی کردن تکون‌ها و ضربات مسیر دارن. در کل موتورهای کاب به نسبت موتورهای اسکوتری سواری نرم‌تری رو در اختیارتون میذارن.

نوشته های مشابه

لاستیک‌های SYM Lucki VF3 i

یکی دیگه از اختلاف‌های موتورهای سبک کاب در سایز رینگ و لاستیکاشون نسبت به موتورهای اسکوتریه. سایز لاستیک جلو ۹۰/۸۰ و عقب هم ۱۲۰/۷۰ و جفتشون روی رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار شدن. برند لاستیک‌ها هم ایران یاسا هست. 🙃

سیستم ترمز

در بعضی از نسخه و کشورها این موتور با ترمز ABS عرضه شده ولی لاکی 185های عرضه شده در ایران فقط از تکنولوژی CBS یا سیستم ترمز ترکیبی بهره میبرن. قطر دیسک جلو ۲۵۰ و عقب هم ۲۰۰ میلی‌متر هست و در کل لاکی ترمز‌های مطمئنی داره البته اگر میتونستیم نسخه ABS رو داشته باشیم عالی میشد. حیف … .

قیمت و شرایط اقساط لاکی 185 VF3i

لاکی 185 در دی ماه 1401 قیمتی معادل 190 میلیون تومان داره. نمایندگی‌های این موتور در حال حاضر شرایط اقساطی برای این موتور ندارن اما شاید بتونید فروشگاه‌هایی رو در بازار پیدا کنید که این موتور رو به صورت اقساطی در اختیارتون بذارن.

جمع بندی

تعداد موتورسیکلت‌های کاب در ایران خیلی کم نیست ولی اصلی‌ترین رقبای این موتور TVS راکز و یاماها ام‌ایکس‌کینگ و هستن که واقعاً در نوع خودشون موتورهای خوبی هستن.

اگر کیفیت برای شما اهمیت داره باید بگم که هر سه موتور از کیفیت قابل قبولی برخوردارن اما MX King به خاطر یاماها بودنش و راکز به خاطر سابقه درخشانش شما رو به سمت خودش میکشونه. اما VF3 رو هم از این بابت دست کم نیگیرید.

از لحاظ قدرت داستان یه مقدار متفاوته! اول VF3، بعد MX king و نهایتا راکز اولویت دارن.

سواری و هندلینگ سه تاشون تقریبا شبیه به هم هست ولی این مورد رو پیشنهاد میکنم از نزدیک و حضوری خودتون تست کنید.

توی بحث تامین قطعات بی برو برگرد تی وی اس راکز اولویت داره و وضعیت تامین لوازم ام ایکس کینگ و لاکی خیلی تعریفی نداره، پس حتما قبل از خرید این مورد رو هم در نظر داشته باشید.

در مجموع اگر دنبال یه موتور خوش سواری، جوان پسند و البته پر قدرت هستید لاکی ۱۸۵ واقعا میتونه شما رو راضی کنه و از سواری باهاش لذت ببرید.

مشخصات موتور لاکی VF3 i ۱۸۵

ابعاد موتور۱۱۱.۵*۷۲*۲۰۰ ( سانتی متر )
ارتفاع زین۷۹ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک
حجم موتور۱۸۳ سی سی
حداکثر قدرت۱۸ اسب بخار در ۸۵۰۰
حداکثر گشتاور۱۵.۳ نیوتون متر در ۷۵۰۰
نسبت تراکم
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی برند KEIHIN
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۲.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتزنجیر، غیر اتومات
سیستم ترمز جلودیسک ۲۵۰ میلی‌متری
سیستم ترمز عقبدیسک ۲۰۰ میلی‌متری، CBS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock)
لاستیک هاجلو ۹۰/۸۰/۱۷ و عقب ۱۲۰/۷۰/۱۷ برند ایران یاسا
وزن خشک۱۲۸ کیلوگرم
حجم باک۷ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )حداقل ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول لاکی 185

لاکی 185 توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت سهند سیکلت سپاهان در بازار عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور لاکی 185 چقدر هست؟

حجم دقیق انجین لاکی، ۱۸۳ سی‌سی هست و قدرتی که میتونه تولید کنه معادل ۱۸ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و نهایت گشتاورشم ۱۵.۳ نیوتون متر در دور موتور ۷۵۰۰ هست. با توجه به وزن فقط ۱۲۸ کیلوگرمی موتور، این اعداد و ارقام یعنی پروااااز!

نهایت سرعت لاکی 185 چقدر هست؟!

نهایت سرعت لاکی حدودا به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسه ولی با کمی تغییرات فنی کوچیک میتونید اون رو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم برسونید. البته گزارش‌های مردمی حاکی از اینه که لاکی‌های سری جدید کمی محدود‌تر شدن و قدرت نسخه‌های اولیه این موتور رو ندارن!

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

31 دیدگاه

  1. درود به شما ،بنده سه تا از این موتور دارم ، عرض کنم اولا کلاچ اتوماتیک نیست مثل راکز ، مثل موتورهای معمولی برای دنده زدن باید کلاچ بگیرید ، و اینکه قدرت سری اول با سری های بعدی هیچ فرقی ندارد ، انژکتور این موتور کیهین ژاپن هست و سنسور کیلومتر محدود شده و نمیشه بیشتر از 140 رفت ، موتور در ویتنام و مالزی تولید میشه ، مدل در ایران ساخت ویتنام هست ، و اینکه کیفیتش از راکز و یاماها بالاتر هست نه پایین تر ، بشدت پر شتاب هست

    1. سلام مرتضی جان امیدوارم حالت خوب باشه. ممنون از نظر و تجربیاتت. در مورد کلاچ ممنون که گفتی چون اشتباهی تو محتوا وجود داشت و اصلاح شد. ❤

    2. سلام من تا حالا موتور نداشتم و رانندگی کاملا مسلط نیستم میخواستم بدون بهترین موتور برای من چیه

  2. هرچه مزیت داشته باشه گرونه
    بااین پول یه پراید مدل ۹۰ خرید وکل خانواده برد به پیک نیک.
    خلاصه موتورهای مشابه این وهرچه موتور که برای رفت وآمد شهری وروستایی قیمت اش بیشتر از ۵۰میلیون باشه گرونه . یه نفر یه پراید سرهم کرده بود شد۹۰ میلیون وحالا یه نفر پیدا بشود این موتور وامثالهم را سرهم کنه شاید بشه ۲۰ میلیون ویا حداکثر ۳۰ میلیون.
    هم از مالی وهم از جانی این موتورها شده بلای جان.

  3. با سلام بنده این موتور رو سوار شدم….واقعا موتور بی نظیری هست در نگاه اول شاید ظاهر این موتور شما رو گول بزنه ولی وقتی سوارش میشید داستان متفاوت هست….بدون شک در شتاب گیری از رقبای خودش یه سرو گردن بالا تر هست….برای عاشقان سرعت طراحی شده و البته خیلی سر همین شتاب بالا جوگیر شدن و اتفاقات بدی افتاده براشون….در کل بی نظیر…موفق باشید

    1. سلام سپهر جان ممنون از اینکه تجربیاتت رو در اختیارمون گذاشتی. آره واقعا شتاب خیلی خوبی داره.

  4. آقا من الان mx kingدارم اما لاکی 185رو دو هفته بیشتر سوار نشدم خیلی ها نمی دونن اما ترمز لاکی 185نقص داره یعنی جلو و عقب همزمان با هم میگیره که سره پیچ ها یا زمانی که زمین خیسه بدجور میزنه زمین

    1. سلام مهدی جان ممنون از نظر و تجربت ❤️
      بعید نیست همچین چیزی باشه و خب قطعا کیفیت لاکی رو نمیشه با ام ایکس کینگ مقایسه کرد ولی در خصوص این موردی که شما گفتی باید شخصاً بررسیش کنیم تا متوجه این موضوع بشیم.

      1. سلام من از ۱۴۰۰ یه دونش دارم واقعا عالیه از همه نظر رو دست نداره باید یبار تو سرعت بالای صدتت یه نیم کلاچ بگیری تا بفهمی چی سواری

  5. سلام بر شما و دوستان گرامی این موتور نسبت به هم کلاس خودش یه سر و گردن بالاتر است از لحاظ ظاهری هم همین طوره شاید به پای هوندا نرسه ولی در کل موتور خوبیه

  6. سلام من ۴ ماه لاکی داشتم و شتاب بسیار زیادی داشت اما نقص زیاد داشت یکی ترمز و دنده ها خیلی بد جا میخوره فرمون سفتی داره ولی الان mx king یاماها دارم و هم شتاب زیادی داره و هم از لحاض فنی خیلی از لاکی بهتره لاکی فقط سرعت داره

  7. سلام ✋ من این موتور رو 9 ماه پیش 95تومان گرفتم
    الان هم می خوام تجربیاتم رو با شما به اشتراک بزارم
    از نظر قدرت و انجین که بگم موتور عالی هست و قابل رقابت با موتور های 250 بازار هست اما باید بگم این موتور رو فقط شتابش نخرید هرچه که باشه این موتور تو کلاس اندربون هست و نباید همیشه و هر وقت رو انجین فشار بیاری البته بگم که خداروشکر بعد حدود یک سال
    انجین موتور به خاطر کیفیت خوبش اچار نخورده. ازنظر صدا هم موتور بی صداست و کاتاف قشنگی داره تو مسافت های بین شهر ممکنه زینش اذیت کنه
    چون کمی سفته.موتور حتا بعد شستن با تک استارت روشن میشن اما باید بگم که رو اتصالات برقیش اب نگیرید که سنسوراش هنگ میکنن دل کل موتور کیفیت ساخت خوبی داره و بهتره که لاستیکاش رو عوض کنی که اگه رعایت نکنی لیز می خوری مثل من .باتشکر🌹

    1. عزیزم من هر سه رو داشتم اگر داخل شهر شلوغ و پراترافیک هستی فقط راکز تی وی اس بگیر.لاکی فوق العاده است اما موتور سنگینی بنظرمن مثل راکز تو دست نیست ضمنا راکز هرجا بری قطعات وتعمیرکارش وجود داره و بازار دست دوم عالی داره

  8. باسلام و خسته نباشید به گروه زو موتور
    توضیحات شما در مورد هر موتور بسیار کامل و دقیق هستش. فقط من یه خواهشی ازتون داشتم در صورت امکان،فیلم تست و برسی لاکی رو بزارید.
    باتشکر!

  9. اره عالیه من باش شیشصد میلیون دزدی کردم فروختم الان دارم عشق میکنم

  10. دوستانی که به cbs میگن نقص داره باید بگم شما سیستم ترمز گیری رو بلد نیستین کل ایرانی ها 90 درصد موتور سوار هامون فقط ترمز عقب رو میگیرن چون بلد نیستن جرعت ندارن اصلا از ترمز جلو شون استفاده کن فقط موقعی که دارن به فنا میرم نهایت اونم بازم اشتباه 😂

    1. سلام. چون بیشتر موتورها در ایران لاستیک ایرانی دارند و لاستیک های ایرانی چسبندگی کمی دارد و اگر ترمز جلو را گرفتی موتور لیز می خورد . من لاستیک های موتورم را خارجی irc خریدم دیگه در ترمز جلو لیز نمی خورد ولی با لاستیک یاسا ایرانی با نیش ترمز موتر لیز می خورد.

  11. سلام
    این موتور رقیب نداشته و نخواهد داشت . نقد و بررسی لازم نست . جوابشو بشدت پس داده .
    فقط خواهشا اهالی فن بگین بهترین روغن موتور برای این چیه بزنیم . موتول 10W40 خوبه بنظرتون ؟
    لطفا راهنمایی کنید . سپاس

  12. سلام دوستان خوبید من یه سوالی داشتم اونا ک تجربه سواری این موتور را دارن بگن.
    میخواستم ببینم این موتور برای پیک موتوری مناسب هست و استحلاکش توی دراز مدت چجوریه خوبه ؟!

  13. سلام، دوستان من مدل 1400 رو داشتم فروختم
    الان میخام 401 یا 402 خشک رو بگیرم، جان ما اگه تجربه دارید بگید قدرت و سرعت و شتابش کمتر نشده؟ لطفا تجربتونو بگید و تو تلگرام برام پیام بذارین، ممنونم ازتون، استرس دارم اگه بخرم قدرتش کاهش داشته باشه
    آیدی تلگرامم savedog1

  14. سلام، دوستان من مدل 1400 رو داشتم فروختم
    الان میخام 401 یا 402 خشک رو بگیرم، جان ما اگه تجربه دارید بگید قدرت و سرعت و شتابش کمتر نشده؟ لطفا تجربتونو بگید و تو تلگرام برام پیام بذارین، ممنونم ازتون، استرس دارم اگه بخرم قدرتش کاهش داشته باشه
    آیدی تلگرامم savedog1

  15. فرمودین : کمترین موتوری رو میتونیم لااقل تو ایران،پیدا کنیم که چهار سوپاپ با آرایش تک میل سوپاپ باشه ،شرمنده من منظورتون متوجه نشدم یعنی اگه Dohcبود بهتر بود این خوب نیست

    1. سلام. منظورم به بهتر بودن و بدتر بودنشون نیست. چون اگه مهندسی درستی داشته باشن در هر دو حالت نتیجه خوبی میگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا